Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hel, deel 4 - vervolg Help zit muurvast


moederziel

moederziel

03-04-2017 om 20:37 Topicstarter

Niet mee eens Jippox

De kinderen hebben niet om deze situatie gevraagd. Ik ga de bal dan ook niet bij hen neerleggen. Dat zou kunnen als er sprake is van een open verstandhouding waarin zij zich geliefd en veilig weten, en waarin ze voelen dat heide ouders nog altijd onvoorwaardelijk van ze houden en er voor ze zijn. Die situatie is er niet. Misschien komt dat kog en moet het groeien, maar daarvoor is een eerste stap nodig van de ouders. Je moet niet vergeten dat het afgelopen jaar voor deze kinderen net zo'n schokkende mindf*ck is geweest als voor mij. Zij moeten eerst terug kunnen naar de basis om weer te kunnen bouwen, maar dat lukt nog niet.

Over ruilen hebben we duidelijke afspraken. Dat gaan we niet doen. De kinderen moeten kunnen zijn waar ze willen, bij wie ze willen. Maar wel met vooraf overleg.

En ik leg niet alles bij man neer, hoor. Ik span me behoorlijk in om van deze k€&@ situatie het beste te maken. Zonder wrok of woede. Maar ik ben ook niet van elastiek en na 13 maanden afzien, de kinderen beurtelings in de kreukels tot serieuze crisis aan toe en nog steeds de ene onhandige gevoelloosheid op de andere stapelen.... ik vind het tijd worden dat moederzielman zich gaat inspannen om dit voor onze kinderen wat beter behapbaar te maken. Hij zal toch echt iets moeten gaan doen om hen het gevoel te geven dat hij nog steeds echt om ze geeft. En samen een nieuw huis maken, letterlijk en figuurlijk, is een eerste stap.
Maar het komt niet en ze gaan afhaken. Pijnlijk maar ik snap het wel. Ik snap het heel goed, want als je ziet hoe hij op dit moment is, stemt dat weinig hoopvol.

En echt, als jongste vertelt dat papa en jongste op zaterdagavond samen een spelletjesavond houden, gaat er van mij een welgemeend berichtje heen om ze veel plezier te wensen. Ik gun kinderen en moederzielman elkaar voor de volle 100%, maar het moet geen pijn doen bij ze. Dat verdienen ze niet.

Lieve moederziel

"De kinderen hebben niet om deze situatie gevraagd. Ik ga de bal dan ook niet bij hen neerleggen. Dat zou kunnen als er sprake is van een open verstandhouding waarin zij zich geliefd en veilig weten, en waarin ze voelen dat heide ouders nog altijd onvoorwaardelijk van ze houden en er voor ze zijn. Die situatie is er niet."

"Je moet niet vergeten dat het afgelopen jaar voor deze kinderen net zo'n schokkende mindf*ck is geweest als voor mij."

"Ik gun kinderen en moederzielman elkaar voor de volle 100%, maar het moet geen pijn doen bij ze. Dat verdienen ze niet."

Moederziel, ik heb enkele zinnen geciteerd uit jouw bovenstaande stukje. In mijn ogen laten deze citaten zien wat ik al langer denk te zien: jij wilt (de) regie. Jij bent degene die blijkbaar 'gaat over' of 'de situatie' (bij/met hun vader?!) veilig genoeg is. Jij bent degene die blijkbaar kan vaststellen dat de liefde van hun vader niet meer onvoorwaardelijk is. Jij bent degene die hun situatie een op een op de jouwe legt en zegt dat die net zo schokkend is geweest voor jou als voor hen. Jij bent degene die stelt dat 'het geen pijn moet doen bij ze'.

Met name dat laatste raakt me vreselijk. Hoe kun je je kinderen hun pijn willen afnemen? Ze hebben recht op die pijn. Ze hebben ouders die er een potje van maken (want dat vind ik een scheiding per definitie) en dat levert pijn op. In mijn ogen moet die er mogen zijn. In mijn ogen wordt die pijn ze niet 'aangedaan' door hun vader (en jij post regelmatig posts met dezelfde strekking en probeert dan te duiden wat man bezielt). Jouw kinderen en hun vader zijn 'tot elkaar veroordeeld'. Als ze niet mishandelt worden, als er een bed en een douche zijn, als ze tijd hebben om met hun vader door te brengen (hoe weinig kwalitatief dat dan ook gebeurt), moeten ze het met elkaar doen. En met deze situatie. Waar ze niet om gevraagd hebben, maar die vele tienduizenden kinderen in Nederland overkomt. En verdienen? Ik weet niet hoe jij daar over denk, maar ik denk dat het leven geen verdienmodel kent. Het leven is een bizarre samenloop van toeval, ellende en geluk en ieder valt haar of zijn deel toe. Jouw kinderen gebeurt het vroeg en abrupt (net als dat voor de mijne gold), maar het is zoals het is. Vanuit daar moeten ze gaan leren te dealen met wat ze tegenkomen. Met wie hun ouders zijn als mensen. Hun vader. Hun moeder. Met wie ze zelf zijn als mensen. En in de eerste periode na een scheiding is dat zoeken, je neus stoten, rebels zijn of juist aangepast, is dat nieuw en anders en verdrietig en gekmakend, maar het IS zo. Dat doet pijn. Die 'moeten' ze hebben. Nemen. En dan getroost worden. Dan kan er gepraat worden. Dan kan er lering getrokken worden voor volgende situaties. Dan kan er afgeleid worden en gerust worden. Geheeld worden. En zo die cirkel nog wel duizend maal door voor ze volwassen zijn. En zijn ze dan beschadigd? Ja. Misschien wel meer dan andere kinderen. En ook veel minder dan andere kinderen. Ze hebben hun eigen beschadigingen, die horen dan bij ze, die wijzen de weg naar goed voor jezelf zorgen. Eigenstandig nadenken over hoe ze met de mensen om zich heen om willen gaan. Waarbij die andere mensen ook hun eigen plek en rol hebben.

Jou vallen de plek en de rol die hun vader nu inneemt ten opzichte van hen vies tegen. Dat kan ik begrijpen. Maar ze dan uit die relatie halen, stellen dat ze er geen pijn van moeten hebben, is volgens mij een beweging die uiteindelijk voor niemand helpend is. Ja, wél als er een toverstafje was waarmee alles ongedaan gemaakt kon worden. Of als het maar nooit gebeurd zou zijn. Maar kijk naar de datum van je eerste post. En dan naar nu. Jullie werkelijkheid duurt al een poos. Haal ze er niet uit. Help ze daar ín. Ze moeten het er mee doen. Met deze werkelijkheid. Met deze ouders die ze hebben. Was het maar anders, zo schreeuw jij het uit. En ja, dat wil ik met je mee. Maar ik denk zelf (ook omdat ik het lang voerde) dat dat een gevecht tegen de bierkaai is. Stop met vechten. Kijk met ze mee. Leer met ze mee. Leef met ze mee. Huil met ze mee. Praat met ze. Laat ze hun pijn hebben, heb daar respect en ontzag voor. Het is nog al wat.

Nu ga ik op 'Versturen' klikken en dat vind ik spannend. Want ik kan me voorstellen dat dit een stukje van me is waarbij jij het kan voelen als aanval. Weet dat dat het niet is. Ik vind niet dat jij het 'fout' doet. Ik vind niet dat wie dan ook het 'fout' doet. Ik vind het intens verdrietig dat jouw mooie gezin in puin ligt. En denk dat het beste dat je kan doen is die puinhoop vaststellen en gaan stilstaan bij wat jij en de kinderen nodig hebben om 'voorbij de puinhoop te gaan'. Eerst overleven, dan doorleven en dan weer 'leven'. Op ieders eigen kompas. Als iets duidelijk wordt uit al jouw stukjes is het dat JIJ een sterk kompas hebt. En dat in de opvoeding van jouw kinderen jou er alles aan gelegen is geweest dat ook zij zo'n sterk eigen kompas konden/kunnen gaan ontwikkelen. Ze moeten eerder de ruwe zee op dan je had gewild. Maar ik denk dat ze al heel goed zijn in hun eigen koers varen. Zeker als jij naast ze vaart.

beschikbaar

De kinderen moeten kunnen zijn waar ze willen... Dat is op zich heel mooi, maar lastig te combineren met een vers opstartende omgangsregeling natuurlijk. Ik denk dat dat stuk pas kan als er enige gewenning is. En dat je dat dus ook prima met elkaar af kunt spreken: "voorlopig houden we ons allemaal strikt aan de omgangsregeling, zodat iedereen aan de nieuwe situatie kan wennen". en dan spreek je over bijv. 2 of 3 maanden een moment af om te evalueren met elkaar (jij, hun vader en alle kinderen samen) en besluit hoe je dan weer verder gaat.

Intussen hoef jij natuurlijk ook echt niet altijd maar beschikbaar te zijn. je mag ook gewoon tegen je kinderen zeggen: nu even niet. Ik heb dit weekend voor mijzelf nodig dus jullie kunnen nu niet hier zijn. Dat kan, want ze zijn immers bij hun andere ouder, dus je laat ze daarmee niet in de steek!

Dingen die je kinderen minder prettig vinden bij hun vader (geen privacy, niet gezellig, alleen maar een kamer met bed etc.) moeten je kinderen leren bespreken met hun vader. Je kunt ze daarbij volgens mij het beste helpen door er zoveel mogelijk tussenuit te stappen. Geef steeds terug dat ze dat met hun vader moeten bespreken.

Ik snap je goede bedoelingen en je zorgen, maar door nu zo beschikbaar te zijn op alle mogelijke vlakken geef je je kinderen wel de boodschap dat ze jou nodig hebben om een goede band met hun vader te houden. En dat is niet zo. Ik denk zelfs integendeel.

mirreke

mirreke

04-04-2017 om 10:31

Roosje, wát een mooi stuk!

Ik ben het helemaal met je eens. Je beschrijft het mooi en liefdevol...

Ja, ik blijf het roepen. Ze je kinderen in hun kracht, moederziel... Klinkt als een kreet, maar wat ik bedoel is denk ik hetzelfde als wat Roosje schrijft in haar laatste bericht.

Geef hen niet de boodschap mee dat ze slachtoffer zijn, maar dat zij zelf invloed hebben, dat zij met hun vader dit aan kunnen gaan: alleen een bed en verder niets? Nou, dan wordt het tijd daar iets aan te gaan doen. Dat hoeft echt niet veel geld te kosten, je kunt ook naar de kringloop bij wijze van spreken. Of samen de kamers gaan verven.

Laat ze praten, en laat hen dan zelf een oplossing zoeken, met jou eventueel als klankbord.

Maar ik snap je reflex!!! Je wilt ze beschermen. Maar door ze hierin als het ware te faciliteren, maak je ze niet weerbaar en krachtig, maar keur je als het ware goed dat ze hun vader gaan ontlopen, omdat hij zo anders is geworden als vroeger, omdat hij niet op hun behoeften inspeelt...

Even puur praktisch: dat kinderen moeten kunnen zijn waar ze willen zijn, dat klinkt heel fijn en verwelkomend, maar is in feite heel erg onhandig en niet praktisch. Want je plant iets met hen of wil bijvoorbeeld ook zelf eens weg. Zoals ik al schreef hebben wij altijd de hand gehouden aan de omgangsregeling, omwille van de duidelijkheid. En ook pubers hebben duidelijkheid nodig, en juist pubers zijn ook heel goed in het uitspelen van de ouders tegen elkaar, binnen een gezin en daarbuiten. Staat het je niet aan, nou dan ga je toch gewoon naar papa, of mama... en dat wilden wij voorkomen... Ook omdat we wilden dat een kind de problemen oplost daar waar ze zijn, of er daar in ieder geval mee leert dealen.

Wat jippox zegt: ruilen in overleg, is wel weer handig..

Sterkte weer hoor, probeer je niet teneer te laten slaan door berichtjes hier, zo zijn ze niet bedoeld!

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 10:45 Topicstarter

RoosjeRaas

Nee hoor, ik voel me zeker niet aangevallen. En ik snap je redenering. Maar ik ervaar zelf de gebeurtenissen anders, en baseer me daarbij minder op mijn eigen wensen dan je misschien zou denken.

Het grootste struikelblok ligt in de onduidelijkheid van het gedrag van moederzielman. Onze kinderen begrijpen hem niet meer. Begrijpen niet meer wat zij voor hem zijn. Ik heb gisteravond nog even zitten kletsen met oudste, vlak voor het slapengaan. 'Wij komen op nummer 5 bij papa, zei oudste. Of misschien komt alles bij hem op dit moment wel op nummer 5. Omdat hij niet meer weet wat hij wil en helemaal geen nummers 1 meer heeft.'
Ik kan heel ver de kinderen begeleiden in hun verdriet, teleurstelling en wennen aan een nieuwe situatie. Daar zit bij mij ook geen terughoudendheid. Er is ruimte om van hem te houden, hem te missen, nieuwe dingen te omarmen. Ik accepteer de situatie zoals deze is, maar voel ook hoe man steeds verder van ons afdrijft. En dat is waarvan ik zeg dat de kinderen dat niet verdienen. Maar hij ook niet.

Dat de kinderen 'recht hebben op pijn' gaat mij te ver. Natuurlijk zie ik dat pijn en verdriet onvermijdelijk zijn in de rouw en het afscheid nemen van wat was. Maar ze hoeven niet meer te lijden dan noodzakelijk - en dat is de verantwoordelijkheid van ons als ouders. En de kinderen hebben ook recht op iets dat voor het verlorene in de plaats komt. Een nieuwe horizon. Die verantwoordelijkheid hebben wij als ouders. Eerst samen, nu los van elkaar. Ik neem die verantwoordelijkheid nu voor 2. Niet omdat ik dat wil of omdat man de kans niet krijgt, god nee, maar omdat man het gewoon niet doet. Al een jaar niet. Ik lever geen gevecht, ik bezie wat er gebeurt en verbaas me.

Ik moet steeds maar denken aan wat goede vriend me zei: 'Hij kiest duidelijk voor zichzelf. Hij weet dat zijn acties enorme gevolgen hebben voor jou en de kinderen, maar dat geeft niet de doorslag'.
Hierin zit voor mij de angel, denk ik. En misschien komt dat wel doordat ik me niet zou kunnen voorstellen dat ik voor mezelf zou kiezen ten koste van mijn kinderen of mijn longtime partner. Dat hij dat nu wel doet, is ontzettend moeilijk te rijmen met de familieman die hij was. Het zij zo, het is zo, dat weet ik. Maar voor de kinderen en voor mij is het moeilijk helen als je niet wordt gezien in je pijn. Dan ontstaat er dus afstand, uit veiligheid, uit angst voor nog meer pijn. En dat is wat er nu gaande is, in mijn beleving. Dat is geen proces waar ik op stuur, het gebeurt gewoon. En ik vind dat echt afschuwelijk, maar realiseer me ook dat het zijn loop moet hebben.
Maar ik wil wel om de kinderen heen blijven staan om ze niet nog verder te beschadigen. Man ziet het niet, of wil het niet zien. En hij laat het ook duidelijk aan mij, eist het nergens op. Jammer genoeg niet.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 10:59 Topicstarter

Kinderen in hun kracht

Ik ben het met je eens, Mirreke. En gelukkig hier geen pubers die ouders tegen elkaar uitspelen, want daar zijn we beiden erg duidelijk over. Een ruzie los je ter plekke op en je vertrekt niet naar de andere ouder. Is gelukkig nog niet voorgekomen.

Er zitten wel wat haken en ogen aan. Kinderen in hun kracht zetten is niet eindeloos en grenzeloos. Als oudste zich tegenover vader roert en vervolgens het huis wordt uitgezet (met kerst gebeurd), kan kind niets meer. Als 3e kind aangeeft grote moeite te hebben met de situatie, maar niet in gesprek kan met vader, houdt het op. Als een na oudste zich ongezien en ongehoord voelt en uiteindelijk in het ziekenhuis in een psychische crisis belandt, houdt het op. De kinderen geven in al hun kracht duidelijke signalen af, waar wij als ouders op moeten inspringen. Niet 'watterend' of door mee te huilen, wel door ze serieus te nemen en ze te begeleiden. Ik doe dat alleen. Echt alleen. Man gaat wel mee naar de afspraken als het echt moet, maar komt er ook echt nooit meer op terug.
Moederzielman zit volop in de ontkenning. Hij wil de reikwijdte van zijn keuzes niet onder ogen zien. Niet door de scheiding formeel door te zetten, niet door met de kinderen in gesprek te gaan, niet door zich open te stellen over zijn nieuwe leven en uit te leggen wat voor hem de nieuwe 'spelregels' zijn. Dát is zo funest. Dan kun je nergens meer in je kracht staan, maar word je keer op keer verrast door een nieuwe dreun. En je verwijdert pijlsnel van elkaar. De kinderen weten heel goed dat ze in een deel van zijn nieuwe leven niet welkom zijn. Dat is erg pijnlijk voor ze.

Eind deze week komt de vraag bij man te liggen of hij systeemtherapie met het gezin wil doen. Ik ben erg benieuwd wat hij wil. Misschien is het toch wel een goed idee, om de kinderen meer en beter in hun kracht te kunnen zetten. Maar als hij blijft negeren en ontkennen, kan het ook een enorme deceptie worden.
Intussen jeuken m'n vingers om het gesprek hierover met hem aan te gaan. Maar op advies van mijn psych doe ik even helemaal niets. Geen vangnet meer zijn, niet oplossen voor hem. Ik hou me er braaf aan

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 11:37 Topicstarter

Nog even RoosjeRaas

Ik heb je bijdrage een paar x teruggelezen, maar wil nog wel wat aanvullen.

Je schrijft: 'Moederziel, ik heb enkele zinnen geciteerd uit jouw bovenstaande stukje. In mijn ogen laten deze citaten zien wat ik al langer denk te zien: jij wilt (de) regie. Jij bent degene die blijkbaar 'gaat over' of 'de situatie' (bij/met hun vader?!) veilig genoeg is. Jij bent degene die blijkbaar kan vaststellen dat de liefde van hun vader niet meer onvoorwaardelijk is. Jij bent degene die hun situatie een op een op de jouwe legt en zegt dat die net zo schokkend is geweest voor jou als voor hen. Jij bent degene die stelt dat 'het geen pijn moet doen bij ze'.

Ik vind het soms jammer dat ik niet kan laten zien hoe ik echt ben, dan niet in woorden, maar echt echt Mijn woorden zijn soms strenger dan ikzelf, dat weet je inmiddels ook.Ik ben niet zo stellig in de gebeurtenissen, ik ben eigenlijk voortdurend aan het zoeken naar aanknopingspunten, zoeken naar ergens wat vastigheid om me in deze chaos aan vast te houden.
Weet je, ik geloof ook niet dat ik de regie wil. Ik heb ook geen regie over wat er gebeurt, maar ik heb wel de verantwoordelijkheid voor 4 kinderen en mezelf. Ik moet op de een of andere manier staande blijven. Voor hen, voor mezelf.
Vorig jaar ben ik door een afschuwelijk diep dal gegaan. Ik heb een trauma (opnieuw) doorleefd, wat voor mij levensbedreigend is geweest. De stroomdraadjes van 'toen' en 'nu' raakten elkaar en zorgden voor kortsluiting. Ik ben opgekrabbeld en kan alleen nu verder door in elk geval grip te houden op mijn eigen deel. En dat is niet zo beslist en overtuigd hoor, ik zoek iedere dag weer naar de juiste manier.

En ik leg mijn situatie niet 1 op 1 op die van de kinderen. Ik heb in de eerste maanden gedacht: wij gaan uit elkaar, maar de kinderen hebben in elk geval nog ons beiden. Maar de werkelijkheid is nu zo anders, zo pijnlijk anders. Man heeft echt ons gezin verlaten. Niet alleen mij, maar het gezin. Mij, de kinderen, de dieren, het huis, alles. Dat maakt het zo ingewikkeld. Dat ís schokkend, want niet te begrijpen.

Je zegt: de kinderen en man zijn tot elkaar veroordeelt. Ik denk dat je het dan nog rooskleurig ziet. Ik ben echt heel erg bang dat er over een tijdje weinig tot helemaal geen contact meer is. Dat is mijn grootste angst, en de beweging gaat op dit moment naar minder in plaats van naar meer of anders. En ik hoop met heel mijn hart dat het anders is en wordt. En dat is wat ik bedoel met 'dat verdienen ze niet'. Maar veel ligt in handen van moederzielman. Ik heb geen regie, maar hij wel.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 12:20 Topicstarter

Sorry, beetje veel

Er gaat zoveel door mijn hoofd, ik moet het gewoon kwijt...

Nog even helemaal los van hoe de zorgverdeling rond de kinderen gaat op dit moment, zijn er andere dingen die ik maar niet op hun plek krijg voor mezelf.

De financiën. Dat die zorgelijk zijn, weten jullie, maar de organisatie ligt 100% bij mij. Vanuit Verweggistan heeft man 2x een berichtje gestuurd of zijn huur wel is overgemaakt. Ik negeer dat. Er liggen nog zeker 43 rekeningen die allemaal belangrijk zijn. Hypotheek, belastingdienst, aflossingen. Hij vraagt er niet naar. Praat er niet over. Komt niet, nooit met een voorstel. Ik denk dat het voor hem nog gerust jaren zo kan doorgaan: ik doe de administratie, hij vraag bijtijds of zijn huur is betaald en bemoeit zich er verder niet mee.
Saillant detail is nog dat man vorig jaar erg veel ritjes met bedrijfsauto naar truus heeft gemaakt. Die moeten worden terugbetaald. Gaat om bedrag met 3 en mogelijk 4 cijfers. Betaal ik niet aan mee, zei ik. Man: zal wel moeten, moet toch allemaal van de grote hoop worden betaald.

Huis & haard. We hebben een oud monumentaal huis. Moet veel aan gebeuren, zowel binnen als buiten. Stenen en groen. Man deed altijd heel veel, onderhoud ligt nu al zeker 10 maanden stil. We hebben ook meerdere dieren waar moederzielman altijd erg mee bezig was, zorg (voeder, kosten, dierenarts, trimmen etc) daarvoor ligt nu bij mij, man heeft er in het afgelopen jaar nog geen woord over gesproken.

En zo zijn er veel dingen waarvan me pas gaandeweg begint te dagen dat hij echt alle zaken van de ene dag op de andere achter zich heeft gelaten, maar ook met grote vanzelfsprekendheid de 'regie' (gaan we weer bij mij laat. En ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Hem aanspreken? Daar reageert hij negatief op, want inbreuk op zijn vrijheid. Het zo laten? Of laat ik dan over me heen lopen?
Het is zo bont dat de dozen die hij 'tijdelijk' in een gang heeft opgestapeld toen hij een aparte ruimte in ons huis betrok, er 5 maanden en een verhuizing verder nog steeds staan.
Ik ben erg beperkt in mijn fysiek op dit moment en zou heel graag een hoop van dit werk uitbesteden. Maar er is geen geld.
Ik kan hier wakker van liggen, echt. Omdat het zo godvergeten asociaal is. En eigenlijk ook te absurd. Omdat het huis waar hij ooit verliefd op werd en dat hem zo deed denken aan zijn ouderlijk huis, een instortend geheel is. Wel mooi symbolisch, maar ook ontzettend zonde. Zijn vader deed het 30 jaar geleden bijna vergelijkbaar. Die vertrok, liet vrouw en kinderen achter en keek nooit meer om.
Ik heb soms contact met mijn schoonvader. Fijn contact. Laat hem vallen, zegt hij steeds. Laat hem vallen. Ga verder met de kinderen en laat hem het uitzoeken.

Sorry, beetje veel allemaal

Tops

Tops

04-04-2017 om 13:17

regie

maar ook met grote vanzelfsprekendheid de 'regie' (gaan we weer bij mij laat"

Of omgekeerd: hij is verschrikkelijk goed in delegeren en jij een hele goede werknemer.

Ik zou terugdelegeren.
Alle rekeningen een kopie naar hem toe, in fijn aparte enveloppen. Kost wat maar je kunt ze misschien ook bij hem in de brievenbus kieperen.
Bericht dat hij inmiddels volwassen genoeg is zelf zorg te dragen voor het overmaken van zijn huur.
Berichten dat je samen met X zijn opgestapelde dozen een uur voor zijn thuiskomst op de stoep zet bij hem.
Dat je schoon schip wilt maken, lekker aan het opruimen bent en een grote voorjaarsschoonmaak in je huis en leven aan het houden bent.

Dat hij zijn ritjes met Truus zelf mag betalen. Niks geen grote hoop wat dat betreft. Misschien kan Truus het voorschieten, weet ze gelijk wat voor vlees ze in de kuip heeft.

Verder zou ik echt echt echt, zelfs al zou je op een persoonlijk faillissement afstevenen knopen gaan hakken.Duidelijkheid scheppen.
Wat ik ooit eerder zei: stoppen met aanschouwen en starten met puin ruimen, je hebt geen keus. Leegte in je hoofd, in je huis, voor je kinderen rust. Aan de regels houden en hem er aan zijn oren bijslepen. Als hij jouw afbelt voor de kinderen, laat je het hem zelf de kinderen vertellen, al zet je de telefoon op de speaker of laat hem terugbellen als ze er niet zijn. Wees niet de boodschapper.
De kinderen weten al lang hoe de vork in de steel zit.
Maar je moet stoppen hem in bescherming te nemen.
Je hoeft geen kwaad over hem te spreken, zeker niet, maar je moet terug gaan tennissen. Alles wat hij op je bord dropt er meteen vanaf bonjouren. Hij heeft alles nog behoorlijk onder controle en weet het mooi te vertellen.
Hij gedraagt zich als een Judas en daar moet iemand hem (heel grof gezegd) even voor op de kloten geven.

Miertje

Miertje

04-04-2017 om 13:21

Bizar

Wow, dat hij dit vergelijkbaar als zijn vader aanpakt, zo vader, zo zoon?!
Kan zijn vader hier iets in betekenen, of luistert hij daar (ook) niet naar?

Verder heb ik geen praktische tips voor je helaas, alleen een virtueel schouderklopje kan ik voor je betekenen!
XXX

Pennestreek

Pennestreek

04-04-2017 om 13:34

{{{{moederziel}}}}

Nog maar weer eens. Meisje, wat heb je het zwaar. En wat doe je het goed!

Ben het eens met Tops. Probeer uit jouw automatisme van het wel regelen, het oppakken, het jouw verantwoordelijkheid vinden te komen. Het is zíjn verantwoordelijkheid. Dat kost je veel energie, en die heb je niet nu. Maar je hebt ook de energie niet om het op te lossen of voor hem te doen. Dus denk goed na over hoe je die energie inzet.
Financieel de zaken uit elkaar trekken lijkt me hoog nodig. Pas dan kan je hem inderdaad helemaal zijn eigen boontjes laten doppen. En zijn eigen rekeningen (niet) laten betalen.

Ik hoop van harte dat je een netwerk om je heen hebt waar je op terug kunt vallen, ook met praktische zaken. Pak alle hulp die je krijgen kunt. Misschien kunnen wij daarin wat voor je betekenen? Er zijn eerder OO-hulpacties geweest, zowel materieel als financieel als gewoon praktisch...

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 13:45 Topicstarter

Pfoeh zo lief

Ik laad me op aan jullie reacties, het is weer even nodig. Het afgelopen weekeinde hakte er toch weer in. Het zijn steeds de kleine dingetjes, die de moeite niet waard lijken, maar die iedere keer mijn spreekwoordelijke druppel zijn. Ik doe zo ongelooflijk mijn best om grenzen te stellen, maar wat is dat moeilijk in deze situatie. Moeilijk om niet nog meer schade aan te richten. Moeilijk om op te staan voor mezelf, pfoeh...

Ik zit volgende week opnieuw bij de mediator. Alleen, maar met medeweten van man. Ik wil becijferen wat er gebeurt bij formele scheiding. Weer een stapje verder. Man denkt dat ik er zit om overzicht te krijgen over de financien. Hij wil mediationtraject niet in, (onder mom van 'ik wil geen nieuwe financiële verplichtingen tov een mediator'), ik wil het wel. Er is niets meer om voor te vechten, behalve mijn waardigheid en enige stabiliteit voor de kinderen. Het net moet zich gaan sluiten, want blijkbaar komt hij er nog steeds mee weg.
Het wordt denk ik tijd dat duidelijk wordt wat het nou echt betekent om 'voor jezelf te kiezen'. Zonder moederziel op de achtergrond om puin te ruimen.

verhuiswagen

verhuiswagen

04-04-2017 om 14:00

trauma

Ik las zojuist dat je vorig jaar een levensbedreigend trauma hebt herbeleefd. En dat zette mij aan het denken. Omdat ik daar ervaring mee heb. Wat bij mij het geval is (hoeft niet bij jou te zijn, maar misschien heb je er iets aan), is dat het trauma mij niet alleen nare herinneringen geeft maar mij als persoon ook heel erg veranderd heeft. Ik reageer anders, denk anders, zie sneller problemen die er misschien niet zijn, en handel daar dus ook naar. Hierdoor gaan sommige zaken in mijn huidige dagelijkse leven heel anders dan voorheen. Je nieuwe 'trauma' of ' moeilijke periode' waarin je nu zit kan dit oude trauma aanwakkeren of in ieder geval reageer je er op met de wetenschap van je oude trauma. Dit kan de reden zijn dat je nog steeds heel veel zaken blijft doen (o.a. de rekeningen van je man betalen en alles voor je kinderen oplossen). Ik weet niet wat je trauma was, maar probeer te kijken of je er iets in herkent. En misschien wordt het dan makkelijker om sommige zaken los te laten. Niet omdat ik het allemaal zo goed weet of alles opgelost is rond mijn trauma. Ook ik betaalde de flat van mijn ex. Terwijl ik er het geld helemaal niet voor had (ik liet andere rekeningen gewoon liggen). Resultaat: schulden.En mijn trauma-klachten zijn helaas weer teruggekomen. Ik probeer daar hulp voor te zoeken, en dat adviseer ik jou ook. Hoe moeilijk dat ook is. Niet dat je me een persoon lijkt die hulp vragen moeilijk zou vinden. Maar vanwege het feit dat de hulpvraag die je neerlegt vaak helemaal niet begrepen wordt waardoor er geen hulp komt. Niet opgeven!
Ik werd laatst ook geraakt door het nieuwsbericht dat mensen die in de schulden zitten vaak zo in de knoop zitten, geestelijk, dat ze niet meer goed kunnen denken. Is dit misschien iets wat bij jou ook speelt?

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:04 Topicstarter

Miertje

Ik heb mijn schoonvader gevraagd, maanden geleden al, om met hem te praten. Dat doet hij ook, ondanks dat hij niet in ons land woont, maar hij dringt niet door, zegt hij. En hij herkent de koppigheid ook, het zwart-wit denken. Appel valt niet ver van de boom.
Mede daarom zegt hij steeds: ga verder met de kinderen en laat hem in z'n sop gaarkoken.

Pennestreek

Pennestreek

04-04-2017 om 14:08

Wat is dan de toegevoegde waarde van mediation?

Mediation houdt in dat je er samen probeert uit te komen, dat je samen afspraken maakt. In je eentje heb je daar lijkt mij weinig te zoeken. Becijferen is zo'n mediator z'n vak ook niet. Tenminste, die van ons heeft daar geen kaas van gegeten, buiten de vaste rekenschemaatjes over (kinder)alimentatie . Ik denk dat je meer hebt aan een financieel adviseur. Of is het meer omdat deze mediator jullie gegevens al heeft en daarmee aan het rekenen gaat?
Zouden jullie niet in aanmerking komen voor een soort financiële tegemoetkoming? Ik heb er geen verstand van, maar er zijn hier vast mensen die dat wel weten.

Ik reageer nog even op je opmerking over vechten voor stabiliteit voor de kinderen. Ik neem aan dat je dan doelt op stabiliteit in de relatie met hun vader. Misschien moet je dat voor nu loslaten. Nergens voor vechten, alleen zorgen dat jullie zo snel mogelijk echt volledig gescheiden huishoudens gaan voeren (oftewel officieel scheiden). Daar nu je focus op leggen. Want elk gevecht kost energie. En het is maar de vraag of het oplevert wat je wil, of het überhaupt iets positiefs oplevert. Hoewel ik natuurlijk ook vind dat jullie kinderen recht hebben op (goed contact met) hun vader, is het niet iets dat je af kunt dwingen. Een overweging die ik je mee wil geven, ook al snap ik dat het niet een optie is die je wil, en dat het ongetwijfeld ook moeite gaat kosten om dat beeld van een stabiele relatie met hun vader los te laten. Ook voor de kinderen. Maar misschien is stabiliteit nu alleen haalbaar zonder hun vader in het plaatje. Alleen met jou, in jullie huis. En dan na verloop van tijd, als er wat gewenning en rust is ontstaan voor alle partijen, kan het contact tussen vader en kinderen weer worden opgebouwd.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:08 Topicstarter

Verhuiswagen

Dankjewel voor je goede zorg. Ik heb gelukkig echt een hele stevige psych, met wie ik grondig door de zaken heen werk. Ik heb meermalen traumabehandeling gehad, en voor mijn gevoel is er in dat opzicht nu rust en stabiliteit bij mij. Ik kan de zaken loskoppelen en sta weer overeind.
De financien drukken zwaar, dat klopt, maar ik kan wel helder ernaar kijken.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:16 Topicstarter

Pennestreek

Ik zie de afspraak bij de mediator als een eerste stap in de formele scheiding. In die zin heeft het meerwaarde. Ik zal die stap toch moeten gaan wagen en door (beter) te weten wat de consequenties zijn, kan ik een volgende stap gaan zetten.
En er speelt nog iets mee hoor, wat misschien minder aardig is. Man kan nu relatief 'makkelijk' doorleven zonder de verantwoordelijkheid van een eigen huishouden, eigen rekeningen, eigen sores. Dat moet stoppen, want zo heeft hij wel de lusten van zijn 'nieuwe' leven, maar niet de lasten. (Hoewel ik zeker niet zeg dat hij nu fluitend door het leven gaat). Hij heeft A gezegd, daar komt B nou eenmaal achteraan. Ik voel er steeds minder voor om alleen maar aan de 'lasten'-kant te zitten.

De stabiliteit bedoel ik idd aan 'mijn' kant, stabiliteit voor mijn gezin en mij. De band tussen moederzielman en de kinderen is niet aan mij om vorm te geven.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 14:17

lieve moederziel

Zo te lezen ben je nu een fase verder. Ze kunnen je in geen geval verwijten dat je niet je best hebt gedaan, maar ik denk dat je geen seconde te vroeg beslist hebt om nu door te gaan zetten.

Misschien heb ik het al eens gevraagd, maar ben je in gemeenschap van goederen getrouwd? Indien ja, dan zou ik zo snel mogelijk doorzetten want wat hij nu maakt aan schulden zijn ook voor de helft jouw schulden, tot de scheiding rond is!

Pennestreek heeft ook een punt: volgens mij is mediation iets dat samen moet gebeuren. Ik ben alweer jaren geleden gescheiden, er is sindsdien veel veranderd dus ik kan je geen advies geven. Maar ik leef wel met je mee en steun je virtueel!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 14:20

we typten tegelijk

"En er speelt nog iets mee hoor, wat misschien minder aardig is. Man kan nu relatief 'makkelijk' doorleven zonder de verantwoordelijkheid van een eigen huishouden, eigen rekeningen, eigen sores. Dat moet stoppen, want zo heeft hij wel de lusten van zijn 'nieuwe' leven, maar niet de lasten. (Hoewel ik zeker niet zeg dat hij nu fluitend door het leven gaat). Hij heeft A gezegd, daar komt B nou eenmaal achteraan. Ik voel er steeds minder voor om alleen maar aan de 'lasten'-kant te zitten."

Ik vind dat niet "minder aardig". Het komt er wel op neer dat hij degene is die de poten onder jullie relatie heeft weggezaagd, er een Truus op na ging houden maar wel verwachtte dat je zijn vuile onderbroeken bleef wassen (bij wijze van spreken). Dat doe je nu niet meer, maar je wordt wel weer telkens erbij gesleurd om zijn sores op te lossen. Groot gelijk dat jij daar nu voor past!

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:26 Topicstarter

vuile onderbroeken

Hahaha, Sally, ik schaam me gewoon om het te zeggen, maar weet je dat ik dat de eerste maanden letterlijk nog deed? Hoe gek kun je zijn.

En natuurlijk is de mediator voor ons samen. Daarom is ook met man besproken dat ik daar heen ga. Alleen ik wil dus met de informatie die dat oplevert een volgende stap gaan zetten. Daarin zal man dan toch meemoeten. Of niet, maar dan krijgen we een ander traject. Duurder ook, want ieder via een eigen vertegenwoordiger. Lijkt me vrij zinloos, want de uitkomst is hetzelfde

Serieus, ik wil verder, ook omdat ik na scheiding met toeslagen etc. nog weleens wat beter af zou kunnen zijn dan nu. Financieel dan. De rest, het emotionele en de warme liefde van toen, is verloren. Spijtig maar waar.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 14:31

moederziel

Volgens mij heb ik zoiets toen ook nog letterlijk tegen je gezegd, van die onderbroeken (ik bedoelde het half als beeldspraak, maar ondertussen is het wel vaak de praktijk in dit soort dingen).

Je klinkt sterk en resoluut. Je grens heb je nu bereikt, in je eigen tempo. Dat is spijtig, dit heb je nooit gewild. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit onvermijdelijk is. Het duurt al zo lang...

Laat je niet tegenhouden door slepend gedrag van hem. Het heeft al veel te lang geduurd.

verhuiswagen

verhuiswagen

04-04-2017 om 14:38

he gelukkig en wat t kost

Gelukkig moederziel dat je mbt je trauma de zaak goed voor ogen hebt. Wil het toch gemeld hebben want ik ben er vreselijk door gevallen.
En ik hoop echt dat een mediator voor jullie beide gaat werken. Want zoals je al aangaf, een traject met advocaten gaat heel veel meer kosten. De uitkomst kan wel degelijk anders zijn, hou daar rekening mee! Daar is geen standaard formule voor die je daarop los kunt laten. Maar ik wilde wel nog meegeven dat een beetje echtscheiding je ongeveer 1000 euro per maand kost aan advocaatskosten. Dat zijn dan de normale telefoontjes voor overleg, brieven en juridische stukken die geschreven en ingediend dienen te worden, zittingen en reis en kantoorkosten van een advocaat. Mensen vergissen zich daarin vaak. Of gaan uit van 'maar dat doet die ander wel' of ' dan zul je wel heel lastig zijn geweest'. Niets van dat alles.
Dat je de onderbroeken van je man nog wastte in het begin, daar moet je je niet voor schamen. Schaamte houdt je weg bij wat je moet doen voor JEZELF. De grens die je hebt getrokken toen je daarmee gestopt bent, is een belangrijk punt geweest. En het is goed dat je op dat punt gekomen bent. Hou dat vaker in gedachte. Maak eens vaker de vergelijking met de onderbroeken van je man (cq.rekeningen, boetes, vaderlijke taken, oningerichte kamers van de kinderen)

Misschien zit je niet echt te wachten op mijn bijdragen. Je serveert ze even vlot en vrolijk af, tenminste dat ervaar ik zo. Maar toch wil ik je ze meegeven. Wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik ken je niet, verwacht niks van je, je hoeft geen verantwoording af te leggen waarom je iets wel of niet doet.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:39 Topicstarter

Ja, Sally, dat is zo wáár

En ik merk steeds vaker dat ik ook nergens meer op hoop of naar verlang. Er is teveel kapot nu. Ik ben daar intens verdrietig over omdat het niet nodig was. Maar het is al te ver, te veel. De liefde die er bij mij was is inmiddels echt de nek omgedraaid. Dat is in het afgelopen jaar gebeurd. Ik stond erbij en kon er niets aan doen.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 14:43 Topicstarter

Oh nee, Verhuiswagen

Ik serveer je niet af, nee, zeker niet. Ik ken je verhaal.
De waarheid is dat jouw verhaal heel erg dicht bij mijn jeugdervaringen komt. Het is te dichtbij. Sorry, dit is echt ter zelfbescherming.

Mediator

Vind je het niet een beetje zonde van de kosten van een mediator als je a.s. exman dat niet wil?
Je kunt ook een gezamenlijke advocaat regelen als je zelf een convenant maakt.
Je plukt er een van internet en begint het realistisch in te vullen. Wat je a.s. exman nu niet doet en betaald gaat hij straks ook niet doen. Je kunt mogelijk wel uitgaan van alimentatie volgens tabellen oid.
En verder als er een realistisch voorstel ligt kun je dat bij een advocaat brengen samen.
Je kunt ook eerst halen en trekken met mediatie en dan alsnog aparte advocaten moeten nemen. De meter loopt en wat je zelf kunt doen scheelt kosten. Verwacht geen verandering van ex door toedoen van anderen. Daar is hij niet gevoelig voor en dat houdt toch geen stand.

verhuiswagen

verhuiswagen

04-04-2017 om 15:25

wat doet me dat verdriet Moederziel

En wat vind ik het spijtig dat te horen. Ik wilde niet de indruk wekken dat je verantwoording verschuldigd was, of je uit de tent lokken. Maar dan kan ik ook heel goed begrijpen hoe je er in staat. De ontwrichting van je wereld gebeurt nu weer en je kunt er niets aan doen. Wat moet je je machteloos voelen en onbegrepen. Hoe moeilijk is het om vooral de horizon te zien en niet te verdrinken in alles wat er nu voor je voeten ligt. Ik weet uit ervaring dat als je eenmaal een trauma hebt meegemaakt zoals jij en ik, dat het heel lastig is in allerlei situaties dingen te overzien, beslissingen te nemen, en je 'lijn' vast te houden. Je wil vanalles, behalve dat. Je kunt vanalles, behalve dat.
Laatst vroeg iemand aan mij ' vind je het lastig om beslissingen te nemen?' Dat was confronterend vond ik.....

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 15:30 Topicstarter

Beslissingen op gevoel

@Verhuiswagen, het allermoeilijkst vind ik het om rationele beslissingen te moeten nemen, terwijl de emoties me overspoelen. De gevolgen van mijn kindertijd zijn het diepst voelbaar in verlating, in alle opzichten. Juist daarop ging ik vorig jaar onderuit.
Nu moet ik noodgedwongen zelf de verlater worden, omdat man 'vastzit' en niet beweegt. Nu móet ik bewegen. Dat is een hels innerlijk conflict en gaat recht in tegen mijn gevoel.
Ik kan niet anders dan mijn kinderen een duw geven de veilige haven uit. En mezelf ook. En ik wéét wel dat de haven allang niet meer veilig is (althans niet deze), maar ik voel anders.

moederziel

moederziel

04-04-2017 om 15:31 Topicstarter

AnneJ

Ik heb vooralsnog geen reden aan te nemen dat we tegenover elkaar komen te staan. En gebeurt dat we, dan zien we weer verder. We hebben samen deze mediator voor het eerst gesproken en hadden er beiden een goed gevoel bij. De basis is er.
Dat ik nu alleen ga, komt ook door verblijf in verweggistan van man.

verhuiswagen

verhuiswagen

04-04-2017 om 15:35

niet willen beslissen

Voor mij was t probleem juist dat elke beslissing bij voorbaat al fout leek te zijn. En ook niet beslissen was fout. Ik snap nu ook heel goed je eerste titel; je zit muurvast. Die metafoor heb ik ook gebruikt destijds in mijn topic, 3 jaar terug....Want voor je gevoel kun je geen kant uit. Het zorgde ervoor dat ik hier te rade ging wat ik moest doen. Want ik durfde niet op mijn eigen oordeel en beslissing te vertrouwen.

Vesta

Vesta

04-04-2017 om 15:37

op zee

jullie bootje was niet meer veilig in deze haven, en nu ga je via een veilige maar onbekende route naar een nieuwe veilige haven.

Ik zei het van de week al je bent een sterke vrouw en dat laat je steeds meer zien. Sterk zijn betekend niet dat je niet kunt rouwen of bang zijn. Het betekend dat je doet wat je moet doen en straks als het bootje weer veilig aangemeerd is de tijd durft te nemen om alles op z'n plek te zetten. En misschien meer je weer af en vaart naar een mooier plekje, maar nu telt eerst de veiligheid. Dan vaar je op zeil omdat het leuk is, nu vaar je op de motor omdat het niet anders kan.

Een dikke knuffel vanaf hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.