Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hel, deel 5 - het houdt ook niet op


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Andere huisvesting

'Zojuist een huurhuis bekeken. Komt te vroeg en op de verkeerde plek, maar het voelt goed om op eigen houtje te handelen en zelf te beslissen.'
Ik weet niet wat je bedoelt met 'te vroeg', want volgens mij heb je niet meer zoveel tijd al de schulden oplopen en je zeker weet dat je huis onder water staat: dat huis zal moeten worden verkocht. en omdat je overblijft met schulden zul je inderdaad naar een huurhuis moeten gaan. Was het een huurhuis in de sfeer van sociale woningbouw? Was het denkbaar dat niet hij, maar jij je spullen had gepakt en was verhuisd met de kinderen? Hoe groot is de kans op een huurwoning op de goede plek? Heb je hier niet een kans laten liggen?

Ik denk ook dat de financiële toestand een grote berg is waar je terecht tegenop ziet. Maar je kunt er niet omheen. Het zal niet vanzelf oplossen. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is dat je zo snel mogelijk helderheid hebt, zodat je daarna echte stappen kunt zetten om dat op te lossen.

Tsjor

Marina

Marina

11-10-2017 om 01:24

even een domme vraag

Staat dat huis nou echt onder water? Of is dat figuurlijk gesproken? Hoe woon je dan?

Bosbes

Bosbes

11-10-2017 om 08:12

figuurlijk

Een huis onder water betekent zelden dat het werkelijk overstroomd is met water.
Het betekent dat als je het verkoopt, je minder geld ervoor krijgt dan de hypotheek die je voor dat huis hebt.
Dus: huis levert bij verkoop ±350.000 euro op, maar je hypotheek staat nog op 410.000 euro. Onder water dus, want het levert je na verkoop dan 60.000 schuld op (zomaar een voorbeeld, mijn huis kost een stuk minder).

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 08:27

(Sociale) huurwoning

Soms word er heel gemakkelijk gedacht dat je een (sociale) huurwoning al of niet "neemt". Ik moest een hele papierhandel aanvoeren toen ik (na 10 maanden) bovenaan bleek te staan voor een "geschikte" woning. Zo moest ik ook kunnen aantonen dat er geen schulden waren en de betaaloverzichten van de hypotheekverstrekker van de door mij te verlaten woning overleggen. Gelukkig was dat in ons geval geen probleem en kon ik een jaar na inschrijving verhuizen.

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 08:31

Convenant

Ook moest ik een door beide partners ondertekend convenant meenemen en een bevestiging van de scheidingsaanvraag bij de rechtbank.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-10-2017 om 08:35

aanvulling Ms. Simone

Het verschilt wel per woningbouwvereniging. Sowieso moet je je inkomen laten zien omdat er een bovengrens is aan sociale huur. Ik moest verder mijn woongeschiedenis laten zien en een verklaring inleveren of ik ooit met justitie in aanraking was geweest en of ik drugs gebruikt of verhandeld had. Naar schulden werd niet gevraagd.
Mijn zoon kreeg daar bovenop nog een vraaggesprek waarbij werd bepaald of hij wel of geen goede huurder zou zijn. Hij slaagde gelukkig

In mijn vorige gemeente was dat minder uitgebreid. Alleen de inkomensgegevens waren belangrijk.

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 08:50

Geschikt

En met geschikt bedoel ik niet dat ik veel bijzondere eisen stelde, maar wel in het door mij gewenste gebied (regio dus, niet eens een bepaalde plaats) en ieder van ons een eigen slaapkamer. Op criteria van de woningbouw vereniging(en) als leeftijd (alleen 55+) of gezinssamenstelling (Maximaal 2 of minimaal 4), of de voorrang voor urgenter heb je geen enkele invloed.

Verder wordt uit het convenant gefilterd of je co-ouderschap hebt, waardoor de boel ook nog anders kan uitpakken.

Ongeloofwaardig

Simone en Sally, jullie hebben gelijk maar dat gebeurt allemaal vóórdat je wordt toegelaten tot de zoekdatabase en kunt worden opgeroepen voor een voor jou "geschikte" woning.

Moederziel stelt dat ze een huurwoning bezocht heeft. Dat betekent dat ze is toegelaten en dat weer betekent dat haar inkomenssituatie passend is.
Dit en andere signalen, maken voor mij dat hele schuldenverhaal nogal ongeloofwaardig.

De hypotheek zal vooralsnog gewoon maandelijks keurig betaald worden. Anders was de bank al gaan gillen. Van schulden zo groot dat er sprake kan zijn van WSNP kan niet al 1,5 jaar en zélfs niet sinds afgelopen mei aan de hand zijn. Schuldeisers en gemeenten hebben niet heel erg veel geduld met schuldenaren. Die motor in de achtertuin was allang in beslag genomen.

NOTA BENE! Moederziel er gaat alweer een alarm af. Je kunt ingeschreven staan, uitgenodigd worden om een woning te bezoeken, maar je kunt niet ongelimiteerd woningen afwijzen. Het is geen snoepwinkel. Je moet na 3 keer (of binnen een jaar, zie de regels van je woningbouwvereniging) "Ja" zeggen, anders word je uit het bestand geknikkerd.

Maar eigenlijk denk ik zo langzamerhand dat er niet zoveel met je aan de hand is. Behalve dan die onvrijwillige scheiding van de droomprins en inderdaad economisch wel een stapje achteruit moeten doen. Dat kan benauwd voelen. Zeker als je dromen groot blijven terwijl je portemonnee wat kleiner is geworden.

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 11:34

M Lavell

Ik ga even voorbij aan jouw in twijfel trekken van Moederziels verhaal en kan je alleen uit mijn ervaring met "mijn" woningbouwvereniging vertellen dat ik uiteindelijk bijna een jaar heb ingeschreven gestaan met de gegevens die ik (ongecontroleerd) heb aangevoerd. Toen ik uiteindelijk werd uitgenodigd om een woning te bezichtigen en ik aangaf dat ik de woning wilde hebben, moest ik (pas) die hele stapel papieren kunnen overleggen. Vervolgens is een en ander gecontroleerd en werd de woning aan mij toegewezen. Ik had wél gelijk na inschrijving informatie ingewonnen (welke papieren moet ik hebben) om teleurstelling te voorkomen, maar heb in eerste instantie niets hoeven aantonen.

mirreke

mirreke

11-10-2017 om 11:45

Hier ook

stiefdochter huurt sinds kort van woningbouwvereniging. Appartement was toegezegd, maar pas vlak voor ondertekening moest ze alle documenten aanleveren (waaronder zelfs bewijs van goed gedrag, woongeschiedenis, enz.) om de woning ook daadwerkelijk te krijgen. Als het niet had geklopt zou ze zijn afgewezen. Ze stond nr acht op de lijst, alle voorgaande personen kwamen uiteindelijk niet in aanmerking.

Maria

Maria

11-10-2017 om 11:46

Miriam

Je mag er je vraagtekens bij zetten, maar om het nu ongeloofwaardig te noemen... Nogal bot, en dat is een understatement.

Het maakt mij zelfs niet uit of Moederziel op dit vlak iets of veel overdrijft of helemaal niet. Het gaat in dit draadje m.i. uiteindelijk om iets heel anders, namelijk om haar onvermogen/weigering om haar ex echt los te laten en haar wens om de scheiding emotioneel te verwerken voordat die zelfs is uitgesproken. Beide duren véél te lang, maar er lijkt nu eindelijk een beetje vooruitgang geboekt te worden. Ze baalt ook dat haar ex schulden heeft gemaakt waar zij voor een deel voor opdraait en dat het huis waarschijnlijk met verlies verkocht zal worden, en dat snap ik heel goed. En juist daarom is het verstandig dat ze nu heel snel die scheiding doordrukt. Daarover is iedereen het eens.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-10-2017 om 11:52

M Lavell

Zowel met inschrijven als met toewijzen moest ik papieren inleveren. Zoon kreeg het extra gesprek pas toen er een beschikbare woning was.

Dat denk je maar

"dat ik uiteindelijk bijna een jaar heb ingeschreven gestaan met de gegevens die ik (ongecontroleerd) heb aangevoerd. "
Of dit is van heel lang geleden, of je hebt je onterecht ongecontroleerd gevoeld.
Je moet bij inschrijving je bsn verstrekken én een kopie van de belasting jaarafrekening. Dit omdat een passend inkomen niet alleen om 'te laag' maar ook om 'te hoog' gaat.
Die inkomensgegevens worden gecontroleerd. Zo nodig in cross check met de belastingdienst.

Je hebt gelijk: als je dan een woning krijgt toegewezen moet je de hele santenkraam nog eens verstrekken (nieuwste gegevens, eventuele wijzigingen).

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 12:05

Woningbouw

Maar Moederziel heeft ak eerder aangegeven (op basis can haar toen bekende gegevens) dat zij niet in aanmerking dacht te komen voor woningbouw. Woningbouw-ervaringen zijn wellicht bruikbaar voor meelezers. Toen ze schreef dat ze naar een huurhuis heeft gekeken, kon ik ook niet opmaken of dat oriënteren betekent, of dat zij een bezichtiging heeft gedaan in een huis waar zij voor in aanmerking komt.

Ik "stond soms hoog" voor een bepaalde woning terwijl ik wist dat ik daar nog niet voor in aanmerking kwam vanwege ontbrekende papieren (kwam dus te vroeg) dat wil niet zeggen dat ik daar niet naar kon "kijken" om mij een beeld te vormen van een mogelijke toekomst voor de kinderen en mijzelf.

Komkom

Maria "Je mag er je vraagtekens bij zetten, maar om het nu ongeloofwaardig te noemen... Nogal bot, en dat is een understatement."
Na 1,5 jaar inconsistent gekwebbel in de ruimte vind ik het nogal voorzichtig uitgedrukt.

" Het gaat in dit draadje m.i. uiteindelijk om iets heel anders, namelijk om haar onvermogen/weigering om haar ex echt los te laten"

Ja. Hoewel je dat ook kunt samenvatten als een totaal gebrek aan realiteitszin. En dat lijkt zich op meerdere terreinen voor te doen.

moederziel

moederziel

11-10-2017 om 12:11 Topicstarter

Nou, nou, nou....

Ik zit met stijgende verbazing te lezen hoe er naar aanleiding van een onzinbericht van M Lavell conclusies worden getrokken.
@Miriam: je verkoopt onzin. Het gaat om een huurhuis in de vrije sector, waar verhuurders hun eigen eisen aan een huurder kunnen stellen. Mijn inkomen is te hoog voor sociale huur.
In overleg met schuldhulpverlening ben ik aan het oriënteren. Dit om te voorkomen dat straks de woning gedwongen verkocht wordt en ik met 4 kinderen letterlijk op straat sta. Ik krijg geen urgentie.
De hypotheekbank is al lang gaan gillen, maar hebben (gelukkig) ook zorgplicht en gezamenlijk met hun afdeling bijzonder beheer wordt bekeken wat er kan en niet (meer) kan, en wat de situatie in de komende maanden wordt. De schuldeisers en de gemeente hebben wel degelijk het 'geduld' om te zien hoe er nog verschillende scenario's mogelijk zijn. Intussen worden de meest dringende termijnbetalingen gedaan, maar ontstaan aan de andere kant dus weer gaten. Maandelijks komt er een bedrag van 4 cijfers tekort. Het totaal loopt iedere maand verder op.

'Maar eigenlijk denk ik zo langzamerhand dat er niet zoveel met je aan de hand is. Behalve dan die onvrijwillige scheiding van de droomprins en inderdaad economisch wel een stapje achteruit moeten doen. Dat kan benauwd voelen. Zeker als je dromen groot blijven terwijl je portemonnee wat kleiner is geworden.'
Ik heb helemaal geen zin meer om dingen uit te leggen aan jou. Als jij mijn situatie ongeloofwaardig vind, tsja. Ik zou zeggen: ga in een ander draadje je bevoogdende verhaaltjes verkopen.

Begrijp jij het nog?

Nou kijk Simone.
Kun jij er nog wijs uit?

De logica leert: Als ze is uitgenodigd (dat heeft ze gezegd) dan is haar inkomenssituatie passend. Maar dan ook kan ze niet steeds maar nee zeggen.

Als ze niet is uitgenodigd (dat heeft ze ook een keer gezegd) maar wel op de lijst staat dan heeft ze ook haast. Ze blijven haar niet oproepen.

Maar ja, als haar huis onder water staat en ze moet verhuizen omdat ze het niet kan betalen dan had de bank al op de stoep gestaan. Misschien hoeft ze helemaal niet te verhuizen. Misschien vindt de bank het wel best zo, zolang er keurig betaald wordt. De kans dat die woning met de tijd uit het water klimt, is reëel tenslotte.

Hoe wil je dat dan rijmen?

Moederziel, in de vrije sector wil men nog meer bewijzen zien. Dat weet ik dan weer. Ik huur (en verhuur!) ook in de vrije sector.

"Mijn inkomen is te hoog voor sociale huur.
In overleg met schuldhulpverlening ben ik aan het oriënteren. "

Eh.. yeah, right

moederziel

moederziel

11-10-2017 om 12:15 Topicstarter

#316

Ik zou hoog en breed boven zulke reacties moeten staan, maar damn, het doet me wel wat hoor, om zo te worden weggezet.
Het is dat ik hier gelukkig adviezen krijg van meelezers die meer empathie en beleving hebben. Ik wil me namelijk niet door één zure heks laten wegjagen.

moederziel

moederziel

11-10-2017 om 12:17 Topicstarter

Miriam

Er zijn ook andere (particuliere) verhuurders. Maar wat jij niet uit (blijkbaar ruimschoots aanwezige) eigen ervaring kent of denkt te kennen, bestaat niet in jouw wereld. Zoek een draadje in je eigen wereldje. Ik heb hier geen zin meer in.

Geen tegenspraak bedoel je

Met empathie bedoel je mensen die je niet tegenspreken zeker.

Ik vind het allemaal best. Laat het leven helemaal mijn schuld zijn.
Maar eh... tja... die kinderen.

Knoop in mijn maag als ik daar aan denk.

Ah ja, de altruïstische

Die vrije sector huurders die dolgraag iemand in de WSNP toelaten tot hun woningenbestand.
Jahaaa, die zijn er natuurlijk.

Verhuurders

Vrije sector verhuurders bedoel ik

moederziel

moederziel

11-10-2017 om 12:22 Topicstarter

Naar

Tsjonge, je laat je daadwerkelijk zien als een naar mens. Ik weet niet precies waarom je dit zo doet, maar ik vraag hier niet om. En dan mijn kinderen als excuus gebruiken voor je goedbedoelde 'adviezen'. Daar krijg ik serieus rillingen van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 12:23

Verschil

Kennelijk wordt er niet overal op dezelfde manier mee om gegaan. Hier moet je voor vrije sector huur een bepaald inkomen verdienen en moet je aantonen dat je verder geen schulden of verplichtingen hebt. Die worden anders op je inkomen in mindering gebracht. Een kennis van mij moest haar koophuis verlaten en met de kinderen bij haar ouders, maar dan verloor ze haar urgentie, of in een sociaal pension en dan kreeg ze wel urgentie. Dat ging ook nog niet allemaal heel makkelijk want in eerste instantie werd gezegd dat de kinderen wel bij haar ex konden wonen, dus geen urgentie.
Als schulden mede zijn ontstaan door een eigen bedrijf kom je helemaal niet in aanmerking voor WNSP. Dan kun je wel in reguliere schuldhulpverlening maar dan worden er geen restschulden kwijtgescholden (tenzij je dat met alle schuldeisers afzonderlijk afspreekt).

Marina

Marina

11-10-2017 om 12:23

Moederziel

Stop met je zelf verdedigen. Het wordt net zo'n toxisch patroon als met exmm

Ms. Simone

Ms. Simone

11-10-2017 om 12:24

Controle inschrijving

Weer voor de eventuele meelezers die hier wellicht wat aan hebben:

Ik heb bij inschrijving Woningnet geen BSN, noch kopie van Belasting jaarafrekening hoeven afleveren.
Inschrijving was eind mei 2016, meteen nadat ik wist dat mijn huwelijk niet meer te redden was, maar nog voor ik zelfs maar bij mijn advocaat was geweest. Zodoende was er toen nog geen zicht was op wanneer de scheiding überhaupt zou worden uitgesproken, welke financiële afspraken er zouden komen, etc. Inschrijven kan altijd, kost(te) €23,-

Doe het dan voor jezelf

Voor mij hoef je niks.
Maar hou eens op met die verwarrende verhalen die steeds maar net niet of helemaal niet kloppen. Die er misschien ook helemaal niet toe doen. Ga eens naar de essentie.

moederziel

moederziel

11-10-2017 om 12:30 Topicstarter

Essentie?

Joh, ik ben klaar. Niet omdat ik 'verwarrende verhalen', maar omdat ik het echt doodzonde vind van mijn energie om me te moeten verdedigen tegen mensen als Miriam, die zich niet kunnen voorstellen hoe chaotisch de realiteit kan zijn. Blijkbaar is dit een brug te ver, dat is voor mij nu de essentie.
Echt zo jammer dat je je bent komen mengen in dit draadje. Ik had er veel steun aan en open nu met stress in mijn lijf de berichten. En dat is niet de bedoeling. I'm off.

Dat is een goed begin

Fijn. Sinilind riep je er eerder al toe op.
Steek je energie in dingen die wel belangrijk zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.