Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hel, deel 5 - het houdt ook niet op


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-10-2017 om 15:11

Juist jij M. Lavell

trekt in dit draadje enorme conclusies over wat waar is of niet waar kan zijn.

Maar ik deel jouw conclusie dat Moederziel een advocaat zou moeten hebben die haar helpt zo gauw mogelijk uit dit moeras te komen. Maar het zou zomaar kunnen dat ze die al heeft.

Aagje

Nou nee

'Blijkbaar is de wereld verdeeld in zij die niet weten hoe dat moet, goed scheiden, en zij die dat wel weten.' Nou nee, ik geef antwoord op een vraag. We kunnen ook politiek correct blijven: niemand weet het, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen, je kunt er niets over zeggen etc.
Maar er is wel iets over te zeggen. En er zijn wel wijzen van denken en doen en systematieken (dus niet persoonlijk) waarop het mis kan gaan. Of vinden jullie dat het goed gaat met Moederziel als je haar startbericht leest, anderhalf jaar na het begin van het hele proces?
Je kunt ook het verhaal van een vader die in een vrijwel identieke situatie heeft gezeten 'is er nog "hoop"of gewoon accepteren?' Tussen het eerste bericht en het laatste zit 1 jaar. En een wereld van verschil. Ja, dan kun je daarover gaan nadenken: wat maakt dat het bij de een zo uitpakt en bij de ander anders. De financiële problemen zijn evident en dat maakt veel verschil. Maar dat is niet het enige.
Mag je daarover nadenken? Mag je daar iets bij observeren, mag je daar lijnen in zien, mag je dat benoemen (zwijg Tsjor!) en mag je mensen die zo verdwaald raken in hun eigen gedachten en gedragingen, dat ze meer kapot maken dan ze lief is daarop wijzen? En als het patroon zich blijft herhalen, dan nogmaals probren, en nogmaals. Niet omdat er maar één manier is om het goed te doen, maar omdat er zoveel manieren zijn om het slecht te doen. Slecht voor jezelf. En voor de kinderen.

Tsjor

Tsjor

Je mag alles. Een ander mens leeft een eigen leven. Je lijkt te zeggen: de mensen die tot nu toe in alle draadjes hebben geschreven deden aan pappen en nathouden. Tranen drupten op jouw toetsenbord. Daarom praat jij ferm. Zodat het nu maar eens afgelopen is met het meehuilen. Jij mag alles. Ik mag alles. Moederziel leidt haar eigen leven. Ongeacht wat wij mogen en doen. Verbeeld je niets. We kunnen het niet voor een ander doen. Wat we ook mogen (zeggen).

Open deur

'Verbeeld je niets. We kunnen het niet voor een ander doen.' Open deur.

Tsjor

moederziel

moederziel

15-10-2017 om 20:59 Topicstarter

Wanneer doe je het goed?

Ik volg met interesse de discussie die is ontstaan. Wanneer doe je het goede in een scheiding? Ik kan nu uit mijn ervaringen tot nog toe zeggen: nooit. Je doet nooit het goede.

Ik ben een beetje opgelucht dat er mensen zijn die het hier nu voor me opnemen. Want wat ik ook probeer en welke weg ik ook (noodgedwongen of 'vrijwillig') bewandel, er is gewoon geen goede weg. In het begin was ik in shock, heb ik geprobeerd te redden wat er te redden was. Ik geloofde niet dat dit echt gebeurde. Dat hielp uiteraard niets, was niet de goede weg. Daarna heb ik me als partner-in-de-breuk opgesteld, coöperatief, veel gesprekken, nauw contact. Ik, maar ook de kinderen, ging daar stuk aan. Dat was niet de goede weg. Ik heb een tijdje alles on hold gezet, bijkomen, proberen te begrijpen wat er nou allemaal gebeurde. Ook dat was niet de goede weg. Inmiddels pak ik door, heb ik mijn emoties uitgeschakeld en zijn de contacten bekoeld. En ook nu voel ik: dit is niet de goede weg.

Een scheiding is een afschuwelijke gebeurtenis voor man, vrouw, kinderen. Een drama, en in ons geval ook: een (nieuw) trauma, voor allemaal. Oók voor exMM. Hij denkt het goede te doen, maar ik zie iets heel anders. Ik zie een man die zichzelf naar de klote helpt. Niet vanwege truus (die blijft toch eerder een symptoom dan de kwaal), maar omdat hij financieel en emotioneel een lawine in gang heeft gezet die niet te stoppen is.

Wanneer ik het goed doe? Ik zou het niet kunnen zeggen. Nooit, in mijn beleving, omdat het niet goed IS. Wat krom is kun je niet recht krijgen. Ik kan nu alleen nog maar voor mezelf gaan, voor mijn eigen belang. En hopen dat ik de schade voor de kinderen weet te beperken tot het minimum.
Wetende dat dit haaks staat op wat ik voor ons allemaal (inclusief exMM) had gewenst en in dienst waarvan mijn huwelijk en gezinsleven stond: warmte en geborgenheid. En nu vind ik ons terug in eigenbelang en desinteresse. Er is geen vertrouwen meer. Ik vind het de hel.

moederziel

moederziel

15-10-2017 om 21:18 Topicstarter

Oh, en....

Voordat iemand denkt dat ik arrogant genoeg ben om te denken dat exMM verloren is zonder mij..... nee, dat denk ik niet. Maar ik denk ook niet dat hij minder verloren is met truus. Ik heb een kwart eeuw mijn leven met hem gedeeld. Ik denk dat ik weet waar hij naar zoekt. Een perspectief, afleiding van de grauwe realiteit, een fantasie om in te kunnen leven. Hij wilde voor zichzelf kiezen om alle teleurstellingen achter te kunnen laten. De pest is alleen dat het daarmee niet stopt. Alleen nu sleept hij ook zijn (ex) gezin op zijn vlucht achter zich aan. Dat maakt me verdrietig, razend, bang, wanhopig, boos, alles tegelijk. Wat bezielt je om het welzijn van je kinderen te offeren op precies die manier waarop je zelf als kind werd geofferd?
Een scheiding valt niet mee. Kinderen komen niet ‘er wel overheen’. Een nieuwe liefde (als het liefde is) rechtvaardigt niet de destructie van 5 anderen.

Begrijp me goed: ik krabbel op en neem mijn kinderen stevig onder mijn vleugels. We zullen sterk genoeg zijn. Maar ik zal nooit, nooit, nooit begrijpen waar het allemaal goed voor was.

Victoria

Victoria

15-10-2017 om 22:50

Moeite

Moederziel, ik heb, net als jij, een scheiding achter de rug waar ik niet voor heb gekozen. En natuurlijk ga je ook nooit begrijpen waar het allemaal goed voor is geweest, dat lijkt me duidelijk. Ik heb echter heel veel moeite met jouw woorden:

"Een scheiding is een afschuwelijke gebeurtenis voor man, vrouw, kinderen. Een drama, en in ons geval ook: een (nieuw) trauma, voor allemaal. Oók voor exMM. Hij denkt het goede te doen, maar ik zie iets heel anders. Ik zie een man die zichzelf naar de klote helpt. Niet vanwege truus (die blijft toch eerder een symptoom dan de kwaal), maar omdat hij financieel en emotioneel een lawine in gang heeft gezet die niet te stoppen is." En: "Een nieuwe liefde (als het liefde is) rechtvaardigt niet de destructie van 5 anderen."

Ja, een scheiding is ronduit kut, excusez-le-mot. Maar het is m.i. geen trauma. Ik vind dat jij jouw gevoelens projecteert op je kinderen en je ex-man. Je hebt het over de destructie van 5 personen die achterblijven. Ik vind dat je hier veel te zware termen gebruikt die niet in verhouding staan tot wat er gaande is. En die financiële situatie hebben jullie samen gecreëerd en daar ben je medeverantwoordelijk voor.

Ik spreek vanuit mijn werksituatie geregeld vluchtelingen uit bijvoorbeeld Eritrea. Die zijn vaak meerdere jaren onderweg naar 'het Westen' en worden onderweg gevangen genomen, gemarteld, verkracht, als schandknaap gebruikt, etc. Die hebben een trauma. En dan hebben ze vaak al hun familie achtergelaten en zijn hier eenzaam in een vreemd land.
Dit om even in perspectief te zetten wat er gebeurt. Misschien vind jij dit appels met peren vergelijken, maar de termen trauma en destructie in de mond nemen, vind ik gewoon niet passend. En dan druk ik me eufemistisch uit.

moederziel

moederziel

15-10-2017 om 23:07 Topicstarter

Victoria

Ik ga hier geen wedstrijd houden over wie het ergst in het leven lijdt, alsjeblieft zeg. Ik zal nergens het onnoemelijke leed van mensen bagatelliseren. Ik vind het op mijn beurt ongepast dat je inderdaad appels met peren vergelijkt. Ik kan echt mijn eigen situatie relativeren.

Een van onze kinderen werd eerder dit jaar na een suicidepoging opgenomen. Raakte in acute crisis en dat was het gevolg van trauma. Ik ben zelf al geruime tijd onder behandeling vanwege ptss. Voor een van de andere kinderen is er inmiddels ook behandeling.
Zet gerust alle gebeurtenissen in perspectief, dat doe ik zelf ook dagelijks. En ook ik zie vanuit de aard van mijn werk heel veel moeilijke situaties waar mensen zwaar onder lijden.
En inderdaad, in het enorme wereldleed is dit van geen waarde. Maar dat neemt niet weg dat ook dit schade met zich meebrengt.

Trix

Trix

16-10-2017 om 00:03

Victoria

Dank je. Dit is zeker relevant. Hoe pijnlijk het ook allemaal is, scheiden hoort bij het gewone leven. Financiële problemen ook. Ik snap de emoties en de bijbehorende woordkeuze van Moederziel heel goed, maar het herhaaldelijk gebruik van dit soort zware termen, helpt niet om zaken goed in perspectief te zien en het helpt ook niet om verstandig te handelen.

Een psychiater zei eens tegen mij: veel problemen zijn oplossingen die niet meer werken. De boosheid en strikte grensbewaking was nodig om een einde te maken aan een langdurig ongezonde situatie, waarbij ex nog in huis woonde. Nu die situatie beëindigd is, is dit gedrag en deze emotie niet meer passend en belangrijker, niet meer helpend.

Natuurlijk is Moederziel een mens en daarbij ook nog moeder. De emoties zijn echt invoelbaar en te begrijpen. Maar hoe zwaarder de woorden, des te moeilijker het wordt om te accepteren, de rust te vinden en door te gaan.

Wentelen in je verdriet noemde Mirjam Lavell het. Zelf zie ik het meer als houvast zoeken aan je pijn en verdriet. Ik heb ook eens een heftig en pijnlijk relatie-einde meegemaakt in de tijd dat mijn moeder net was overleden. Het heeft mij 2 à 3 jaar gekost om tot het inzicht te komen dat ik de pijn en het verdriet niet hoefde te behouden. Ik ontdekte dat ik eraan gehecht was geraakt. Ik was toen 23 en er waren geen kinderen, maar ik raakte wel vrienden kwijt en verloor er bijna mijn nieuwe grote liefde (mijn huidige man) door.

Moederziel zou deze fout niet moeten maken, vooral niet omdat er kinderen in het spel zijn.

Trix

Trix

16-10-2017 om 00:19

Moederziel

Onze berichten kruisten elkaar.
Nee het is geen wedstrijd en een suïcidepoging is heel serieus te nemen ellende. Ik hoop van harte dat het wat beter gaat met je kind.
Ik hoop gewoon erg dat je minder lang in je eigen verhaal blijft geloven als ik destijds. Niet omdat het verhaal niet waar zou zijn, maar omdat het je niet verder helpt.
Sterkte.

Wat dingen

"Juist jij M. Lavell trekt in dit draadje enorme conclusies over wat waar is of niet waar kan zijn."
Wat jammer nou dat je dat nu pas en zo in een flard opschrijft zonder aan te wijzen waar wat en hoe. Als je wat directer reageert en er wel de zinnen bij haalt waarin je dacht te lezen wat je las, word je genoodzaakt wat je las nog eens te lezen. Dan zul je je verbazen (hè, waar stond dat nou, ik kan het niet meer vinden....)

Wat ik zeker gedaan heb is het financiële verhaal in twijfel getrokken. Het kan nu eenmaal niet waar zijn dat je een hypotheekachterstand oploopt van 1000 euro in de maand terwijl je wel gewoon aan je verplichtingen voldoet (is maar een voorbeeld).

Nee, ik heb geen conclusies getrokken. Ik heb wel beweerd dat er aan het verhaal van moederziel geen touw vast te knopen is. De conclusie die daar gevaarloos uit te trekken is, is dat ze het overzicht mist. Dat noodzaakt tot het inschakelen van een advocaat. Juist op dat punt ben je het met me eens.

Ik vind net als victoria dat moederziel te grote termen gebruikt en net als Trix dat moederziel er geen moer aan heeft om in haar verhaal te blijven hangen.

Voor Roosje Raas "We kunnen het niet voor een ander doen. Wat we ook mogen (zeggen)"
Dit forum gedraagt zich als een gewone peer group. Meehuilen en pamperen leidt er toe dat moederziel in haar verhaal blijft hangen en geen vooruitgang boekt. Wat je voor moederziel kunt doen is zorgen dat ze niet in haar verhaal blijft hangen.

moederziel

moederziel

16-10-2017 om 08:59 Topicstarter

M. Lavell

Je bent een slechte lezer en dat komt omdat je je mening al klaar hebt.
'Het kan nu eenmaal niet waar zijn dat je een hypotheekachterstand oploopt van 1000 euro in de maand terwijl je wel gewoon aan je verplichtingen voldoet (is maar een voorbeeld).'
Dat heb ik niet geschreven. Per maand komt er 1000 euro tekort om aan de verplichtingen te voldoen. Dat betekent vooruit schuiven en gaten vervangen door andere gaten. Ik heb nergens geschreven dat er een hypotheekachterstand is die 1000 euro per maand oploopt.
Ik kan talloze fragmenten terughalen waaruit blijkt dat je vooringenomen bent, je mening over mij klaar hebt, doorhakt op wat jij vindt. Te grote woorden, niet blijven hangen, naief, dom, je vindt er vanalles van. Prima, maar ik heb er geen reet aan, ook al denk jij misschien dat jouw strenge hand nog ergens goed doet. Je kent me niet, en dat kan ik je niet kwalijk nemen, maar je starre reacties zijn voor mij vaak kwetsend. Ik voel me gedwongen me te verdedigen en dat is het laatste wat ik hier zoek.

Meehuilen en pamperen.... Ik leg dat uit als ervaringen delen en ondersteunen. Zoals vrienden doen. Maar met vrienden zoals M. Lavell heb je geen vijanden meer nodig.

moederziel

moederziel

16-10-2017 om 09:27 Topicstarter

What's the point

Ik ben erg blij met de zinvolle reacties en adviezen die ik hier krijg. Maar ik ben het beu om me te moeten verdedigen. Ik geef al veel meer informatie dan me lief is.
Ik wilde hier niets schrijven over de situatie rond mijn kind. Ik wilde hier ook niets schrijven over mijn eigen behandelingen of diagnose. Wat ik schrijf kan door wie dat wil moeiteloos worden uitgelegd als poging om medelijden op te wekken.
Ik heb moeite met het gemak waarop mijn ervaringen en situatie worden afgeschilderd als ongeloofwaardig, naïef, geen touw aan vast te knopen. Te grote woorden, mijn 'verhaal' waarin ik maar blijf hangen.
Dit verhaal is mijn dagelijkse realiteit, waarin ik zelf het gevoel heb in de verkeerde film te zijn beland. Natuurlijk hoort scheiden bij het leven en ik kan echt aanvaarden dat mijn huwelijk voorbij is. Maar in alles wat hieromheen gebeurt, is het moeilijk staande blijven. Het is zoveel, zo absurd soms, zo heftig, en tegelijk zo intens verdrietig. En ik kan het met mijn eigen 2 handen niet stoppen.

Ja, er is een advocaat en ja, ik ben zorgvuldig alle zaken aan het afhandelen. Dank voor alle adviezen. Ik ga me nu even niet meer verdedigen.

Lente

Lente

16-10-2017 om 09:40

Moederziel, laat die persoonlijke informatie verwijderen

Je kunt mailen naar forumbeheer met de vraag of ze bepaalde info willen verwijderen.
Lijkt me wel zo verstandig.

Kaori

Kaori

16-10-2017 om 09:53

Moederziel

een tijd geleden gaven we het advise van LOSLATEN gewoon niet reageren op MLavell, gewoon niet. Je laat je steeds weer uit je tent lokken door haar.

Ondersteuning

'Meehuilen en pamperen.... Ik leg dat uit als ervaringen delen en ondersteunen. Zoals vrienden doen. Maar met vrienden zoals M. Lavell heb je geen vijanden meer nodig.'
Ik zie dat anders: met mensen die jouw ervaringen (aan mijn ervaring heb je geen behoefte, evenmin aan de ervaringen van Kind van of Trix etc.) delen en jou ondersteunen in jouw gevoel heb je geen vijanden meer nodig.
Het is lastig om te ontwarren (en dat hoeft ook niet, ik geef het alleen als kanttekening) in hoeverre alle problemen te maken hebben met exMM die naar Truus gaat, of met de spanningen die een rampzalige financiële situatie met zich meebrengt.
uit jouw verhaal mee ik op te kunnen maken dat jullie een tijdje en riante financiële positie hadden; of dachten te hebben. Inkomen 4000 plus de helft; een huis dat bij aanschaf al 150.000 meer waard was, maar nu onder water staat, dat gaat niet over mijn rijtjeshuis. Met beleggingen gok je en er is zeker een tijd geweest dat er gouden horizonnen werden voorspeld met beleggen.
Ik vermoed dat jullie samen, toen het debacle van de instortende financiële markt en huizenmarkt zich voltrok naar elkaar toe hebben uitgesproken: wij gaan hier samen doorheen komen, wij doen dat, we steunen elkaar en we komen eruit. en dat jullie in al je optimisme daarin geloofd hebben: als we elkaar maar blijven steunen, dan komen we eruit. Misschien had het ook wel een reële basis hoor.
Maar nu valt het 'samen' weg, en nu blijkt de financiële afgrond dieper dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Het kan zijn dat exMM al iets eerder de conclusie heeft getrokken dat het allemaal niet te doen was, dat de financiële ondergang onafwendbaar was, of dat hij het niet volhield om zo te leven. Het kan ook zijn dat jullie beiden te lang geloofd hebben in het 'als we elkaar maar steunen dan komen we er wel uit', waardoor de ernst van de problemen niet helemaal tot jullie doorgedrongen is, waardoor er weer beslissingen zijn genomen die financieel gezien de situatie er niet beter op maakten.
Ik geloof echt dat je heel diep aan het vallen bent. Van mooi huis tot dakloos, van 'we komen er samen wel uit' tot wsnp. En ik geloof ook echt dat je daar heel erg verdrietig, boos etc. over bent. Maar het zou jezelf helpen als je die gevoelens niet teveel naar de persoonlijke relaties toe transporteerde, maar ze hield bij waar het grootste probleem ligt.

Tsjor

Zonder enig cynisme

Mocht het zijn dat de bank onverhoeds en plotseling je huis 'onder je kont vandaan' verkoopt en je echt nergens enig onderdak kunt vinden, ik heb twee kamers vrij op dit moment. En dat zeg ik zonder enig cynisme. Het zou de bodem van de put zijn als je er gebruik van moet maken. Maar daarna kan het alleen maar beter gaan. Je staat dan in elk geval niet op straat. Het zou veel andere problemen met zich meebrengen, maar daar kan dan weer aan gewerkt worden.

Tsjor

moederziel

moederziel

16-10-2017 om 10:24 Topicstarter

Dankjewel Tsjor

Ik waardeer je aanbod. Ik zeg op mijn beurt zonder cynisme dat ik hoop dat het niet zover komt.

Je schrijft: ‘Maar het zou jezelf helpen als je die gevoelens niet teveel naar de persoonlijke relaties toe transporteerde, maar ze hield bij waar het grootste probleem ligt.’
Juist hier mis je de link: als exMM niet op de vlucht was geslagen, hadden we de problemen het hoofd kunnen bieden. Alle problemen: financieel, de kwetsbaarheid van kind, onze eigen sores van vroeger en nu. Het was zwaar, maar we waten eruit aan het klimmen.
Dat hij mij op het dieptepunt heeft bedrogen en verlaten, wetende dat daarmee de vrije val werd ingezet, neem ik hem zeer kwalijk. Dát had namelijk niet gehoeven en wat mij betreft ook niet gemogen. Hij had daarin zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. En dat hij dat nu nog steeds niet doet, vind ik hoogst kwalijk. In plaats daarvan wordt hij kwaad op mij en dat vind ik echt bizar.

een droom

'als exMM niet op de vlucht was geslagen, hadden we de problemen het hoofd kunnen bieden. Alle problemen: financieel, de kwetsbaarheid van kind, onze eigen sores van vroeger en nu. Het was zwaar, maar we waten eruit aan het klimmen.' Ik denk dat dat een droombeeld is geweest, waar je je aan vastgeklampt hebt. Het zou echt een droomprins zijn als hij samen met jou al die problemen uit verleden, heden en toekomst had kunnen oplossen.
Je droomt van de oplossing, maar ik denk dat je voorbij bent gegaan aan het zware weer waar jullie in zaten en wat dat voor de realiteit van de dag voor gevolgen had.
het doet mij een beetje denken aan het beeld van mijn zus, die een huis volledig aan het afbreken was, maar niet de eruit geslagen achtermuur, de buis waar ooit een wc stond, de gordijnen waar ooit muren stonden etc. zag, maar het droomhuis wat het ooit zou worden; alleen werd het dat nooit. Ze leefde niet in de reële troep, maar in haar droom.

Tsjor

moederziel

moederziel

16-10-2017 om 12:47 Topicstarter

Droom?

Nee hoor, Tsjor, ik ben niet zo’n dromer. Integendeel. En in tegenstelling tot exMM die vanuit zijn neiging tot escapisme denkt sneller te zijn dan de realiteit.
Nee, ik kan concluderen dat we het hadden gered op basis van de harde cijfers. Misschien dat ik me daarom zo driedubbel genaaid voel, ook al willen velen hier mij doen geloven dat ik mede-Vera twiordelijk ben voor de vrije val.
De volgende stap voor mij is nu om zsm de vrije val aan exMM te laten en mezelf en de kinderen te redden. En dat gaat me lukken, hoe oprecht rot ik dat ook voor hem vind. Ik had hem beter gegund en daar rekende hij misschien ook wel op.

Vrienden en vijanden

Ik vind het niet fair wanneer de ondersteuning op dit forum wordt neergezet als 'je vrienden zijn in wezen je vijanden' wanneer ze je hoop op herstel van de relatie toewensen en dit uitdragen.

In het begin hebben mensen uit eigen positieve ervaring, gereageerd. Het kan dus wel, alleen gaat dat soms heel langzaam voor je allebei dezelfde richting op kijken. Ook deze mensen hebben getwijfeld of het in hun situatie wel haalbaar was. Als het je zelf wel lukt om je man tot inzicht te krijgen, waarom zou dit bij een ander dan onmogelijk zijn.

Ik zie dat niet als dromen maar als een doel voor ogen hebben. Als het doel op een gegeven moment niet te behalen is, vraagt dat een verandering van doel. En daar is Moederziel nu mee bezig.

Flanagan

'Ik vind het niet fair wanneer de ondersteuning op dit forum wordt neergezet als 'je vrienden zijn in wezen je vijanden' wanneer ze je hoop op herstel van de relatie toewensen en dit uitdragen.'
Je koppelt hier twee dingen aan elkaar, die in een volstrekt andere context stonden.
Dromen slaat o.a. op een duur huis kopen en denken dat het later meer zal opbrengen, geld beleggen en denken dat het geld zal opleveren etc. Veel mensen deden dat zo rond het millenium, dus het is niet vreemd. De situatie verandert drastisch als de bankencrisis uitbreekt.

Tsjor

Medeverantwoordelijk

Het 'medeverantwoordelijk' slaat dan ook niet zozeer op de vrije val als wel op het beklimmen van de hoge berg. Zonder voldoende vangnet voor het geval dat.... nou ja, overlijden, scheiding, werkloosheid etc.
Daarom klinkt dit ook niet helemaal fair: 'De volgende stap voor mij is nu om zsm de vrije val aan exMM te laten en mezelf en de kinderen te redden.' Dat is je 'straf' voor het feit dat hij de relatie heeft beëindigd. Maar fair zou zijn als ieder de helft van de ellende op zich neemt en vervolgens binnen de eigen mogelijkheden zoekt naar oplossingen.

Tsjor

Tsjot ( ot)

#506
'Wat betreft mediation: ik zie hier teveel verhalen langs komen, waarbij zo'n traject tot vreemde, onhoudbare afspraken leidt, tot langdurige emotionele processen, die uiteindelijk meer schade opleveren dan dat ze goed doen. Zeker als het mediators zijn die weinig verstand hebben van familierecht en jurisprudentie. Het doel van mediation moet niet zijn dat partners goed met elkaar kunnen communiceren en samen goede afspraken maken over de kinderen. Ik heb het al eerder gezegd: dat is het beeld van een goed huwelijk! Zo'n beeld moet je niet als ideaal hanteren bij een echtscheiding.'

Tsjor, de zin ' ik zie teveel verhalen langskomen... die uiteindelijk meer schade opleveren' , was inderdaad tegen het verkeerde been. En over de risico's van de aanschaf van het huis, blijft het gissen. Je kan niet iedereen over één kam scheren. Misschien zie je eventueel beroepsmatig overeenkomsten, maar dat is niet voldoende om de overeenkomst ook op moederziel te plakken.

Moederziel, sterkte met de beslissingen. Ik hoop ook dat je een gedegen advocaat in de arm hebt kunnen nemen.

blom

blom

16-10-2017 om 15:37

verantwoordelijkheid

Ik snap je echt niet, Moederziel.
Oké, hij heeft je schofterig verlaten. Ik zou ook woedend zijn geweest.
Maar dat kun je hem toch niet na blijven dragen? Nuja, in je hart misschien wel, maar in het dagdagelijkse leven toch niet meer?
Dat bedoel ik met samen ouderen, voor je kinderen moet je de oorzaak vd scheiding nu toch los gaan laten en er het beste van maken.
Het beste voor iedereen, dus. En vergeet niet dat als hij valt dat écht wel zijn weerslag heeft op jullie kinderen.

(Dat betekent uiteraard niet dat jij mede verantwoordelijk bent voor zijn deel nu.)

Trix

Trix

16-10-2017 om 15:40

Moederziel

Het is ook bizar om mee te maken hoe iemand met wie je je zo verbonden hebt gevoeld, zich zo totaal anders gaat gedragen en geen enkele verantwoordelijkheid meer neemt voor de gezamenlijke situatie.
En inderdaad, jullie zouden niet in deze situatie zitten als je man gewoon bij je was gebleven. Misschien nog steeds in de problemen, maar niet zoals nu. Allemaal waar. En allemaal pijnlijk.
De hel heeft geen uitgang. Het houdt nooit op, schrijf je. En ik bedoel niet om je op je woorden te vangen, maar het helpt volgens mij niet om de situatie zo te definiëren.
En nee, ik denk helemaal niet dat je medelijden probeert op te wekken, maar je zou jezelf helpen door de situatie minder te zien als een hel waarin je door toedoen van ex-MM bent beland en meer als een periode in je leven waarin je een aantal zware problemen het hoofd moet bieden om eruit te komen.
In het eerste scenario is het bosje bloemen op je verjaardag een extra klap in je gezicht. In het tweede scenario is het bosje bloemen iets wat je verbaasd aan kunt nemen en terzijde kunt schuiven. Je bent immers met belangrijke zaken bezig.
Juist omdat jij in dit 'verhaal' moet leven, elke dag, kan het helpen om dingen anders te gaan benoemen en anders te gaan zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het nu niet goed zou doen en bovendien, je moet je eigen pad bewandelen. Maar ik herken in jouw verhaal teksten waarvan ik zelf achteraf heb betreurd, dat ze veel te lang in mijn hoofd hebben rondgezongen en veel te lang mijn zicht op betere tijden hebben vertroebeld.

Dan weer dit en dan weer dat

Uit #523 "M Lavell. Je bent een slechte lezer en dat komt omdat je je mening al klaar hebt.
'Het kan nu eenmaal niet waar zijn dat je een hypotheekachterstand oploopt van 1000 euro in de maand terwijl je wel gewoon aan je verplichtingen voldoet (is maar een voorbeeld).'
Dat heb ik niet geschreven. "

Dat heb je wel Moederziel. Uit #399 "De feiten nog maar eens kort: sinds een jaar komen we iedere maand een bedrag van iets meer dan 1000 euro tekort om de verplichtingen te betalen. Oorzaak? Huur van een appartment en voeren 2e huishouden naast bestaande. Gevolg is dat er een hypotheekachterstand is ontstaan - "

En nogmaals, het is maar een voorbeeld.

Moederziel "Maar ik ben het beu om me te moeten verdedigen. Ik geef al veel meer informatie dan me lief is. Ik wilde hier niets schrijven over de situatie rond mijn kind. Ik wilde hier ook niets schrijven over mijn eigen behandelingen of diagnose."
Toch ben jij het zelf die steeds met details op de proppen komt. Steeds andere. Steeds ingewikkelder. Steeds groter en steeds uitzonderlijker. Kennelijk denk je dat je geloofwaardigheid of ernstigheid toeneemt met het noemen van dit soort details.

Je bent dit draadje al op die manier gestart met de (nieuw gevonden) seksuele voorkeuren van je ex. Het gedraagt zich als motief in je verhaal om ons te laten weten hoe erg je situatie is. Alsof de bedavonturen van je ex daar ook maar enige rol in zouden kunnen spelen.

Het zou beter zijn als je je tot de kern zou houden.

Moederziel "Ik kan talloze fragmenten terughalen waaruit blijkt dat je vooringenomen bent,"
Dat kun je niet. Deze zin is wel een samenvatting van de klachten die eerder zijn geuit over de bijdragen van tsjor. Misschien denk je dat het herhalen van dat verwijt voldoende is om die anderen het eens over mij te laten hebben.

"Ja, er is een advocaat en ja, ik ben zorgvuldig alle zaken aan het afhandelen. Dank voor alle adviezen. Ik ga me nu even niet meer verdedigen."
En dan nu weer een sussende zin alsof er eigenlijk helemaal niks aan de hand is.
Ook goed. Wat jij wil.
Ik ben benieuwd hoe de situatie over zes maanden zal zijn.
Geen steek verder vermoed ik.

Kitkat

Kitkat

16-10-2017 om 16:53

Anderhalf jaar

Ik snap de woede en de pijn van Moederziel. Wat haar is overkomen is vreselijk. Maar wat ik niet snap is al anderhalf jaar deze ellende zonder enige vooruitgang te boeken, zonder duidelijkheid te scheppen. ExMZ is absoluuut de oorzaak van alle ellende, maar de hele afwikkeling ervan is mede ook de verantwoordelijk van Moederziel. In haar ogen laat haar man haar op alle punten in de steek; als man, als vader en als lid van het gezin. Echter, vervolgens gebeurt er helemaal niks bij Moederziel. Natuurlijk is het zwaar met alle verdriet en de dagelijkse beslommeringen, maar ze is nog geen stap verder ten opzichte van anderhalf jaar geleden. Verlamt zegt ze zelf. En de kinderen zakken dus weg in een moeras met een afwezige en onbegrijpelijke vader en een besluiteloze moeder. En de financiële afgrond is heel nabij. Moederziel had helemaal geen tijd om anderhalf jaar tijd verlamd te zijn, in ieder geval niet in zakelijk opzicht. En na anderhalf jaar zijn we 5 draadjes verder en is er nog steeds een impasse en is ze nog steeds met hem getrouwd.
Nog steeds schrijf je dat man niet de man is zoals je hem kent, dat hij nog de weg kwijt is, dat hij ondanks zijn eigen keuze niet gelukkig is met Truus. Maar misschien is hij dat wel. Misschien is hij hartstikke blij in zijn SM kelder. Oftewel, hij maakt die keuze en jij moet die respecteren, hoe onrechtvaardig, gemeen en klote dat ook mag zijn. Time to move on en de pagina om te slaan en je eigen leven te beginnen.

moederziel

moederziel

16-10-2017 om 17:21 Topicstarter

Blij

Oh dames, wat heerlijk weer, al deze tikken op de neus. Maar echt, ik doe mijn best. Heel veel sneller dan dit gaat helaas niet.
Het is opvallend hoeveel mensen de termijn van 1,5 jaar blijkbaar te lang vinden om te blijven ‘hangen’. Maar ik hang niet, leun niet achterover, maar zie zelf hoe ik in die 1,5 jaar de weg heb kunnen afleggen naar waar ik nu ben. Die tijd had ik nodig en dat is gezien het plotselinge van de breuk en de lengte van onze relatie volgens mij niet zo vreemd.

Deze hel heeft wel een uitgang, namelijk het gat in de muur dat ik nu aan het hakken ben. Ooit houdt het op.

En al die details, Miriam.... praat me er niet van. Ik vind dat zelf een groot bijkomend probleem. Al die leugens en bizarre keuzes. Maar ik zal mijn verbijstering in het vervolg inhouden.

Het laatste leuke detail is dat exMM ons jongste kind meenam op een uitje om iets op te halen ver buiten onze woonplaats en daar oh, hoe toevallig! truus tegenkwam. Kwam goed uit, hij moest iets van haar ophalen. How convenient. Weg samen overeengekomen afspraken in het ouderschapsplan. We waren het bij de mediator roerend eens dat een kennismaking van kind(eren) met nieuwe partner vooraf samen zou worden afgestemd of besproken.
Welnee. Dikke middelvinger, moederziel, ik doe toch uiteindelijk alleen waar ik zelf zin in heb. F^*k die afspraken, f^*k vertrouwen.
Mediation is voor mij inmiddels een wassen neus. Blijkbaar moet ik dingen eetstbjutydydch dichttimmeren om exMM zover te krijgen dat hij zich aan zijn eigen afspraken houdt. Doet wederom de overgebleven relatie geen goed.

Apekool

Als het al waar is moederziel dat die afspraak in het ouderschapsplan is beland, dan hebben zowel mediator als ex zich daar schouderophalend bij neergelegd om zich er inderdaad vervolgens geen donder van aan te trekken.

Afspraken over wanneer de kinderen voor het eerst Truus te zien krijgen horen helemaal niet in het ouderschapsplan.
Fijn trouwens voor jongste dat het ijs doorbroken is.
Dat is vooruitgang.
Nu de anderen nog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.