Relaties

Denise82
13-08-2025 om 20:39
Hpv
hallo
Er werd deze week hpv type 39 bij mij vastgesteld na een uitstrijke..... ik ben bogal vd kaart erdoor.... iemand ervaring mee of meer info? Ik ben 7j samen en niet vreemd gegaan

Engeltje
13-08-2025 om 21:12
HPV heeft niks met vreemdgaan te maken. Die besmetting kan er al vanaf je eerste seksuele contact zitten. Het betekent wel dat je meer onderzoek kunt verwachten, omdat HPV 39 een verhoogd risico op baarmoederhalskanker geeft. Ee kan een biopt genomen worden van de baarmoederhals. Of er wordt gekeken met een microscoop. Heb je klachten? Bespreek met je huisarts hoe het verder gaat.

Denise82
13-08-2025 om 21:23
oh ik linkte het aan vreemdgaan .... dus je kan dit jaaaaaren in je hebben? Omdat ik lees dat dit zichzelf opruimt meestal.binnen 2jaar? Dus ik ging er vanuit dat mn vriend was vreemd gegaan

Dweedledee
13-08-2025 om 21:47
Denise82 schreef op 13-08-2025 om 21:23:
oh ik linkte het aan vreemdgaan .... dus je kan dit jaaaaaren in je hebben? Omdat ik lees dat dit zichzelf opruimt meestal.binnen 2jaar? Dus ik ging er vanuit dat mn vriend was vreemd gegaan
Hoe kom je daar nou bij? HPV heeft niets met vreemdgaan te maken.

Alias1
13-08-2025 om 21:56
Dweedledee schreef op 13-08-2025 om 21:47:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? HPV heeft niets met vreemdgaan te maken.
Nou, ik weet niet of dat helemaal waar is. Laat ik t zo zeggen: bij mijn laatste uitstrijkje was ik HPV negatief. Als ik over 5 jaar positief blijk te testen en ik alleen seks heb gehad met mijn man, dan zou ik toch denken dat mn man vreemd is gegaan?
Maar mbt specifiek deze variant: ik zou overleggen met de huisarts om te vragen hoe nu verder.

Denise82
13-08-2025 om 21:59
ja ik wou eerst eens de mening v anderen eer ik dokter ga... gezien mn huisarts mijne hele familie kent vind ik het zo een.beetje gênant erover te beginnen....
J ik las overal dat hpv gelinkt wordt aan onbeschermd sexueel contact....

Denise82
13-08-2025 om 22:01
Mijn uitstrijkje is altijd negatief geweest..... maar wat blijkt. Bij ons in België is een nieuwe wet sinds dit jaar waar alle vrouwen worden getest op alle soorten hpv.... dus dat maakt het moeilijk om.na te gaan hoelang ik het heb

Alias1
13-08-2025 om 22:05
Denise82 schreef op 13-08-2025 om 21:59:
ja ik wou eerst eens de mening v anderen eer ik dokter ga... gezien mn huisarts mijne hele familie kent vind ik het zo een.beetje gênant erover te beginnen....
J ik las overal dat hpv gelinkt wordt aan onbeschermd sexueel contact....
Maar gaat t jou om t evt vreemd gaan van je partner (je huisarts heeft geheimhoudingsplicht en maakt vast wel vaker zoiets mee) of om het verhoogde risico op baarmoederhalskanker- voor dat laatste (en hoe goed vinger aan de pols te houden) zou ik toch echt bij je huisarts langsgaan.

Schemerlampje
13-08-2025 om 22:07
Volgens mij is het in Nederland ook pas de laatste jaren dat er standaard getest wordt op HPV. Daarvoor werd er alleen gekeken naar mogelijke kankercellen.

Alias1
13-08-2025 om 22:07
Denise82 schreef op 13-08-2025 om 22:01:
Mijn uitstrijkje is altijd negatief geweest..... maar wat blijkt. Bij ons in België is een nieuwe wet sinds dit jaar waar alle vrouwen worden getest op alle soorten hpv.... dus dat maakt het moeilijk om.na te gaan hoelang ik het heb
In Nederland werd bij t uitstrijkje tot voor kort alleen n PAP score gegeven. Pas recent ook HPV . Wat bedoel je met n negatief uitstrijkje, een goede PAPscore?

Denise82
13-08-2025 om 22:18
ja mijn uitstrijkje is altijd goed geweest idd. Dus negatief zeggen ze in België. Maar die hpv testen doen ze pas sinds dit jaar... vervelend.... rond de onrustige cellen heb ik verdere uitleg gekregen vd gynaecoloog.... maar wat bij mij bleef hangen was idd hoe kom je eraan.... volgens mijn gyn is dit wel gelinkt aan sexueel contact en dat vond ik best genant....

Dweedledee
13-08-2025 om 22:25
Alias1 schreef op 13-08-2025 om 21:56:
[..]
Nou, ik weet niet of dat helemaal waar is. Laat ik t zo zeggen: bij mijn laatste uitstrijkje was ik HPV negatief. Als ik over 5 jaar positief blijk te testen en ik alleen seks heb gehad met mijn man, dan zou ik toch denken dat mn man vreemd is gegaan?
Maar mbt specifiek deze variant: ik zou overleggen met de huisarts om te vragen hoe nu verder.
Nee hoor. HPV kan latent aanwezig zijn. Er is dan zo weinig HPV aanwezig dat het niet naar boven komt tijdens een test. Dan is het pas als het opvlamt, dat het vastgesteld kan worden. En dat kan jaren later zijn.
Juist dáárom wordt het bevolkingsonderzoek vanaf 30 jaar gedaan.

Dweedledee
13-08-2025 om 22:27
Denise82 schreef op 13-08-2025 om 22:18:
ja mijn uitstrijkje is altijd goed geweest idd. Dus negatief zeggen ze in België. Maar die hpv testen doen ze pas sinds dit jaar... vervelend.... rond de onrustige cellen heb ik verdere uitleg gekregen vd gynaecoloog.... maar wat bij mij bleef hangen was idd hoe kom je eraan.... volgens mijn gyn is dit wel gelinkt aan sexueel contact en dat vond ik best genant....
Natuurlijk komt het door seksueel contact. Het is een soa. En meer dan 80% van de mensen krijgt het in hun leven. Niets gênants aan.

Kimdekim
14-08-2025 om 07:43
Dweedledee schreef op 13-08-2025 om 22:25:
[..]
[..]
Nee hoor. HPV kan latent aanwezig zijn. Er is dan zo weinig HPV aanwezig dat het niet naar boven komt tijdens een test. Dan is het pas als het opvlamt, dat het vastgesteld kan worden. En dat kan jaren later zijn.
Juist dáárom wordt het bevolkingsonderzoek vanaf 30 jaar gedaan.
Dit vind ik dan weer raar. Op mijn laatste uitstrijkje wat ik negatief ( waarbij de huisarts nog aangaf dat hij nauwelijks mensen van mijn leeftijd ziet die negatief zijn) en nu hoef ik pas over 10 jaar weer een uitstrijkje ipv 5 jaar. Als hpv latent aanwezig kan zijn zou het dus logisch zijn om wel iedere 5 jaar terug te gaan.

Denise82
14-08-2025 om 07:51
ik krijg ook veel verschillende meningen erover vandaar mn vraag naar info hier. Ik vind het voor mezelf v belang om.te.weten of ik dit heb gekregen v mijn vriend of niet.....