Relaties Relaties

Relaties

Hpv

hallo

Er werd deze week hpv type 39 bij mij vastgesteld na een uitstrijke..... ik ben bogal vd kaart erdoor.... iemand ervaring mee of meer info? Ik ben 7j samen en niet vreemd gegaan

Kimdekim schreef op 14-08-2025 om 07:43:

[..]

Dit vind ik dan weer raar. Op mijn laatste uitstrijkje wat ik negatief ( waarbij de huisarts nog aangaf dat hij nauwelijks mensen van mijn leeftijd ziet die negatief zijn) en nu hoef ik pas over 10 jaar weer een uitstrijkje ipv 5 jaar. Als hpv latent aanwezig kan zijn zou het dus logisch zijn om wel iedere 5 jaar terug te gaan.

Hpv doet er vaak vele jaren over om problemen te veroorzaken, zou dat de achterliggende gedachte zijn?

IMI-x2 schreef op 14-08-2025 om 07:55:

[..]

Hpv doet er vaak vele jaren over om problemen te veroorzaken, zou dat de achterliggende gedachte zijn?

Dat is inderdaad de gedachte erachter. Kanker ontstaat in de regel na 10 tot 15 jaar. 

latent aanwezig kan in een concentratie die te laag is om te detecteren.
Dan zien ze het niet bij een uitstrijkje. 

Het is een virus, je raakt besmet en dan moet het tot een ziekmakende concentratie groeien; de incubatietijd. Dat is niet anders dan bij een verkoudheidsvirus of een influenzavirus. Alleen is hier de incubatietijd veel langer. En net als bij andere virussen is het ene immuunsysteem beter voorbereid dan het andere.

Bij hpv kan dat 10tallen jaren zijn.

Denise82 schreef op 14-08-2025 om 07:51:

ik krijg ook veel verschillende meningen erover vandaar mn vraag naar info hier. Ik vind het voor mezelf v belang om.te.weten of ik dit heb gekregen v mijn vriend of niet.....

Ga alsjeblieft langs een arts. En laat je informeren. Dit paniekerige gedoe is nergens goed voor. 

Alias1 schreef op 13-08-2025 om 21:56:

[..]

Nou, ik weet niet of dat helemaal waar is. Laat ik t zo zeggen: bij mijn laatste uitstrijkje was ik HPV negatief. Als ik over 5 jaar positief blijk te testen en ik alleen seks heb gehad met mijn man, dan zou ik toch denken dat mn man vreemd is gegaan?

Maar mbt specifiek deze variant: ik zou overleggen met de huisarts om te vragen hoe nu verder.

Nee dat hoeft zeker niet, als jij en je partner serieel monogaam zijn en voor jullie huidige relatie al onbeschermd sexueel contact hebben gehad met andere partners kunnen jullie daar besmet zijn en nu elkaar besmet hebben.

Hpv kan lang latent en niet detecteerbaar aanwezig zijn. Het moment en de bron van besmetting zijn daardoor vrijwel nooit te achterhalen.

Denise82 schreef op 14-08-2025 om 07:51:

ik krijg ook veel verschillende meningen erover vandaar mn vraag naar info hier. Ik vind het voor mezelf v belang om.te.weten of ik dit heb gekregen v mijn vriend of niet.....

Als je wil weten of het van je vriend is zul je dat toch echt aan hem moeten vregen en niet hier op een forum. Waarom ga je niet naar een arts? Hier schiet je toch niks mee op?

Omdat er blijkbaar best veel vrouwen zijn die niet precies weten hoe het precies zit met HPV, hieronder even de link van het RIVM. 

Ook belangrijk; HPV krijg je niet alleen van onbeschermde seks! Ook als je een condoom gebruikt, kun je HPV krijgen. Al wordt de kans wel kleiner bij condoomgebruik. 

https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/baarmoederhalskanker-hpv

Hpv is zeer besmettelijk en kan niet voorkomen worden. Je kunt het ook krijgen door te zoenen bijvoorbeeld. En ik neem aan dat jij of je vriend ooit in jullie leven ook wel eens anderen gezoend hebben? Ik vroeg de gynaecoloog ooit of een condoom daar bescherming tegen zou bieden. Maar zelfs dat is niet het geval. Het zit in je liezen, slijmvliezen etc. In theorie zelfs op ee vieze wc bril. De kans is het grootste met penetratie. Maar waren jullie niet elkaars eerste en enige partners? Dan kan het van anderen zijn en al jaren in je lijf. 

Niet druk over maken. Je lijf ruimt het vanzelf op. En anders zijn er behandelingen (lichte ingrepen). Wat wel helpt bij het herstel is absoluut niet roken. 

EmmaT schreef op 14-08-2025 om 08:39:

[..]

Als je wil weten of het van je vriend is zul je dat toch echt aan hem moeten vregen en niet hier op een forum. Waarom ga je niet naar een arts? Hier schiet je toch niks mee op?

Een man weet toch niet of hij hpv drager is? Vrouwen merken het niet eens! En mannen worden niet getest. Ook niet door de huisarts. De bron is niet te achterhalen. Alleen nonnen kunnen het niet oplopen. 

Izza schreef op 14-08-2025 om 17:42:

Hpv is zeer besmettelijk en kan niet voorkomen worden. Je kunt het ook krijgen door te zoenen bijvoorbeeld. En ik neem aan dat jij of je vriend ooit in jullie leven ook wel eens anderen gezoend hebben? Ik vroeg de gynaecoloog ooit of een condoom daar bescherming tegen zou bieden. Maar zelfs dat is niet het geval. Het zit in je liezen, slijmvliezen etc. In theorie zelfs op ee vieze wc bril. De kans is het grootste met penetratie. Maar waren jullie niet elkaars eerste en enige partners? Dan kan het van anderen zijn en al jaren in je lijf.

Niet druk over maken. Je lijf ruimt het vanzelf op. En anders zijn er behandelingen (lichte ingrepen). Wat wel helpt bij het herstel is absoluut niet roken.

HPV is zeer besmettelijk maar je krijgt het niet door zoenen hoor. Dat is nooit bewezen nl

Het is een geslachtsziekte. Dus ja als je orale seks hebt en ook zoekt kan het

Kun je lezen op factchecksites oa

RIVM wil iedereen aan de prikken dus die zou ik niet alleen als leidraad nemen

LifeEvent! schreef op 14-08-2025 om 20:32:

[..]

HPV is zeer besmettelijk maar je krijgt het niet door zoenen hoor. Dat is nooit bewezen nl

Ik vind dit echt niet kunnen , die laatste uitspraak. houd je wappie ideeen voor een eigen topic..

LifeEvent! schreef op 14-08-2025 om 20:32:

[..]

Wat zeg je nou? Meen je dit serieus? Van welke planeet kom jij? Ik werk in de zorg en zie dagelijks de gevolgen van de (verkeerde of op zijn minst onverstandige) keuzes die mensen maken… 

Ik vind het werkelijk stuitend dat je hier zoiets opschrijft. Dat je zelf niet kiest voor vaccinaties (en hoe ver ga je daarin? Laat je je ook niet opereren als het nodig mocht zijn? Bloedtransfusies?) vind ik nog tot daar aan toe. Dat is jouw beslissing. Maar het RIVM als een soort geldwolf af te schilderen gaat echt te ver. Ga ergens anders je verknipte samenzweringstheorieën lopen verkondigen!

Misschien moet je de juiste factchecksites gaan bekijken….

Types die de voorkeur geven aan de zogenaamde “factchecksites” zijn negen van de tien keer een wap. Dat soort lui moeten we vooral niet te serieus nemen. 

Engeltje schreef op 14-08-2025 om 21:18:

[..]

Wat zeg je nou? Meen je dit serieus? Van welke planeet kom jij? Ik werk in de zorg en zie dagelijks de gevolgen van de (verkeerde of op zijn minst onverstandige) keuzes die mensen maken…

Ik vind het werkelijk stuitend dat je hier zoiets opschrijft. Dat je zelf niet kiest voor vaccinaties (en hoe ver ga je daarin? Laat je je ook niet opereren als het nodig mocht zijn? Bloedtransfusies?) vind ik nog tot daar aan toe. Dat is jouw beslissing. Maar het RIVM als een soort geldwolf af te schilderen gaat echt te ver. Ga ergens anders je verknipte samenzweringstheorieën lopen verkondigen!

Misschien moet je de juiste factchecksites gaan bekijken….

Ik werk ook in de zorg en ik zie ook dagelijks de verkeerde keuzes van mensen of door pure pech.

Ieder z'n mening trouwens. Dat mag in dit land! 

Nog wel....

Maar gezien de hatelijke reacties hier wordt dat idd steeds minder en stevenen we op een nare samenleving af. 

Anyway, van zoenen krijg je geen HPV

Denise82

Denise82

14-08-2025 om 23:31 Topicstarter

bedankt alvast voor de vele verschillende meningen 🙂

Ik zal het dus niet achterhalen vrees ik of mijn vriend is vreemd geweest.... dat was een kleine issue bij ons.... we hbb een relatie vanop afstand en ik heb het soms moeilijk met vertrouwen... dit ter zijde...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.