Relaties Relaties

Relaties

kan je nog een goed huwelijk hebben, als je een geheime affiare heb?

wat vinden jullie?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-07-2020 om 19:02

Phryne

In mijn ogen niet want er was een leugen over iets fundamenteels.

Uitgangspunt bij mijn opvatting is wel dat binnen de relatie eerlijkheid een belangrijke factor is. Als de beide partijen dat niet vinden dan kunnen ze wel een goede relatie hebben terwijl informatie niet gedeeld wordt.

Phryne Fisher

Ik denk dat het er vooral om gaat hoe belangrijk je eerlijkheid vindt. Aagje Helderer geeft al aan dat je niet volkomen eerlijk hoeft te zijn (want er is altijd iets dat je verborgen mag houden voor een ander) maar de grens ligt voor veel mensen bij eerlijk in trouw in een relatie.
Ik weet het niet. Ik geloof ook niet in strikt monogame relaties en ik geloof ook niet in het alles delen met de ander. Ik hoop altijd maar dat mensen zoals ik (en waarschijnlijk jij) partners treffen die er net zo over denken en dat Aagje, Jippox en de anderen partners hebben die net zo denken als zij. Ergens daartussen zit een ongelukkig deel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-07-2020 om 19:19

Alkes

Als mijn partner dat deed zou ik het niet hoeven weten. Andersom heeft hij gezegd dat het voor hem ontoelaatbaar is. Ik moet dus wel trouw blijven

ElenaH

ElenaH

14-07-2020 om 19:58

Phryne

'Heb je dan toch geen goed huwelijk?'

Nee. Ik zou me zo verraden en voorgelogen voelen. En hoezo ben je als echtgenoot niets tekort gekomen? De tijd met die minnares gaat toch af van de tijd met vrouw en kinderen?

Nee

Want de ene partner heeft blijkbaar fijne en bijzondere dingen meegemaakt en daar niets van gedeeld met de ander. Of het nou om ontrouw gaat of heel wat anders, je sluit je geliefde dus wel buiten bij iets belangrijks in je leven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-07-2020 om 22:46

Alkes

Ik vind dat je mijn woorden dat mensen niet alle zielenroerselen met elkaar hoeven te delen, wat uit z’n verband haalt. In mijn ogen is niet al je gedachten delen met je partner niet hetzelfde als oneerlijkheid. Als je er een stiekeme(!) relatie op na houdt, lieg en bedrieg je. Dat is iets anders dan zielenroerselen die niets met je partner of je relatie te maken hebben niet delen.

Maar je maakt me ook benieuwd: als je niet zo gelooft in strikte monogamie en ook eerlijkheid overgewaardeerd vindt, wat vind jij dan wel wezenlijk voor een relatie? Naast dat je van elkaar houdt.

Miekemieke

Miekemieke

15-07-2020 om 09:39

libido

Als je een heel verschillend libido hebt is het dan zo erg om af en toe je gerief ergens anders te halen? Zelf heb ik niet zo'n hoog libido maar ik heb af en toe vreselijk trek in zo'n vieze hema worst, zo erg dat ik er voor naar een andere stad ga. Dan ga ik thuisgekomen echt niet vertellen dat ik een hema worst gegeten heb. Hij wordt er niet minder van als ik het niet vertel maar als ik het wel vertel wordt hij er wel naar van. Maar he het is geen wereldzonde, het is maar een hema worst en zo is het soms ook met seks, gewoon maar seks.

Pennestreek

Pennestreek

15-07-2020 om 11:17

Miekemieke

Dat is iets heel anders, seks voor de seks. Daar gaat het in dit topic nou net niet over. Het gaat hier over een geheime affaire. Dus een relatie, naast je relatie met je partner.
Ik denk echt niet dat jij er geen moeite mee zou hebben als jouw partner naast jou nog iemand zou hebben met wie hij lief en leed deelt. Leuke uitstapjes maakt. Uit eten gaat. Het heeft over jou en wat er allemaal aan jou mankeert en wat hij thuis allemaal tekort komt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2020 om 11:42

Verschillend libido

kan natuurlijk een serieus probleem zijn in een relatie. Dat valt niet te ontkennen. Als een van de twee dan vindt dat ‘ie zijn of haar gerief ergens anders moet halen is dat prima als het in overleg en met wederzijds goedvinden gaat. En als de partner met minder zin dat goed vindt en tegelijk zegt ‘dan hoef ik het niet te weten als je het een keer ergens anders haalt’ is er ook niets aan de hand. Dan valt dat binnen er relationele afspraken.

Maar jouw vergelijking met de stiekeme hemaworst vind ik echt bizar. Je voelt niet aan dat dat op een heel ander vlak ligt dan een stiekeme affaire? De stiekeme hemaworst is te onbelangrijk om het wezen van mijn relatie aan te tasten. Een stiekeme affaire daarentegen......

Kindvan

Kindvan

15-07-2020 om 12:22

Ja, dat kan

Mijn ouders hebben een heel goed huwelijk, terwijl mijn vader tenminste 2 affaires heeft gehad. Dus het antwoord op de vraag in de openingspost is: ja, dat kan. Mijn antwoord op de vraag of er een langdurig huwelijk kan bestaan zonder ups and downs zou “nee” zijn. En ik denk dat affaires over het algemeen tot de downs van een huwelijk behoren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2020 om 12:29

Kindvan

Het is niet mijn stelling dat een relatie ontrouw of een affaire niet kan overleven en ook niet dat de relatie dan alsnog goed wordt.
Mijn opmerkingen gaan alleen over het moment van de geheime affaire. Als je dat als het ‘downmoment’ van de relatie ziet, zoals je zelf ook doet, dan denk ik dat je het dan op dat moment dus geen goed huwelijk of goede relatie kunt noemen.

Miekemieke

Miekemieke

15-07-2020 om 12:30

Aagje

#40
'Maar jouw vergelijking met de stiekeme hemaworst vind ik echt bizar. Je voelt niet aan dat dat op een heel ander vlak ligt dan een stiekeme affaire? De stiekeme hemaworst is te onbelangrijk om het wezen van mijn relatie aan te tasten. Een stiekeme affaire daarentegen......'

Begrijp dat je dat zo ziet, het is misschien een wat verkeerd voorbeeld maar het heeft allebei te maken met afspraken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2020 om 12:39

Miekemieke

Zeker gaat het om afspraken. Maar er lijkt me wel een gradatie in afspraken. Je hebt afspraken over wezenlijke zaken (hoe zien wij onze relatie en wat verwachten we binnen die relatie van elkaar) en afspraken over meer praktische dingen (hoe regelen we de dingen). Beide categorieën zijn belangrijk en in allebei kunnen onenigheden en problemen komen.

Ik zou die Hemaworst misschien ook niet leuk vinden en misschien zelfs tegen een eventuele afspraak over gezond leven. En in die zin zou het zelfs een kwestie kunnen zijn van ‘je houdt je niet aan de afspraken dus ik kan je niet vertrouwen’ maar voor mij (ik weet, het is persoonlijk) zou dat dan toch nog op een ander niveau zijn dan bij ontrouw.

Maro

Maro

15-07-2020 om 12:44

hemaworst

met hemaworst vreemdgaan lijkt met relatietechnisch alleen een probleem als je thuis strikt vegan eet of zo. En dan nog. wat een vergelijking. Maar dan nog: het gaat om de geheim houding.

Waarom houden mensen hun buitenechtelijke affaire geheim eigenlijk?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2020 om 13:52

Maro

Gokje: omdat ze aanvoelen dat hun echtelijke partner er niet blij van wordt?

Maro

Maro

15-07-2020 om 14:27

Aagje

Ja precies, a. dan weet je toch dat jij blij bent maar de ander niet b. dat dat consequenties heeft voor je partnerschap en dat wil je niet. dus ja geheime relaties zijn gewoon een vorm van twee walletjes eten.
Maar dat vind jij geloof ik ook al.

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 16:05

Af en toe

'Als je een heel verschillend libido hebt is het dan zo erg om af en toe je gerief ergens anders te halen? '

Af en toe sex is niet hetzelfde als een buitenechtelijke relatie van 5 jaar.

Miekemieke

Miekemieke

15-07-2020 om 17:04

buitenechtelijke relatie

Zeker zou ik raar opkijken als mijn man 5 jaar een buitenechtelijke relatie gehad zou hebben gehad.
Maar als ik er verder geen last van zou hebben gehad, dan lijkt het mij niet zo erg. Maar dit is puur theoretisch speculaas.

Het scheelt denk ik wel dat mijn kinderen al volwassen zijn, toen ze klein waren kon ik het idee niet verdragen dat man vreemd zou gaan.

@phyrne

Nee dan heb je jaren in een leugen geleefd waar je niks aan kan doen.

Jaren naar de knoppen die je wel beter had kunnen en willen besteden!

Affaire van vijf jaar

blijft ook meestal niet zolang geheim voor de omgeving, tenzij man onder de dekmantel van reisjes voor werk ergens een buitenvrouw heeft zitten. Dan krijg je onverkwikkelijke situaties waarvan iedereen ervan weet, behalve de bedrogen wederhelft zelf. Ik ben zelf niet van de 100% eerlijkheid, vooral niet van eenmalige acties waarna de vreemdganger vooral zijn/haar geweten wil ontlasten. Maar dat lijkt me echt heel rot, als je daar achter zou komen.

Raar woord trouwens affaire, ik krijg er echt van die Margrietweetraad uit de jaren 50 associaties bij.

Waarom

Maar wat is de reden dat je een affaire naast je relatie zou beginnen?

Ik snap dat je verliefd op een ander kan worden. Masr waarom dan niet je eerste relatie verbreken?

Benfan

Benfan

16-07-2020 om 11:35

Jee MVP

M40+schreef: "Ik snap dat je verliefd op een ander kan worden. Masr waarom dan niet je eerste relatie verbreken?"

Het verbaast me onderhand dat je nog uberhaupt iets snapt. Nr 1 is natuurlijk De Kinderen, en nr 2 ..als mijn toyboy de hypotheek kon ophoesten, dan wist ik het wel.

Kinderen

Maar men zegt toch altijd dat je voor de kinderen niet bij elkaar moet blijven.

Vraag maar eens aan een willekeurige vrouw die gescheiden is waarom ze dat gedaan heeft ze heeft toch immers kinderen met de vader samen.

Je zal dan steevast te horen krijgen ja maar voor de kinderen moet je niet bij elkaar blijven. Echt ze zeggen het allemaal.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 13:45

Allemaal?

'Echt ze zeggen het allemaal.'

Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen.

Pennestreek

Pennestreek

16-07-2020 om 13:47

De meeste vrouwen

die ik ken die gescheiden zijn, zijn door hun vreemdgaande man aan de kant gezet. Die zijn dus inderdaad niet 'voor de kinderen' bij elkaar gebleven. Ik ken geen enkele vrouw die gescheiden is omdat ze een ander had. Bijzonder dat jij weer hele hordes mensen kent die jou precies vertellen waarom ze gescheiden zijn...

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 13:49

Benfan

'.als mijn toyboy de hypotheek kon ophoesten, dan wist ik het wel.'

Tja, beauty en brains gaan helaas zelden samen 😕

Miekemieke

Wat een vreemde opvattingen hou jij erop na .. in het bijzonder over het huwelijk … brrr.

Miekemieke

Miekemieke

16-07-2020 om 14:15

William

Ik hou er niet alleen vreemde opvatting op na ik ben een vreemd persoon. Een soort van vreemdeling

Gescheiden

Ja allemaal ja.

Als ik aan een gescheiden vrouw met kinderen vraag goh waarom zijn jullie uit elkaar en niet bij elkaar gebleven. Jullie hebben zulke leuke kinderen.

Dan is steevast het antwoord maar voor de kinderen moet je niet bij elkaar blijven he?

Ik snap dus ook niet waarom je bij je partner zou blijven als he verliefd wordt op een ander en daar daadwerkelijk sex mee hebt.

Maro

Maro

16-07-2020 om 17:18

en jij MVP?

Waarom ben jij niet samen met de vader van je kind? Ben je weduwe?

Overigens denk ik dat er zoveel vrouwen zoals ik zijn die er alles voor over hadden gehad om samen te zijn met de vader van hun kinderen, maar als een partij niet meer wil houdt het op

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.