Relaties Relaties

Relaties

Kleinkind niet aanwezig 50 Jarig huwelijksfeest

Mag ik jullie hulp inschakelen… ik blijf maar wikken en wegen.
Mijn moeder belde mij laatst, zij waren een paar dagen weggeweest op een geweldige plek. Nu willen zij ons uitnodigen om daar hun 50 jarig huwelijk te vieren, precies op hun trouwdatum. Met overnachting, iedereen er bij.

Ik geef aan dat mijn dochter in die week op kamp is en er dus niet bij kan zijn. 

info: dit kamp is een kamp voor kids met weinig zelfvertrouwen/laag zelfbeeld en kids die sociaal wat onhandig zijn. Dit kamp is besproken en betaald. Ze is ingedeeld naar leeftijd en hulpvraag.  Mijn dochter kijkt hier heel erg naar uit, ze is vorig jaar ook geweest en heeft er toen zoveel aan gehad! 

Nog meer info: mijn dochter is de enige onder de 20… iedereen is volwassen. Zij vind familie bijeenkomsten ook niet bepaald gezellig ofzo. (Ik begrijp dat). 

Mijn moeder reageert dat ze niet begrijpt dat ik het kamp niet zo kan afzeggen. Zij zegt dan: ik ben maar 1x 50 Jaar getrouwd. Ik vind dit echt niet oké. 
Ik heb gezegd dat ik zou kijken wat ik kan doen. Het gesprek verliep daarna natuurlijk behoorlijk stroef. 
Ik heb 2 opties:
- ik zeg het kamp af, ga voor een paar honderd euro de boot in en heb een verdrietig meisje. 
Mijn man is hier totaal op tegen. 
- ik zeg tegen mijn ouders dat mijn dochter echt niet mee kan want ze gaat op kamp.
Mijn man en ik zullen er wel gewoon bij zijn. Gevolg zal wel zijn dat mijn moeder gekwetst is en ik dat dan gedaan heb… 

Wat vinden jullie? Moet alles wijken omdat mijn ouders hun 50 jarig huwelijk perse op hun trouwdag willen vieren?

Of, moet zoiets (een uitnodiging voor 2 dagen en een nachtje weg) met elkaar overlegd worden zodat iedereen mee kan? 

Voor als het jullie nog niet is opgevallen, ik heb wat moeite om voor mezelf op te komen tegenover mijn familie. Ik heb al snel het idee dat dat wat ik vind/denk niet “normaal” is en dat zij de waarheid in pacht hebben 🙈

Maar, graag jullie meningen! 


Jammer voor je moeder maar je dochter kan niet. Eerdere afspraken gaan voor, en zeker als ze zo belangrijk zijn. Bovendien heeft zij er zelf weinig aan, en het is ook niet zo dat oma het hele weekend met haar optrekt. Dan zou ze dus alleen gaan omdat het zo hoort en voor de familiefoto en dat ga je niet doen.

Ik zou je dochter gewoon op kamp laten gaan.

Helaas kan je dochter niet komen. Je had zelfs geen reden hoeven geven. Soms kan iemand niet. Zeker als kleinkinderen ouder worden wordt het lastiger om een datum te prikken waarop ze allemaal kunnen. 

Je dochter heeft iets wat belangrijk voor haar is. Ze heeft er ook veel zin in en ze gaat ernaar toe. 

Jammer voor je ouders maar het is helaas niet anders. 

Idem. Oma heeft niet in de gaten gehad dat je dit soort familiebijeenkomsten gewoon zeer ruim van tevoren moet vastleggen.

De regel "een eerdere afspraak gaat voor" is vziw een algemeen aanvaarde etiquetteregel waar jullie je nu mooi op kunnen beroepen. Je laat dochter een mooie kaart of bloemen sturen naar oma en ze gaat lekker op kamp.

Dochter gewoon op kamp laten gaan. Ze kan niet op de voorgestelde datum. Als oma kleindochter er per se bij wil hebben kan ze ook de datum wijzigen. 

Als je wil dat iedereen kan, dan moet je dat inderdaad eerder doorgeven. Als je op het laatste moment bedenkt dat je iets wil doen voor dat jubileum, dan gaat het voorkomen dat er iemand niet bij kan zijn.
Ik vind ook niet dat je de huwelijksdatum van je ouders in je agenda moet zetten voor het geval dat ze iets gaan doen. Maar het kan natuurlijk zijn dat het bij bepaalde mensen ieder jaar een happening is waardoor ze niet begrijpen dat een ander iets plant.

Hoe dan ook, je dochter gaat gewoon naar dat kamp, want daar heeft ze meer aan dan aan een huwelijksjubileum. En dat vinden je ouders misschien niet leuk, maar ook als ze het wel eerder hadden aangekondigd zou het kamp van meer nut voor je dochter zijn geweest. Een huwelijksjubileum is vooral van waarde voor het echtpaar zelf, vind ik. Als ze per se je dochter ook mee willen en zij zou ook zin hebben in een gezellig weekend, kan dat ook wel op een andere datum.

Om eerlijk te zijn vind ik het redelijk onbegrijpelijk dat als je ouders binnenkort 50 jaar getrouwd zijn, niet zomaar een jubileum, dat je dan niet even overlegd hoe dat gevierd gaat worden. Zeker als je op precies die datum iets anders plant voor je eigen kind. Dan wil je toch eerst zeker weten of je een feest niet in de wielen rijdt.
Ik zou het kamp afzeggen, al zou het hier dus niet eens zo ver gekomen zijn, omdat ik tijdig met mijn ouders overlegd zou hebben over wat de bedoeling met het jubileum zou zijn.

en bescherm je dochter ook tegen flauwe opmerkingen van oma, tzt 
gr Angela

Nicole82

Nicole82

04-02-2023 om 17:33 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-02-2023 om 17:24:

Om eerlijk te zijn vind ik het redelijk onbegrijpelijk dat als je ouders binnenkort 50 jaar getrouwd zijn, niet zomaar een jubileum, dat je dan niet even overlegd hoe dat gevierd gaat worden. Zeker als je op precies die datum iets anders plant voor je eigen kind. Dan wil je toch eerst zeker weten of je een feest niet in de wielen rijdt.
Ik zou het kamp afzeggen, al zou het hier dus niet eens zo ver gekomen zijn, omdat ik tijdig met mijn ouders overlegd zou hebben over wat de bedoeling met het jubileum zou zijn

Nou, ik ga je eerlijk zeggen dit soort dagen worden eigenlijk nooit gevierd. In doe even bellen op hun trouwdag en daar is het mee gedaan. 
Als er al iets echt gevierd wordt, gebeurt dat in het weekend en niet midden in de week. 
ik snap dat het een speciaal jaartal is… heb daar een soort van ook niet bij stil gestaan omdat er eigenlijk nooit echt veel aandacht aan wordt besteed. 

Nicole82 schreef op 04-02-2023 om 17:33:

[..]

Nou, ik ga je eerlijk zeggen dit soort dagen worden eigenlijk nooit gevierd. In doe even bellen op hun trouwdag en daar is het mee gedaan.
Als er al iets echt gevierd wordt, gebeurt dat in het weekend en niet midden in de week.
ik snap dat het een speciaal jaartal is… heb daar een soort van ook niet bij stil gestaan omdat er eigenlijk nooit echt veel aandacht aan wordt besteed.

Dus je ouders verwachten ook zomaar, zonder te overleggen, dat iedereen maar 2 dagen vrij gaat nemen? Bizar!

Ik zou dochter gewoon lekker naar kamp laten gaan.

Nicole82 schreef op 04-02-2023 om 17:33:

[..]

Nou, ik ga je eerlijk zeggen dit soort dagen worden eigenlijk nooit gevierd. In doe even bellen op hun trouwdag en daar is het mee gedaan.
Als er al iets echt gevierd wordt, gebeurt dat in het weekend en niet midden in de week.
ik snap dat het een speciaal jaartal is… heb daar een soort van ook niet bij stil gestaan omdat er eigenlijk nooit echt veel aandacht aan wordt besteed.

Ook niet met 25 jaar? Dat zijn toch wel twee grote jubilea.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2023 om 17:43:

[..]

Ook niet met 25 jaar? Dat zijn toch wel twee grote jubilea.

Waarom? Omdat dit nu eenmaal zo ‘heurt’, vind dat zo’n onzin?! Wat maakt 24/26/27 etc jaar getrouwd nu voor een verschil dat het bij 25/50 jaar persé gevierd moet worden? Nu heb ik sowieso al niets met verplichtingen of opgelegde ‘belangrijke’ jubilea, dus zal daar vast ook mee te maken hebben 

Nicole82

Nicole82

04-02-2023 om 17:52 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-02-2023 om 17:43:

[..]

Ook niet met 25 jaar? Dat zijn toch wel twee grote jubilea.

Nou ja, toen was ik 15. Weet niet zo heel veel meer van. Toen zijn we volgens mij op een ander moment op vakantie geweest. Maar in ieder geval niet per se op hun trouwdag zelf. Verjaardagen enzo worden ook nooit echt op de dag zelf gevierd. Altijd in het weekend ervoor of erna. Mede omdat we niet bij elkaar om de hoek wonen en echt vrij moeten nemen om naar elkaar toe te gaan. 

Valt het dan nu echt op twee werkdagen en moet/gaat iedereen daar vrij voor nemen? Ik kan me niet voorstellen dat je dochter dan de enige is die niet komt.

Ik begrijp best dat ze zulke data willen vieren met iedereen
Zelf had ik dat alleen met elk van de betrokken adressen overlegd en pas dan geboekt.
Dat ze het niet leuk vinden begrijp ik ook nog, maar als dat kamp je dochter zo'n goed doet, had ik als oma het feest verplaatst. De prestatie is 50 jaar samen, niet per se de datum, want voor hetzelfde geld viel het op een doordeweekse dag of een weekend dat niemand kon en hadden ze het ook niet precies op die datum kunnen vieren.
Maar nogmaals, ik snap best dat ze dat leuk en fijn vinden om te vieren op die datum, alleen nu lukt dat niet onder hun voorwaardes en dan mag er best wat water bij de wijn.

Ik zie om me heen zo vaak dit soort verplichtingen misgaan, dat ik besloten heb nooit met mijn kinderen of wie dan ook op vakantie/nachtje weg te gaan. 
Raad eens...nu willen m'n kinderen dat🙈
Gaat niet gebeuren😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.