Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Lening

Mijn vriend heeft mij vandaag bekend een schuld te hebben en loonbeslag te krijgen. Hij heeft enorm zijn kop in het zand gestoken en zo zijn de schulden opgelopen. Ik ben hier enorm van geschrokken want ik als alleenstaande moerder van 3 ben wars van schulden en uitgaves die je je niet kan veroorloven. Nu heeft mijn vriend mij gevraagd hem 2000 euro te lenen. Ik twijfel enorm want ik ben zo enorm zuinig en trots op mijn geld dat ik bij elkaar gespaard heb. Maar ik wil hem ook niet in de stront laten zakken. Zo lastig. Als ik het hem zou lenen zou ik een contractje willen opstellen. In hoeverre is zoiets rechtsgeldig mocht het mislopen en waar moet ik rekening mee houden.


Angela67

Angela67

12-10-2017 om 22:17

niet doen

laat hem maar ergens anders lenen.
echt niet doen.
gr Angela

Veel

Waar je rekening mee moet houden? Veel. Ja, je kunt het natuurlijk zwart-op-wit zetten, maar als er geen geld is zal hij niet terug kunnen betalen. De kans is groot dat hij zo zijn kop niet uit het zand hoeft te halen en dat je verzeild raakt in een serie leugens. Je kunt boos worden als hij bijvoorbeeld een nieuwe broek heeft gekocht etc. etc.
Hij zou eerst professionele, goede hulp moeten zoeken om uit zijn problemen te komen. Budgetbeheer, schuldhulpverlening etc. Als hij je toelaat in dat proces en als je ziet dat het iets oplost als je hem geld leent, en dat er een goede kans is op terugbetalen, dan kun je het altijd nog overwegen. Maar eerst goede hulp.

Tsjor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-10-2017 om 22:28

Als loonbeslag dreigt

Lijkt me dat €2000,- geen zoden aan de dijk zet, niet echt helpt. Dus ik zou zeggen: niet doen. Krijg je vast spijt van.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-10-2017 om 22:40

is dit dezelfde meneer waar je begin juli ook over schreef?
Waarvan je dacht dat het met hem echt niet meer zou werken omdat hij in jouw ogen toch wel heel bijzonder gedrag liet zien?
En dezelfde meneer die altijd welkom was in jouw huis (met sleutel) terwijl jij niet zo maar in zijn huis mocht?
En die ook niet scheutig was met bijdragen in jouw huishoudkosten (hier valt een kwartje)?

Als dat zo is, zou ik denken dat je opnieuw maar eens goed moet overwegen of een relatie met hem wel toekomstbestendig is.

Aagje

Noomie34

Noomie34

12-10-2017 om 22:51 Topicstarter

Aagje

Ja klopt. Liefde maakt blind... maar ik wil en kan hem niet zomaar laten vallen. Hij ktijgt in april elk jaar zijn bonus van zn werk en dan kan hij me terug betalen. Ik vraag me vooral af mocht ik hen het geld lenen hoe het juridisch in elkaar steekt. Hoe rechtsgeldig is een overeenkomst op papier.

Onderhandse lening

Ik heb een stukje van internet gehaald. Google maar eens op "onderhandse lening" want dat is het als je geld leent aan je vriend.

Voorbeeldcontract
Heeft u een onderhandse lening afgesloten en bent u op zoek naar een voorbeeldcontract? Een onderhandse overeenkomst kan ook mondeling worden gesloten. Een mondelinge overeenkomst is juridisch gezien ook een overeenkomst. Toch is het verstandig de gemaakte afspraken op papier te zetten om misverstanden te voorkomen. Wanneer ruzie ontstaat, hebben beide partijen weinig tot geen juridische bewijslast in handen.

Persoonlijk zou ik hem doorverwijzen naar een schuldhulpverlener.

Succes ermee

Niet doen

Iemand die zo zijn kop in t zand heeft gestoken dat loonbeslag wordt gelegd, zal jou niet zomaar 2000 terugbetalen. Kijk, als jij zo rijk was dat je het makkelijk kan missen is t wat anders, maar zo omschrijf je jezelf niet. Misschien kun je voorstellen dat hij bij nog drie mensen hulp vraagt en dan leen je hem 500 euro. Dat is n stuk minder en misschien minder dramatisch als je het niet meteen terugkrijgt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2017 om 00:22

Wat denk je zelf?

Er is loonbeslag opgelegd. Hoe groot os de kans dat je ooit iets van terugziet van je 2.000 euro. Ik denk dat die kans nagenoeg nul is. Hoezo gaan die zuurverdiende 2000 euro van jou zijn probleem oplossen? Lijkt me eerder een geballetje: het ene gat met het andere stoppen. Loonbeslag is juist een prima wijze om uit de schulden te komen. Dat wordt gewoon de broekriem aanhalen tot zijn bonus.

Aster

Aster

13-10-2017 om 00:37

Houd het

bij degene waar het probleem vandaan komt, houd het bij 1 persoon in de problemen.
En inderdaad, stuur hem door naar iemand die hem kan helpen de boel op de rit te krijgen zónder te lenen en aan een zoveelste kant schulden te maken. Op deze manier maakt hij er een sneeuwbaleffect van en jij krijgt je geld niet terug als hij de bonus heeft, want daarmee speelt hij waarschijnlijk hooguit quitte.

Kaori

Kaori

13-10-2017 om 00:48

loonbeslag en bonus

die bonus valt ook binnen dat loonbeslag als de schuld dan nog niet is afgelost.
Dus daar kan hij je waarschijnlijk helemaal niet uit terug betalen.

Ik zou het ook niet doen.

@Emma

@Emma

13-10-2017 om 06:11

niet doen

nee, echt niet doen. Jij bent zuinig en trots met je drie kinderen. Hij moet dat echt niet van je vragen. Dat hij niet ziet hoe kwetsbaar jij bent is tekenend. Hij heeft echt meer hulp nodig dan alleen wat geld van jou.

Suze

Suze

13-10-2017 om 07:20

vragen

Is dat je vriend die vindt dat je zijn leven verkankert?

Die vriend die teveel drinkt?

Die jou niet zijn sleutel wil geven? (of inmiddels wel?)

Ben je wel goed genoeg om hem geld te lenen?

Je vraagt waar je rekening mee moet houden. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat hij jou NIET van zijn bonus gaat terugbetalen, want die valt ook onder het loonbeslag!

In het algemeen moet je er ernstig rekening mee houden dat je het geld nooit terugkrijgt. Een lening op papier gaat je niet helpen, want als hij zich niet aan de afspraak op papier houdt en jij vraagt naar de afbetalingsafspraak, wat doe je dan? Je gaat toch niet een advocaat in de arm nemen om 2000 euro terug te vorderen?

En als hij niet doet wat hij zegt, wat doet dat dan met jou? En als jij er dan naar vraagt, hoe denk je dat hij dan gaat reageren? Ik denk dat hij zegt dat hij geen geld heeft. Misschien dat hij zegt dat je het later krijgt (met Sint Juttemis). Als jij er nog eens naar vraagt zal hij zeggen dat je zeurt of dat je zijn leven verkankert. Ik denk dat een lening tussen jullie je relatie alleen maar verslechtert.

Durf je nee te zeggen? Of denk je dat hij dan boos wordt omdat jij dan de boevrouw bent? Wat zegt dat dan over hem als hij zo reageert?

Wat zou het voor jou betekenen als je dat geld nooit meer terugkrijgt van hem? Voor jouzelf en je kinderen?
Wat zou dat betekenen voor jouw relatie met hem?

Volgens mij ben jij een type dat vooral geeft maar weinig krijgt. Ook in deze relatie met je vriend. Klopt dat?
Misschien goed om je dat te realiseren en nee te zeggen. Dan merk je of je vriend van jou houdt of meer van jouw geld. Als hij boos wordt of teleurgesteld is dat zijn probleem. Ligt dat niet aan jou! Jij moet verantwoord met jouw geld omgaan vanwege je kinderen. Het lijkt niet alsof je heel goed in de slappe was zit, daarom niet doen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-10-2017 om 07:55

wat Suze zegt...

...hadden mijn woorden ook kunnen zijn.

En dan nog iets.

Suze noemt het al in haar laatste alinea. Nee zeggen geeft geheid een reactie bij je vriend. Hoe zal die reactie zijn? Ben je daar al bang voor omdat je vermoedt dat het geen fijne reactie zal zijn?

En is die vriend inderdaad de drinker die vindt dat jij zijn leven verkankert? Ik zou me sowieso afvragen of een vriend die zo zijn kop in het zand steekt bij schulden wel geschikt is voor iemand die zuinig is en zich financieel wel weet te redden, ook als alleenstaande moeder. Waar is je eigenwaarde?

Paddington

Paddington

13-10-2017 om 08:17

Kop in het zand

Je geeft zelf ook al aan: hij heeft zijn kop in het zand gestoken. Persoonlijk zou ik hem ook willen helpen, maar wel onder hele strikte voorwaarden. De belangrijkste is dat hij zich melden bij schuldhulpverlening van de gemeente. Hem nu € 2.000,- lenen is een druppel op de gloeiende plaat en zeer waarschijnlijk ben jij je geld kwijt. Daar help je hem dus niet mee.

Samen met hem de stappen nemen richting schuldhulpverlening en kijken wat er mogelijk is, heeft hij veel meer aan. Als dan alle ellende op tafel is gekomen en hij gaat onder begeleiding van professionals zijn schulden aanpakken, dan heb je hem werkelijk geholpen.

Dus dat je wil helpen snap ik heel goed, maar help hem dan op zo'n manier dat hij leert van zijn fouten en daarbij ook leert hoe hij het in de toekomst kan voorkomen.

Veel mensen beseffen namelijk niet hoeveel ze uitgeven per maand, en dat hun uitgaves niet betaald kunnen worden met hun inkomen. Vaak kunnen ze daar niets aan doen, maar is het gewoon iets dat ze nooit hebben geleerd. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren.

Ik wens je heel veel succes!

Noomie34

Noomie34

13-10-2017 om 08:50 Topicstarter

Dank

Dank jullie wel voor jullie duidelijke en eerlijke reacties. Ik ben ook van mening dat hij niet geholpen wordt door makkelijk 2000€ over te maken. Maar wel door hem met zijn neus op de feiten te drukken. Ik ben er alleen zelf niet zo sterk in. Het kost me allemaal zo veel energie. Toch ben ik blij met jullie reacties. Het maakt me sterker en laat me dingen inzien. Ik ben van nature iemand die zichzelf op een tweede al dan niet derde plaats zet en andere altijd wil helpen. Ik doe zo mn best om zuinig te zijn en te sparen. Ik heb dat van huis uit geleerd. Het geeft mij een veilig gevoel en dat gaat niemand mij afnemen.
Alle tips, ideeen en woorden zijn welkom. Dank dames!

saar

saar

13-10-2017 om 10:10

denk maar aan je kinderen

Als het te lastig is voor jezelf op te komen, gebruik dan even je kinderen als excuus. Voor hen moet je je financiële situatie gezond houden. Spaargeld is daarin nodig!!
Gewoon voor jezelf die mantra vast houden, dit geld is voor (veilige leven van de) kinderen, mag je dus niet onveilig weggeven.

Jesse_1

Jesse_1

13-10-2017 om 10:26

Kop in het zand

Als ik in de reacties hoor wat je eerder over hem schreef, denk ik dat jij degene bent die de kop in het zand steekt.

Of ben ik nu erg negatief?

Mocht je daadwerkelijk prijs stellen op zijn aanwezigheid in jouw leven, leen hem dan geen geld, maar steun hem in woord en daad als hij het moeilijk heeft. Dat hij af en toe lekker bij jou kan eten oid als hij loonbeslag heeft.

Veer

Veer

13-10-2017 om 10:35

Eens met alle voorgaande reacties

Helemaal eens met Suze #13.Je helpt je vriend juist níet door hem dit bedrag te lenen. En het helpt ook je relatie níet want het verstoort het evenwicht en gaat geheid problemen geven.

'nu heeft mijn vriend mij gevraagd hem 2000 euro te lenen.'
Je zou boos! kunnen worden om deze vraag! Hoe durft hij! Zelfs als jij het geld uit jezelf zou aanbieden kan hij maar één ding doen, en dat is zeggen dat hij dat natuurlijk niet aanneemt. Dat jij dat geld zonder meer moet bewaren voor jezelf, je kinderen, jullie toekomst.

'Ik twijfel enorm want ik ben zo enorm zuinig en trots op mijn geld dat ik bij elkaar gespaard heb. Maar ik wil hem ook niet in de stront laten zakken.'
Jij laat hem net in de stront zakken: dat heeft hij hélemaal zélf gedaan!
Als je hem eruit wilt trekken door geld te geven, kom je zelf ook in de shit (om maar in dit thema te blijven

Hem helpen doe je door mee te denken: hoe kun jij je uitgaven laten passen bij je inkomen, en wie (schuldhulpverlening?) kan jou daarbij helpen je eigen schulden zelf af te lossen.

En gebruik vooral de Mantra van Saar:

"lieve vriend, ik wil je graag helpen maar mijn spaargeld is voor (het veilige leven van de) kinderen, en kan en mag ik dus niet onveilig weggeven".

Succes meid! Je kunt het, zeker weten!

Veer

Veer

13-10-2017 om 10:39

en dan ook nog

Een vriendin van mij heeft haar vriend een vrij groot bedrag geleend, met overeenkomst en afbetalingsregeling.

De vriend is inmiddels ex-vriend, heeft weinig werk en kan haar niet terugbetalen. Tja, daar staat ze dan met haar contract... Naar een advocaat gaan? Niet dus. Ze kan alleen maar hopen dat hij op enig moment toch iets terug betaald.
Hij kan overigens wel festivals bezoeken, daar heeft hij wel geld voor.

Ook zij is alleenstaande moeder, heeft 2 kinderen en heeft het geld nu dringend zelf nodig.

Echt je geld niet uitlenen als je het niet kunt missen.

Li

Li

13-10-2017 om 10:44

Ik ken ook zo'n geval. Zodra het geld binnen was, was de liefde over. Daar kan ze dus naar fluiten. Ook als de relatie blijft bestaan, blijft dat geld altijd tussen je in staan. Bij elke ruzie is het een explosief gegeven dat alleen maar ellende veroorzaakt.

Doet hij ook wel eens iets aardigs, of bestaat de relatie vooral uit medelijden van jouw kant? Niet doen hoor, daarmee help je hem niet en stort je alleen je kinderen en jezelf in de ellende.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2017 om 10:55

Noemie

"Ik ben ook van mening dat hij niet geholpen wordt door makkelijk 2000€ over te maken. Maar wel door hem met zijn neus op de feiten te drukken."

Hij krijgt loonbeslag, dus hij wordt al met zijn neus op de feiten gedrukt. Tenzij jij hem geld gaat lenen, want dan kan hij die feiten weer een tijdje voor zich uitschuiven.

Je hoeft alleen maar nee te zeggen - en dat te blijven herhalen. Nee, ik ga je geen geld lenen. Waarom niet? Daarom niet. Ik doe het gewoon niet. En onthoud: als hij boos zou worden, dan zegt dat veel, heel veel, over hem.

Half a twin

Half a twin

13-10-2017 om 11:02

Als ik dit soort verhalen lees

Geld lenen aan een vriend, waar je toch ook al andere problemen mee hebt denk ik altijd aan de "vrienden" van vrouwen die je soms ziet bij opgelicht. Jouw vriend hoeft niet zo te zijn maar misschien wel.
Kijk eens naar zo'n item. Misschien gaan je ogen open.
Hier een link:
https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/uitzending-gemist/03-10-2017/fragment/2087/

Tihama

Tihama

13-10-2017 om 18:57

Schulden

Het is zelden 1 schuld. Als mensen bekennen dat ze een schuld hebben, dan kun je het bedrag vrijwel altijd meteen met een flinke factor vermenigvuldigen.

- Schulden bij de zorgverzekering
- Schulden bij de gemeentelijke belastingen
- Schulden bij de RVD en autoverzekering (als hij een auto heeft)
- Schuld bij postorderbedrijven (daar kun je soms ook geld lenen)
- Roodstand bij de bank
- Schuld bij een creditcard

Ik kan je verzekeren dat deze ene schuld beslist niet de enige is. Die 2000 euro van jou gaan regelrecht de bodemloze put in. Mocht er ooit geld komen, dan zijn al die andere schulden eerst aan de beurt.

Ik ben benieuwd welke partij het loonbeslag heeft laten leggen. Ik vermoed de creditcardmaatschappij.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2017 om 19:24

Door alle aanvullende informatie...

zéker niet doen! Als hij zakelijke achterstanden al niet weg kan werken, hoe denk je dan dat hij een lening van zijn geliefde ziet? Oh... komt wel! Oh.. ze moet niet zo zeuren! Oeps... sorry schat, die bonus moest ik aan dat en dat bedrijf betalen, anders zouden ze naar de rechter gaan. Volgend jaar ben je de eerste...

sleutel

'Maar wel door hem met zijn neus op de feiten te drukken. Ik ben er alleen zelf niet zo sterk in.' Het is al genoeg gezegd: door hem geld te lenen druk je hem niet met de neus op de feiten, maar zorg je ervoor dat hij zijn kop in het zand kan houden.
'Nee' zeggen drukt hem met de neus op in elk geval één feit: bij jou is geen geld te halen voor hem. Dat levert voor hem een crisis op en dat zal gevolgen hebben voor jullie relatie.
Je kunt overwegen om te zeggen: 'nee, ik leen je geen geld, maar ik ga je helpen met schuldhulpverlening en als je wil kun je twee keer per week hier eten (of iets dergelijks, hulp in natura zeg maar, daar kun je van alles bij verzinnen).
Een ander punt is dat hij een sleutel van je huis heeft. Dat is in deze situatie wel lastig. Terugvragen van de sleutel is een sterk signaal dat je hem niet vertrouwt, maar dat hij de sleutel heeft maakt jou kwetsbaar als hij boos wordt over het uitblijven van geld. Het gespaarde geld heb je misschien nodig om de sloten te vervangen, mocht het allemaal erg problematisch worden.

Tsjor

Ik heb weleens

een smak geld geleend aan iemand. Dat is ook correct terugbetaald.
Daar heb ik toen een overeenkomst over opgesteld, wel wetende, dat het daar vooral een erezaak betrof, en ik er, bij moeilijkheden, nauwelijks beroep op zou kunnen doen voor een rechtbank. Wel in B, onder B recht.

Hij is u vriend en u wil hem allicht wel helpen. Maar misschien moet dat niet middels een lening. Ik heb ooit nog eens, namens een vriend onderhandeld met een aantal schuldeisers over een eh... redelijk fors bedrag. Die wilden natuurlijk hun centen, maar onmensen waren het niet.

In eerste instantie, en dat is ook mijn raad, heb ik met die vriend samengezeten en in alle openheid de inventaris van schulden en inkomsten opgemaakt. Daaruit afgeleid wat redelijkerwijs maandelijks kon terugbetaald worden. Dat bedrag wat verminderd en gebruikt als voorstel naar de schuldeisers.
Ook gevraagd de wurgende verwijlinteresten gradueel te verminderen bij stipte terugbetaling van de openstaande schuld.
Afgezien van wat kommageneuk bleek dat allemaal niet zo'n probleem te zijn en na een jaar of twee was de put gedempt.

Herfstblad

Herfstblad

14-10-2017 om 14:05

Iets positiever

Ik ken de achtergrond van TS niet, ik kan alleen reageren op de vraag in dit draadje. En met die situatie heb ik ervaring; mijn huidige partner had schulden als gevolg van zijn echtscheiding. Heeft mij dat bijna direct verteld toen wij elkaar leerden kennen. Kwestie van met lege handen komen staan, naiviteit, trots en domweg de kop in het zand steken. Hij heeft me trouwens nooit om geld gevraagd.

Hij was afhoudend om te gaan samenwonen; ik was net als TS een allenstaande moeder die zichzelf (financieel) kon redden en daar trots op was. Zijn schulden mochten geen impact hebben op mij en de kinderen. Uiteindelijk is het wel tot samen wonen gekomen (uit praktische overwegingen) en heeft hij gekozen voor loonbeslag, via zijn werkgever, in plaats van schuldhulpverlening (wat toch impact op het gezin had gehad). Omdat we al samen woonden kon dat, hij kon alleen een tijd maar heel weinig bijdragen in de huishoudpot. Dat heb ik geaccepteerd. Uiteindelijk heeft hij zo afgelost. Zijn werkgever heeft gelukkig vertrouwen in hem gehouden en ik ook. We zijn al jaren verder en nog steeds heel gelukkig samen.

Hier dus een positiever verhaal. Ik heb ook lang nagedacht of ik dit zou accepteren en wat bij mij de doorslag gaf, was dat het 'normale' schulden uit het verleden waren. Niet betaalde rekeningen van de Nuon en de KPN en ziektekostenverzekering en zo. Kunnen trouwens behoorlijk oplopen met boetes etc. Maar niets wat te maken had met gokken, drugs of alcohol of gewoon te veel kopen. Ik heb dus ook niet voor hem betaald. Alleen hem geholpen het eea in kaart te brengen en hier en daar wat telefoontjes gepleegd. Bij elk incassoburo gezegd dat 'Maxima niet de enige was met een man die een beetje dom was'. Dan gingen ze lachen en kon ik de situatie uitleggen. En kreeg medewerking.

"Ik ken de achtergrond van TS niet, ik kan"

"alleen reageren op de vraag in dit draadje. ".

Ja.
Sommigen zijn er blijkbaar als de kippen bij, om zich wat meer massadichtheid aan te meten dan ze eigenlijk waard zijn.

Noomie34

Noomie34

14-10-2017 om 15:23 Topicstarter

Geen geld

Gister hebben we een gesprek gehad en heeft hij alle papieren die hij had (andere heeft hij gewoon weg gegooid) meegenomen en ik heb ze doorgelezen. De schuld die hij nu heeft is ruim 2000€ bij verschillende eisers. As dinsdag is er weer een dagvaarding en hij gaat er niet heen. Dus steekt hij weer zijn kop in het zand. Ik heb hem gezegd dat ik hem geen geld ga lenen. Mijn geld is mijn geld. Ik heb een nieuw motorpak nodig en verkrijg het al niet om dat uit gegeven voor mezelf. Net als een paar dagen wintersport met vriendinnen die ik heb laten schieten omdat ik zuinig ben. Hij reageerde daar opzich prima op. Hij gaat het dan wel op een andere manier oplossen zegt hij. Zou niet weten hoe maar dat is zijn pakkie aan. Het feit dat hij niet naar die dagvaarding gaat, geen schuldhulp wil om zijn financien op orde te krijgen of om het überhaupt met zijn moeder/familie te delen zegt mij genoeg en het risico is me te groot. Ik weet niet wat er nog meer gaat komen.

Angela67

Angela67

14-10-2017 om 15:27

gefeliciteerd!

ik vind het van hem positief dat hij jou dit papierwerk laat zien (ondanks dat hij er geen andere acties op onderneemt), en van jou vind ik het super dat je nee hebt gezegd. De verstandhouding is nu 'gelijk' zeg maar, en wat de toekomst gaat brengen dat weet je nog niet. Je hebt je intuïtie en gezond verstand laten spreken, dus hou dat vooral vol.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.