Relaties

Tuintje
04-06-2010 om 10:19
Man van kennis gaat vreemd, vertellen?
Hoi,
Ik zit met het volgdende in mijn maag:
Ik heb leuk contact met een vrouw X uit mijn buurt. Onze kinderen spelen samen, we drinken geregeld samen koffie. Gaan met de kinderen op stap samen enzo. Het is niet een echt hechte vriendin, maar wel meer als een kennis. We bespreken ook best veel. Zij wat opener als ik. X heeft niet zo veel contacten in de buurt. Ze wonen nog niet zo lang hier.
Nu is X op familiebezoek voor een aantal weken. Haar man is niet mee. Voor ze vertrok heeft ze me verteld dat ze dacht dat haar man vreemd ging. Ik heb gezegd dat ik dacht van niet. (wat ik ook dacht) Omdat ze weg is heb ik ook beloofd hun tuin water te geven en een beetje bij te houden. Haar man geeft niet om de tuin.
Ik was in hun tuin en ik heb haar man daar met een andere vrouw betrapt. dat is nu al een paar dagen geleden, maar ik weet niet wt ik moet doen. Haar man weet niet dat ik hem betrapt heb.
Het voelt heel erg vervelend om dit te weten. Ik weet niet of en hoe ik het tegen haar moet zeggen als ze terug komt volgende week.
Ik moest dit even van me af schrijven. Tips om hier mee om te gaan zijn zeker ook welkom!
Een wat opgeluchtere Tuintje

liat
10-06-2010 om 12:11
Maar waarom niet die echtgenoot aanspreken?
Misschien schrikt hij zich rot en stopt hij met de verhouding. Als je ergens je vriendin mee helpt is het door het tegen die man te zeggen.

Starry Night
10-06-2010 om 13:11
Ik snap je redering niet
MariaRosa, het ontgaat me waarom je de conclusie trekt dat een dergelijk zakelijk, objectief gesprekje zonder gevoelens aansluit bij mijn redenering. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat ik meer met andermans gevoelens bezig bent dan jij. Het komt op mij juist over dat jij meent een koele waarheid (man voost buitenechtelijk met vrouw) openlijk te mogen gaan verkondigen, zonder je af te hoeven vragen wat de gevolgen eventueel kunnen zijn. Het komt zélfs op mij over alsof je het als plicht ziet. Volgens mij ben je meer bezig met het falen van een ander (die 'verkeerde' persoon) dat aan de kaak gesteld dient te worden, dan met het welzijn van het slachtoffer.
Dit ongeacht tegengeluiden als die van Christientje (meen ik...) en van mensen die glashard stellen dat ze liever niet zouden weten of hun man vreemd gaat. En het gegeven dat buitenechtelijke ecapades heel vaak gewoon overwaaien.
Dat de vrouw in kwestie Tuintje in vertrouwen heeft genomen staat vast en ik vind persoonlijk dat het erop lijkt dat ze daar te ver in is gegaan, waardoor ze Tuintje in een enorm lastig parket heeft gebracht (dat ben je toch wel met me eens, hoop ik). Ik zou me niet voor dat karretje laten spannen, da's alles.
Wat ik overigens wél gedaan zou hebben is van de gelegenheid gebruik maken in te gaan op wat ik gezien had toen de man in kwestie Tuintje aansprak. En zich... verontschuldigde? Waarvoor verontschuldigde hij zich? Voor wat Tuintje gezien heeft? Dát is natuurlijk een ideale aanleiding om hem dan even aan te kijken en bijvoorbeeld te zeggen: "Ik denk wel dat het netjes is als je het hier met je vrouw over hebt", of iets in de orde. Maar daar stopt je rol als kennis, dat vind ik heus.

MRI
10-06-2010 om 13:40
Starry
Nee je snapt het inderdaad niet. En ik heb nergens gezegd dat tuintje het zou moeten vertellen.
MR

Starry Night
10-06-2010 om 14:41
Nou...
Hoe dien ik dan
"Ik heb zo het gevoel dat ze je misschien wel eens expres gevraagd kan hebben voor de tuin en dat ze het onderwerp zeker nog een keertje aansnijdt. Dan zou ik zeker niet liegen. Ben me daar gek: dan zou ik een vreemdganger ondersteunen."
te interpreteren?

MRI
10-06-2010 om 15:59
Als volgt starry
ik zou niet liegen als het mij gevraagd wordt maar ik zou er ook niet per se zelf over beginnen

Starry Night
10-06-2010 om 16:40
Precies
Je zou het dus vertellen. En dat niet alleen, je vindt mensen die het niet zouden vertellen (als het hen gevraagd werd) en er dus een iets genuanceerdere mening dan jij op nahouden niet integer en je kwalificeert het als 'kiezen voor de héle verkeerde partij'. Kortom: je zou het niet alleen hoe dan ook vertellen, je laat er ook nog eens een hele lading waardeoordelen op los.

MRI
10-06-2010 om 18:02
Ja hoor starry
wat jij wilt. Ga maar een vreemdganger ondersteunen en denken dat veel genuanceerder bent dan een ander (en intussen niet snappen dat jouw keuze evengoed gebaseerd is op jouw opvatting van de realiteit)
Ik ben er klaar mee

Mark van Abcoud
11-06-2010 om 11:26
@starry
"Volgens mij ben je meer bezig met het falen van een ander (die \'verkeerde\' persoon) dat aan de kaak gesteld dient te worden, dan met het welzijn van het slachtoffer. "
Er is hier geen slachtoffer. Overspel is allang geen misdrijf meer en dat is een goed zaak. Er even vanuit gaande dat het betreffende stel een standaard relatie heeft waarin impliciet ogf expliciet is afgesproken elkaar sexueel trouw te zijn dan kun je 't beter vergelijken met contractbreuk, een afspraak die geschonden is door de man in dit geval.
Een civiele zaak dus, tussen twee personen, waarin je je als buitenstaander niet te bemoeien hebt. Als één van de twee partijen je naar je mening vraagt over die zaak kun je die geven, maar daar hoor je niet ongevraagd over te beginnen.

Starry Night
11-06-2010 om 13:25
Mark
Er is natuurlijk niet alleen sprake van slachtoffers in geval van een officieel misdrijf. Ik noem een kind dat categorisch op school gepest wordt ook een slachtoffer namelijk. Volgens Van Dale is een slachtoffer "iemand die buiten zijn schuld lichamelijke, financiële of geestelijke schade lijdt".
Iemand die bedrogen wordt door een partner is dus wel degelijk slachtoffer, omdat er verschrikkelijk veel pijn en verdriet mee gemoeid gaat en ook gevoelens van minderwaardigheid kan veroorzaken.
Met je slotconclusie ben ik het eens: je rol als buitenstaander kan er hoogstens een van medeleven zijn. En ik blijf erbij: wanneer je niet alle ins en outs van beide partijen kent, is het onmogelijk een oordeel te vellen. Zo viel iedereen een tijdje terug over Adam Curry heen. Las ik later een interview met hem in - ik meen - de Linda, dacht ik: "Ja, dat is dus de andere kant van het verhaal."

Poezie
11-06-2010 om 13:34
Ik snap er niets van!
Waarom heb je die man niet meteen gezegd dat je hem hebt gezien en als zijn vrouw ernaar vraagt je dat zal vertellen?
Of is het zo'n engerd die je wat aan zal doen?
Eerlijk gezegd vind ik het ook heel raar dat die vrouw jou in vertrouwen heeft genomen hierover; wat wil ze daar nou mee? (Misschien haar ook eens op de man af vragen?)
Gr. Poezie.

Starry Night
11-06-2010 om 14:43
Of is het zo'n engerd die je wat aan zal doen?
Hemeltjelief...............