Relaties Relaties

Relaties

Moeilijke situatie


Jij bent zeker nooit besodemieterd? Moreel perspectief, dan denk je zeker niet aan de vele leugens die de man zijn vrouw steeds vertelt. Waar hij is. Met wie. Geld dat uitgegeven wordt aan een andere vrouw. Dat vind jij moreel okay? 

Je blaast namelijk niets op. Je geeft de waarheid door. Als jij met je partner monogamie afspreekt. En je partner zich daar eenzijdig niet aan houdt, zul je vast blij zijn als iemand het je vertelt. Ik was daar erg blij mee.

Anna Cara schreef op 14-03-2023 om 13:17:

Jij bent zeker nooit besodemieterd? Moreel perspectief, dan denk je zeker niet aan de vele leugens die de man zijn vrouw steeds vertelt. Waar hij is. Met wie. Geld dat uitgegeven wordt aan een andere vrouw. Dat vind jij moreel okay?

Je blaast namelijk niets op. Je geeft de waarheid door. Als jij met je partner monogamie afspreekt. En je partner zich daar eenzijdig niet aan houdt, zul je vast blij zijn als iemand het je vertelt. Ik was daar erg blij mee.

en wie ben jij dat jij jouw 'waarheid' wilt opleggen aan een ander?

als je zoiets eenmaal zegt kan het nooit meer ont-zegd worden

Het is mijns inziens een actie vanuit je eigen ego, niet vanuit empathie.

gr Angela

Anna Cara schreef op 14-03-2023 om 13:17:

Jij bent zeker nooit besodemieterd? Moreel perspectief, dan denk je zeker niet aan de vele leugens die de man zijn vrouw steeds vertelt. Waar hij is. Met wie. Geld dat uitgegeven wordt aan een andere vrouw. Dat vind jij moreel okay?

Je blaast namelijk niets op. Je geeft de waarheid door. Als jij met je partner monogamie afspreekt. En je partner zich daar eenzijdig niet aan houdt, zul je vast blij zijn als iemand het je vertelt. Ik was daar erg blij mee.

Je bent als buitenstaander niet de hoeder van zijn moraliteit of de bewaker van of hij zich aan de afspraken met zijn vrouw houdt. Het is daarom een valse tegenstelling. Voor mij zou het alleen een dilemma zijn als ik zelf een relatie had met de bedrogene. Als ik met diegene geen persoonlijke relatie zou hebben, zou ik het niet vertellen. In dit geval wil TO er alleen over praten vanuit haar eigen belang: is die man nou eigenlijk vrij of niet? Jij voegt daar een heel andere agenda aan toe. Best begrijpelijk dat jij het had willen weten, maar niet oprecht vanuit TO. TO stelt haar vraag aan de verkeerde persoon. 

Mija schreef op 14-03-2023 om 13:35:

[..]

TO stelt haar vraag aan de verkeerde persoon.

Ik reageer op Angela. Die het over moreel perspectief heeft. En TO wil de vrouw van wel benaderen. Daar sta ik volledig achter. 

Anna Cara schreef op 14-03-2023 om 13:50:

[..]

Ik reageer op Angela. Die het over moreel perspectief heeft. En TO wil de vrouw van wel benaderen. Daar sta ik volledig achter.

Dat snap ik. En ik reageer op jou. En ik vind het benaderen van ‘de vrouw van’ door TO niet moreel zuiver, omdat haar belang egocentrisch is en ben het dus met Angela eens. Omdat ze met haar (begrijpelijke!) belang bij haar ‘partner’ moet zijn en niet bij zijn vrouw. En omdat ze die informatie daar niet gaat droppen om het welzijn van zijn vrouw te bevorderen. Als ze het zo vreselijk moreel verwerpelijk vindt dat hij een vreemdganger is die zijn vrouw bedriegt, is ze immers zelf in de positie daar een einde aan te maken. 

TO plaatst de kwestie hier om er reacties op te krijgen. Het is aan haar om te besluiten wat ze ermee gaat doen. 

Hoezo is TO egocentrisch? Zij wil volgens mij weten of haar vriend wel single is. Hoe kan zij dat checken? Maar goed, agree to disagree noemen we dat dan. 

Anna Cara schreef op 14-03-2023 om 13:17:

Jij bent zeker nooit besodemieterd? Moreel perspectief, dan denk je zeker niet aan de vele leugens die de man zijn vrouw steeds vertelt. Waar hij is. Met wie. Geld dat uitgegeven wordt aan een andere vrouw. Dat vind jij moreel okay?

Je blaast namelijk niets op. Je geeft de waarheid door. Als jij met je partner monogamie afspreekt. En je partner zich daar eenzijdig niet aan houdt, zul je vast blij zijn als iemand het je vertelt. Ik was daar erg blij mee.

Maar je weet toch niet of hij dat heeft afgesproken met haar? Ik geloof al een stap eerder niet: dat zijn vrouw tijdelijk bij hem weg was. 

Anna Cara schreef op 14-03-2023 om 14:39:

Hoezo is TO egocentrisch? Zij wil volgens mij weten of haar vriend wel single is. Hoe kan zij dat checken? Maar goed, agree to disagree noemen we dat dan.

Als hij daarover niet wil praten met haar, heeft ze haar antwoord toch eigenlijk al. Ik vind het overduidelijk dat er ‘iets’ helemaal niet goed zit en de kans is 98% dat dat is dat het huwelijk helemaal niet voorbij is. En als het iets anders is, moet hij heel snel openheid van zaken geven aan TO. Ik denk dat dat de boodschap van TO aan haar ‘vriend’ zou moeten zijn en dat als ze het meent, het heel snel duidelijk is hoe het zit. Daar is TO zelf bij, of ze hem laat wegkomen met smoesjes.

Maar waarom zou je van zijn 'ex'-vrouw willen weten in wat voor staat hun relatie is? Je kunt het toch aan je vriend vragen? In feite weet je genoeg, wanneer hij zich in bochten blijft wringen om de situatie zo te houden als-ie is. Zelfs bóós wordt en vindt dat hij onder druk wordt gezet. Ik denk dat wel duidelijk is dat hij zijn huwelijk niet wil of durft op te geven. En voor jou is het daarmee kiezen of delen. Of zijn 'ex'-vrouw belazerd wordt of niet, dat is niet de insteek om de vraag te stellen. Wees eerlijk naar jezelf, je vindt niet dat zij (ook) de waarheid moet weten, je wilt ermee bereiken dat zij hem voor het blok zet: zij of jij.

MRI

MRI

15-03-2023 om 12:51

Maar de enige die toch echt duidelijkheid kan geven is toch de (ex)vrouw? Als je vindt dat je niet mag vragen of zij iets met die man had, ben je evengoed bezig met bemoeienis: als zij bedrogen wordt, wordt ze behoed van een eerlijke keuze doordat het geheim gehouden wordt. 

Angela1967 schreef op 14-03-2023 om 12:59:

[..]

maar het is vanuit mijn moreel perspectief onverkoopbaar dat ik haar zou gaan inlichten. Als ik erachter kwam dat de partner van mijn beste vriendin vreemd zou gaan, dan zou ik het vermoedelijk vertellen omdat ik haar geluk belangrijk vind en ik het iets vind dat je in een vriendschap niet kunt verzwijgen.

Maar TO heeft niets van doen met de huwelijkspartner. Het is mijns inziens moedwillig opblazen van iets wat je geen deel van uitmaakt.

gr Angela

Het zou je ook eens sieren om niet altijd overal maar wat van te vinden, zeker niet als je het niet mee gemaakt hebt.

Laat ik dan Anne maar bijvallen: Als bedrogene is er niks zo fijn dan iemand die jou de keiharde waarheid komt vertellen. Dat kun je je wellicht niet voorstellen (Hoop ik voor je) maar het was voor vrijwel iedereen die in een situatie zaten als de onze, waar er al een heleboel vermoedens waren, een gigantische opluchting om die bevestiging te krijgen. Dus ik zou zeker die ex/vriendin inlichten ja.

Mija schreef op 14-03-2023 om 15:27:

[..]

Als hij daarover niet wil praten met haar, heeft ze haar antwoord toch eigenlijk al. Ik vind het overduidelijk dat er ‘iets’ helemaal niet goed zit en de kans is 98% dat dat is dat het huwelijk helemaal niet voorbij is. En als het iets anders is, moet hij heel snel openheid van zaken geven aan TO. Ik denk dat dat de boodschap van TO aan haar ‘vriend’ zou moeten zijn en dat als ze het meent, het heel snel duidelijk is hoe het zit. Daar is TO zelf bij, of ze hem laat wegkomen met smoesjes.

Dat ontkent ook niemand toch? Dat dit niet goed zit, is zo klaar als een klontje. However, ik (en velen met mij) waren de boodschappers die met het onheil kwamen eeuwig dankbaar. Hoe gek dat misschien ook klinkt voor mensen die het niet mee gemaakt hebben. 

MRI schreef op 15-03-2023 om 12:51:

Maar de enige die toch echt duidelijkheid kan geven is toch de (ex)vrouw? Als je vindt dat je niet mag vragen of zij iets met die man had, ben je evengoed bezig met bemoeienis: als zij bedrogen wordt, wordt ze behoed van een eerlijke keuze doordat het geheim gehouden wordt.

Maar TO en echtgenote hebben niets met elkaar van doen. Je kunt als minnares niet bepalen voor echtgenote dat zij het zou moeten horen van wie dan ook. Zelfs als je het moeilijk vindt als TO om hier een definitief standpunt over in te nemen is het mijns inziens beter om niets te zeggen. Je kunt namelijk nooit meer terug. 

Gr Angela 

Jij ervaart bepaald gedrag en een bepaalde houding van hem als onprettig, maar dat is niet bespreekbaar. Dat is al een rode vlag. Want dat betekent dat hij zichzelf en zijn belangen boven die van jou stelt.
En daarbij, hoe lang duurt die scheiding? Woont hij nog steeds met zijn ex in één huis?
Ik zou het niet onethisch vinden om de waarheid te achterhalen. Voor jezelf én voor die ander. 

MamaE schreef op 15-03-2023 om 13:04:

Jij ervaart bepaald gedrag en een bepaalde houding van hem als onprettig, maar dat is niet bespreekbaar. Dat is al een rode vlag. Want dat betekent dat hij zichzelf en zijn belangen boven die van jou stelt.
En daarbij, hoe lang duurt die scheiding? Woont hij nog steeds met zijn ex in één huis?
Ik zou het niet onethisch vinden om de waarheid te achterhalen. Voor jezelf én voor die ander.

Wat heeft TO te zeggen over de ander? Het klopt mijns inziens echt niet om.even voor de vrouw te bepalen wat goed is.

Misschien ligt haar moeder wel op sterven. Moet je nagaan hoe zij zich zou voelen als een (goedbdoelende.....? wraakzuchtige?) minnares even aanbelt met deze mededeling.

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.