Relaties Relaties

Relaties

Lucy

Lucy

08-02-2019 om 11:58

Ouders loslaten

Mn ouders laten niet los. Wil ik hobby’s mogen ze geen van allen. Of het mag wel, maar niet meteen zodat het er alsnog nooit van komt. Ook niet als ik het zelf zou betalen. Wil ik met vrienden op stap is dit een probleem: eigenlijk alles wat buiten huis gebeurt, is een probleem. Soms hebben we er dagen ruzie over. Ik ben 21, wil op mezelf en helaas is dat nog niet haalbaar. Daarbij zijn de wachtlijsten hier ontzettend lang. Ik wil ook gewoon een leven hebben naast mijn verplichtingen en niet constant bij mijn ouders zijn. Soms doe ik dingen alsnog en dan krijg ik vreselijke woorden te horen. Ik zou vergeten wat hun allemaal voor mij doen. Het is niet zo dat ik om 3 uur ‘s nachts thuiskom. Vorige keer was ik een uurtje weg en was dat al een probleem. Hierdoor houd ik er geen vrienden aan over, want ze moeten altijd hier komen of ik mag ze niet zien. Hebben jullie tips? Hulp wordt ingeschakeld.

Oja, ik help mee in het huishouden als ik niet hoef te werken. Ze praten mij wel een schuldgevoel aan waardoor ik het gevoel heb nog niet voldoende te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2019 om 12:00

Lucy

In welk opzicht is uit huis gaan nog niet haalbaar?

Mijntje

Mijntje

08-02-2019 om 12:03

Dan

is het handig een studie te kiezen aan de andere kant van het land en je studentenkamer te betalen met een baantje en evt een lening.

Lucy

Lucy

08-02-2019 om 12:42

Geld

Ik kan financieel gezien niets betalen als ik ook nog wil eten. Het is hier allemaal nogal duur.

Natuurlijk wel

Je kan gewoon geld lenen en een bijbaantje nemen net als de meeste studenten. Je kan er voor kiezen om niet in je studentenstad te wonen maar net er buiten in een minder aantrekkelijke plaats. dat is vaak goedkoper (Hoogezand ipv Groningen, Gouda/Woerden ipv Den Haag/Utrecht...). Daarnaast heb je ook nog steeds wel goedkopere kamers maar die zijn klein en meer weggestopt maar goed dan heb je wel wat.
Ik ken talloze studenten die geen enkele bijdrage van hun ouders krijgen en toch op kamers wonen en die leven allemaal nog.

Jo Hanna

Jo Hanna

08-02-2019 om 13:08

Hulp

Wat bedoel je met ‘hulp wordt ingeschakeld’? Ik zou er toch ook op inzetten zo snel mogelijk zelfstandig te gaan wonen. Ik lees niet in je bericht dat je studeert dus lenen is niet per se een optie. De wachtlijst voor sociale woningen is volgens mij overal hoog maar misschien zijn er plaatsen, desnoods in de buurt van waar je nu woont, waar je een kamer kan vinden? Bijkomend voordeel van uit je stad verhuizen is dat je wat afstand schept tussen jou en je ouders. Misschien knapt de relatie daar zelfs wel van op. Maar goed, ik zou eens naar een WMO-loket gaan. Misschien kan een maatschapppelijk werker eens met je meekijken wat de mogelijkheden zijn,

Groet,
Jo Hanna

hoezo natuurlijk wel

Ik lees uit het verhaal van Lucy dat ze werkt en niet studeert. We weten helemaal niet wat voor opleiding Lucy heeft dus misschien is studeren gewoon geen optie. Bovendien is dat ook niet de oplossing. Lucy wordt kortgehouden door haar ouders en weet niet hoe ze dat kan doorbreken. Ik denk dat Lucy misschien beter voor zichzelf zou moeten leren opkomen. Natuurlijk kan het helpen als je dan ook ergens anders kan wonen, dat maakt het doorbreken van het patroon wel makkelijkker. Wat je ook doet (zolang je thuis woont), het zal weerstand bij je ouders oproepen.

Misschien moet je meer de rol van de volwassene gaan nemen; “ Ik weet dat jullie veel voor me overhebben en dat waardeer ik heel erg, maar ik wil ook een eigen leven opbouwen. Dat staat los van mijn waardering voor jullie. Ik heb behoefte aan eigen hobbies en vrienden”. En dan vooral níet in discussie gaan maar alleen deze zinnen herhalen.

Wat voor hulp wordt trouwens ingeschakeld?

Lucy

Lucy

08-02-2019 om 13:56

Verder

Ik studeer inderdaad niet meer. Die discussie over een eigen leven hebben we pas gehad. Toen zou ik te weinig voor ze overhebben. Ik zou al maanden onhandelbaar zijn, sinds ik dus een eigen leven wil. Wat kun je daar weer mee? Qua hulp ga ik praten met een hulpverlener over de thuissituatie. Ik moet ook verder kunnen.

Lente

Lente

08-02-2019 om 14:00

Heb je familieleden waar je op kamers zou kunnen?

Dan betaal je daar mee aan het huishouden maar kun je wel meer je eigen gang gaan.
Zou een goede overstap kunnen zijn voor je.

Vanuit welke gedachte vinden ze dat jij geen eigen leven mag? Streng christelijke achtergrond? Islamitisch? Eigen verleden?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2019 om 14:04

Opties zoeken

Ik zou als ik je verhaal zo lees echt beter gaan zoeken naar opties om het huis te kunnen verlaten. Ik proef een beetje hetzelfde als waar ik last van had in die tijd. Ik wilde al vanaf mijn 18de het huis uit. Ik hoorde bij de generatie die voor het eerst met 18 jaar mocht stemmen en als volwassen werd beschouwd. Het kwam alleen niet bij mij op om met de vuist op tafel te slaan en 'ik ga!' te roepen. Ik wachtte keurig op toestemming en daar lijk jij ook in vast te zitten. Gewend als je bent aan je eigen angst om tegen ze in te gaan. Later zul je waarschijnlijk zien hoezeer die angst je in de weg heeft gestaan en wat je daarvoor allemaal hebt geaccepteerd.

Ga eens praten bij de sociale dienst, of bij het jongerenloket van je gemeente. Wat is er mogelijk voor mensen zoals jij? Er komt soms woonruimte vrij in kantoren die leeg staan, antikraak kun je dat noemen. Goedkoper dan gebruikelijke appartementen, niet altijd op handige locaties, maar als de nood hoog is accepteer je meer.

Werk

Als je fulltime werkt dan is nog makkelijker want dan liggen de inkomsten ook hoger dan bij de gemiddelde student. Inderdaad in de vrije sector huren is te waarschijnlijk te duur, kopen kan nog niet en voor sociale woningen bestaan flinke wachtlijsten. Dus het handigst is om gewoon een kamer te huren. Buiten studentensteden is het aanbod lager (maar de vraag ook) en toch is er heus wel wat te vinden. In een huis met werkende/studerende jongeren of bij een hospita.
Antikraak is ook een goede optie inderdaad.
Kortom, als je echt weg wilt dan lukt het wel.

Lente

Lente

08-02-2019 om 15:29

Sta je al wel ingeschreven bij de woningbouwvereniging?

Zo niet, snel doen. En geen toestemming voor vragen bij je ouders.

Nooit genoeg

' Toen zou ik te weinig voor ze overhebben.' Als ouders denken dat kinderen terug kunnen geven wat zij 'voor hen over hebben gehad', dan zul je daar nooit aan kunnen voldoen. Dat is 21 jaar investeren. Maar als je als ouder daaraan begonnen bent om het ooit terug te verdienen, dan heb je verkeerde keuzes gemaakt. Dus de gedachte dat je ooit voldoende zou kunnen doen voor je ouders moet je echt laten gaan, dat is bodemloze put. Dan kan simpelweg niet.

Kinderen geven vooral zin aan je leven en een gewenste sociale status. Dan laat ik even buiten beschouwing, dat kinderen vooral ook heel veel plezier en verwondering geven, als je daarvoor open staat. Jij hebt hen de status van 'ouder zijn' gegeven en een doel om vor te leven. Dat is het allerbelangrijkste wat je kunt geven. Er staat geen enkele rekening meer open.

Het is goed dat je hulp hebt gezocht, want je moet eerst jezelf aan de claim van je ouders kunnen ontworstelen, terwijl dat lastig zal zijn, omdat je ouders blijkbaar je met schuldgevoelens belagen. Voor die schuldgevoelens moet je immuun worden. Jouw probleem is op dit moment een heel moeilijke vraag voor jongeren: hoe vind ik een eigen plek in deze samenleving, en dan met name een betaalbare woonplek. Je ouders hebben een ander probleem: zij kunnen niet meer genieten van het feit dat ze een zelfstandige, volwassen dochter hebben grootgebracht en zij blijven zitten met verwijten. Het probleem van je ouders kun je niet oplossen. Als je daar zelf helderheid over hebt is het wellicht gemakkelijker om de volgende stap te zetten.

Tsjor

De volgende stap

Een werkende jongere heeft helaas niet zomaar meer te verteren dan een student (met lening). En wonen is duur.

Kun je op dit moment, nu je nog bij je ouders woont, sparen? Heb je een vast contract op je werk?

Kun je eventueel solliciteren naar ander werk in een andere plaats, waar het goedkoper wonen is? Of raak je dan teveel van je vriendenkring etc. kwijt?

Ben je ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Heb je gekeken naar kamerhuur? Heb je gekeken of anti-kraak iets is voor je?

Heb je familie, heb je nog broers of zussen? Zijn er mensen met wie je dit kunt bespreken die je ouders straks kunnen opvangen als jij uit huis bent?

Tsjor

Triva

Triva

09-02-2019 om 08:41

Kijk eens op

Kamernet.nl en dan niet op de populaire plekken

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 09:09

Hoeft toch geen heel huis te zijn?

Een kamer kost echt geen duizenden euro's per maand, dat is te doen met minimum jeugdloon.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2019 om 12:41

Kosten kamer

komen toch al snel neer op ruim 300 euro voor alleen de basis, eventueel inclusief energie- en waterkosten, afhankelijk van hoe het een en ander in elkaar steekt. Dat moet je wel hebben natuurlijk. Als het allemaal legaal is, kun je navragen of je huurtoeslag kunt krijgen.

Woonruimte via particuliere verhuur is vaak bezopen duur. Een énkele keer tref je een 'koopje', maar dan ben je een van de honderden die er op reageren.

Mijn dochter weigert om zich in te schrijven voor een huurwoning. Ik vind het niet verstandig, zeker als je het lidmaatschapsbedrag ziet, 7,50 per jaar. Ze is echter vast van plan om snel naar een koopwoning te zoeken als ze eenmaal met haar diploma gaat werken en waar dat huis moet staan is nog niet duidelijk. Tot die tijd behelpt ze zich met makkelijk bereikbare woonruimte en daarvoor moet je goed opletten en meteen reageren als je iets ziet. Het helpt enorm als iedereen in je omgeving daarvan op de hoogte is en je kan tippen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2019 om 12:45

Tsjor

Vind je het werkelijk de taak van Lucy om opvang te zoeken voor haar ouders? Haar ouders hebben geen opvang nodig maar een goed gesprek met een broer of zus, een oom of tante dus. Of als die er niet is met oma en opa, of een erg goed bevriende vriend van de ouders. Waarschijnlijk staan ze niet open voor een gesprek met een beroepsadviseur of -luisterend oor.

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:55

Kaaskopje

Als je met een baan nog geen 300 euro voor een kamer kunt betalen dan klopt er iets niet. Dan is het geen fulltimebaan. Als je een huurhuis met huurtoeslag krijgt betaal je ook al snel netto 300 euro.

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 13:13

Welnee Kaaskopje

Die honderden reacties zijn alleen in Amsterdam rn in studentensteden. Nedetland is groter dan dat. En als je op je 21e met je baan ern kamer niet kunt betalen, wordt het tijd voor een andere baan of meer uren.

Triva

Triva

09-02-2019 om 13:25

idd

Mijn zoon moest binnen 3 mnd een kamer in Nijmegen en omdat iedereen zei dat dat heel moeilijk zou worden heeft hij vol ingezet en ja de kamer waar hij uiteindelijk nu zit daar was hij niet de enige voor maar hij heeft 'm wel, voor 300 euro.

Andere optie was om gewoon de stad uit te gaan en dat had hij ook wel ingezet als hij nog maar 1 maand had.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2019 om 17:28

Ho ho

Ik ben moeder van een dochter die al meerdere jaren haar eigen huur betaalt. Weliswaar ook met een studielening erbij, maar een beetje inzicht heb ik dus wel.

We weten niet zoveel van Lucy, dus mijn insteek is niet dat ze alles wel even kan betalen. Dat lijkt me geen verkeerde insteek. Het gaat nu om de huidige situatie. Wat kan ze betalen voor nú? Hoe minder hoe beter is mijn indruk.

Bij ons in de stad mag je met woonruimte onder de 400 euro in je handjes knijpen en dan heb je niet automatisch een heel appartement. Onze stad zal meer en meer een verlengstuk van Amsterdam gaan worden, het is te hopen dat het hier niet dezelfde kant op gaat als in Amsterdam.

Elizabeth

Elizabeth

09-02-2019 om 18:05

Zelfstandig

Lucy, je bent meerderjarig, dus je mag vandaag nog het huis uit. Je ouders hoeven je geen toestemming te geven.

Werk je fulltime? Wil je ons vertellen wat je bruto en netto verdient per maand? Misschien kunnen we met je meedenken en een budget maken. Misschien kun je wel meer betalen dan je denkt? Er zijn in Nederland allerlei toeslagen en belastingvoordelen. Die gelden misschien nu niet als je bij je ouders woont, maar wel als je zelfstandig woont.

Huurtoeslag

Is pas vanaf 23 jaar. Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2019 om 12:18

Tsjor

Nu je het zegt.. inderdaad!

Huurtoeslag 18+

Mijn dochter zit al even op haar studentenappartementje met huurtoeslag en ze moet nog 23 worden. Volgens mij kan het vanaf 18+: https://www.toeslagenaanvraag.nl

Moedermop

Dat is niet zo'n goede website. Daar worden gegeven 'gecontroleerd' door 'deskundigen' van toeslagenaanvraag en moet je betalen voor de verwerking van die gegevens.

Maar je hebt wel gelijk in die zin, dat de huur dan niet hoger mag zijn dan 424,44. Dochter en vriendje betalen iets van 700 en zij komen dus niet in aanmerking.

Hier staat alle informatie en kun je zelf gratis een proefberekening maken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/kan-ik-huurtoeslag-krijgen.

Tsjor

Mars

Mars

11-02-2019 om 18:29

Huh

Dat van die huurtoeslag snap ik niet. Dochter, toen ze 18 was, kreeg in Maastricht ook gewoon huurtoeslag. Voorwaarde was een zogenaamde eigen voordeur. Ze had een voordeur achter een voordeur, dat voldeed blijkbaar. Huurde bij een woningvereniging, gewoon legale aanvraag.

Yanea

Yanea

11-02-2019 om 18:31

Mars

Mars

11-02-2019 om 18:42

Huurtoeslag

Ik hoor van dochter inderdaad:
Huurtoeslag onder de 23- huurbedrag niet hoger dan 440
Huurtoeslag 23+ huurbedrag niet hoger dan 720.

En die zelfstandige ruimte is een voorwaarde maar die wordt nogal ruim genomen heb ik het idee. Eigen keuken en een (voor)deur die je af kunt sluiten, zelfstandige woonruimte

Mars

Mars

11-02-2019 om 18:49

Huurtoeslag 2

Ps: en je mag natuurlijk niet teveel verdienen. 2 werkenden is al snel teveel inkomen. 1 studerende en 1 werkende zullen waarschijnlijk wel in aanmerking komen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.