Relaties

Edward1489
02-09-2025 om 17:18
Ruzie met schoonzus
Hoi iedereen,
Een tijdje geleden zaten mijn vriendin en ik middenin een relatiecrisis (zoals ik heb gedeeld in een eerder topic). Gedurende die periode was de sfeer tussen ons niet bepaald vriendelijk. Ik had het gevoel dat er iets speelde, dat ze via haar telefoon met andere mensen aan het praten was. Het ging niet om een andere man, maar ik kreeg gewoon het gevoel dat die gesprekken over mij zouden kunnen gaan.
Op een avond heb ik in haar telefoon gekeken, wat ik weet dat verkeerd van mij was. Wat ik daar vond, heeft me echter diep geraakt. Ik ontdekte dat ze privézaken over onze relatie deelde met haar ouders, haar zus, vriendinnen en collega's. Dingen die ik nooit had verwacht dat buiten onze relatie zouden worden besproken.
Toen ik dit ontdekte, was ik echt van mijn stuk. De volgende dag heb ik het haar verteld, en ik gaf toe dat ik haar telefoon niet had mogen doorbladeren. Ik zei ook dat het verkeerd was en dat ik dat absoluut niet had moeten doen.
Maar wat me daarna verder pijn deed, was dat haar zus me begon te beledigen, me "debiel" noemde en dingen zei die me echt raakten. Haar zus weet dat ik haar gesprekken heb gelezen, en eist nu dat ik me bij haar excuses aanbied.
Mijn vriendin wil zich hier niet mee bemoeien, en dat vind ik moeilijk. Het voelt alsof ze niet aan mijn kant staat, vooral omdat het haar familie is. Ik weet niet goed of ik dit moet accepteren of dat ze me toch ergens zou moeten verdedigen. Ben ik hier verkeerd in? Zie ik dit allemaal verkeerd?
Ik besef dat het niet goed was om in haar telefoon te kijken, maar ik vraag me af of haar zus niet ook op haar manier fout is door zo slecht over mij te praten
Ik weet niet goed hoe ik dit met mijn schoonzus kan oplossen omdat ik ook uiteraard vind dat ze haar excuses moet aanbieden...

Anoniemvoornu
03-09-2025 om 09:23
linn19 schreef op 03-09-2025 om 00:53:
Jouw onderbuikgevoel klopte, er was iets gaande, opgestart door jouw vriendin.
Je moet dus niet bij die schoonzus zijn om iets te willen oplossen maar bij je vriendin. Zij deelt wel met familie/vrienden en anderen maar niet met jou? Waarom heeft zij die behoefte?
Zij zou jou inderdaad moeten steunen zoals partners dat doen in een relatie. Omdat zij dat niet doet en zij zich er heel makkelijk vanaf maakt met "ik bemoei me daar niet mee" zou ik de realiteit van de status van jullie relatie eerst maar eens erkennen. Dat ziet er niet goed uit voor jullie.
Zoals ik het lees heb je straks toch niets meer met die schoonzus te maken.
To opende zelf toch ook een topic , besprak met wildvreemden zijn relatieproblemen o.a. dat hij orale seks mist en gaat vervolgens in de telefoon van zijn vriendin uitpluizen of en tegen wie zijn vriendin haar hart lucht...en dat is gewoon niet ok, advies vragen aan anderen als je vastloopt is dat wel imo en ja klagen moet wel eens kunnen. Maar privegesprekken afluisteren en appjes doorspitten , nee gewoon eng controlerend gedrag

linn19
03-09-2025 om 09:47
Anoniemvoornu schreef op 03-09-2025 om 09:23:
[..]
To opende zelf toch ook een topic , besprak met wildvreemden zijn relatieproblemen o.a. dat hij orale seks mist en gaat vervolgens in de telefoon van zijn vriendin uitpluizen of en tegen wie zijn vriendin haar hart lucht...en dat is gewoon niet ok, advies vragen aan anderen als je vastloopt is dat wel imo en ja klagen moet wel eens kunnen. Maar privegesprekken afluisteren en appjes doorspitten , nee gewoon eng controlerend gedrag
Dat hij niet in mobiel van vriendin had moeten snuffelen is hem al wel bekend, heeft hij ook sorry voor gezegd. Om dat nu continu te herhalen in dit topic helpt hem ook ook niet met zijn vraag over die schoonzus. Ik ga die vriendin niet vrijpleiten met "klagen moet kunnen". Er is duidelijk meer mis in deze relatie.

Anoniemvoornu
03-09-2025 om 09:55
linn19 schreef op 03-09-2025 om 09:47:
[..]
Dat hij niet in mobiel van vriendin had moeten snuffelen is hem al wel bekend, heeft hij ook sorry voor gezegd. Om dat nu continu te herhalen in dit topic helpt hem ook ook niet met zijn vraag over die schoonzus. Ik ga die vriendin niet vrijpleiten met "klagen moet kunnen". Er is duidelijk meer mis in deze relatie.
Hij is boos op schoonzus omdat zij hem debiel noemde toen ze erachterkwam dat hij in de mobiel van haar zus prive berichten doorspit ... ik zou zelf het wordt debiel niet gebruiken maar ook echt wel uit mijn plaat gaan als mijn sibling zo'n controlerende partner had.
Je excuses aanbieden voor naar gedrag is normaal. En dat zijn vriendin het niet op gaat lossen voor hem snap ik ook wel , hij mag toch ook zijn relatieproblemen hier bespreken? Hoezo mag zij dat niet met haar familie /vrienden?

linn19
03-09-2025 om 10:14
Anoniemvoornu schreef op 03-09-2025 om 09:55:
[..]
Hij is boos op schoonzus omdat zij hem debiel noemde toen ze erachterkwam dat hij in de mobiel van haar zus prive berichten doorspit ... ik zou zelf het wordt debiel niet gebruiken maar ook echt wel uit mijn plaat gaan als mijn sibling zo'n controlerende partner had.
Je excuses aanbieden voor naar gedrag is normaal. En dat zijn vriendin het niet op gaat lossen voor hem snap ik ook wel , hij mag toch ook zijn relatieproblemen hier bespreken? Hoezo mag zij dat niet met haar familie /vrienden?
Ik weet waarom hij boos is op die schoonzus, mijn punt is dat die hele schoonzus en het uitschelden voor debiel er niet toe doen.
Er word duidelijk binnen de relatie niet goed gecommuniceerd door beiden. Om ( hier maar ook binnen die relatie) niet in de zinloze "ja maar hij, ja maar zij....." discussie te verzanden is het in mijn ogen zinniger om het tot de kern van relatie te beperken.

Anoniemvoornu
03-09-2025 om 10:20
linn19 schreef op 03-09-2025 om 10:14:
[..]
Ik weet waarom hij boos is op die schoonzus, mijn punt is dat die hele schoonzus en het uitschelden voor debiel er niet toe doen.
Er word duidelijk binnen de relatie niet goed gecommuniceerd door beiden. Om niet ( hier maar ook binnen die relatie) in de zinloze "ja maar hij, ja maar zij....." discussie te verzanden is het in mijn ogen zinniger om het tot de relatie te beperken.
To vraagt toch echt zelf of de eis van schoonzus onredelijk is, zij wilt een excuses , dus logisch dat mensen hun mening daarover geven toch? En dan krijg je , ja maar want meningen verschillen en to kiest zelf met welke meningen hij wat doet .. dat hun relatie net lekker loopt weet to toch ook al ... maar daar vraagt hij geen advies over in dit topic dat heeft hij al in een eerder topic gedaan..

Izza
03-09-2025 om 10:35
Jouw partner was (of is) niet gelukkig in jullie relatie). Dan is het niet vreemd dat ze dat bespreekt met naasten die ze kan vertrouwen. Dat doen mensen (en zeker vrouwen) nu eenmaal. Er is wel een duidelijk verschil tussen het bespreken of openbaren van zeer vertrouwelijke of geheime informatie van jou tegenover anderen. Stel jij hebt haar iets gezegd in vertrouwen en daarbij duidelijk gemaakt dat ze het nooit mag delen. Dan had ze dat niet mogen doen! Het gaat dan om zaken die van jou zijn. En het is niet aan haar om dat met wie dan ook te bespreken zonder consent. Wat ze had moeten doen is aangeven dat er een probleem was en wat dat met haar of de relatie doet. Jij weet nu dat jouw partner niet betrouwbaar is en alles op straat ligt. Ook is er een verschil tussen het in vertrouwen nemen van een zeer goede vriendin of je zus. Maar jouw partner heeft zaken blijkbaar met tal van mensen besproken. Ik lees collega's, vriendinnen, meerdere familieleden. Feitelijk weet de hele stad van jullie gezamenlijke problemen (mensen kletsen) en jouw persoonlijke informatie en gebreken. Dat heeft niets meer te maken met hulp en steun. Maar is gewoon ordinair roddelen. En bedenk dat niemand dat meer vergeet. Voor mij zou dergelijk gedrag zeer ver over de grens gaan. En reden zijn voor een vertrouwensbreuk met een partner.
Die schoonzus zou ik verder links laten liggen. Jij hebt wel wat anders aan je hoofd! En je partner maakt zich er verder makkelijk vanaf. Dus waarom zou jij je druk maken hierover. Je bent haar niets verschuldigd.

troelahoep
03-09-2025 om 13:03
Izza schreef op 03-09-2025 om 10:35:
Jouw partner was (of is) niet gelukkig in jullie relatie). Dan is het niet vreemd dat ze dat bespreekt met naasten die ze kan vertrouwen. Dat doen mensen (en zeker vrouwen) nu eenmaal. Er is wel een duidelijk verschil tussen het bespreken of openbaren van zeer vertrouwelijke of geheime informatie van jou tegenover anderen. Stel jij hebt haar iets gezegd in vertrouwen en daarbij duidelijk gemaakt dat ze het nooit mag delen. Dan had ze dat niet mogen doen! Het gaat dan om zaken die van jou zijn. En het is niet aan haar om dat met wie dan ook te bespreken zonder consent. Wat ze had moeten doen is aangeven dat er een probleem was en wat dat met haar of de relatie doet. Jij weet nu dat jouw partner niet betrouwbaar is en alles op straat ligt. Ook is er een verschil tussen het in vertrouwen nemen van een zeer goede vriendin of je zus. Maar jouw partner heeft zaken blijkbaar met tal van mensen besproken. Ik lees collega's, vriendinnen, meerdere familieleden. Feitelijk weet de hele stad van jullie gezamenlijke problemen (mensen kletsen) en jouw persoonlijke informatie en gebreken. Dat heeft niets meer te maken met hulp en steun. Maar is gewoon ordinair roddelen. En bedenk dat niemand dat meer vergeet. Voor mij zou dergelijk gedrag zeer ver over de grens gaan. En reden zijn voor een vertrouwensbreuk met een partner.
Die schoonzus zou ik verder links laten liggen. Jij hebt wel wat anders aan je hoofd! En je partner maakt zich er verder makkelijk vanaf. Dus waarom zou jij je druk maken hierover. Je bent haar niets verschuldigd.
Nou dit. In andermans telefoon kijken is verwerpelijk, maar gevoelige punten in je relatie met iedereen bespreken over de app is een ander ding. Ik denk eerlijk gezegd dat als zij daar zo open over is, de relatie op sterven na dood is. Als je nog met je partner verder wil en nog veel voor de ander voelt, breng je die niet op deze manier in discrediet.De mensen die ik kende die zeer pijnlijke details met mij deelden over hun relatie (en ik was niet hun beste vriendin) zijn ook gescheiden.

Jonagold
03-09-2025 om 13:17
Anoniemvoornu schreef op 03-09-2025 om 09:23:
[..]
Ik kijk er juist anders tegenaan. Dat soort zeer intieme dingen zou ik never met een bekende bespreken. Ik zou me werkelijk kapot schamen als mijn zus gezellig met mijn man op een verjaardag moet zitten als ik dat soort intieme dingen met haar over hem besproken had. Op een anoniem forum heb ik daar totaal geen problemen mee. Die mensen ken ik niet. Die kijken dus ook niet met een gekleurde blik naar leden van mijn gezin. Omgekeerd wil ik dat soort zaken ook niet weten over mensen die ik ken.

Izza
03-09-2025 om 14:11
In een goede relatie ga je de vuile was niet buitenhangen. Dat doe je alleen als het je niet meer uitmaakt en de relatie eigenlijk over is. Als je daadwerkelijk nog hoop hebt op een doorstart dan investeer je in je partner en relatie. En zoek je hulp bij iemand die je echt kunt vertrouwen. Of een professioneel persoon.
Zaken die jou in vertrouwen zijn medegedeeld behoor je voor je te houden (tenzij er sprake is van een strafbaar feit ofzo). Nu weet werkelijk de hele wereld van zeer persoonlijke of pijnlijke problemen van to. Niemand ziet hem of de relatie nog voor vol aan. Wellcht dat schoonzus daarom zo'n drama maakt. Ze heeft geen respect meer voor hem na talloze negatieve verhalen over to en weet dat julie toch gaan scheiden. Zijn jullie nog samen to?

Pippeltje
03-09-2025 om 14:25
Ik zou schoonzus opbellen en tegen haar zeggen: 'Ik heb mijn excuus aangeboden aan (naam vriendin) voor het in haar telefoon kijken: voor wat precies zou jij excuus van mij willen hebben?' Kijken wat ze dan zegt.

Pippeltje
03-09-2025 om 14:28
Izza schreef op 03-09-2025 om 14:11:
In een goede relatie ga je de vuile was niet buitenhangen. Dat doe je alleen als het je niet meer uitmaakt en de relatie eigenlijk over is. Als je daadwerkelijk nog hoop hebt op een doorstart dan investeer je in je partner en relatie. En zoek je hulp bij iemand die je echt kunt vertrouwen. Of een professioneel persoon.
Zaken die jou in vertrouwen zijn medegedeeld behoor je voor je te houden (tenzij er sprake is van een strafbaar feit ofzo). Nu weet werkelijk de hele wereld van zeer persoonlijke of pijnlijke problemen van to. Niemand ziet hem of de relatie nog voor vol aan. Wellcht dat schoonzus daarom zo'n drama maakt. Ze heeft geen respect meer voor hem na talloze negatieve verhalen over to en weet dat julie toch gaan scheiden. Zijn jullie nog samen to?
Maar Izza, bij een partner kan er sprake zijn van een probleem die hij heeft (wat je niet mag vertellen van hem) maar waar jij ook last van hebt: denk aan onvruchtbaarheid/erectieproblemen/ gedragsproblemen door een trauma of ziekte. Wat dan? Ben je dan nog zo strikt?

Izza
03-09-2025 om 14:44
Pippeltje schreef op 03-09-2025 om 14:28:
[..]
Maar Izza, bij een partner kan er sprake zijn van een probleem die hij heeft (wat je niet mag vertellen van hem) maar waar jij ook last van hebt: denk aan onvruchtbaarheid/erectieproblemen/ gedragsproblemen door een trauma of ziekte. Wat dan? Ben je dan nog zo strikt?
Dan bespreek je dat altijd met je partner. Logisch dat jij in een relatie last hebt van dat soort problemen. Maar dan overleg je met je partner dat je dit voor steun graag wilt delen met een goede vriendin (die dit niet door zal vertellen). Je hebt gewoon consent nodig om andermans (medische) informatie te delen.
En je kunt bijvoorbeeld ook vertellen dat er een probleem is zonder precies te vertellen wat er inhoudelijk speelt met alle details.
In dit geval heeft de partner in het geheim, zonder enig gesprek of toestemming vertrouwelijke informatie met tal van mensen gedeeld. Die kletsen natuurlijk. Dus de halve stad weet het nu! Dat is gewoon iemand bewust beschadigen.
Wat hebben collega's, de buren van je ouders of je hele vriendengroep te maken met andermans erectieproblemen? To kan zich niet meer op een verjaardagsfeestje of werkborrel vertonen want iedereen weet dat hij een agressieprobleem heeft, een kleine piemel heeft of vast heeft gezeten.

Anoniemvoornu
03-09-2025 om 15:30
Izza schreef op 03-09-2025 om 14:44:
[..]
Dan bespreek je dat altijd met je partner. Logisch dat jij in een relatie last hebt van dat soort problemen. Maar dan overleg je met je partner dat je dit voor steun graag wilt delen met een goede vriendin (die dit niet door zal vertellen). Je hebt gewoon consent nodig om andermans (medische) informatie te delen.
En je kunt bijvoorbeeld ook vertellen dat er een probleem is zonder precies te vertellen wat er inhoudelijk speelt met alle details.
In dit geval heeft de partner in het geheim, zonder enig gesprek of toestemming vertrouwelijke informatie met tal van mensen gedeeld. Die kletsen natuurlijk. Dus de halve stad weet het nu! Dat is gewoon iemand bewust beschadigen.
Wat hebben collega's, de buren van je ouders of je hele vriendengroep te maken met andermans erectieproblemen? To kan zich niet meer op een verjaardagsfeestje of werkborrel vertonen want iedereen weet dat hij een agressieprobleem heeft, een kleine piemel heeft of vast heeft gezeten.
Kleine piemel uitgezonderd, als jij iets doet waardoor je vast komt te zitten , agressief bent naar je partner en of kinderen enz. mag iedereen dat weten ja imo het is niet aan je partner om je kut gedrag te verbloemen naar anderen en daar stilletjes onder te leiden. Als je niet wilt dat je partner klaagt over hoe hij of zij iedere keer de remsporen uit de pot moet schrobben dan schrob je ze zelf weg

Nick90
03-09-2025 om 15:47
Anoniemvoornu schreef op 03-09-2025 om 15:30:
[..]
Kleine piemel uitgezonderd, als jij iets doet waardoor je vast komt te zitten , agressief bent naar je partner en of kinderen enz. mag iedereen dat weten ja imo het is niet aan je partner om je kut gedrag te verbloemen naar anderen en daar stilletjes onder te leiden. Als je niet wilt dat je partner klaagt over hoe hij of zij iedere keer de remsporen uit de pot moet schrobben dan schrob je ze zelf weg
Misschien kan TO zijn familie en vrienden als klaagmuur gebruiken om al haar tekortkomingen op het gebied van relatie en seks te bespreken. Zij doet dat tenslotte ook.

Omega
03-09-2025 om 16:06
Nick90 schreef op 03-09-2025 om 15:47:
[..]
Misschien kan TO zijn familie en vrienden als klaagmuur gebruiken om al haar tekortkomingen op het gebied van relatie en seks te bespreken. Zij doet dat tenslotte ook.
Lekker volwassen, opbouwende reactie. Top.