Relaties
FruitMoeder
08-04-2026 om 10:53
Stiefzus deelt familie irritaties op SM
Ik volg mijn stiefzus voornamelijk op IG en ik zie soms posts voorbij komen over haar stiefmoeder (mijn moeder) die nou niet erg positief zijn. Ik ben zelf de eerste die zou zeggen dat mijn moeder niet perfect is, maar ik vind het toch erg naar om te zien dat ze dit op Sociale Media zet. Het is ook nog geen eens anoniem, dus iedereen die haar een beetje kent weet gelijk wie ze bedoelt. Mijn stiefzus is eind 20 en de band is niet zo heel goed dus ik weet niet of ik haar hierop moet aanspreken. Heeft iemand advies?
Dymo
08-04-2026 om 11:08
Ik zou haar er fijntjes op wijzen dat iedereen kan meelezen, jij dus ook. Dat heb ik een keer gedaan bij de man van een vriendin van mij, die wel heel opzichtig met zijn minnares op Facebook stond als zijn vrouw (mijn vriendin) voor haar werk in het buitenland zat. Ik vond het nogal respectloos. Ik heb overigens ook mijn Facebookloze vriendin ingelicht en haar man ontvriend.
FruitMoeder
08-04-2026 om 11:13
Mugs schreef op 08-04-2026 om 11:01:
Als je er last van hebt, zou ik stoppen met haar te volgen
Dat is het punt niet. Ik vind het niet leuk als iemand zich zo negatief uitspreekt over mijn moeder. Dat ik het kan zien maakt niet uit. Andere kunnen het wel zien. Mijn moeder is niet zo handig met technologie, maar haar familie of de familie van haar man wel als ze mijn stiefzus volgen.
EmmaT
08-04-2026 om 11:38
Ik zou haar er zeker op aanspreken. Als ze zich ergens aan stoort kan ze dat beter met ex-schoonmoeder zelf bespreken. Het is als roddelen op het schoolplein, maar dan openbaar. Over iemand die technisch niet handig is of kan reageren. Bah.
FruitMoeder
08-04-2026 om 11:42
EmmaT schreef op 08-04-2026 om 11:38:
Ik zou haar er zeker op aanspreken. Als ze zich ergens aan stoort kan ze dat beter met ex-schoonmoeder zelf bespreken. Het is als roddelen op bet schoolplein, maar dan openbaar. Over iemand die technisch niet handig is of kan reageren. Bah.
Stiefzus is het type dat SM gebruikt als haar dagboek. Ze doet het over veel meer andere mensen ook zelfs mensen van haar werk. Ik denk dat dit allemaal in haar gezicht gaat ontploffen.
Mugs
08-04-2026 om 11:53
Je kunt er een keer wat van zeggen (zoals Dymo aangeeft) en dan zou ik haar daarna toch ontvolgen. Al was het maar omdat je geen podium wilt geven aan iemand die zulke dingen deelt
Valeria
08-04-2026 om 12:16
FruitMoeder schreef op 08-04-2026 om 11:13:
[..]
Dat is het punt niet. Ik vind het niet leuk als iemand zich zo negatief uitspreekt over mijn moeder. Dat ik het kan zien maakt niet uit. Andere kunnen het wel zien. Mijn moeder is niet zo handig met technologie, maar haar familie of de familie van haar man wel als ze mijn stiefzus volgen.
Mijn schoonzus heeft ook een keer geprobeerd om mijn sociale media te censureren. Ik had een keer in een veel langer verhaal een zin gezet dat het zo vermoeiend was dat mijn schoonmoeder steeds belde met opdrachten (mijn man was ziek en het was rete-irritant dat zij steeds belde met wat ik moest doen - en nee, zo uitgesproken had ik het destijds niet getypt). Toen was mijn schoonzus boos, want ik mocht het alleen maar hebben over leuke dingen over de kinderen (serieus! ze gaf nog onderwerpen aan ook). Ja, daag. Ik had er last van en het was mijn medium; dan lees je maar niet hoor.
Kimdekim
08-04-2026 om 12:20
Ik zou het laten. Wat voor nut heeft aanspreken? Denk je dat ze zou stoppen? Je kan hoogstens doen wat een eerdere poster schreef, zeggen dat je ( en iedereen) het kan lezen, dat je het niet chique vindt en dat je haar ontvolgt.
linn19
08-04-2026 om 12:28
FruitMoeder schreef op 08-04-2026 om 11:42:
[..]
Stiefzus is het type dat SM gebruikt als haar dagboek. Ze doet het over veel meer andere mensen ook zelfs mensen van haar werk. Ik denk dat dit allemaal in haar gezicht gaat ontploffen.
Je kan er van alles van vinden maar jij zet dit toch ook op het internet?
EmmaT
08-04-2026 om 12:42
linn19 schreef op 08-04-2026 om 12:28:
[..]
Niet met foto en naam en toenaam.
FruitMoeder
08-04-2026 om 12:50
linn19 schreef op 08-04-2026 om 12:28:
[..]
Hier is het allemaal anoniem.
Jonagold
08-04-2026 om 14:05
FruitMoeder schreef op 08-04-2026 om 11:42:
[..]
Dat lijkt me dan meteen een goede les voor haar. Je kan haar er nu een keer op wijzen, maar dan ook maar 1 keer. Verder laten. En inderdaad misschien ontvolgen, al vind ik dat ook wel weer een heftige maatregel.
Edit: wel blij dat ik over dat soort dingen allemaal niet hoef na te denken. Dit is mijn enige social media account. Zalig. Maar ik ben dan ook een boomer...
kenfan
08-04-2026 om 14:17
Je hebt eerder over haar geschreven, en daaruit was het duidelijk dat ze misschien technisch een stiefzus is, maar dat ZUS een veel te groot woord is voor de dochter van je moeders partner. Jullie liggen elkaar niet, zien elkaar amper. Waarom zou je zo iemand volgen? Gewoon ontvolgen, dan hoef je het niet te lezen, beter voor je gemoedsrust. Die posts zeggen uiteindelijk meer over haar, dan over jou of je moeder.
Omega
08-04-2026 om 15:33
Valeria schreef op 08-04-2026 om 12:16:
[..]
Mijn schoonzus heeft ook een keer geprobeerd om mijn sociale media te censureren. Ik had een keer in een veel langer verhaal een zin gezet dat het zo vermoeiend was dat mijn schoonmoeder steeds belde met opdrachten (mijn man was ziek en het was rete-irritant dat zij steeds belde met wat ik moest doen - en nee, zo uitgesproken had ik het destijds niet getypt). Toen was mijn schoonzus boos, want ik mocht het alleen maar hebben over leuke dingen over de kinderen (serieus! ze gaf nog onderwerpen aan ook). Ja, daag. Ik had er last van en het was mijn medium; dan lees je maar niet hoor.
Nou, als ik van mijn schoonzussen zou zien dat ze op social media(!) dingen zetten over mijn moeder dan zouden ze een hele slechte aan mij hebben. Sorry hoor maar dan ben je toch niet goed wijs? En op zn minst zeer ongevoelig? Mijn moeder was ook niet de makkelijkste maar geen haar op het hoofd van mijn schoonzussen dat ze daar op sm over gingen schrijven, alsjeblieft zeg.
FruitMoeder
08-04-2026 om 15:59
Valeria schreef op 08-04-2026 om 12:16:
[..]
Dat kan je toch onderling uitpraten. Je hoeft niet op SM je schoonmoeder zwart te maken. Daarnaast vind ik dat niet censureren. Je zegt iets en daar komt een reactie op. Als je niet wil dat mensen erop gaan reageren dan schrijf je het maar in een schriftje en doe je die in de la van je nachtkastje.