Relaties

Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.

Stresskipje
21-03-2025 om 16:55
Nee, er is hier geen sprake van een vergeldingsactie. Zoals hierboven beschreven gaan wij niet met elkaar om.
De vorige keer was het een uit de hand gelopen swing/partnerruil contact. Man wilde op een gegeven moment stoppen, ik niet. Achteraf gezien was ik verliefd op de situatie, niet op die man.
Het wordt er in deze situatie door ons ook helemaal niet bij gehaald. Ik weet niet eens of man er nog wel eens aan denkt. Ik heel soms, zoals na die opmerking van Peet, over onvoorwaardelijke liefde.

Buitenspel2024
21-03-2025 om 22:58
MRI schreef op 21-03-2025 om 14:51:
[..]
Misschien heb ik het gemist maar wat zegt de therapeut hier nou allemaal over, over zijn houding en de frustratie die het bij jou oproept? Roept hij/zij hem wel ter verantwoording en hoe reageert hij dan?
We hebben nog niet superveel sessies gehad hoor. Maar zij heeft hem nadrukkelijk aangegeven dat hij, omdat hij aangeeft samen verder te willen, dingen anders moet gaan doen omdat wat hij deed, mij/ons niet helpt. Dat dat het wantrouwen vergroot, dat de afstand tussen ons alleen maar groter wordt. Dat hij, ook al vind hij dingen niet logisch of fijn, andere acties moet gaan doen om samen verder te gaan.
Hij luistert dan wel naar haar en zegt dan 'oke, ja, dat snap ik' etc. Dus in die sessie klonk het hoopvol, maar de daden daarna matchen niet bij zijn woorden. Dus volgende keer moet ik dat wel benoemen en dan ben ik wel benieuwd of die therapeut daar wat mee kan om tot man door te dringen.

MRI
22-03-2025 om 11:57
Buitenspel2024 schreef op 21-03-2025 om 22:58:
[..]
We hebben nog niet superveel sessies gehad hoor. Maar zij heeft hem nadrukkelijk aangegeven dat hij, omdat hij aangeeft samen verder te willen, dingen anders moet gaan doen omdat wat hij deed, mij/ons niet helpt. Dat dat het wantrouwen vergroot, dat de afstand tussen ons alleen maar groter wordt. Dat hij, ook al vind hij dingen niet logisch of fijn, andere acties moet gaan doen om samen verder te gaan.
Hij luistert dan wel naar haar en zegt dan 'oke, ja, dat snap ik' etc. Dus in die sessie klonk het hoopvol, maar de daden daarna matchen niet bij zijn woorden. Dus volgende keer moet ik dat wel benoemen en dan ben ik wel benieuwd of die therapeut daar wat mee kan om tot man door te dringen.
Nou zeker en ik hoop voor jou/ jullie dat ze ook doorvraagt in de zin van 'goh buitenspelman, wat is de reden waarom je zo in letargie belandt? Wat is je gevoel dan als je thuis bent en er komt relatietechnisch niks uit je handen?' En ook dat ze dan 'druk met werk' etc niet als excuus neemt.

Izza
22-03-2025 om 12:48
Sttesskipje, ik denk dat je er in jullie geval wel rekening mee moet houden dat jullie swingers zijn (geweest). En een vorm van openheid in de relatie hebben. Jouw partner heeft die behoefte in ieder geval. Dat is nu uit de hand gelopen. Maar ook als het weer goedkomt is die behoefte niet verdwenen. Er zullen momenten zijn dat hij graag iemand erbij wil. Ik heb zelf periodes van openheid gehad. En denk dat het heel lastig is je weer voor altijd tot maar 1 persoon te moeten beperken. Jullie kunnen natuurlijk afspreken nu weer te sluiten. Maar uiteindelijk is dat lastig om volledig te onderdrukken.

MRI
22-03-2025 om 13:05
Izza schreef op 22-03-2025 om 12:48:
Sttesskipje, ik denk dat je er in jullie geval wel rekening mee moet houden dat jullie swingers zijn (geweest). En een vorm van openheid in de relatie hebben. Jouw partner heeft die behoefte in ieder geval. Dat is nu uit de hand gelopen. Maar ook als het weer goedkomt is die behoefte niet verdwenen. Er zullen momenten zijn dat hij graag iemand erbij wil. Ik heb zelf periodes van openheid gehad. En denk dat het heel lastig is je weer voor altijd tot maar 1 persoon te moeten beperken. Jullie kunnen natuurlijk afspreken nu weer te sluiten. Maar uiteindelijk is dat lastig om volledig te onderdrukken.
Izza waarom heb ik nou toch altijd het gevoel dat je in delicate relationele situaties nog eens extra gaat zitten stoken? "Het moet maar uit zijn of anders opengegooid en houdt er rekening mee dat je het niet kan vergeten en dat de ander altijd dat verlangen blijft houden" lijkt de teneur van je antwoorden te zijn. Het voelt of je door zelf heel rigide te kiezen bepaalde kwetsbaarheden buiten wilt sluiten. Het is wat off topic maar ik heb al zolang het gevoel bij iedere reactie dat ik hem er even ingooi.

Stresskipje
22-03-2025 om 14:58
Izza schreef op 22-03-2025 om 12:48:
Nee, dat is zeker niet zo. Mijn man had die behoefte totaal niet. Ik wilde dat toen graag, 80 jaar sex met 1 en dezelfde leek me saai, en juist ik had behoefte aan spanning . man ging er in mee, voor mij. heeft zelf ook wel lol gehad, maar toen was hij er klaar mee. Hij gaf later ook aan mij niet te willen delen, toch te jaloers was. Het voorval, en zijn reactie, deed me beseffen wat ik had en niet kwijt wilde, dus toen was ik ook "genezen".
Dus nee, ik ben niet bang dat het iets is wat hij steeds zal blijven opzoeken. Mijn man is eigenlijk ook helemaal geen sensatieseeker. Integendeel. Ik ken hem zo ook helemaal niet. Maar dat schijnt erbij te horen.
Als we überhaupt nog verder gaan ligt er eerder werk bij mij ,door te leren minder ruimte te geven. Op basis van goed vertrouwen kun je bij mij ver gaan. Nu is man over het randje gekukeld.

LifeEvent!
23-03-2025 om 09:44
Stresskipje schreef op 22-03-2025 om 14:58:
[..]
Nee, dat is zeker niet zo. Mijn man had die behoefte totaal niet. Ik wilde dat toen graag, 80 jaar sex met 1 en dezelfde leek me saai, en juist ik had behoefte aan spanning . man ging er in mee, voor mij. heeft zelf ook wel lol gehad, maar toen was hij er klaar mee. Hij gaf later ook aan mij niet te willen delen, toch te jaloers was. Het voorval, en zijn reactie, deed me beseffen wat ik had en niet kwijt wilde, dus toen was ik ook "genezen".
Dus nee, ik ben niet bang dat het iets is wat hij steeds zal blijven opzoeken. Mijn man is eigenlijk ook helemaal geen sensatieseeker. Integendeel. Ik ken hem zo ook helemaal niet. Maar dat schijnt erbij te horen.
Als we überhaupt nog verder gaan ligt er eerder werk bij mij ,door te leren minder ruimte te geven. Op basis van goed vertrouwen kun je bij mij ver gaan. Nu is man over het randje gekukeld.
Ook ik gaf hem altijd veel ruimte tot onbegrip van anderen die het zelfs dom en naïef hebben genoemd dat ik kontakten 1 op 1 goed vond. Ik was niet jaloers had het volste vertrouwen in hem om reden dat hij zelf door zijn vrouw en beste vriend bedrogen is geweest.
Ik heb inmiddels geleerd dat ik zelfs mijzelf niet kan vertrouwen. Ik heb niet naar mijn intuïtie geluisterd en ook ik kan "vallen". Heb achteraf gezien veel hoogmoed gehad.
Nieuwe relatie dus van allebei! Het kan!! 🙏

MRI
23-03-2025 om 09:54
Maar als je een relatie goed moet houden door de ander minder ruimte te geven, zit het dan wel goed? Ik moet er niet aan denken dat mijn relatie mij geen ruimte geeft. Ik ben zijn kind niet.

elledoris
23-03-2025 om 10:05
MRI schreef op 23-03-2025 om 09:54:
Maar als je een relatie goed moet houden door de ander minder ruimte te geven, zit het dan wel goed? Ik moet er niet aan denken dat mijn relatie mij geen ruimte geeft. Ik ben zijn kind niet.
Er is denk ik een verschil tussen minder ruimte geven en grenzen stellen. Dat laatste is volgens mij meer van toepassing. Ik heb mijn ex ook altijd alle ruimte gegeven, en achteraf was dat gewoon grenzeloos zijn, in het kader van "als hij maar gelukkig is".

Buitenspel2024
23-03-2025 om 10:08
Ligt er misschien aan over wat voor ruimte het gaat? Ik heb mijn man heel lang proberen te ontzien thuis, omdat ik dacht dat hij het moeilijk was en richting burn out of iets ging. Steeds iets meer gaan oppakken totdat ik voor mijn gevoel bijna alles deed en hem rust wilde geven ook. Bij nader inzien is er nooit burn out gekomen maar was hij vanaf dat moment steeds drukker met Truus en liep dat dus na een lange aanloop uit de hand. Dus als we zouden herstellen, dan moet die ruimte echt anders. En vertrouw ik niet meer zo makkelijk op die blauwe ogen en moet ik sneller harder opstellen denk ik als mijn intuïtie mij waarschuwt.

MRI
23-03-2025 om 10:11
elledoris schreef op 23-03-2025 om 10:05:
[..]
Er is denk ik een verschil tussen minder ruimte geven en grenzen stellen. Dat laatste is volgens mij meer van toepassing. Ik heb mijn ex ook altijd alle ruimte gegeven, en achteraf was dat gewoon grenzeloos zijn, in het kader van "als hij maar gelukkig is".
Nou dat ben ik met je eens. Minder ruimte geven gaat over je bemoeien met de ander, grenzen stellen gaat over je eigen ruimte bewaken en je conclusie trekken als dat nodig is. Het is iets anders of je zegt 'jij mag geen vriendenweekendjes hebben' of 'als jij drie van de vier weekenden weg bent, trek ik ook mijn eigen plan'

Stresskipje
23-03-2025 om 10:13
Goede vraag. Ik zou hem niks verbieden, maar hij heeft in deze situatie in verschillende stadia aan mij gevraagd: moet ik stoppen met de cursus? Of zelf gezegd: ik stop ermee, dit is het me niet waard. En ik bleef toen maar zeggen, en denken; ah nee joh, dat is zonde. Je doet het zo graag. Ga lekker. Dáár had ik eerder aan de rem kunnen trekken. Hij evengoed, daar niet van. Maar minder losjes zijn, van beide kanten, zou gedonder kunnen voorkomen.

MRI
23-03-2025 om 10:17
Buitenspel2024 schreef op 23-03-2025 om 10:08:
[..]
Ligt er misschien aan over wat voor ruimte het gaat? Ik heb mijn man heel lang proberen te ontzien thuis, omdat ik dacht dat hij het moeilijk was en richting burn out of iets ging. Steeds iets meer gaan oppakken totdat ik voor mijn gevoel bijna alles deed en hem rust wilde geven ook. Bij nader inzien is er nooit burn out gekomen maar was hij vanaf dat moment steeds drukker met Truus en liep dat dus na een lange aanloop uit de hand. Dus als we zouden herstellen, dan moet die ruimte echt anders. En vertrouw ik niet meer zo makkelijk op die blauwe ogen en moet ik sneller harder opstellen denk ik als mijn intuïtie mij waarschuwt.
tja als iemand eenmaal het vertrouwen heeft misbruikt, is het hele begrip 'ruimte geven' natuurlijk vervuild. Dat is het lelijke van vreemdgaan. Overigens vind ik jouw voorbeeld weer de andere kant op gaan: jij gaf niet alleen ruimte, jij faciliteerde hem ook nog eens door meer op je te nemen. Ja dan is het heel wrang als dat misbruikt wordt. En hij wordt nog steeds gefaciliteerd omdat je geduld blijft opbrengen voor zijn nalatigheid in het werken aan de relatie (ja in je gevoel niet maar in de praktijk dan). Mind you, daarmee treft jou geen schuld hoor. Het enige is dat je dan misschien je eigen ruimte niet goed begrenst en hij daardoor de ruimte krijgt in de lethargie te blijven hangen.

Stresskipje
23-03-2025 om 10:18
elledoris schreef op 23-03-2025 om 10:05:
[..]
Ja, hier precies zo. Ik bedoel met minder ruimte geven inderdaad eerder de grens trekken.

MRI
23-03-2025 om 10:19
Stresskipje schreef op 23-03-2025 om 10:13:
[..]
Goede vraag. Ik zou hem niks verbieden, maar hij heeft in deze situatie in verschillende stadia aan mij gevraagd: moet ik stoppen met de cursus? Of zelf gezegd: ik stop ermee, dit is het me niet waard. En ik bleef toen maar zeggen, en denken; ah nee joh, dat is zonde. Je doet het zo graag. Ga lekker. Dáár had ik eerder aan de rem kunnen trekken. Hij evengoed, daar niet van. Maar minder losjes zijn, van beide kanten, zou gedonder kunnen voorkomen.
Ja ik begrijp dat je achteraf denkt 'had ik toen maar ingegrepen'. Maar voor degene die bedrogen is kan dat toch ook makkelijk leiden naar een controlerende houding, een willen managen van de ander zijn ruimte? Dat lijkt me ook niet heel goed voor beiden