Relaties
Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.
Haaika
31-12-2025 om 14:51
Sander2k24 schreef op 30-12-2025 om 23:59:
Hoewel ik het bedrog zelf een plek heb gegeven en er niet dagelijks mee bezig ben of aan denk, vind ik de toekomst onzeker. We zijn teruggevallen in ons oude ritme. Omdat we beiden geen praters zijn, blijven wezenlijke zaken vaak onbesproken. Het frustreert me dat zij nog steeds weinig uit zichzelf deelt; ik moet vaak op mijn intuïtie afgaan en doorvragen voordat ik hoor wat er echt in haar omgaat....
Sander, voor mij wel herkenbaar.
De eerste jaren was de inzet van mijn partner duidelijk merkbaar en voelbaar, maar nu we weer wat jaren verder zijn, is alles weer vlot getrokken.
Voor hem is dat waarschijnlijk heel prettig, het er niet meer over hoeven hebben. Maar ik zou dat soms toch wel graag doen. Alleen ben ik dan degene die het moet oprakelen en daar heb ik steeds minder zin in. Ik vraag hem soms nog wel hoe de vlag er bij hem bij hangt, want soms zie ik weer wat oude "karaktertrekken" boven komen. Hij lijkt dan iets van onvrede te hebben ergens mee, en ik wil wel kunnen uitsluiten dat het iets is wat ik bij hem opwek. Ik krijg dan altijd het antwoord dat het niets is of dat ie niet zo lekker in zijn vel zit, maar al zou ik of onze relatie de trigger zijn, dan betwijfel ik ook wel of hij het eerlijk zou zeggen. En dat maakt dat ik soms zelf twijfel over onze relatie en of ik niet gelukkiger alleen met mijn kinderen zou zijn.
Waarschijnlijk zijn de hormoonschommelingen die ik door maak hier ook wel debet aan, want ik ben ook wel geneigd de dingen uit te vergroten. Maar als je je hebt voorgenomen voortaan beter naar je gevoel en intuïtie te luisteren, is dit wel iets lastigs.
LifeEvent!
31-12-2025 om 17:38
Anna Cara schreef op 31-12-2025 om 07:25:
Goh, wat een interessante vraag. Mijn ervaring is dat ik na het uitkomen - en zeker door de periode erna - mijn beeld van hem veranderde. Ik keek kritischer naar hem. Ook naar eigenschappen die hij al had. Ik ergerde mij meer. Sneller. Dacht veel bewuster na over wat ik wilde of niet meer wilde in de relatie. In een partner. In hem.
De vanzelfsprekendheid van de relatie is weg. Je weegt nu meer af of dit is wat je wil. Dat proces loopt nu bij jou.
Jullie zijn eigenlijk een nieuwe relatie gestart. Maar je bent niet meer onbevangen. Het gras is natuurl8jk niet groener aan de overkant. Maar als haar karaktereigenschappen je zo tegenstaan is het misschien niet meer de relatie die je wil. Of waar je genoegen mee wil nemen.
Mijn advies: maak het bespreekbaar. Wie weet wat dat brengt. In ieder geval eerlijkheid en een kans.
Xxx
Dat ergeren en kritisch zijn herken ik. Ik kijk nu soms naar foto's van tijdens de affaire en denk dan, je zag er vaak niet uit!! Wat raar dat ik het toen niet zag denk ik dan. Het interesseerde mij minder ofzo. Hij was nu enorm afgevallen door de pijn en angst om ons te verliezen en ik wil niet meer dat hij zijn bril draagt omdat het me herinnert aan die nare tijd in onze relatie (nog onwetende toen van zijn bedrog) en dat staat hem goed. Doet mij weer denken aan hoe hij was in het begin van onze relatie. Ook heb ik geëist toen hij weer thuis kwam wonen dat hij een nieuwe garderobe zou nemen. Ik wilde echt een nieuwe man.
En dat is hij nu!
Natuurlijk is hij ook nog wie hij was, daarom ben ik ooit verliefd op hem geworden. Maar hij is ten goede veranderd. Hij doet enorm zijn best maar ja we zijn nu nog maar 2,5 jaar verder. Ik leer nu onderscheid te maken wat intuïtie is en wat een herinnering is aan zijn bedrog. Dus ja soms heb ik nog controledrang. Maar achteraf had ik die de laatste jaren ook al in onze relatie en hij bij mij. Tja zoals de waard was..... Erover praten en checken bij elkaar hoe het gaat geeft verbinding.
@sander, het is als je podcasts en artikelen leest van therapeuten zelden de reden van ontbreken van iets inde relatie wat jouw vrouw tot ontrouw dreef. Maar iets wat in haarzelf ontbrak.
Als dat boven water is kunnen patronen die niet goed waren in de relatie worden aangepakt. Ook ik deed dingen niet goed in de relatie. Maar dat had niets met zijn overspel te maken. Het is tussen ons nu wel zoveel prettiger leven, nu ik ook aan mijzelf heb gewerkt/werk. Het is ook fijn te horen dat de kinderen een groot verschil zien tussen ons hoe het was en nu is. Ik ben veel minder kattig en bozig hoor ik terug en hun vader veel minder drammerig en arrogant. We houden veel meer rekening met elkaars gevoel.
Daarnaast moet ontrouw bespreekbaar blijven want het kan mij soms aanvallen als een zwart monster.
Goede jaarwisseling en veel dankbaarheid momenten gewenst in 2026. Dat zijn nl gelukbouwstenen voor de toekomst of je met of zonder elkaar verder gaat.