Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8

Elpisto schreef op 28-07-2025 om 09:55:

Ik ken werkelijk geen open relatie die niet in gedoe of een scheiding geëindigd is. En ik ken er best een paar.

Toevallig vrij recent weer, die vriendin van mijn ex die bij de eerste affaire "samen" met haar vreemd ging, de open relatie ook gestrand. Ik geloof er niet zo in als ik heel eerlijk ben. Maar goed, ieder zijn ding.

Hier gaat het goed. Nog even 4 dagen werken en dan lekker op vakantie met de bengels. Afgelopen week veel aan het klussen geweest bij ex. Dat doe ik voor mijn kinderen en omdat ik haar er uit wil hebben voor mijn vakantie.

Ik merk wel dat ik een nieuw, noem het plateau, bereikt heb in de "relatie" m.b.t. mijn ex. Ik ben echt al het respect voor haar verloren. Als ik haar alleen al hoor praten voel ik eigenlijk niks meer, behalve een bepaalde vorm van ergernis. Ik ben niet meer bezig met haar een soort van te behagen en merk dat ik er geen enkel probleem mee heb om mijn eigen plan te trekken, zonder dat ik me wat aantrek van haar mening daarover.

Gek wel, ik had een jaar geleden niet gedacht dat ik dat punt ooit zou bereiken.

Ja gek is dat hé 

Dat er gewoon een moment bereikt is dat je gewoon verder wilt en geaccepteerd hebt dat dat zonder je ex is. En het besef( althans bij mij) dat je er alles aan gedaan hebt.

Suc6💪

Ik denk dat maar heel weinig mensen openheid geven aan hun open relatie. Juist door alle veroordelingen die ik hier ook lees. De meeste mensen die ik ken houden dat voor zichzelf. Het gaat toch ook niemand wat aan? Deel je in een monogame relatie ook hoe en wat je doet of juist niet? Natuurlijk niet. En mensen die wel open zijn kijken heel goed met wie ze het delen. Niet met mensen die ertegen zijn. Ik denk dat velen ook verkeerd beginnen. Je relatie moet goed en sterk zijn. Beter dan gemiddeld. Het is in een slechte relatie bijna gedoemd te mislukken. Die verhalen hoor je wel. En dan krijg je de hier genoemde "zie je wel". Terwijl bij gewone relaties (waarin procentueel gezien een behoorlijke kans op affaires is) niemand zegt "dat komt omdat ze monogaam waren". 

Izza schreef op 28-07-2025 om 13:20:

Ik denk dat maar heel weinig mensen openheid geven aan hun open relatie. Juist door alle veroordelingen die ik hier ook lees. De meeste mensen die ik ken houden dat voor zichzelf. Het gaat toch ook niemand wat aan? Deel je in een monogame relatie ook hoe en wat je doet of juist niet? Natuurlijk niet. En mensen die wel open zijn kijken heel goed met wie ze het delen. Niet met mensen die ertegen zijn. Ik denk dat velen ook verkeerd beginnen. Je relatie moet goed en sterk zijn. Beter dan gemiddeld. Het is in een slechte relatie bijna gedoemd te mislukken. Die verhalen hoor je wel. En dan krijg je de hier genoemde "zie je wel". Terwijl bij gewone relaties (waarin procentueel gezien een behoorlijke kans op affaires is) niemand zegt "dat komt omdat ze monogaam waren".

We weten inmiddels dat jij elk negatief geluid daarover vakkundig de kop in wil drukken.

Ik ken mensen met louter slechte ervaringen qua open relaties. Dan kun jij daar 100 redenen voor aanhalen, maar dat is voor mij toch wel de bevestiging. 

Izza schreef op 28-07-2025 om 13:20:

Misschien dat je meteen het probleem beschrijft: relaties moeten goed en sterk zijn. Is de praktijk niet dat mensen geregeld aan een open relatie beginnen omdat hun relatie niet goed en sterk is en ze hopen dat de open relatie dan de oplossing is? En het dus een vlucht kan zijn? Net zoals dat in monogame relaties ook problemen kunnen ontstaan als de relatie niet goed en sterk is. Beetje cirkelredenering wordt het dan. En op mijn beurt vraag ik mij af waarom iemand een open relatie wil als de relatie goed en sterk is. Dat is geen oordeel, het is denk ik gewoon niet mijn ding.

GekkeHenkie100 schreef op 28-07-2025 om 17:40:

[..]

Misschien dat je meteen het probleem beschrijft: relaties moeten goed en sterk zijn. Is de praktijk niet dat mensen geregeld aan een open relatie beginnen omdat hun relatie niet goed en sterk is en ze hopen dat de open relatie dan de oplossing is? En het dus een vlucht kan zijn? Net zoals dat in monogame relaties ook problemen kunnen ontstaan als de relatie niet goed en sterk is. Beetje cirkelredenering wordt het dan. En op mijn beurt vraag ik mij af waarom iemand een open relatie wil als de relatie goed en sterk is. Dat is geen oordeel, het is denk ik gewoon niet mijn ding.

Dat klopt inderdaad. Veel mensen die ongelukkig zijn of in minder sterke relaties zitten gaan dit proberen. Om nog iets te redden of het weer omhoog te halen. Dat werkt natuurlijk niet. Vaak waren die relaties uiteindelijk toch wel gestrand. De redenen om dit te willen zijn heel divers. Hier redeneren mensen naar het zoeken bij je partner. Maar meestal  zit het in jezelf. Vrijheid, nieuwsgierigheid, eigen keuzes maken of nieuwe dingen doen met je eigen partner samen of alleen. En ik ken ook medische redenen als achtergrond. Je moet daar beiden volledig achterstaan. Ik weet in ieder geval dat je sommige zaken niet kunt vinden bij een partner. En hier legt iedereen zich daar bij neer (of niet maar dan welvreemdgaan). Maar niet iedereen wil of kan dat. Anderen gunnen hun partner dit. Ook dat kan liefde zijn. Leven en laten leven! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.