Relaties

Anna Cara
12-12-2021 om 23:19
Verder na ontrouw - deel 8
Je partner is vreemdgegaan? Dan kom je in een rollercoaster terecht. Ongeloof, verdriet, boosheid etc. En als je partner laat weten dat hij jou niet kwijt wil dan volgt vaak de vraag: Should I stay or go? In de praktijk niet altijd even simpel te beslissen.
In dit topic vind je gelijkgestemden van wie de partner ook ontrouw is geweest. Of zelfs meermaals. En waarvan de meesten hier besloten hebben om de relatie een kans te geven. Elk verhaal is uniek. Heb je vragen, zorgen, twijfels, behoefte aan luisterend oor of wil je je emoties kwijt? Dan ben je hier aan het goede adres.

RoodVruchtje
30-07-2025 om 16:05
Moraal van het verhaal: mensen zijn mensen en geen robots met al hun gevoelens en emoties daarbijbehorende. Geen huwelijkscontract, religie en/of monogamie-/open relatie afspraken kunnen daar verandering in brengen en dat zal ook nooit veranderen!
Je kunt enkel (op) jezelf vertrouwen en zelfs dát kan je soms doen verbazen, maar niet 1 mens valt in een “keurslijf” te plaatsen. Bepaal en bewaak je eigen grenzen, zelfs deze ‘groeien’ met iemand mee en zijn afhankelijk van de levensfase waarin men zich bevindt.

Yessie2000
30-07-2025 om 20:18
Mooi gezegd Roodvruchtje. Zo is het. Je leert heel je leven bij. Ik ben stuk minder kortzichtig nu. De hele geschiedenis heeft mij ook wel veel gebracht.

Anoniemvoornu
31-07-2025 om 10:15
Izza schreef op 29-07-2025 om 11:07:
Ik zie juist dat normalisering bijdraagt aan gesprekken over dit onderwerp. Vroeger waren veel zaken vanzelfsprekend. In een relatie was je automatisch monogaam. Daar werd niet eens over gesproken. Tegenwoordig bespreek je exclusiviteit met elkaar in een nieuwe relatie. Net zoals consent nu heel normaal is. Dat zijn positieve veranderingen. Bij jongeren zie ik dat al veel meer automatisch gaan. Mannen zijn zich Tegenwoordig ook meer bewust dat ze op hun gedrag moeten letten. Ongepaste seksuele "grapjes" of aanrakingen kunnen nu niet meer. Natuurlijk nog niet overal. Maar ik zie daarin langzaam een verandering komen. Net zoals acceptatie van verschillende gezinsvormen en leefstijlen. Denk aan alleenstaande ouders (niet alleen door scheiding maar ook bam of overlijden), gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht. En daar komen nu mensen bij die hun eigen leefstijl kiezen. Dat kan met meer dan 1 partner zijn. In een stabiele samenleving is juist voor al die vormen een plek. En is het normaal. Die acceptatie draagt bij aan stabiliteit wat mij betreft. Binnen relaties open het gesprek aangaan over alles. Dat kon vroeger (en op veel plekken nog steeds niet). Ik denk dat veel affaires juist voortkomen vanuit het idee dat je levenslang bij dezelfde moet blijven. En dat veel behoeftes niet vervult kunnen worden of niet eens besproken mogen worden. Kijk maar naar homoseksuele mannen die vroeger maar gewoon een gezin begonnen want dat was wat moest. Ik zie verschillende vormen van openheid als zelfontwikkeling. Samen met je partner. Ipv stiekem wegvluchten van je partner (zoals ik hier vaak lees). Je bespreekt samen wat je wilt en beleeft. En bent samen bezig met grenzen daarin bespreken (ipv er automatisch vanuit gaan dat het nu eenmaal zo is).
Toch vind ik het ook een bijzondere uitspraak het stukje , voor een open relatie moet je relatie beter zijn als gemiddeld. Hoe bepaal je dat ? Het klinkt ook best uit de hoogte als je je open relatie als beter bestempeld als de gemiddelde monogame relatie ... ik geloof prima dat niet iedereen gelukkig wordt van monogamie maar om nu te gaan zeggen dat je een betere relatie hebt als de rest...

LifeEvent!
31-07-2025 om 10:38
Anoniemvoornu schreef op 31-07-2025 om 10:15:
[..]
Toch vind ik het ook een bijzondere uitspraak het stukje , voor een open relatie moet je relatie beter zijn als gemiddeld. Hoe bepaal je dat ? Het klinkt ook best uit de hoogte als je je open relatie als beter bestempeld als de gemiddelde monogame relatie ... ik geloof prima dat niet iedereen gelukkig wordt van monogamie maar om nu te gaan zeggen dat je een betere relatie hebt als de rest...
Ik krijg de indruk dat ze zich dat vooral zelf wijs willen maken. Izza 's statement is, als je relatie goed zit is er geen ruimte voor de derde. En nu zou je relatie bovengemiddeld goed zitten als je er een derde bij wil.
Schiet mij maar lek🤣