Relaties Relaties

Relaties

Wat nu ?

Wat nu ?

25-10-2012 om 10:23

Verjaardag neefje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

29-10-2012 om 17:24

Judith-t

Redder, slachtoffer, aanklager.

Dat zijn volgens mij drie partijen.

Tirza

Drie en twee

In de reddeingsdriehoek gaat het meestal om 2 personen die afwisselend redder, slachtoffer en aanklager zijn. Op internet is er vast meer over te vinden. Het gaat om de rollen die mensen aan kunnen nemen en de achterliggende reden van rol-wisseling. Dus een redder wil een slachtoffer helpen, als dat niet (genoeg) lijkt te werken, zie je vaak dat de persoon de rol van aanklager aanneemt etc.. en zich vervolgens gaat beklagen (maar hij wil niet geholpen worden.. en daarmee in de slachtofferrol komt). Dat heeft niets te maken met gelijk hebben of een schuldige aanwijzen. Het slachtoffer kan namelijk wel vorderingen boeken maar volgens de redder niet genoeg. Het toont hoe mensen gevangen kunnen zijn een rol, als de redder net zoveel als de aanklager, als het slachtoffer. Het systeem blijft in stand ondanks dat de personen van rol-wisselen.

Wat nu?

Wat nu?

29-10-2012 om 17:53

Fred

ik heb er absoluut geen probleem mee !! Je vervuilt dit draadje niet hoor. Ga dus vooral door, ik vind het nl wel interessant om te lezen. Ik had zelf niet eens door dat ik in een driehoek zat...ik dacht dat ik in rondjes bleef cirkelen )))

Fred de Velde

Fred de Velde

29-10-2012 om 17:58

Driehoek

Dankje!

Maar ik was niet degene die met die driehoek kwam.. ; )

Ja, vreemd

Opeens kwam die reddingsdriehoek ter sprake. Ik weet niet meer hoe dat kwam en ik heb geen puf meer om alles terug te lezen, sorry. Maar ik reageerde in elk geval op Tirza's opmerking en niet met de gedachte dat de reddingsdriehoek nu wel (of niet) van toepassing is op het verhaal uit de eerste posting.

Ely

Ely

29-10-2012 om 23:20

Dramadriehoek

Die ik noemde is wellicht niet hetzelfde als de reddingsdriehoek. De laatste ben ik al helemaal niet goed bekend mee dus geen idee.

De dramadriehoek kwam bij mij op omdat de TS leek haar beslissing te laten beïnvloeden door wat ze vond van/voelde bij de wijze waarop haar werd gevraagd bij de verjaardag te gaan en niet zozeer (alleen) door de inhoud.
Met andere woorden: het kwam op mij over dat het naar de verjaardag gaan niet zozeer het probleem was maar de manier waarop moeder ermee omging.
Dat is althans zoals ik in het kort de dramadriehoek heb begrepen, dat we op basis van die invulling rollen aannemen en daarop communiceren.
Maar ik heb er niet voor gestudeerd hoor

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.