Relaties Relaties

Relaties

Vreemdgaan vertellen?

hoi allemaal, 

Ik heb nu 4 jaar een relatie. Helaas waren we de afgelopen 1,5 jaar niet meer intiem. Er is veel gebeurd en, niet eens dingen die met de relatie te maken hebben. We proberen nu een tijdje elkaar weer te vinden. 

2 dagen geleden heb ik een hele stomme fout gemaakt. Ik heb seks gehad met een ander. Ik voelde me erg eenzaam en mis seks natuurlijk ook gewoon. Ik had best veel gedronken. En toen appte uit het niets een scharrel van jaren geleden. Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is en voel me walgelijk! Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen. Het was absoluut eenmalig. Dit doe ik nooit weer! 

Het aan  mijn vriend vertellen zou jem kapot maken en einde relatie. Maar hij heeft er natuurlijk wel recht op. Ik weet niet waar ik nu goed aan doe... 

Ik ben vast niet de enige die deze stomme fout heeft gemaakt. Weet iemand hoe ik hieruit kom met mezelf? 

Bedankt!

Wat zou je zelf willen als de zaken andersom liggen?

Al is de leugen nog zo snel…

Laura-X

Laura-X

02-07-2026 om 14:35 Topicstarter

Pippeltje schreef op 02-07-2026 om 14:12:

Wat zou je zelf willen als de zaken andersom liggen?

Als vriend er ontzettend veel spijt van heeft. Zich walgelijk voelt zoals ik nu. En het echt een eenmalig idiote fout was. Zou ik het niet willen weten..... dat zou mij heel veel pijn doen en einde relatie zijn. Ik kom daar niet overheen. Hij ook niet. Dus ik weet het niet. Dit geheim is ook erg!!!

A. kun jij met het geheim leven en
B. is de kans echt 0 dat het ooit via een andere route bij hem komt?

Laura-X

Laura-X

02-07-2026 om 15:32 Topicstarter

Ysenda schreef op 02-07-2026 om 15:06:

A. kun jij met het geheim leven en
B. is de kans echt 0 dat het ooit via een andere route bij hem komt?

Of ik met het geheim kan leven weet ik dus niet..ik voel me zooo schuldig! 

De kans is 0

Laura-X schreef op 02-07-2026 om 15:32:

[..]

Of ik met het geheim kan leven weet ik dus niet..ik voel me zooo schuldig!

De kans is 0

Niemand kan de beslissing voor jou maken om het eerlijk op te biechten of niet, enkel jijzelf.

Binnen een relatie van 4 jaar, waarin al 1,5 jaar geen intimiteit meer is, zou ik wel serieus overwegen of deze relatie enige houdbaarheid heeft. Mij lijkt het een mismatch, maar ook dat kan alleen jij beoordelen. 

Mocht je besluiten de relatie te beëindigen, dan zou ik het vreemdgaan niet opbiechten, want ik (persoonlijk) zou dit als een soort van natrap zien en als extra/onnodig pijnlijk.

Zie het vreemdgaan en het daarbij behorende schuldgevoel als een leerschool en het gezegde, wie op de blaren zit……

Ik denk wel dat je moet beseffen dat als je nog maar 4 jaar samen bent en je al anderhalf jaar geen sex hebt gehad (door wat dan ook) zonder dat er sprake is van bijv. ernstige ziekte, je je moet afvragen of jullie sowieso een goede match zijn.
Jullie zijn beiden niet actief bezig geweest om je relatie te redden en dus klaarblijkelijk niet zo gemotiveerd. Jullie hebben elkaar blijkbaar beiden niet zo erg gemist in de 1,5 jaar tijd waarin die intimiteit ontbrak.
Wat is er gebeurd dat jullie zo ver zijn gekomen dat je, koud 2,5 jaar samen, anderhalf jaar lang de relatie zo uit elkaar laat groeien?
Ook weet jij zeker dat een slippertje van jouw kant geheid tot een relatiebreuk zal leiden. Dus betekent dat dan dat je een verzandde relatie opnieuw wil gaan opbouwen; dit keer met als basis een leugen?

Oog

Oog

02-07-2026 om 16:58

Ik ben het eens met de bovenstaande reacties. Als je na in zo’n korte relatie al niet meer intiem bent, dan lijkt me dat de relatie het hoe dan ook niet gaat redden. En eerlijk: dat moet je dan toch ook niet willen? Als het nu allemaal zo moeilijk gaat, wat is dan je voorland? En wat maakt dat je die investering zou willen doen? 
Vreemdgaan is nooit mooi. Maar ik denk dat die ervaring wel iets kan brengen als breekijzer voor jezelf: wil je verder met deze relatie? En zo ja, wat zijn daarin dan de voorwaarden om het voor jou te laten werken? Angst om alleen te zijn is iig geen goede grond om te blijven. Dan kun je op je vingers natellen dat dit nog een keer gaat gebeuren.

Laura-X

Laura-X

02-07-2026 om 17:17 Topicstarter

Pippeltje schreef op 02-07-2026 om 16:39:

Ik denk wel dat je moet beseffen dat als je nog maar 4 jaar samen bent en je al anderhalf jaar geen sex hebt gehad (door wat dan ook) zonder dat er sprake is van bijv. ernstige ziekte, je je moet afvragen of jullie sowieso een goede match zijn.
Jullie zijn beiden niet actief bezig geweest om je relatie te redden en dus klaarblijkelijk niet zo gemotiveerd. Jullie hebben elkaar blijkbaar beiden niet zo erg gemist in de 1,5 jaar tijd waarin die intimiteit ontbrak.
Wat is er gebeurd dat jullie zo ver zijn gekomen dat je, koud 2,5 jaar samen, anderhalf jaar lang de relatie zo uit elkaar laat groeien?
Ook weet jij zeker dat een slippertje van jouw kant geheid tot een relatiebreuk zal leiden. Dus betekent dat dan dat je een verzandde relatie opnieuw wil gaan opbouwen; dit keer met als basis een leugen?

Ja, je hebt hier een goed punt! Er was gewoon veel gaande. Mijn dochter had moeite met de scheiding, dus ook met vriend. Daarom zagen we elkaar nog maar 1x per week. Verder veel familiedrama. We werken er nu weer 4 maand aan. Het gaat alleen stroef omdat er zoveel afstand was. Maar liefde is er echt wel! 

Relatie weer opbouwen met deze leugen is inderdaad waardoor ik me ontzettend schuldig voel. Aan de andere kant geeft vertellen heel veel pijn. Dus houd je optie relatie verbreken over. Wat ik ook absoluut niet wil. Flink potje van gemaakt. 

Laura-X schreef op 02-07-2026 om 17:17:

[..]

Ja, je hebt hier een goed punt! Er was gewoon veel gaande. Mijn dochter had moeite met de scheiding, dus ook met vriend. Daarom zagen we elkaar nog maar 1x per week. Verder veel familiedrama. We werken er nu weer 4 maand aan. Het gaat alleen stroef omdat er zoveel afstand was. Maar liefde is er echt wel!

Relatie weer opbouwen met deze leugen is inderdaad waardoor ik me ontzettend schuldig voel. Aan de andere kant geeft vertellen heel veel pijn. Dus houd je optie relatie verbreken over. Wat ik ook absoluut niet wil. Flink potje van gemaakt.

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar ben je gescheiden vanwege je huidige vriend? Ben je toen ook vreemdgegaan? Als dat zo is, lijkt het me goed om eens goed naar jezelf te kijken. Hoe komt het dat je nu al weer vreemdgaat in een relatie? 

Laura-X schreef op 02-07-2026 om 17:17:

[..]

Ja, je hebt hier een goed punt! Er was gewoon veel gaande. Mijn dochter had moeite met de scheiding, dus ook met vriend. Daarom zagen we elkaar nog maar 1x per week. Verder veel familiedrama. We werken er nu weer 4 maand aan. Het gaat alleen stroef omdat er zoveel afstand was. Maar liefde is er echt wel!

Dan zou ik nu dan maar je dochter eens op de eerste plaats gaan zetten. En haar gevoel van pijn van de scheiding erkennen in je daden.

Opbiechten,relatie verbreken en voor rust en stabiliteit voor je dochter en jezelf gaan zorgen. 

Je drankgebruik onder de loep gaan nemen voor jezelf en de term "liefde" voor jezelf gaan uitpluizen. Voorlopig maar eens aan jezelf gaan werken voor je weer in een relatie stapt.

Laura-X

Laura-X

02-07-2026 om 18:29 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 02-07-2026 om 18:10:

[..]

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar ben je gescheiden vanwege je huidige vriend? Ben je toen ook vreemdgegaan? Als dat zo is, lijkt het me goed om eens goed naar jezelf te kijken. Hoe komt het dat je nu al weer vreemdgaat in een relatie?

Nee hoor. ben 5 jaar geleden gescheiden en nog nooit vreemdgegaan. Ik heb mij  vriend een jaar later leren kennen.

Laura-X

Laura-X

02-07-2026 om 18:31 Topicstarter

linn19 schreef op 02-07-2026 om 18:11:

[..]

Dan zou ik nu dan maar je dochter eens op de eerste plaats gaan zetten. En haar gevoel van pijn van de scheiding erkennen in je daden.

Opbiechten,relatie verbreken en voor rust en stabiliteit voor je dochter en jezelf gaan zorgen.

Je drankgebruik onder de loep gaan nemen voor jezelf en de term "liefde" voor jezelf gaan uitpluizen. Voorlopig maar eens aan jezelf gaan werken voor je weer in een relatie stapt.

Ik zet mijn dochter op de 1e plaats. Daarom zie ik vriend ook alleen nog maar als dochter bij haar vader is. Betekend toch niet dat ik helemaal geen vriend kan hebben? 

Aan mezelf werken ben ik het inderdaad mee eens! 

Laura-X schreef op 02-07-2026 om 18:29:

[..]

Nee hoor. ben 5 jaar geleden gescheiden en nog nooit vreemdgegaan. Ik heb mij vriend een jaar later leren kennen.

Oké, dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Excuus!

Laura-X schreef op 02-07-2026 om 18:31:

[..]

Ik zet mijn dochter op de 1e plaats. Daarom zie ik vriend ook alleen nog maar als dochter bij haar vader is. Betekend toch niet dat ik helemaal geen vriend kan hebben?

Aan mezelf werken ben ik het inderdaad mee eens!

Maak dat de kat wijs. 

Als je als zo in paniek raakt bij het idee dat je helemaal geen vriend zou kunnen hebben bewijs je precies mijn punt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.