Relaties Relaties

Relaties

Wanneer zou je vreemdgaan achter je moeten laten

Hoi leuke mensen op dit forum. Ik hoop dat jullie me wat inzicht en tips kunnen geven.Een maand of 10 geleden ben ik er achter gekomen dat mijn vrouw met wie ik al 14 jaar samen ben een (soort van) affaire had met haar coach op de sportschool. Ze hebben niet daadwerkelijk sex gehad, maar wel naaktfoto's en filmpjes uitgewisseld. We hebben hierna best een lastige periode gehad, zij twijfelde of het goed zat tussen ons en had (en heeft nog steeds wel) gevoel voor die ander. Ik had problemen met zelfvetrouwen en het vetrouwen in haar. We hebben er beide aan gewerkt om elkaar weer te vinden en om het vertrouwen te herstellen. Omdat sporten wel echt haar grote passie is, heb ik er mee ingestemd dat ze zou blijven sporten, maar ieder ander contact met haar coach zou verbreken. In eerste instantie ging dit goed, maar na een aantal weken was er toch weer contact via WhatsApp. Geen foto's of iets dergelijks maar wel weer een paar suggestieve opmerkingen. Ze heeft me dat zelf bekent, en is op mijn aandringen toen toch gestopt met sporten op die plek. Inmiddels gaat het sinds een maand of twee echt weer beter tussen ons. Ik zit lekker in mn vel en heb weer mn zelfvertrouwen terug. De liefde bloeit weer op, en alles lijkt weer als vanouds, misschien zelfs wel iets beter. Vanavond gaf mijn vrouw aan dat ze vind dat ze daar ook wel weer kan gaan sporten omdat ze de groep en de gezelligheid wel mist. Enerzijds begrijp ik dat, maar op het moment dat ze dat uitsprak schoot ik toch wel in een soort stress, en voelde ik me ineens weer boos en onzeker. Zij geeft aan het niet reëel te vinden dat ze daar nooit meer kan sporten en denkt dat ze dat nu echt wel kan zonder dat het weer misgaat. Ik voel me er nog niet goed bij, en ben ergens toch nog wel bang.. Wanneer zou ik dit achter me moeten kunnen laten? Ik hoop dat iemand me hier iets van inzicht in kan geven..
R.


Je schrijft dat het pas een maand of 2 weer beter gaat. Je voelt je niet goed bij dit idee van haar. Dat is een gegeven. Je kunt jezelf niet voorschrijven hoe je je moet voelen. Ik denk als je samen het vertrouwen in de relatie terug wilt brengen, dat je niet sneller kunt gaan dan het gevoel van de bedrogen partner.

Kan er heel kort over zijn. Antwoordt is nee.  Snap dat je twijfelt uit goedheid voor haar maar dit gaat over je grens. Zij was de goedkope 

-knip

die aandacht zocht. Jij was de trouwe partner. Zij probeert (standaard voor vreemdgaander)  het ook nog goed te praten en te zeggen het kwam allemaal door jou (indirect) dat ze vreemd ging. Mevrouw wil toch dat je zelf vertrouwen hebt nou zeg gewoon nee anders kan ze oprotten. 

Spreek uit ervaring wees harder. Je bent haar hond niet. 

- knip -

same here. Mijn man ging 1,5 jaar geleden vreemd maar blijft reizen naar de plek (een ander land) waar hij haar leerde kennen, zij is niet van dat land maar weer een ander land maar woont daar wel deels voor haar werk. Hij is sinds t vreemdgaan uitkwam al 5 keer naar daar teruggegaan en slaapt waar hij met haar toen sliep wat zeer traumatisch is voor mij, hij werkt niet met haar maar is haar toch een keer tegen gekomen wat weer voor drama en verdriet bij mij zorgde. T lukt niet hem opnieuw te vertrouwen omdat ik er telkens aan word herinnerd, en ik vind t ook zeer onrespectvol naar mij toe. Ik heb 1,5 jaar volgehouden en t toegelaten en heb deze wk besloten hem los te laten en dus van hem te scheiden. Jouw vrouw ziet blijkbaar ook niet in hoeveel pijn die plek jouw doet, geen emphatie dus. Ze zal toch echt moeten kiezen tussen jou en die sportschool. 

Ruud1971! schreef op 28-04-2023 om 23:44:

Kan er heel kort over zijn. Antwoordt is nee. Snap dat je twijfelt uit goedheid voor haar maar dit gaat over je grens. Zij was de goedkope -knip- die aandacht zocht. Jij was de trouwe partner. Zij probeert (standaard voor vreemdgaander) het ook nog goed te praten en te zeggen het kwam allemaal door jou (indirect) dat ze vreemd ging. Mevrouw wil toch dat je zelf vertrouwen hebt nou zeg gewoon nee anders kan ze oprotten.

Spreek uit ervaring wees harder. Je bent haar hond niet. - knip-

Hè bah Ruud, wat praat je akelig. 

Ruud1971! schreef op 28-04-2023 om 23:44:

Kan er heel kort over zijn. Antwoordt is nee. Snap dat je twijfelt uit goedheid voor haar maar dit gaat over je grens. Zij was de goedkope -knip- die aandacht zocht. Jij was de trouwe partner. Zij probeert (standaard voor vreemdgaander) het ook nog goed te praten en te zeggen het kwam allemaal door jou (indirect) dat ze vreemd ging. Mevrouw wil toch dat je zelf vertrouwen hebt nou zeg gewoon nee anders kan ze oprotten.

Spreek uit ervaring wees harder. Je bent haar hond niet. - knip-

Nou Ruud, misschien je eigen advies eens opvolgen dan,  als je zo de pest aan vrouwen hebt.

Ontopic, ik zou zelf niet afwijken van mijn standpunt over die sportschool. Bij mij is een voorwaarde/afspraak in deze iets om aan vast te houden.

Niet omdat het ergens anders niet kan gebeuren, maar omdat dit een triggerlocatie blijft qua vertrouwen of juist achterdocht en dat iemand anders niet het recht heeft dat niet te respecteren; dat is, als ze écht vertrouwen terug willen winnen.

Hey M, wat is het toch shitty hè als vertrouwen verbroken wordt. Jouw vrouw is dus emotioneel vreemd gegaan. Als je het niet ontdekt had was het vrijwel zeker verder gegaan want de fase van bloot beelden delen was al gestart. En als er weer contact komt terwijl zij nog beetje zwak heeft voor hem, gaat het zeker mis. Onderschat dat niet. Ook jouw partner moet dat niet onderschatten. 

Wat kan ik zeggen, 10 maanden met haar terugval en slechts twee maandjes goed gevoel, is niks qua verwerking voor jou. Denk eerder aan twee jaar na het stoppen. En dan zonder contact!

Maar veel belangrijker nog, ook niet voor jouw vrouw. Zeker omdat het, nadat jullie afspraken maakten, zij het weer heeft opgepakt met die man en er nog gevoelens spelen. Heel belangrijk is het om helder te krijgen bij jouw vrouw wat haar drijfveren waren. Wat bracht dat flirten haar. Wat voelde ze bij het zien van hem, van de fotos? Wat voelt ze nu voor die man? Voelt ze zich gewild? Sexy? Wat maakte dat ze afsprak geen contact meer te zullen hebben,  maar toch weer ging appen? Zij bekende dit zelf aan jou. wat maakte dat zij dat deed (is trouwens heel positief!). Hoe ziet ze nieuw contact voor zich straks op die club? Het zegt iets over haar. Haar behoeftes. Niet over jou. Dat jullie weer liefde voelen stromen is erg goed. Jullie zijn goed in verbinding zo te lezen. Belangrijk!

Niet aanvallend praten maar onderzoekend. Zij moet goed in beeld krijgen wat maakt wat zij voelt, denkt en wat zij doet. Hebben jullie zulke gesprekken gevoerd? Heeft zij ook een afsluitend gesprek gevoerd met deze coach? Een closure? Juist doodzwijgen prikkelt. Denk niet aan rood. Dat dus. 

Mijn man is vreemdgegaan, zag deze vrouw ook regelmatig op sportveld, het begon eerst leuk contact te krijgen, dat werd flirten en uiteindelijk na langere tijd, sex. Werd ontdekt. We spraken ook af geen contact meer. Jaar later werden ze weer betrapt. De andere vrouw bleef daarna contact zoeken. Ook dat is iets wat lastig is. Mijn man moest nee zeggen. En blijven zeggen. Tegen zichzelf en haar.

Hoe staat die man er eigenlijk in? 

Wat mij betreft is elk verhaal anders maar blijkt te vaak dat  aantrekkingskracht / verliefdheid / goed gevoel hebben bij een ander iets te zijn wat onze partners prikkelt. Zodra zij terug gaat, het is echt nog kort geleden, zal dezelfde spanning terugkomen. Jouw vrouw probeert een bal onder water te duwen. Dat gaat mis. 

Mijn ervaring is dat mijn partner het bagatalliseerde, klein maakte. Maar dat hij wel verslaafd leek. Hij geloofde zelf sterk dat er niets meer zou gebeuren. Heel overtuigd was hij. Maar deed het toch. Werd weer geprikkeld. 

Dus ik ben van team: bindt de kat niet op het spek. Maar ook omdat jouw gevoel (jouw angst) niet gevoed moet worden. Jouw vertrouwen in haar moet weer groeien, dat doe je niet in paar maanden. 

Lastige is, wanneer dan wel? Jouw vrouw stelt niet onterecht de vraag wanneer ligt het achter ons. Kijk vg of weer contact zoeken kan altijd, ook zonder dat ze daar gaat sporten. Maar jouw vrouw is nog niet stabiel in haar gevoel voor die man. Toch?  Wat heeft zij nodig om daar van af te komen? En wat heb jij nodig om te vertrouwen dat zij geen flirt weer begint? 

Daar gaat het uiteindelijk om. Wat maakt jouw angst? Waar ben jij bang voor? Wanneer niet meer? Wat maakt dat zij denkt ik ben klaar met die flirt. 

Xxx

Mstrfrm

Mstrfrm

29-04-2023 om 07:29 Topicstarter

Bedankt voor jullie uitgebreide en lieve reacties! Hier kan ik echt wat mee. Ik zal later vandaag even inhoudelijk reageren op jullie. 

Max88 schreef op 29-04-2023 om 01:15:

[..]

Nou Ruud, misschien je eigen advies eens opvolgen dan, als je zo de pest aan vrouwen hebt.

Rare aanname Max88. -knip-

Nu ook ontopic. Ik probeer TO te overtuigen als man dat die zijn "ballen" moet laten zien. (Oei ga nu wat over me heen krijgen). Meen het TO laat zien wie je bent als man. Dat werkt echt en laat je niet manipuleren door haar want ze mist weer de spanning/aandacht. Wedden als je nee zegt tegen mbt sportschool dat ze gaat zeggen dat je haar niet vertrouwt? 

Ruud1971! schreef op 29-04-2023 om 07:51:

[..]

Rare aanname Max88. -knip-

Nu ook ontopic. Ik probeer TO te overtuigen als man dat die zijn "ballen" moet laten zien. (Oei ga nu wat over me heen krijgen). Meen het TO laat zien wie je bent als man. Dat werkt echt en laat je niet manipuleren want ze mist weer de spanning/aandacht.

Deze trap onder de gordel kan echt niet Ruud! Of jij biedt hier zelf je excuses voor aan of ik rapporteer deze post. Ik vond jouw eerdere bijdrage over vrouwen in het algemeen ook al behoorlijk op het randje, maar deze is er echt vér over! Al ben ik met je eens dat Max88 ook niet zo op de man had mogen spelen.

Pennestreek schreef op 29-04-2023 om 07:55:

[..]

Deze trap onder de gordel kan echt niet Ruud! Of jij biedt hier zelf je excuses voor aan of ik rapporteer deze post. Ik vond jouw eerdere bijdrage over vrouwen in het algemeen ook al behoorlijk op het randje, maar deze is er echt vér over! Al ben ik met je eens dat Max88 ook niet zo op de man had mogen spelen.

Het is de zoveelste persoonlijke actie van max88 tegen mij.  Dus als je eerlijk bent rapporteer ons beide.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Jouw vrouw kan niet voor jou bepalen wanneer jouw vertrouwen weer hersteld is. Verder heeft Anna Cara heel veel goeie vragen en tips die jullie verder kunnen helpen. Het waarom is voor jullie beiden belangrijk om te achterhalen, want dat moet je oplossen.
Ik raad jullie het boek Houd me vast van Sue Johnson aan. Daarmee kun je negatieve patronen in je relatie leren herkennen en kun je samen op zoek naar wat je van elkaar nodig hebt. De methode (en therapeut) heeft onze relatie echt enorm verbeterd. Wij zijn er als koppel uiteindelijk beter uitgekomen. 

Ruud1971! schreef op 29-04-2023 om 07:59:

[..]

Het is de zoveelste persoonlijke actie van max88 tegen mij. Maar ja het is een vrouw he en die worden hier beschermd op dit vrouwen forum. Dus als je eerlijk bent rapporteer ons beide.

Jij bent sinds de actie van je vrouw actief bezig om vrouwen weg te zetten als labiele, doortrapte, manipulatieve wezens die er alleen op uit zijn mannen kapot te maken. Er is verder niemand op dit forum die er een man/vrouw kwestie van maakt. Ook Max niet. En daar bovenop gooi je dan nog zo’n reactie die echt niet door de beugel kan.

We zitten hier niet op Twitter of zo Ruud, dit is een discussieplatform en we laten elkaar hier in onze waarde en we proberen elkaar te helpen. Denk je nou echt dat je met jouw tone of voice mensen zich prettig laat voelen hier als ze net nieuw binnen komen?

Pennestreek schreef op 29-04-2023 om 08:05:

[..]

Jij bent sinds de actie van je vrouw actief bezig om vrouwen weg te zetten als labiele, doortrapte, manipulatieve wezens die er alleen op uit zijn mannen kapot te maken. Er is verder niemand op dit forum die er een man/vrouw kwestie van maakt. 

Ik zal het de komende benoemen met opmerkingen over anti-man die op dit forum worden geplaatst. Dat mag wel natuurlijk. Je zal er van schrikken @Pennestreek

Mstrfrm

Mstrfrm

29-04-2023 om 10:27 Topicstarter

Anna Cara schreef op 29-04-2023 om 06:51:

Hey M, wat is het toch shitty hè als vertrouwen verbroken wordt. Jouw vrouw is dus emotioneel vreemd gegaan. Als je het niet ontdekt had was het vrijwel zeker verder gegaan want de fase van bloot beelden delen was al gestart. En als er weer contact komt terwijl zij nog beetje zwak heeft voor hem, gaat het zeker mis. Onderschat dat niet. Ook jouw partner moet dat niet onderschatten.

Wat kan ik zeggen, 10 maanden met haar terugval en slechts twee maandjes goed gevoel, is niks qua verwerking voor jou. Denk eerder aan twee jaar na het stoppen. En dan zonder contact!

Maar veel belangrijker nog, ook niet voor jouw vrouw. Zeker omdat het, nadat jullie afspraken maakten, zij het weer heeft opgepakt met die man en er nog gevoelens spelen. Heel belangrijk is het om helder te krijgen bij jouw vrouw wat haar drijfveren waren. Wat bracht dat flirten haar. Wat voelde ze bij het zien van hem, van de fotos? Wat voelt ze nu voor die man? Voelt ze zich gewild? Sexy? Wat maakte dat ze afsprak geen contact meer te zullen hebben, maar toch weer ging appen? Zij bekende dit zelf aan jou. wat maakte dat zij dat deed (is trouwens heel positief!). Hoe ziet ze nieuw contact voor zich straks op die club? Het zegt iets over haar. Haar behoeftes. Niet over jou. Dat jullie weer liefde voelen stromen is erg goed. Jullie zijn goed in verbinding zo te lezen. Belangrijk!

Niet aanvallend praten maar onderzoekend. Zij moet goed in beeld krijgen wat maakt wat zij voelt, denkt en wat zij doet. Hebben jullie zulke gesprekken gevoerd? Heeft zij ook een afsluitend gesprek gevoerd met deze coach? Een closure? Juist doodzwijgen prikkelt. Denk niet aan rood. Dat dus.

Mijn man is vreemdgegaan, zag deze vrouw ook regelmatig op sportveld, het begon eerst leuk contact te krijgen, dat werd flirten en uiteindelijk na langere tijd, sex. Werd ontdekt. We spraken ook af geen contact meer. Jaar later werden ze weer betrapt. De andere vrouw bleef daarna contact zoeken. Ook dat is iets wat lastig is. Mijn man moest nee zeggen. En blijven zeggen. Tegen zichzelf en haar.

Hoe staat die man er eigenlijk in?

Wat mij betreft is elk verhaal anders maar blijkt te vaak dat aantrekkingskracht / verliefdheid / goed gevoel hebben bij een ander iets te zijn wat onze partners prikkelt. Zodra zij terug gaat, het is echt nog kort geleden, zal dezelfde spanning terugkomen. Jouw vrouw probeert een bal onder water te duwen. Dat gaat mis.

Mijn ervaring is dat mijn partner het bagatalliseerde, klein maakte. Maar dat hij wel verslaafd leek. Hij geloofde zelf sterk dat er niets meer zou gebeuren. Heel overtuigd was hij. Maar deed het toch. Werd weer geprikkeld.

Dus ik ben van team: bindt de kat niet op het spek. Maar ook omdat jouw gevoel (jouw angst) niet gevoed moet worden. Jouw vertrouwen in haar moet weer groeien, dat doe je niet in paar maanden.

Lastige is, wanneer dan wel? Jouw vrouw stelt niet onterecht de vraag wanneer ligt het achter ons. Kijk vg of weer contact zoeken kan altijd, ook zonder dat ze daar gaat sporten. Maar jouw vrouw is nog niet stabiel in haar gevoel voor die man. Toch? Wat heeft zij nodig om daar van af te komen? En wat heb jij nodig om te vertrouwen dat zij geen flirt weer begint?

Daar gaat het uiteindelijk om. Wat maakt jouw angst? Waar ben jij bang voor? Wanneer niet meer? Wat maakt dat zij denkt ik ben klaar met die flirt.

Xxx

Dank voor je uitgebreide antwoord Anna!  

Het is inderdaad echt een sh*t gevoel. Vooral omdat ik dit nooit aan had zien komen, en het past ook absoluut niet bij hoe ik mijn vrouw ken.  

We hebben relatietherapie gehad en veel gepraat om uit te zoeken waarom dit gebeurd is. Dat heeft ons geholpen, we hadden en hebben nog steeds een goede relatie. We kunnen goed praten, staan open voor elkaar en gunnen elkaar ook veel. Doordat we nu in een drukke fase in ons leven zitten met jonge kinderen is er weinig tijd voor elkaar. Daar hebben we wel steken laten vallen. De affaire voelde voor haar als loskomen van de drukte van het gezin, en ze voelde zich weer een soort van vrij, speels en zorgeloos. Iets wat ze in de relatie de afgelopen jaren niet gevoeld heeft. De mate van aatrekkingskracht die ze voelde was er voor mij ook al lang niet meer zo hevig als dat ze dat voor hem had. Uiteindelijk ook heel logisch na 14 jaar, dat beseft ze zich nu gelukkig ook. Het waren soms confronterende gesprekken maar wel heel waardevol om elkaar te blijven begrijpen.  

De derde persoon heeft zelf een relatie en was ook duidelijk naar mijn vrouw dat hij absoluut wilde dat de affaire geheim bleef. Het was hem alleen te doen om de sex. Mijn vrouw stond er hetzelfde in, ze zag in hem geen potentiele partner maar voelde wel een sterke (sexuele) aantrekkingskracht. Hij heeft haar gevraagd om een keer naar zijn huis te komen, dat heeft ze afgehouden omdat ze dat 'echt' als vreemdgaan zag. Al ziet ze ook in dat wat er nu gebeurd is niet minder erg is.

Wat je zegt over het bagatelliseren is precies wat ik ook denk. Als daar nog steeds gevoel en aantrekkingskracht zit, dan gaat dat niet zeker niet minder worden als ze hem weer meerdere keren per week ziet. En dan is is het een kwestie van een keer een appje om een les te verplaatsen of iets dergelijks al genoeg om weer een gesprek te beginnen. En grenzen vervagen dan snel naar mijn idee.  Daar zit mijn angst. Dat het met hele kleine stapjes toch weer leidt tot het opzoeken van grenzen en dat ze weer verlangens en gevoelens krijgt die ons als stel in de weg staan.

En juist omdat we elkaar nu zo goed begrijpen vindt ik het lastig hier hard in te zijn. Ik gun haar het geluk dat ze krijgt van het sporten en het contact met de anders sporters daar.  Maar in mijn hoofd is dit een 'recipe for disaster'. 


R

Laatste offtopic: Nou Ruud, ik ben met meerderen één van de personen geweest die je ondanks je vijandigheid redelijk trouw geprobeerd heeft te helpen om in te zien wat er speelde.
Ik ben direct naar je omdat je zelf deze man adviezen geeft en dat op een grove, gefrustreerde manier richting vrouwen meedeelt. 
En dan ben ik op een directe, doch nette manier duidelijk en dan vind je dat ik verantwoordelijk had moeten zijn naar mijn eigen gezin? Ik heb je nog nooit aangevallen; wel ben ik eerlijk geweest omdat ik het ondanks je toon rot vond voor je.

Ik nodig je uit om dat in een persoonlijk bericht aan mij duidelijk te maken, wat je daarmee bedoelt: "in de spiegel kijken en veranwoordelijkheid nemen voor je eigen gezin", dan kunnen we verder dit topic netjes houden. Dus ik wacht op je pb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.