Relaties Relaties

Relaties

Ojee

Ojee

05-04-2019 om 20:10

Wat je over hebt voor je partner


Jaina

Jaina

09-04-2019 om 01:40

Gelovigen op reis

Ik zou niet zo vlug meegaan met een groepsreis van een groep gelovigen als ik zelf niet dat geloof aanhang. Het hangt natuurlijk wel af van de reis maar als er samen wordt gebeden, bijbel lezen, kerkdiensten… dan zou ik dat niet zo vlug doen. Ik zou me daar vrij onprettig bij voelen als ik daar zelf niet in zou geloven of wat feeling mee zou hebben. Gewoon een groepsreis zou ik wel overwegen.

Zelf ben ik wel gelovig dus ik zou er niet zo'n moeite mee hebben. Ik herinner me nu ook een vakantie naar Bretagne van jaren terug met een evangelische groep. Dat was prima. Ik ben zelf niet evangelisch maar ik kan best wat hallejulah muziek verdragen. Was ook een gezellige groep. Maar wel elke dag bidden samen, muziek maken, bijbel lezen en dergelijke. Daar moet je maar zin in hebben.

Overigens zou ik naar Israel juist zeker niet met een christelijke reis meegaan. In de protestantse kerken is er vaak een enorm gedweep met Israel waar ik heel weinig mee heb. Ik zou geen zin hebben in het constante ophemelen van Israel zonder enige nuance. Plus dat deze reizen vaak de Palestijnse gebieden overslaan (wat natuurlijk nergens op slaat want als je zo christelijk bent dan wil je toch juist graag naar Bethlehem zou je denken). In elk geval met een groep strenge protestanten naar Israel gaan lijkt me vrij veel ergenissen opleveren en daar zou ik geen zin in hebben.

Ik zou man dus verzoeken een leuke neutrale groepsreis uit te zoeken of gewoon samen op de bonnefooi te gaan. Ik heb best iets voor mijn man over maar ik zou ook niet met een groep mensen van zijn geloof op een religieuze vakantie gaan ergens heen. Hij mag natuurlijk wel alleen gaan. Maar als we samen gaan dan zoeken we iets uit wat we allebei leuk vinden. Ik vind het niet nodig om mijn hele vakantie op te offeren aan iets wat hij graag wil maar ik echt niet wil

Gerber

Gerber

09-04-2019 om 10:32

gelovigen=Israël dwepers?

Hier valt heel wat op af te dingen hoor Jaina! Binnen de PKN is er juist de laatste jaren een opkomend kritisch geluid te horen ten aanzien van de politiek van de staat Israël tav de bezette gebieden. Het is allemaal niet zo zwart wit als hier gesteld wordt.
Wat betreft zo'n reis. Het hangt denk ik heel erg af van de benadering van de predikant die de reis organiseert. Ik ken mensen die een reis naar Israël hebben gemaakt waarbij geprobeerd is om een evenwicht te vinden in te bezoeken plaatsen. Niet alleen binnen de staat Israël, maar evenzo goed binnen Palestina. Waarbij de nadruk kwam te liggen op vredesprojecten: Zoals een israëlisch-palestijnse nabestaandengroep van ouders die een kind hadden verloren tijdens de intifada. Er werd in gezamenlijkheid geprobeerd te rouwen én om in verbondenheid elkaar vast te houden.
Kijk dus heel goed Ojee hoe het programma is opgebouwd: gaat het alleen om bijbelse plaatsen te bezoeken, of is er ook ruimte voor de huidige actualiteit? En van welke kant wordt die actualiteit belicht? En of jou dit interesseert natuurlijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2019 om 11:29

Jaina

Ik hield jouw motivatie om juist niet met zo'n groepsreis te gaan er nog buiten, maar inderdaad vind ik dat ook een extra reden om zelf niet met een christelijke groepsreis mee te willen gaan.

Jouw reis naar Bretagne lijkt op mijn weekje Limburg. Ik sta daar nu echt té ver vanaf om dat nog te willen, zelfs niet als mij dat gevraagd zou worden door man of vriendin. Nu is de kans daarop erg klein.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2019 om 11:45

Gerber

Ik denk dat het inderdaad waar is dat er veel gaande is, maar ik heb ook de indruk dat we daar te weinig van horen, omdat dat niet populair is om te doen. Heel algemeen gezegd is onze maatschappij nu eenmaal meer Israël-sympathisant, dan Palestina-sympathisant. Als je daar iets anders in staat, ben je al snel een linkse rakker (zie Ad Hombre). Dat daar nog heel wat tussen ligt krijgen we hier niet bepaald breed uitgemeten via 'de media'.

Als de groep waar man van TS mee naar Israël gaat, met open blik het land door wil trekken, dan zou dat de reis interessanter kunnen maken, maar ook daar moet je maar zin in hebben. Niet iedereen zit te wachten op een portie geloof én politiek. Niet in het normale leven, laat staan tijdens een vakantie.

Plens

Plens

09-04-2019 om 13:10

Kaaskopje offtopic

Dat valt reuze mee, ook de keuze van scholen.
De vrijgemaakte kerk van jouw moeder is niet die van vandaag. Ook begin jaren '70 was dat al zo eigenlijk, ik zat op een christelijke school. Maar ook al was dat niet zo, dan was dat vrije keus.

Plens/Kaaskopje

Ik denk Kaaskopje onder gereformeerde scholen reformatorische scholen verstaat. De vrijgemaakt gereformeerden die ik ken stuurden hun kinderen daar ook niet heen. Vrijgemaakt gereformeerden zijn vrij traditioneel in hun geloofsopvatting, maar staan wel meer in de wereld dan bijv. Geref Gemeenten, Oudgereformeerden, kortom de SGP-aanhang met hoedjes en zwarte kousen.

Overigens snap ik best waarom die hun kinderen naar reformatorische scholen sturen. Die willen hun kinderen niet aan de verleiding van de buitenwereld blootstellen, een partner uit eigen kring vinden, en niet uit de toon vallen. De jongeren die op onze scholengemeenschap in 4 havo binnenstroomden vanuit de reformatorische mavo herkende je meteen. Je hoeft het niet met mensen eens te zijn om hun beweegredenen te begrijpen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-04-2019 om 17:31

Zeker

weet ik dat de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt niet even orthodox is als bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente.
Maar ze valt ook echt niet onder het hoofdje vrijzinnig hoor. En uit wat ts zei, kreeg ik de indruk dat ze dat nav het woord ‘vrijgemaakt’ dat wel zo opvatte.

En al met al denk ik dat de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt nog steeds meer in de behoudende dan de moderne hoek zit. Ook al is men meer ‘in de wereld’ dan sommige andere kerken en al werkt men steeds meer samen met ‘lichtere’ stromingen.

Jaina

Jaina

09-04-2019 om 17:48

Gerben

Ja, misschien is mijn beeld hopeloos ouderwets. Ik ben blijven steken bij Christenen voor Israel en dergelijke. Vroeger veel op de EO programma's over Israel en zo. Bij evangelische christenen zie je het ook nog. Las daar van de week nog een artikel over. In de Volkskrant misschien? Maar inderdaad het is vast verouderd en doet geen genoegen aan de rijke schakeringen binnen het Christendom.
Dus inderdaad misschien op onderzoek gaan naar wat er precies gaat gebeuren op reis, inclusief route, hoeveelheid kerkelijke activiteiten etc. Daarna kan je in elk geval een beter doordachte keuze maken.

margaretha

margaretha

09-04-2019 om 18:14

vrijgemaakt

gerefomeerd vrijgemaakte kerken kunnen nogal verschillen in orthodoxie. Die uit Friesland bv. zijn veel minder streng dan die uit Oost-Overijssel (12 jaar geleden dan want hoe hun ontwikkeling daarna gegaan is weet ik weer niet). In O-O waren/ zijn er aparte scholen voor die groep.
Zou de topicstarter misschien vrijgemaakt geschreven hebben en vrijzinnig bedoelen? Dan kom je in een heel andere groep terecht en lijkt het mij geen enkel probleem om mee te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2019 om 20:27

Kenfan

Och ja reformatorisch is wel iets anders dan een gewone christelijke school, dat is waar. Ik gooi ze door elkaar merk ik nu ook. In mijn familie is daar wel voor gekozen door in ieder geval een gezin. Kilometers van huis, dus met de auto. Ik heb zelf op een christelijke lagere school gezeten.

Ik heb inderdaad de indruk dat mijn familie redelijk "normaal" in de wereld staat. Mijn neven aan vaders kant ook wel. Ze accepteren dat wij niet overal aan meedoen, maar ik vermoed dat ze in stilte medelijden met ons hebben en het de schuld van mijn ouders is dat we van het rechte pad zijn geraakt.

Israelvisie gereformeerd vrijgemaakten

Die is van alle niet vrijzinnige kerken denk ik het minst pro huidig Israel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.