Relaties Relaties

Relaties

Wij werken samen thuis: zegen of vloek?

Let op klaagtopic. 

Als het je ergert, zap dan weg.

Sinds de coronatijd mogen mijn man en ik thuiswerken. Werkgever van mijn man wil eigenlijk dat iedereen naar kantoor komt, hij heeft een uitzonderingspositie bedongen en werkt twee tot drie dagen thuis. 

Ik werk vier dagen thuis en één op kantoor. Mag meer naar het kantoor is vaak uitgestorven op de niet kantoordagen. Nu heb ik zelf geen grote problemen met alleen thuiswerken maar dagen samen thuiswerken begint mij echt tegen te staan. Waarom?:
- Soms vallen onze thuiswerkdagen zo dat wij een volle week thuiszitten. Zeker als in het weekend geen dingen op de rol staan, voel ik het als beklemmend. Ik mis rust in huis en even niemand om mij heen.
- Ik probeer mijn werkagenda zo in te richten dat ik weinig overleg heb op dagen dat wij samen thuiswerken. Zeker als wij tegelijk aan het bellen/teamsen zijn hoor je elkaar. Alleen is mijn man flexibel dat hij vaak in de ochtend besluit om wel of niet naar kantoor te gaan. Dus ik moest laatst een cursus geven , opgesloten in de hobbykamer met allerlei achtergrondgeluiden van mijn man
- Onze werktijden verschillen. Ik heb eerder klaar maar kan vervolgens twee uur weinig in huis doen want mijn man is nog bezig
- Man werkt in de woonkamer, met radio aan of fluit graag tijdens het werk. Ik werk juist graag in alle stilte en liefst niet opgesloten in een kamer
- Woonkamer heeft open keuken dus ik stoor als ik koffie wil zetten tijdens een gesprek. Constant rekening houden met eventuele calls
- Ons huis heeft te weinig kamers om goed te functioneren als gezamenlijke thuiswerk plek

Een gesprek hierover slaat dood aangezien hij het probleem niet herkend. Daarnaast voelt hij alsof ik hem het huis uit wil hebben (klopt ook) terwijl het ook zijn huis is. 

Thuiswerken wordt dus meer vloek. Herkenbaar? 


Als je man in de woonkamer werkt, waar werk jij dan? Kunnen jullie niet beter van plaats wisselen?

Maar waarom ga je dan niet gewoon naar kantoor? 
Toen de pandemie toesloeg, moest ik thuiswerken, maar partner had een ondersteunende functie in de zorg en kon niet thuiswerken. En dat was maar goed ook. Als jij gek wordt van je partner op je lip dan kan je toch gewoon naar kantoor gaan? 

Zelf wil ik helemaal niet thuiswerken, want hier is de bureaustoel beter, kan ik uit het raam kijken in plaats van naar een blinde muur, en beweeg ik meer wat lichamelijk beter voor mij is. En thuis kan ik slecht mobiel bellen, wat betekent dat ik steeds met mijn werktelefoon bij het raam moet staan als ik een collega bel.

Als jij eigenlijk wel wil thuiswerken, alleen zonder je man - dat zeg je niet, maar dat vermoed ik dan - dan zou ik proberen het met man op een akkoordje te gooien: hij een deel van de dagen en jij een deel.

Herkenbaar. De eerste 2,5 jaar van corona ging het prima. Man werkte op zonder en ik beneden in de voorkamer. Hij kwam beneden voor de lunch en soms halverwege de middag als de kinderen uit school kwamen. Halverwege de ochtend bracht ik hem een kopje thee. Echter nu vind hij de zolderkamer te koud. En wegens de hoge gasprijzen vind ik het ook wel zonde om op zolder de verwarming aan te doen. Dus nu werkt hij als ik niet op de werkplek beneden werk op mijn thuiswerkplek. Prima als ik die dag naar kantoor ben. Meestal 2 dagen per week. Maar wel heel vervelend op mijn vrije dag. Hij zit heel veel in overleg en ik heb dan constant het gevoel dat we bezoek hebben. Ik hoop dat het snel warmer wordt zodat hij weer naar zijn werkplek op zolder kan, zonder dat de verwarming daar aan hoeft. Afgezien van de kou is dat namelijk een prima werkplek. 

Je kunt een Senseo in de hobbykamer plaatsen; kan je toch koffie pakken.
Je kunt profijt hebben van een headset zodat je bij telefoongesprekken naar een rustiger ruimte kan lopen, of naar een stoel op je slaapkamer.
Met headset op heb je ook minder last van zijn gepraat.
Bij de action hebben ze bijzettafels die je deels onder de bank kan schuiven. Je kan ze ook deels onder je bed schuiven. Zo creëer je een mogelijke werkplek op bed met pc op die bijzettafel.
Het hangt er natuurlijk wel van af wat voor werk jij of jullie doen.

Hier snap ik dus helemaal niets van. Waarom ja je niet gewoon naar kantoor als je thuis zoveel last van je man hebt? Je schrijft dat het kantoor uitgestorven is, dus het klinkt alsof je daar wel een rustige werkplek kunt vinden.

Nu ik je openingsposting nog een keer doorlees denk ik wel: als jij iets hebt als het geven van een training, dan kan manlief daar toch best wel rekening mee houden? Ik vind dat je dat gewoon moet kunnen zeggen: volgende week donderdag moet ik een training geven, dus wil je dan alsjeblieft of naar kantoor gaan, of je gedeisd houden? 

Bij de schaarse gelegenheden dat wij hier allebei thuis zaten deden wij het ook zo: ik heb dan- en- dan een overleg, dan svp niet storen. 

Tenslotte: ik besef nu dat mijn "ga toch gewoon naar kantoor" misschien wat makkelijk praten is. Voor mij is kantoor iets meer dan een kwartiertje fietsen, niet iedereen heeft natuurlijk een kantoor zo dicht bij huis. 

Ik hoef ook maar 10 minuten te fietsen naar kantoor. Maar toch vind ik het fijner thuis te werken. Ik ga alleen naar kantoor omdat mijn teamleden ook gaan. Ik wil niet het buitenbeentje zijn. 

Ja ik snap het ook niet. Je werkt zelf 4 dagen per week thuis en dan is je man het probleem? 
Verder zou ik gewoon koffie pakken in de keuken. Als dat hem stoort in zijn overleg, zit ie blijkbaar niet op de goeie plek te overleggen.

Overigens snap ik het probleem op zich wel. Ik heb ook meer dan een jaar volledig thuisgewerkt en kon er maar met moeite aan wennen als mijn man in die periode ook eens een dagje thuiswerkte. Heel mijn ritme weg. Maar ik zag dat wel als mijn probleem en niet het zijne.

Ik werk nu in de woonkamer en als er iemand thuis is die lawaai maakt,  verkas ik voor overleggen naar 1 van de slaapkamers. Of ik zet de boel op mute.
Het is namelijk ook hun huis en woonkamer.

margreetder

margreetder

08-03-2023 om 15:06 Topicstarter

Ik overweeg ook om vaker naar kantoor te gaan, als is het maar om de sfeer thuis goed te houden. Wat dan weer niet meehelpt is de spontaniteit waarmee mijn man besluit thuis te werken. Vanochtend ging de wekker en ik hoor 5 minuten later "ik werk vandaag toch even thuis", dan ik ben ik al veel te laat om met de trein op werk te verschijnen. Mijn reistijd ligt rond de 75 tot 90 minuten. Man gaat met de auto is slechts 25 minuten onderweg.
Wat hierboven is geschreven: ik ben uit mijn ritme met deze flexibiliteit. 

Ik denk dat je gewoon aan man moet uitleggen dat je daar flink last van hebt, dus dat je geen spontane acties meer wilt. Misschien toch gewoon een vaste verdeling in dagen. Of andere afspraken zodat je dit soort problemen niet meer hebt - een betere territoriumverdeling in huis, of besluiten dat spontane acties uiterlijk de dag ervoor voor het slapen gaan moeten worden aangekondigd. 

Andere optie: jij structureel naar kantoor, hij structureel thuis, en hij regelt de huishoudelijke klussen die verenigbaar zijn met thuiswerken, waardoor - neem ik aan - jij wel meer reistijd hebt, maar minder werk in huis en dat valt dan tegen elkaar weg. Zoiets.

" Mijn reistijd ligt rond de 75 tot 90 minuten. Man gaat met de auto is slechts 25 minuten onderweg."

Kan jij ook met de auto naar je werk en kost dat dan minder tijd? 

margreetder

margreetder

08-03-2023 om 15:34 Topicstarter

Temet schreef op 08-03-2023 om 15:17:

" Mijn reistijd ligt rond de 75 tot 90 minuten. Man gaat met de auto is slechts 25 minuten onderweg."

Kan jij ook met de auto naar je werk en kost dat dan minder tijd?

Theoretisch kan ik met de auto, scheelt enorm qua reistijd. Nadeel parkeren is blauwe zone of betalen tegen forse tarieven € 5 per uur. 

Hij (h)erkent het probleem niet omdat het niet zijn probleem is. Dat betekent niet dat het probleem niet valide is! De ene dag dat jij thuiswerkt, waarom zou hij niet naar kantoor kunnen gaan. Ik snap volkomen dat jij ook wel eens alleen thuis wilt zijn. Dat heb ik ook, heerlijk is dat. Dat is nog afgezien van te weinig kamers, te dunne muurtjes, de open keuken etc..

Waarmee ik wil zeggen dat je echt een valide punt hebt of hij dat nu ziet als probleem of niet (als hij zijn probleem niet is, hoeft hij ook niet voor de oplossing te zorgen (zo denkt mijn man in elk geval vaak)). Voor mij zou dat het probleem zijn: niet serieus genomen worden door mijn partner. 

Hij herkent het probleem niet, schrijf je? Misschien moet je dan gewoon wel WEL koffie zetten o.i.d. tijdens zijn calls - dan merkt hij misschien wel wat het probleem is? Ik krijg het gevoel dat jij op eieren loopt om te zorgen dat hij ongestoord kan werken, terwijl hij op stel en sprong zijn ideeën wijzigt (zodat jij op zolder een online training moet gaan geven). Zeker voor zoiets als een training geven: zou je die dag dan niet de beste thuiswerkplek kunnen 'reserveren'. Net als je zou doen met een auto: ik moet maandag a.s. naar locatieX, kan niet met OV, dus kan ik dan die dag de auto gebruiken? (althans, zo gaat het bij ons, wij hebben 1 auto).

Zo lang jij om zijn grillen heen laveert, ervaart hij inderdaad geen probleem.
Er is eigenlijk geen ruimte om met twee personen thuis te werken bij jullie.
Dus afstemmen. Als jij één keer thuiswerkt, kan hij die dag best vast naar kantoor.
Er is niks mis met een beetje ritme in de week. Dus bijvoorbeeld jij werkt de woensdag vast thuis, dan kan hij de woensdag vast naar kantoor. De rest kan hij dan zelf bekijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.