Relaties Relaties

Relaties

Zo gekwetst... dat ik het niet meer weet....

• Depressie bij de vreemdganger komt vaak voor. Vreemdgaan vraagt nl voortdurend veel mentale energie (liegen, plannen, verbergen). Wanneer dit stopt, stort je soms emotioneel in. Ook heeft je man nu Confrontatie met de gevolgen, hij ziet nu direct de pijn en woede bij je, wat kan leiden tot een gevoel van trauma ( ja ook bij de vreemdganger) De onzekerheid of je relatie nog standhoudt of dat je alles definitief hebt verwoest, kan leiden tot een depressief gevoel en een 'verdwenen zelf'. Mijn man had een paar maanden nadat ik hem met mijn vriendin betrapt had, zelfs suïcidale gedachten gekregen. Hij had ook al berekend hoeveel hij van welk middel moest nemen (is arts) en afscheidsbrieven geschreven in zijn hoofd. Fysiek was hij op een ochtend na weer een slapeloze nacht, tot niets meer in staat en lag letterlijk op de grond. Gelukkig was er een vriend die naar hem toe kwam. (ik had toen geen contact met hem behalve summier over de kinderen) Daarna ging de knop leek het wel om en kon hij verantwoordelijkheid voor zijn daden nemen. Soms moet iemand de bodem raken voordat er echt emotioneel schuldbesef komt. 
LifeEvent! schreef op 24-03-2026 om 23:59:
  • Depressie bij de vreemdganger komt vaak voor. Vreemdgaan vraagt nl voortdurend veel mentale energie (liegen, plannen, verbergen). Wanneer dit stopt, stort je soms emotioneel in. Ook heeft je man nu Confrontatie met de gevolgen, hij ziet nu direct de pijn en woede bij je, wat kan leiden tot een gevoel van trauma ( ja ook bij de vreemdganger) De onzekerheid of je relatie nog standhoudt of dat je alles definitief hebt verwoest, kan leiden tot een depressief gevoel en een 'verdwenen zelf'. Mijn man had een paar maanden nadat ik hem met mijn vriendin betrapt had, zelfs suïcidale gedachten gekregen. Hij had ook al berekend hoeveel hij van welk middel moest nemen (is arts) en afscheidsbrieven geschreven in zijn hoofd. Fysiek was hij op een ochtend na weer een slapeloze nacht, tot niets meer in staat en lag letterlijk op de grond. Gelukkig was er een vriend die naar hem toe kwam. (ik had toen geen contact met hem behalve summier over de kinderen) Daarna ging de knop leek het wel om en kon hij verantwoordelijkheid voor zijn daden nemen. Soms moet iemand de bodem raken voordat er echt emotioneel schuldbesef komt.

Respectvol naar jou bedoeld, maar: ik ( eve fictief als bedrogene) heb echt geen boodschap aan de oorzaken die aan vreemdgaan ten grondslag kunnen liggen. Niet elk vreselijk verleden leidt ertoe dat iemand vreemdgaat/verslaafd raakt enz. Ik vind dat geen reden, geen excuus. Ook niet dat iemand tot het gaatje moet gaan om schuldbesef te krijgen. Dat zou mijn hart niet verzachten; berouw komt na de zonde. Ik vind het emotioneel onvolwassen, infantiel, impulsief, primair om vreemd te gaan en in dit geval heeft hij zélf zijn transplantatie op scherp gezet en nu voelt zíj de druk en de verantwoording. Ik vind dat bizar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.