Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Lieve

Lieve

30-01-2009 om 21:18

Wat Klink kan, kunnen wij ook (evolutie versus geloof)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanprijzing en een verloren hond

tinus:"4. Als KPN ongeadresseerde overheidsinformatie bezorgt (zoals voorlichting over het EPD), moeten de NeeNee en NeeJa stickers genegeerd worden."
Waar heb je die wijsheid vandaan? Zou je überhaupt willen dat het zo werkt?
tinus:"1. Is een folder over creationisme handelsreclame of vorlichting?"
Het is wat je het noemt, maar ook een openbare aanprijzing, namelijk van het creationisme (of het epd, of de verkiezingen).
tinus:"2. Moet iedereen zich aan de NeeNee en NeeJa stickers houden? Of is dat vrijblijvend? Of gelden die stickers alleen voor een beperkte groep?"
Particulieren niet. Je mag wel huis aan huis een briefje in de bus doen als je je hond of kat kwijt bent.
Groet,
Miriam Lavell

Quilla

Quilla

03-02-2009 om 22:18

Aan de bewoners van dit pand

Ik dacht eerlijk gezegd, dat "aan de bewoners van dit pand" op een envelop zetten een handige truc was om ja/nee en nee/nee stickers te omzeilen. Want dan zou het geadresseerd zijn, dus bezorgd moeten worden.

Is dat niet zo dan? (Laat het maar niet zo zijn, want straks breng ik de verspreiders van het foldertje nog op ideeen...)

Niet genoeg

"Ik dacht eerlijk gezegd, dat "aan de bewoners van dit pand" op een envelop zetten een handige truc was om ja/nee en nee/nee stickers te omzeilen."
Nee. Om het geadresseerde post te laten zijn, moeten alle poststukken in adressering van elkaar verschillen, dus minstens straatnaam, huisnummer en postcode hebben.
Zijn de poststukken identiek (geachte bewoner, bewoners van dit pand), dan gaat het om ongeadresseerde post. Is de inhoud uitsluitend feitelijk (maandag 23/08 zal het water worden afgesloten voor werkzaamheden), dan werkt de nee nee sticker niet (gelukkig maar).
Zodra de tekst meer dan de louter fieten bevat, is het een aanprijzing. Zelfs als het een tekst tegen iets is (wij wijzen u op de gevaren van drankgebruik). Dan is het namelijk een aanprijzing van de gedachte iets niet goed te vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Retour afzender

Ik denk dat ik de folder toch maar retour afzender doe ipv in het konijnenhok.

Vraag

Ik erger me niet zo aan de post waar ik niets mee heb, 'k probeer de moeite die er wordt gedaan te waarderen...zelfs als ik de Wachttoren op mijn deurmat vind

Ik voel me als christen juist vaak te kort schieten, 'k ben nu niet echt het type om te evangeliseren...

Maar stel, stel dat God écht bestaat, zouden jullie het ons christenen, dan niet kwalijk nemen dat we niet meer moeite hebben gedaan om jullie te overtuigen?

(en dan heb ik het niet over het geloof opdringen, maar puur informatie geven zoals met deze folder e.d.)

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 09:24

Milou

Milou:
"Maar stel, stel dat God écht bestaat, zouden jullie het ons christenen, dan niet kwalijk nemen dat we niet meer moeite hebben gedaan om jullie te overtuigen?"
Stel dat _welke_ god bestaat? De christelijek god? Of die van de moslims? Huitzilopochtli? Flying Spaghetti Monster?

Pop-up

Milou:"Maar stel, stel dat God écht bestaat, zouden jullie het ons christenen, dan niet kwalijk nemen dat we niet meer moeite hebben gedaan om jullie te overtuigen?"
Dat is onmogelijk. Niet religieus zijn betekent namelijk vooral zelf verantwoordelijk zijn voor je eigen keuzes en zelf de consequenties van dragen. Het wordt nooit de schuld van een ander of een daad van God.
Milou:"en dan heb ik het niet over het geloof opdringen, maar puur informatie geven zoals met deze folder e.d."
Dit soort folders bevatten geen pure informatie. Ze opsturen is ook opdringen. Zelfs christenen snappen dat, want ze storen zich massaal aan blote billen op billboards, in advertenties of folders.
Dit soort uitingen 'informatie' noemen, gaat je niet helpen. Ik weet er nog wel een. Een huis-aan-huisfolder over dildo's, de G-spot, ejaculerend klaarkomen bij vrouwen en het nut van masturbatie.
Of eh... gewoon een lesje met leuke illustraties en 3d pop-up over waar de kinderen vandaan komen.
Ik zal er een geurpagina bij doen.
Groet,
Miriam Lavell

Knurf

Oke, dat kan ik goed begrijpen.

Snap je mijn "schuldgevoel" wel een beetje of is dat in jouw ogen totaal overbodig?

Gr. Milou

Milou

Als God echt bestaat, dan zal'ie grootmoedig genoeg zijn om te kijken naar de manier waarop mensen geleefd hebben, rekening hebben gehouden met anderen, andere mensen geholpen. En dan zijn er diverse machtige christenen die hopeloos door de mand vallen. Als God níet kijkt naar deugdzaam leven, dan wil ik niets met hem te maken hebben.

Maar verder geldt vooral dat ik zelf kan nadenken. Daar heb ik geen brievenbusfolder voor nodig.

Groeten, Dorothea

Schuldgevoel

Milou:"Snap je mijn "schuldgevoel" wel een beetje of is dat in jouw ogen totaal overbodig? "
Dat is wat mij betreft het ergste wat religie met je doet. Als er al een god zou bestaan, dan is daarmee prima te leven zonder hordes mensen in een keurslijf van schuld en boete te persen en dus ook zonder de gevoelde nood om zieltjes te winnen.
Niet in god geloven is vooral niet geloven in de manier waarop dat geloof veelal vorm gegeven wordt. Dat kan niet goed zijn voor mensen.
Groet,
Miriam Lavell

M. lavell

Het is niet mijn bedoeling om die folder goed te praten hoor, voor mij hoeft dat ook niet zo nodig.

Zoals eerder gezegd stoor ik me niet aan zulke folders, ook niet aan de folders van Christine le Duc of iets dergelijks, die verdwijnen gewoon bij het oud papier.

Zo'n reclame van "God bestaat niet" op de bussen vind ik dan wel weer storend, daar kun je je niet aan ontrekken.
Net zoals ik reclame met "God bestaat wel" of "Allah bestaat niet" ook niet goedkeur, waarom zouden we bepaalde mensen kwetsen?

De kerk zou niet kunnen bestaan

Milou:"Zo\'n reclame van "God bestaat niet" op de bussen vind ik dan wel weer storend, daar kun je je niet aan ontrekken. "
Je kunt je ook niet onttrekken aan kerkgebouwen, kruisen, klokgelui en meer van dat. De openbare ruimte is van iedereen en daar zie en hoor je dus iedereen. Je kunt willen dat we allemaal neutraal door het leven gaan, maar dat wordt dan oostblok architectuur en idereen een burka.
De grens ligt bij je brievenbus. Die hoef je niet overal voor te lenen.
Milou:"Net zoals ik reclame met "God bestaat wel" of "Allah bestaat niet" ook niet goedkeur, waarom zouden we bepaalde mensen kwetsen?"
Hoe zat het ook weer met die balk en die splinter. Als je dit werkelijk meent, pleit dan binnen je eigen kring voor het terugtrekken van het geloof uit de openbare ruimte. Ban elk herkenningsteken uit. Ook die rare visjes op auto's alsjeblieft.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus

Ik snap wat je bedoel...in mijn geval de God van het Christendom, maar ingeval van een moslim is dat Allah, etc,etc...

M lavell

Hmm...zelf vind ik visjes e.d. niet storend, net zoals ik een moslim teken of wat dan ook niet storend zou vinden.

Een Moskee vind ik ook niet storend om te zien. Door een visje, kerk of moskee te zien word je toch niets opgedrongen?

Zo'n folder komt dan een stuk dichterbij vind ik, dat komt dichterbij opdringen in de buurt...(hoewel ik dat nog steeds niet zo ervaar)

Groetjes Milou

Doet er niet toe

Milou:"Hmm...zelf vind ik visjes e.d. niet storend, net zoals ik een moslim teken of wat dan ook niet storend zou vinden."
Dat doet er niet toe. Je vraag was: waarom zouden we bepaalde mensen kwetsen? Zoek daar nu eens een consequent antwoord bij.
Groet,
Miriam Lavell

M. lavell

Dat ligt aan de defenitie die iemand van kwetsend heeft en tja, daar kun je natuurlijk heel veel kanten mee op. Wat ik niet als kwetsend ervaar, ervaart een ander wel zo.

Daar kun je je een eindeloze discussie over opstarten...

Hoeft niet steeds opnieuw

Milou:"Daar kun je je een eindeloze discussie over opstarten..."
Of je kunt je neerleggen bij de uitkomst van de discussie zoals we daar al jaren mee leven. In de openbare ruimte mogen we zijn wie we zijn en dat ook laten zien, ook al zijn er mensen die door hun anders zijn dat niet zo fijn vinden. Jij je kerk en je boer met 'Jezus redt' op zijn dak, ik mijn bus met god bestaat niet.
De grens ligt bij de brievenbus, de drempel van de voordeur en de telefoon.
Groet,
Miriam Lavell

M lavell

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Zo'n bus vind ik dan weer te ver gaan. (ongeacht wat er op staat, God, Allah what ever).

Maar goed, wat ik er van vind doet er op zich niet toe zolang het wettelijk toegestaan is.

Die boer moet dat "Jezus redt". voor zover ik heb begrepen, toch ook van zijn dak verwijderen?

Precario

Milou:"Die boer moet dat "Jezus redt". voor zover ik heb begrepen, toch ook van zijn dak verwijderen? "
Nee, hij moet er precariorechten voor betalen. Het is reclame namelijk.
Groet,
Miriam Lavell

M. lavell

Oke, dat had ik niet begrepen.

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 10:06

Precario

Miriam:
"Nee, hij moet er precariorechten voor betalen. Het is reclame namelijk."
Eh, nee. Precario is belasting (in feite een soort huur) voor het gebruik van gemeentegrond. Heeft verder niets met reclame te maken.
Ik geloof dat de letters van het dak moesten, omdat ze in strijd zijn met de lokale welstandseisen (dus in strijd met de bouwvergunning).

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 10:11

Richting godwin

Ik:"2. Moet iedereen zich aan de NeeNee en NeeJa stickers houden? Of is dat vrijblijvend? Of gelden die stickers alleen voor een beperkte groep?"
Miriam:"Particulieren niet. Je mag wel huis aan huis een briefje in de bus doen als je je hond of kat kwijt bent."
Waar heb je die wijsheid vandaan? Zou je überhaupt willen dat het zo werkt?

dat geldt ook voor de rest van je wijsheid: Waar baseer jij op, dat deze creationisme folder handelsreclame is? is dat jouw hineininterpretatie, of wordt die ook door anderen gedeeld?

(overigens wacht ik op de Godwin, ik herinner me een discussie over koken-uit-zakjes...)

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 10:13

Miliu en de bus

Milou:
"Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Zo'n bus vind ik dan weer te ver gaan."
Waarom? Wat is het verschil met de 'Jezus Redt' posters die je vroeger op NS stations zag hangen?

Is ook zo

tinus:"Eh, nee. Precario is belasting (in feite een soort huur) voor het gebruik van gemeentegrond."
Je hebt gelijk.
tinus:"Heeft verder niets met reclame te maken. Ik geloof dat de letters van het dak moesten, omdat ze in strijd zijn met de lokale welstandseisen (dus in strijd met de bouwvergunning)."
De letters moeten van het dak omdat ze reclame zijn en reclameuitingen aan strikte regels verbonden zijn. Wat hij moet betalen is een boete als hij ze niet van het dak haalt.
"De welstandscommissie vond dat een dergelijke uiting niet paste in de omgeving. Volgens de gemeente gaat het om een reclameuiting en die is gebonden aan strikte maten. De tekst mag niet meer dan vijf procent van het dakoppervlak innemen."
http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2736997/Steun_n_bouwlamp_Jezus_Redt.html
Groet,
Miriam Lavell

Stropop

tinus:"Waar heb je die wijsheid vandaan? Zou je überhaupt willen dat het zo werkt?"
Lees de code voor ongeadresseerd drukwerk.
tinus:"Waar baseer jij op, dat deze creationisme folder handelsreclame is? "
Waar baseer jij op dat alleen handelsreclame aan de code moet voldoen? Juist dat is de stropop die de ingeving veroorzaakt dat je teksten over god of van niet commerciele instellingen wel lukraak en ongevraagd overal zou kunnen bezorgen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus

Puur gevoelsmatig...

Maar idd, het is vergelijkbaar met zo'n poster van "Jezus redt".

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 10:26

Gevoelsmatig

Milou:
"Puur gevoelsmatig... "
Duh. Omdat die bus tegen JOUW overtuiging ingaat. En JIJ het dus confronterend vindt.

Milou:
"Maar idd, het is vergelijkbaar met zo\'n poster van "Jezus redt"."
Precies. Dus je kunt geen dubbele standaard hanteren. Dit mag allebei, of dit mag allebei niet.

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 10:32

Het dak

Miriam citeert het AD:
"De welstandscommissie vond dat een dergelijke uiting niet paste in de omgeving. Volgens de gemeente gaat het om een reclameuiting en die is gebonden aan strikte maten. De tekst mag niet meer dan vijf procent van het dakoppervlak innemen."

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2736997/Steun_n_bouwlamp_Jezus_Redt.html"
Uit de rest van het artikel blijkt dat deze interpretatie ('het is reclame') heftig omstreden is. Het zou je sieren, als je dat er eerlijk bij had gezegd.

Tinus

Dûûh, daarom schreef ik er ook bij dat het vergelijkbaar is

Schuldgevoel

Als je vanaf je prille jeugd geindoctrineerd wordt, is het inprenten van schuldgevoel een belangrijk onderdeel want dat houdt de gemeenschap in het gareel.Stel je voor dat je niet in de hemel komt en je familie dus nooit meer terugziet? Nee, je moet al die tegenstrijdige verhalen gewoon maar geloven en als kind geen vragen stellen zoals:

* "waar kwam al het water van de zondvloed vandaan, genoeg om de hele aarde tot ver boven de hoogste berg te bedekken?"En waar verdween dat water later opeens weer heen?

* Waarom moest Abraham van God zijn zoon offeren terwijl God stelt dat je niet mag doden?"

* Waarom stuurt God 2 gevaarlijke beren op kleine kinderen af die een profeet uitschelden voor kaalkop?Is dat niet ietwat overdreven?

*In Genesis staat dat er planten begonnen te groeien, nog voordat er zonlicht was ??

* Kain krijgt van God een merkteken, terwijl er dan nog maar 3 mensen op aarde zijn??

* Kanin bevolkt een hele stad, en dat in slechts 2 generaties? Was zijn moeder dan zo vruchtbaar??

Ik denk dat mensen zichzelf uit angst voor hel en verdoemenis voor de gek houden als ze dit soort dingen letterlijk nemen.Ik vind dat zeker niet onbegrijpelijk, want ik heb zelf jarenlang deze extreme groepsdruk ervaren.

groeten Damajo ( die als 9 jarige in de hoek moest staan van de schoolmeester na het stellen van deze vragen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.