Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Linn

Linn

29-08-2009 om 15:36

3000 euro voor zomervakantie..."normaal"?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NDK

NDK

10-09-2009 om 13:48

3000 euro is toch wel veel (vind ik)

Hier heeft drie weken kamperen in Zuid-Frankrijk (uitrusting al jaren compleet aanwezig) voor twee volwassenen en twee basisschoolkinderen in totaal 1500 EUR gekost. En dan hebben we voor ons doen nog extra uitgepakt met ijsjes, uit eten en vakantiecadeautjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 23:24

Ja maar

dan lukt het ook wel. Als je alleen voor een staanplaats hoeft te betalen, je eigen auto mee hebt, geen gebruik hoeft te maken van de plaatselijke bus of trein, dat scheelt toch wel. Hoewel... in Frankrijk zijn veel tolwegen toch? (ben er nog nooit met een auto geweest) Maar als wij al een tent hadden gehad en dat met een eigen auto hadden kunnen vervoeren, had ons dat sowieso rond de 1200 euro gescheeld. Ik heb geen idee hoe duur het is om met een eigen auto naar Frankrijk te gaan.

Tol in frankrijk

Kaaskopje, wij waren voor onze reis naar Zuid-Frankrijk in totaal 82 euro aan tol kwijt (route de soleil via dijon, lyon). We hebben 3 keer moeten tanken voor de snelweg, waarvan twee keer goedkoop in Luxemburg, laat dat eens 180 euro zijn geweest.

Verder moet je in de vergelijking met het ov natuurlijk de afschrijving van de auto rekenen (doen wij dus niet).

Chris

reina

reina

11-09-2009 om 09:42

Eigen vervoer versus ov

Onze auto verrijd een stuk meer met de caravan erachter dan zonder, dat kost naar Zuid-Frankrijk zeker € 200,- (en we rijden ter plekke ook altijd veel, want ik ga op vakantie om iets te zien), tolwegen kun je, als je niet snel naar je camping wilt sjesen, vermijden, dat hebben we soms wel, soms niet gedaan. De alternatieve route is veel mooier en rustiger, maar duurt ook langer (tenzij het op de route soleil 1 grote file is en jij kunt lekker doorrijden ) Ik reken voor de reiskosten helemaal naar het zuiden van Frankrijk zo'n € 500,-, incl tolwegen. Daarbij komt ook minstens 2 x een overnachting op een camping, reken daar zo'n € 30 voor. (Toen we met de tent gingen kostte het minder aan brandstof, maar overnachtten we onderweg altijd een keer in een hotel, wat uiteraard ook een kostenpost was). Het voordeel van een auto is dat de kosten niet oplopen per persoon, wat met de trein of vliegen dus wel zo is. Verder huren we ter plekke altijd een auto als we ergens zijn zonder eigen vervoer, kost uiteraard ook weer geld.

Tinus_p

Tinus_p

11-09-2009 om 11:46

Kaaskopje

Kaaskopje:
"Ik heb geen idee hoe duur het is om met een eigen auto naar Frankrijk te gaan."
Dat hangt er vanaf wat je precies meerekent, maar:
-benzine: 10-15 ct/km (afhankelijk van rijstijl en verbruik). Diesel is goedkoper.
-tol: 10 ct/km (op stukken waar tol is, zo kost lille-parijs 14.60).
-afschrijving/onderhoud/verzekering: lastig te schatten/berekenen. Reken je verzkeringskosten bv wel of niet mee? Zorgt die reis voor extra slijtage/onderhoud? Als je meerekent is 15-25 ct/km al snel realistisch.
Aangezien zuidfrankrijk zo'n 1200 km is enkele reis, kun je schatten wat die reis kost.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2009 om 23:32

Tinus

Dan kom ik dus grofweg gezegd uit op kwart van onze vliegkosten naar Slovenië vorig jaar. Dat scheelt dus nogal. Zoals Reina het vertelt kan het dus naar boven oplopen, maar dan nog... Het leven met een auto lijkt me soms erg duur, maar bij zaken als vakantie lijkt het me toch wel makkelijk hoor

reina

reina

12-09-2009 om 08:01

Kaaskopje

We hebben inderdaad wel eens gekeken of we ipv met de auto niet met het OV ergens naar toe konden gaan, zeker in een korte vakantie (zoals bijv in een meivakantie naar Toscane) geeft dat tijdwinst als je verder gaat dan zo'n 1000 km, maar het kwam, zelfs met 2 personen, altijd duurder uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.