Vakantie en uitjes

flora B
29-06-2009 om 07:30
Camping en de ochtend......
Hoi,
Ik heb heel veel zin om a.s weekend op vakantie te gaan maar zie weer op tegen de ochtenden. Onze jongste is altijd vroeg wakker......we hebben geluk dat hij op vakantie tot 7.00 slaapt. Omdat ze met z'n 3en slapen is dus de hele boel wakker. Hooguit een uur kan ik ze dan nog rustig houden, maar na een uur moet die deur van de caravan open.... Hoe doen jullie dit, eigenlijk vind ik het veel te vroeg voor de buren..............

Anneque
29-06-2009 om 08:11
Wat wij doen
Ja, gedoe hè, wij zitten met hetzelfde: 3 kinderen van 6,4 en 2 (slapen allemaal bij elkaar). Ze zijn vroeg wakker, ergens tussen 6 en half 7. We proberen nog een beetje rustig te cocoonen met zijn vijven in onze slaapttent, maar als dat niet meer gaat (wordt uiteindelijk stoeien/ruzie), gaat mijn man douchen en ik kleed de kinderen aan, lees ze voor en probeer de boel nog steeds rustig (en in de tent) te houden. Dan gaat man met alle kinderen naar het dorpje om zo langzaam mogelijk (geen probleem met 3 kinderen brood te halen, en wat beleg, of een krantje, whatever. Ik ga dan zo snél mogelijk douchen om maximaal te genieten van het eventjes alleen zijn. Tegen de tijd dat man en kinderen terug zijn, is er wel wat leven op de camping en kunnen we buiten eten. Dit is wel de luxe variant hoor, vaak ga ik ook mee naar 't dorpje, wandelen we even, eten en krantje kopen en verder hetzelfde verhaal.

tetie
29-06-2009 om 09:23
Dvd spelertje
Onze kinderen zijn nu op een leeftijd dat ze wat langer slapen, maar wat wij deden was: ze een filmpje laten zien. We hadden zo'n dvd speler voor in de auto en die zetten we 's morgens vroeg dan even aan in de caravan. Zij zaten heerlijk te kijken en wij konden nog even suffen.
Nu hebben ze een nintendo ds en ook dat werkt prima voor de vroege vogels.

Trix
29-06-2009 om 10:07
Flora, extra vraagje
Ik heb een extra vraag, of eigenlijk twee: waar gaan jullie heen en hoe is jullie ritme op vakantie? Houden jullie het gewone (typisch Nederlandse) ritme aan zoals thuis met avondeten tussen 6 en half 7, daarna douchen, tandenpoetsen en naar bed? Ik heb dat nl. zeer vaak gezien met Nederlandse gezinnen in het buitenland, dat ze bv. om 5 uur stonden te aardappels schillen terwijl het bloedheet was. Probeerden na het eten de kinderen in hun slaaptent te krijgen, terwijl iedereen nog buiten bezig was. Dat lukte niet. Gevolg was veel frustratie bij de ouders en huilende kinderen. En 's ochtends vroeg stonden ze om 7 uur weer buiten de tent.
Bij ons gaan de kinderen er later in en komen er later uit, eigenlijk leven zoals iedereen doet in die warmere landen in het zuiden.

Trix
29-06-2009 om 10:12
Vergeet ik nog erbij te zetten
En dan vergeet ik nog erbij te zetten dat ook wij thuis gewoon heel Nederlands doen en proberen de pot op tafel te hebben rond 6 uur, half 7. Met kinderen op school e.d. blijkt elke keer weer dat een goede nachtrust wonderen doet voor hun (en mijn) humeur. Behalve natuurlijk als het zo warm is als de afgelopen dagen. Dan gaan we in de relax mode...

reina
29-06-2009 om 10:32
Ach
Als je kampeert op een camping met kinderen moet je begrijpen dat die vroeg wakker kunnen zijn, (kan ik makkelijk zeggen, ik zit het liefst om 1/2 8 met een kop thee en een boek voor m;n tent ) Wij pasten ons altijd aan aan het ritme van het land ( nu nog, maar ik bedoel destijds met de kinderen ook :-p)), dus later eten, later slapen en daardoor waren de kinderen ( ik niet!) later wakker. Niet druk over maken, gewoon gaan en zien hoe het gaat!

Anneque
29-06-2009 om 11:43
Omschakelen
Lukt bij mijn kinderen niet. Ze worden (m.n. eentje) al-tijd vroeg wakker. Bij later naar bed gaan, is hij net zo vroeg wakker, maar dan bloedsacherijnig Oók na meerdere dagen. Dus wij houden noodgedwongen ons eigen ritme aan.

LindadR
29-06-2009 om 13:16
Tja..
Wij gaan volgende week twee weken verpozen in een stacaravan in Frankrijk. Oudste is 4 en jongste is bijna 1 jaar.
Jongste is ook altijd rond 6.30 uur wakker. Pruttelt nog wel wat tot 7 uur, maar moet er dan ook echt uit. Na zijn fles is hij wel weer gezellig en maakt niet meer zoveel herrie.
Ik vrees voor onze campingburen ook dat wij vanaf 7 uur in bedrijf zijn...... jammer dan. DVD-tje kijken werkt bij de jongste helaas nog niet. Oudste kan ik wel hiertoe verleiden, maar dat vind ik echt niet nodig.
Een uur later naar bed werkt bij onze kinders niet. Hun biologische klok is niet te foppen. En om nu een zomertijd binnen de zomertijd in te voeren? Doei, dan moet ik dat na die twee weken thuis weer afleren.
Nee hoor, wij houden gewoon ons normale ritme (dat van de kinderen) aan. Inderdaad, op een camping waar kinderen zijn, is iedereen nu eenmaal vroeg wakker en in bedrijf...
Lind

angel3
29-06-2009 om 14:29
Ik wil wel verschuiven maar
op de een of andere manier is het vorig jaar totaal niet gelukt. We zaten in app. in Griekenland. Kids van 3 en 5. Ze waren elke keer zo moe van de hele dag in touw dat ze echt om 19.30 uur op de bank in slap vielen. Met als gevolg de volgende dag gewoon om 7 uur weer wakker. Uiteindelijk kozen we ervoor in de middag (spaanse tijd) rond uur of 14.30 uur UITGEBREID te eten. Dan weer zwemmen. Om 18 uur wat fruit en yoghurt en dan stortten ze dus in....
Jaar ervoor op de camping lukte het beter omdat we ook vaak wel uitstapjes met de auto maakten. Dan sliepen ze in de auto waardoor ze het in de avond net iets langer volhielden.
Ik ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat op de camping.
Wij nemen ook dvd mee of laptop en dan kunnen ze in de ochtend een filmpje kijken. Dat ging altijd wel goed.
Suk6 en plezier!

Minet
29-06-2009 om 15:56
Angel3
Je geeft zelf al een oorzaak aan:
We zaten in app. in Griekenland. Kids van 3 en 5. Ze waren elke keer zo moe van de hele dag in touw dat ze echt om 19.30 uur op de bank in slap vielen
In zuidelijke landen hebben ze een siësta, en die is er niet voor niets. Wij gingen altijd even liggen na de lunch, poosje slapen op een koel plekje, waardoor de kinderen het 's avonds, als het een stuk koeler was, langer volhielden, en vaak ook later wakker werden.

Nasha 1st
29-06-2009 om 19:44
Maar sommige kinderen
zijn gewoon niet zo eenvoudig om te programmeren, hoe je ook je best doet....ik weet het, want ik heb er 2 van rondlopen....dochter is de makkelijkste (lijkt op mij) en kan inderdaad lang uitslapen als ze later naar bed gaat...De jongens echter worden normale tijd wakker, hoe laat ze ook gaan slapen....zomer en wintertijd levert hier altijd wel een week problemen op, dan gaat het langzaam beter....

Maylise
29-06-2009 om 21:46
Laat naar bed
Het is al weer een aantal jaar geleden dat we voor het laatst hebben gekampeerd (deze zomer gaan we weer!) maar meestal was het zo dat ze pas heel laat gingen slapen en dan 's ochtends ook wel wat later wakker werden. De eerste dagen misschien niet maar daarna kwamen ze wel in het ritme. We aten op de camping ook altijd vrij laat. Thuis eten we meestal rond 19:00/19:30 maar op de camping vaak pas tegen 21:00.
Ik heb eigenlijk geen idee meer vanaf hoe laat het enigszins acceptabel is om lawaai te maken op de camping. Komen we van het zomer wel achter Thuis laat ik ze niet voor 9 uur op straat spelen maar op de camping lijkt me dat we lang om een kind stil te moeten houden als ie om 7 uur al wakker is.
Die tip om naar het dorp te gaan (als dat in de buurt is natuurlijk) vind ik wel een goed plan. Die onthoud ik voor het geval ze niet wat langer willen blijven liggen. Mijn eigen kinderen zijn al wat ouder dus die vermaken zich wel maar ik neem ook twee kleinere nichtjes mee waar onder een drie jarige. Gelukkig is ze bij mijn schoonzus (haar moeder dus) ook wel gewend om laat te gaan slapen. Maar ja zo'n camping is natuurlijk anders. Dus best kans dat ze wel vroeg wakker wordt en dan niet meer wil slapen. En ze is wel zo'n type van zij wakker, iedereen wakker. Dat gaat nog wat worden.
Aan de andere kant kan als het heel warm is vroeg opstaan ook wel fijn zijn. Dan is het nog wat koeler. Alleen een tent heeft natuurlijk als nadeel dat siësta's houden nou niet echt lekker zijn onder zo'n heet tentdoek.
Ik vind het best spannend om weer te gaan kamperen eigenlijk
Maylise

reina
29-06-2009 om 21:51
Maylise
Leuk, joh, weer kamperen! Ik ga dit jaar een hele mooie reis maken, ( denk en hoop ik ). maar ik vind het nu al jammer dat we niet naar een camping gaan, zal ik echt missen! Als je kinderen omgaan met andere kinderen op de camping pakken ze vanzelf dat ritme op, zij gaan nog niet slapen als iedereen nog speelt (tenzij je op een camping zit met alleen maar Nederlanders misschien, die houden dan mogelijk allemaal de nederlaqndse tijd aan, dat weet ik niet). Veel plezier!!

Maylise
29-06-2009 om 22:26
Reina
Ik heb er ook wel zin in. Het was een idee van mijn jongste zoon want hij zag oude vakantie foto's van kamperen en beklaagde zich er over dat hij toen nog veels te klein was en dat hij het dus niet meer wist en dat was niet eerlijk want iedereen wist hoe het was om te kamperen maar hij kon het zich niet meer herinneren. Een van de nichtjes zei toen dat het voor haar nog veel erger was want ze had nooit gekampeerd Mijn man houdt helemaal niet van kamperen dus vandaar dat we ook zelden gaan kamperen. Ik ga dan ook alleen met de kinderen.
Ik denk dat het wel gezellig gaat worden. Ik heb zomaar een camping geboekt op internet die er wel aardig uitzag dus dat is ook al een sprong in het duister. maar we vermaken ons vast wel.
Een mooie verre reis maken zou ik trouwens ook wel heel leuk vinden.
Maylise

Nasha 1st
30-06-2009 om 12:04
Langzaam beter, langzaam
dat zou betekenen dat ik al ruim een maand van te voren moet gaan ompluggen dat gaat me te ver, overigens, ik maak me er ook niet druk om hoor. Ze hebben een DS, ze kunnen lezen of spelen, en zo nu en dan, als het te gek wordt roep ik even sssssttttt, en verder, vind ik het prima....

Jesse_1
30-06-2009 om 14:44
Verschuiven
Onze kinderen gaan op de camping pas om 22.00 naar bed, en mooi dat ze dan na een paar dagen niet meer om 7.00u wakker zijn hoor!
(En wij aan het eind van de vakantie maar wachten tot de jongens eindelijk wakker werden en we konden ontbijten!)
Jesse

Jesse_1
30-06-2009 om 14:48
Camping met kinderen
Overigens is het (naar mijn mening) niet zo dat op een camping met kinderen iedereen nu eenmaal vroeg wakker is. Maar misschien dat dat meer geldt voor nederlandse campings? (Al zat ik daar 's ochtends ook te wachten tot het eindelijk een béétje tijd was om geluid te mogen maken als de kinderen om 6.00 wakker waren...)
Jesse

Guinevere
30-06-2009 om 15:40
Uitslapen
Na één dag zijn mijn kinderen (2 en 7) al gewend aan het campingritme. Inderdaad, om 22.00 slapen en dan slapen ze door tot 9.00. Moeten wij ze zelfs wakker maken voor de croissantjes!

angel3
30-06-2009 om 15:56
Minet
ja dat vergat ik te vertellen. Slapen doen ze dus ECHT NIET overdag. Dat probeerden we natuurlijk in het begin, lekker op de kamer, op de bank liggen even rusten, maar na 5 minuten wilden ze alweer wat doen of gingen spelen of iets. Na 3 dagen dachten we: dan maar niet. Dan dus maar uitgebreid eten tussen de middag zodat we niet nog s avonds moet moeie kinderen in een restaurant zitten.
Op de camping dit jaar zie ik helemaal niet gebeuren dat ze overdag gaan slapen. Ze doen het gewoon niet

Vera*
30-06-2009 om 18:41
Rustmoment
Zeker voor dochter, nu 10, worden er altijd veel rustmomenten gecreeerd. We gaan touren want 'papa en mama willen ook wel eens wat zien'. Ze zitten dan een middagje of een hele dag veel/voornamelijk op de achterbank van de auto als zijnde een verplicht rustmoment. Dit doen wij al sinds ze peuter zijn.

purk
30-06-2009 om 20:42
Pelle
inderdaad nu al over op later naar bed. Is ook makkelijk nu me het prachtige weer. Alleen zo lullig dat die wekker 's ochtends nog gaat. Nog twee dagen hier...het is echt met hangen en wurgen....daarna, in de relaxstand.
Zondag moeten we echter wel vroeg op....dan zakken wij namelijk af naar het nog zonnigere zuiden.
Ik herken trouwens wel het probleem met vroege vogels op de camping. Ik weet niks anders, dan in de tent spelen, voorlezen en nu zou ik ze met de ds laten spelen.
groetjes van Purk
p.s. ik vind wel dat je vanaf half negen best voor je tent mag rommelen. Zou het wel een beetje laten afhangen van wat de buren allemaal doen. Kan dus wel per camping verschillen.

Guinevere
30-06-2009 om 22:34
Late vogels
Als ik er over nadenk heb ik altijd meer last van late vogels op campings dan van vroege vogels. Die mensen die tot 1.00 zitten te drinken en steeds gezelliger worden, maken meer herrie dan een paar kinderen die 's morgens aan het spelen zijn. Of zou het zo zijn dat ik 's morgens nog te diep in slaap ben?
Trouwens, op veel campings zijn ouderen de écht vroege vogels. Die rijden om 7.00 al af en aan met hun wc-tanks richting stortdinges.

ijsvogeltje
01-07-2009 om 08:49
Niet drfuk om maken
Ik maak mij er niet meer druk om als de kinderen vroeg wakker zijn én geluid maken. Waarom zou ik mij moeten aanpassen aan al die anderen die juist 's avonds lawaaierig zijn? Ik verbaas mij er altijd weer over dat 'campingritme'. Kinderen pas om 23 uur naar bed, en dan een gat in de dag slapen. Voor ons werkt dat niet, en ik ga mij er ook niet schuldig over voelen. Wij gaan trouwens meestal op fietsvakantie, willen 's ochtends een beetje bijtijds vertrekken en zijn lichamelijk behoorlijk inspannend bezig. Daar past (voor ons) het gewone slaapritme het beste bij. Misschien spijtig voor de buren die het nodig hebben om tot 10 uur uit te slapen. Maar aan de andere kant: zij maken 's avonds lawaai terwijl mijn kinderen dan al lang in bed liggen.

angel3
01-07-2009 om 09:06
Ja grrr
heb me 2 jaar geleden erg opgewonden over onze achter buren op de camping, een bejaard echtpaar met dito vrienden (heel veel). Die tot 2 uur s nachts zaten te borrelen en te lachen en te kaarten.
Oordoppen mee dus!

Poezie
01-07-2009 om 15:03
Hoeveelheid herrie
Mij maakt het niets uit, of mensen nou om 6 uur al naast hun bed staan, of tot 6 uur in de ochtend blijven pimpelen.
Als ze hun volume maar aanpassen. Kinderen die 's ochtends om 6 uur hard beginnen te schreeuwen of door de camping heen gaan rennen kan ik niet waarderen. Net zoals volwassenen die tot 6 uur 's ochtends met vrienden gezellig zitten te kletsen op een te luid volume. En ik denk dat daar met name de irritatie vandaan komt: ouders die hun kinderen maar laten schreeuwen en volwassenen die denken hardop te moeten lachen.
Gr. Poezie.

Ef
01-07-2009 om 22:19
Dvd tje
Hier ook 2 vroege vogels die samen in een bed slapen in de caravan. Met een beetje pech zijn ze in het begin van de vakantie om 6.00 wakker. Later gaat dit gelukkig wel wat verschuiven is mijn ervaring, maar zelden later dan 7.30.
Hier mogen ze in bed eerst een dvd tje kijken op de laptop en als ze dat zat zijn mogen ze met een beker melk en een koekje in de voortent met de duplo spelen. Omstebeurt gaan wij er dan bijzitten met een bakje koffie en een boek. Als het wat later is brood halen bij de bakker, en echtgenoot gaat nog wel eens een hele vroege ochtendwandeling maken met de jongens, vinden ze leuk, en ik draai me dan nog maar eens lekker om.

ayla
02-07-2009 om 11:00
Borrelen
wij hebben al jaren 's middags een borrel moment ingevoerd. Om 3 uur gaan we terug naar de caravan en gaan we borrelen. Jongste slaapt dan, oudste mag dan traditiegewijs ene filmpje zien op de draagbare dvd speler en wij zitten lekker met een glaasje wijn op het terras.
We hebben dit oa ingevoerd omdat oudste al heel vroeg niet meer sliep en dus om 6 uur niet meer te genieten was. Op deze manier ligt ze lekker even op de bank of op bed, rust ze ongemerkt uit, eet ze wat waardoor ze het 's avonds veel langer redt. En gezellig dat ze het vind, lekker borrelen he mama

kroet-28
02-07-2009 om 17:31
Verbaasd (ot)
over de hoeveelheid mensen die een dvd speler mee nemen naar de camping...
mar goed, wij zijn sowieso niet van die tv kijkers, misschien daarom.
Verder helemaal met ijsvogeltje eens. Hier werkt laat naar bed ook niet echt, en als ze een beetje spelen maken ze toch niet echt veel lawaai?

Puck2
02-07-2009 om 18:00
Dvd in de auto
Waarom ben je verbaasd dat mensen een DVD speler meenemen, Kroet. Ik denk dat de meeste mensen er één voor onderweg hebben om de lange reis aantrekkelijker te maken en dan wordt hij daarna ook op de camping gebruikt. Wij zijn ook geen t.v.-kijkers (kijken in de vakantie dus 4 weken niet, heerlijk) maar ook hier gaat de DVD wel mee.

flora B
02-07-2009 om 18:06
Goed idee
Bedankt voor het mee denken!! Wij hebben ook een dvd speler mee, maar die is echt voor het autorijden, maar waarom gebruik ik hem niet voor de ochtenden, TOP!
Wij gaan alleen naar Spanje, en die caravans zijn meestal bloedheet, je wilt dan wel eens een deur open gooien, we zien wel!
We vertrekken morgen, hopen zaterdag op de camping te zijn, voor een ieder die ook gaat veel plezier en slaap lekker uit (haha)

Puck2
02-07-2009 om 19:56
Flora
Ach, als de kinderen rustig een DVD-tje zitten te kijken, dan kan ddat toch ook met een open deur? Of zijn ze nog vna de wegloperige dan? Het geluid zal je dan vast niet knetterhard zetten dus ook dat moet kunnen.