Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zoon wil met vrienden op vakantie

Zoon wil dit jaar niet perse met ons met vakantie. Dat is prima want hij is wel echt toe aan zich losmaken. Ik merk alleen dat hij hoog grijpt en (3 weken in het buitenland met vrienden) daarom nog niemand mee krijgt. Drie weken vind ik ook veel en totaal niet realistisch maar dat heb ik nog maar niet gezegd. Hij wil wel met vrienden. Dus wij zijn ideeën aan het verzamelen wat een leuke vakantie van een paar dagen tot een week, 10 dagen voor een 17-jarige is.  
Welke geslaagde vakanties hebben jullie 17-jarigen ondernomen? 


Laat hem lekker zelf ideeën verzamelen. 

Mijn kinderen doen feestvakanties, maar ik heb zelf vroeger zomers vaak vier weken interrail gedaan. Dat kan ook prima. 

Mijn zoon is twee keer met een paar vrienden een stuk van het Compostella pad gaan lopen. Niet uit religieuze overtuiging maar omdat hij van wandelen en de natuur houdt. S’avonds in jeugdherbergen en bars veel leuke mensen tegengekomen. Hij was 17 (ook) toen hij het deed.
Sini

Ik ben zelf als 16 jarige met een busreis naar Parijs geweest, 5 dagen incl 3 in Disney.

Als 17 jarige 2 weken met mijn 2jarige zus met een jongerenorganisatie naar Tunesië geweest.

Als 18 jarige met een vriendin een rondreis door Egypte gemaakt. 

Als 19 jarige met zus en vriendin een rondreis door de vs gemaakt (samen een auto gehuurd). 

Philou

Philou

23-04-2023 om 16:42 Topicstarter

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Zoon had een vakantie van drie weken bedacht in Spanje en de ouders van zijn vrienden zijn daar voor gaan liggen. Wij vonden drie weken wel wat lang en hadden onze vraagtekens maar hadden (nog) geen nee gezegd. Ik begrijp dat de ouders van zijn vrienden het te lang, te ver en te vaag vonden. Interrail is zeker een optie en misschien ook voor de ouders van zijn vrienden acceptabel als de jongens met een beter plan komen. 
Decembermama: In hoeverre was jullie reis georganiseerd (jongeren organisatie en rondreis Egypte, is -neem ik aan- georganiseerd maar die in Amerika, ook?).  
Sinilind: heeft jouw zoon de planning nog besproken op die leeftijd. Ik neem aan dat hij er de lokale taal sprak? Is hij op de bonnefooi gegaan en vogelde onderweg wel uit waar hij sliep, bijvoorbeeld?

Meestal zijn het, op die leeftijd, feestvakantie’s (zon, zee, zuipen) in Spanje en kan ik me best voorstellen dat ouders (van vrienden) 3 weken te lang vinden. Misschien denken deze ouders ook aan de financiën, want 3 weken feesten zal best wat kosten en dat icm veel alcohol gaan zij mss eerder akkoord met 2 weken? Is dit ook een optie voor je zoon of wil hij persé 3 weken?

Zijn dat ouders van een 17-jarige die dat verbieden? Daar sta ik toch altijd wel weer van te kijken. Mijn dochter had ook een vriendin met ouders die dingen verboden (waren zelfs al 18), terwijl ze bepaald niet in zeven sloten tegelijk liepen. Dat ging om een zelfgeregelde busrondreis in Engeland dus geen spontane ‘we zien wel waar we uitkomen’ hiking door Cambodja of zo.
Hij komt er toch vanzelf wel achter dat drie weken best lang is en misschien niet realistisch, en als het wel lukt pakt hij die ervaring ook mee.

Philou

Philou

23-04-2023 om 17:36 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 23-04-2023 om 17:03:

Meestal zijn het, op die leeftijd, feestvakantie’s (zon, zee, zuipen) in Spanje en kan ik me best voorstellen dat ouders (van vrienden) 3 weken te lang vinden. Misschien denken deze ouders ook aan de financiën, want 3 weken feesten zal best wat kosten en dat icm veel alcohol gaan zij mss eerder akkoord met 2 weken? Is dit ook een optie voor je zoon of wil hij persé 3 weken?

Zoals ik het begrijp is het nu geheel en al van de baan dus ook 2 weken in Portugal wordt het niet. Een vakantie is goed maar dan dichterbij huis. Daar kan ik mij wel in vinden. Het is fijn als je er de taal spreekt of anders goed met engels uit de voeten kan. De jongens hebben gekeken wat ze gaaf leken en daarop ingezet ipv wat kan er, wat past met wat de ouders goed vinden etc. Drie weken is best lang en als het je eerste vakantie zonder ouders is, is het niet een heel realistisch plan. Plus dat als er iets fout gaat en je wilt of moet daarheen, je niet echt in de auto kan springen en er heen rijdt. In zoverre begrijp ik die ouders ook wel.

Ik hoop nu dat als ze met een plan komen (bijv interrail) met hoelang, wanneer, waarheen, etc dat ze dan wel overstag gaan. 

Mijn net 18-jarige wil deze zomer met een minderjarige vriendin naar Oostenrijk, met de auto. Daar ben ik ook niet laaiend enthousiast over, mijn auto krijgt ze in ieder geval niet mee (omdat ik hem zelf nodig heb), maar als die ouders hun auto willen uitlenen, ga je gang. Ik zou liever zien dat ze naar België of Duitsland gaat, zelf ben ik geen held in bergen en kilometerslange tunnels, maar die ervaring mag je zelf opdoen als 18-jarige.

Philou schreef op 23-04-2023 

Sinilind: heeft jouw zoon de planning nog besproken op die leeftijd. Ik neem aan dat hij er de lokale taal sprak? Is hij op de bonnefooi gegaan en vogelde onderweg wel uit waar hij sliep, bijvoorbeeld?

Hij heeft het met zijn vrienden georganiseerd. Begin en eindpunt was bekend, de duur van de vakantie ook (beide keren 10 dagen) maar de rest niet. Ze hadden allemaal een tentje mee en hebben soms zelf wild gekampeerd in het bos. Zoon en zijn vrienden waren te vertrouwen, en het is prima gegaan,

Sini

Hier gaan ze vaak een week met de vriendengroep. Praag, Berlijn, Krakow, Londen. Bijna allemaal met de trein.
Van vriendinnen hoor ik wel kinderen die naar Griekenland of Spanje gaan, echte zon zee zuipen vakanties.
Maar om te beginnen kunnen ze ook in Nederland blijven, er zijn ook veel jongeren campings 

Ben ooit met een vriendin 2 weken naar Engeland en Schotland geweest, wij sliepen in jeugdherbergen, reisden met trein of liftend en ik belde regelmatig naar huis met een collect call in een telefooncel om te vertellen waar we ongeveer waren. Ik was toen 16 en mijn vriendin 17. GIng prima, we kwamen onderweg nog leuke jongens tegen en zij is met eentje getrouwd .
Interrail klinkt als een goed idee, eventueel kunnen ze ook met de boot naar Engeland denk ik, tenminste dat deden wij destijds. Maar Duitsland heeft ook aanbiedingen voor jongeren om goedkoop te reizen.
Ik heb geen actuele tips, wel denk ik dat 17 een prima leeftijd is, van tevoren goed uitzoeken hoe ze een en ander denken te gaan regelen (waar slaap je, neem bord, beker en bestek mee zodat je onderweg eten kan kopen en niet al je geld hoeft uit te geven aan horeca) lijkt me wel zo verstandig en haalt ook makkelijker andere ouders over de streep.

Zoon is met vrienden vorig jaar een paar dagen naar Frankfurt geweest met een groep van 9 mensen. Ze hadden een huis gehuurd. Ze wilden eigenlijk naar Praag maar eentje had daar geen geld voor, toen werd Frankfurt . Met de Flixbus.

Ik weet niet hoe oud zijn vrienden zijn, maar hou er rekening mee (hij dus) dat je niet alles als minderjarige kunt huren of bespreken. Ook als 18-jarige niet trouwens!

Onze zoon is als 17-jarige met zijn vrienden een week wezen kamperen in de Ardennen.
Jaar later zijn ze 10 dagen in Kroatië geweest, jaar daarop wilden ze naar Spanje maar corona gooide roet in het eten.
Vorig jaar zijn ze alsnog naar Spanje geweest, maar dat vonden ze geen succes. Dit jaar gaan ze weer naar Kroatië.

WendelmoedM schreef op 23-04-2023 om 18:30:

Ben ooit met een vriendin 2 weken naar Engeland en Schotland geweest, wij sliepen in jeugdherbergen, reisden met trein of liftend en ik belde regelmatig naar huis met een collect call in een telefooncel om te vertellen waar we ongeveer waren. Ik was toen 16 en mijn vriendin 17. GIng prima, we kwamen onderweg nog leuke jongens tegen en zij is met eentje getrouwd .
Interrail klinkt als een goed idee, eventueel kunnen ze ook met de boot naar Engeland denk ik, tenminste dat deden wij destijds. Maar Duitsland heeft ook aanbiedingen voor jongeren om goedkoop te reizen.
Ik heb geen actuele tips, wel denk ik dat 17 een prima leeftijd is, van tevoren goed uitzoeken hoe ze een en ander denken te gaan regelen (waar slaap je, neem bord, beker en bestek mee zodat je onderweg eten kan kopen en niet al je geld hoeft uit te geven aan horeca) lijkt me wel zo verstandig en haalt ook makkelijker andere ouders over de streep.

Hier precies hetzelfde op m'n 17e. Het enige verschil is dat ik niet ben getrouwd met één van die jongens, anders was ik je hier toch maar zo weer tegengekomen, haha 😅

Mijn dochter had op haar 17e geen vriendinnen die zelf op vakantie mochten en ze wilde ook niet meer met mij mee. Ze heeft toen een groepsreis gedaan en dat is heel goed bevallen. In haar geval een actieve vakantie in Kroatië, maar je kunt ook een strandvakantie of een rondreis doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.