Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Baan!

Ha. Sinds gisteren weet ik zeker dat ik volgend jaar natuurkunde docent ben. Niet op de school waar ik tot nu toe heb rondegelopen, die vonden mij het te riskant mij aan te nemen met mijn weinige werkervaring.

Nou, ze waren de enigen met bedenkingen so far. Ik heb een druk gespreks-schema deze week. Het eerste aanbod van een andere school is binnen, ze belden me gisteren binnen 2 uur nadat het sollicitatiegesprek was afgelopen wildenthousiast op. Ze moeten nog wel een paar dagen wachten op een definitieve 'ja', want de komende 4 dagen wordt het me duidelijk of er nog 1 of 2 aanbiedingen bijkomen. Wat een luxe!

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wow ingridt!

Gefeliciteerd, goed gedaan! Veel plezier op je nieuwe school en geniet van de vakantie.

skik

Rieke

Rieke

04-07-2012 om 11:44

Leuk!

Gefeliciteerd. Ben je in 1 klap van dat gevoel af van niet aangenomen zijn. En nog keus ook! Hoeveel uren wil je? Nog wel tijd overhouden voor leuke dingen hoor.

Hoera!

Ik herinner me nog je verhaal over de start van je loopbaan (ouderavond ?), heel veel succes !

krin

krin

05-07-2012 om 09:22

Gefeliciteerd!

Kunnen kiezen, dat is pas luxe. Wel lekker dat je niet vroegtijdig gecrasht bent na je vliegende start vorig jaar. Veel plezier!

Puck

Puck

05-07-2012 om 09:49

Geweldig

Wat leuk! Gefeliciteerd. De school die je heeft laten gaan gaat zich nog achter de oren krabben...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2012 om 13:49

Goed zeg!

Je huidige werkgever gaat je nog missen. Heerlijk gevoel dat je na de vakantie weer aan de slag kunt.

Wow

Ze zullen nog op hun neus kijken bij die vorige school . Gefeliciteerd!

Te gek!

Gefeliciteerd! Leuk hoe je zo nog een (tweede?) roeping kunt vinden..

IngridT

IngridT

06-07-2012 om 18:21 Topicstarter

Jeetje. ik moet gaan kiezen

uit 2 banen.vanochtend op gesprek geweest op school 2, waren minstens 4 kandidaten op gesprek, maar ze belden vanmiddag al dat ze unaniem voor mij kozen. Wat een eer, maar ik vind het zo moeilijk!!! En al helemaal lullig dat ik iemand moet gaan teleurstellen. Op beide plekken had ik met alle liefde een baan geaccepteerd als 'de ander' er niet was geweest.

School 1: Klein. Alleen onderbouw. Hele leuke ervaren collega (maar maar eentje) waar ik heel leuk mee klikte. Beetje rommelige organisatie. Onduidelijk hoeveel lange etermijn-groei-opties. Aanbod voor 7 lesuren

School 2: Groot. Lceum inclusief gymnasium. Fantastisch gebouw &^ faciliteiten. Leek van een afstande wat formeler en traditioneler dan school 1 maar dat bleek reuze mee te vallen toen ik er was. Leuke klik met de opper-rectoer & adjunct met wie ik sprak. Groter natuurkunde team dan school 1 (4 man sterk ipv 1)De 2 waarmee ik sprak waren heel aardig, maar iets meer op de vlakte tijdens het gesprek dan mijn collega van school 1. maar deze 2 hebben ook unaniem voor mij gestemd, en zien het dus ondanks hun iets afwachtender houding heel erg zitten. Ook ervaren mannen. Qua opleidingsmogelijkheden & lange termijngroei natuurlijk veel meer pespectief. Ze vragen of ik 13 uur wil gaan doen, da's een halve baan. Is op het randje van wat ik wil. 10 vind ik ook OK om mee te starten. wsch ook een paar lesuren NLT (natuur/leven/techniek)( wat een heel leuk combivak is. Mag ik zelf een leuke natuurkunde module uitzoeken (zwarte gaten of zo) die ik dan als cluster door het jaar heen aan een paar VWO bovenbouwklassen geef. Wel heel spannend.

Allebei even ver van huis qua reistijd. Half uurtje. School 1 iets minder kilometers, maar meer B wegen met tractoren en zo. School 2 iets verder, maar stukje snelweg erbij.

Jeetje. Wat ga ik nou kiezen? De docent met wie ik zou gaan werken op school 1 leek me een topper, maar voor de rest neigt alles natuurlijk naar school 2. (en hoe goed ken je die docenten na een hald uurtje praten? Die van school 2 leek me ook helemaal niks mis mee. Wsch heb ik meer 'beeld' gevormd van school 1 als werkplek pmdat ik er sinds dinsdag over loop na te denken)
En die uren. 7 is wel een beetje weinig, en 13 misschien net een beetje veel.

PPPffffff. Luxeproblemen!!

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

06-07-2012 om 18:57

Niet moeilijk toch?

Zoals je het omschrijft klinkt optie 2 veel beter, meer perspectief. Het is alleen meer uren dan je zou willen. Maar het is wel een stuk spannender en uitdagender en dat daar blijf je langer.
Waarom wil je eigenlijk maar 7 uren werken?
Ik zou gaan voor optie 2, tenzij je het geen probleem vindt om na een tijdje weer te job hoppen en je nu voor de rustige opstart wil gaan.

Vic

Vic

06-07-2012 om 19:17

Plus

Je moet niet 'alleen' voor een collega voor een bepaalde baan kiezen. Collega's komen en gaan.

IngridT

IngridT

07-07-2012 om 18:17 Topicstarter

Tja.

13 uur. dat klinkt als weinig, maar dat is een baan van zeker een prccenmt of 60. En voor een beginner is het wsch iets zwaarder dan dat. Tel erbij op dar er 4 uren van dat spannende NL&T bijzitten wat wsch extra investering vraagt (want brandnieuw, ook voor mij) en een Ipad-klas (spiksplinternieuw, experiment dit jaar met 2e klassen) en dan lijkt het me best een hele kluif. Heel leuk allemaal, absoluut, maar misschien net te veel. Ik overweeg te vragen of ze voor jaar 1 nog een paar uren elders kunnen onderbrengen. En het iets langzamer op te bouwen. Die 60 % baan, da's waarik uiteindelijk misschien heen wil qua uren. Niet perse waar ik mee wil beginnen.

Ingrid

Sancy

Sancy

07-07-2012 om 22:19

Joh

Ik ken het vo van dichtbij en ik snap je heel goed. Maar je hebt ook meer collega's bij die 13 uur, misschien kunnen ze je veel parallelklassen geven zodat je voorbereidingstijd zo kort mogelijk is. Uit mijn eigen schamele ervaring weet ik dat een lekkere les enorm veel energie kan opleveren, dus die 4 spannende uren invullen kan misschien ook heel wat opleveren
Maar ja, ik zou in jouw geval ook vragen om een iets kleinere aanstelling. Dat is helemaal niet raar maar juist verstandig. En je weet gelukkig ook dat je goed terecht komt dat je níet voor die 13 uur gaat.

Sancy

Sancy

07-07-2012 om 22:20

Euh

"En je weet gelukkig ook dat je goed terecht komt dat je níet voor die 13 uur gaat." -> ALS je niet...

Kan het niet?

Allebei? Op vijf dagen, twee voor de ene school, drie voor de andere school? Het is dan even poot-aan spelen, maar je doet ook het snelste ervaring op. Je gaat eigen voorbereidingstijd etc. dan wat meer in reële proporties zien: wat kan in die tijd kan, wat niet kan kan niet.

Tsjor

Toke

Toke

08-07-2012 om 11:27

Eh...

... Als Ingridt aangeeft dat 13 uur les al een flinke belasting is, dan is 7 uur extra echt te veel lijkt me. En twee banen tegelijk starten, het lijkt mij allesbehalve ideaal.

Gelezen

Ja, dat heb ik ook gelezen. IngridT kiest een hele voorzichtige kant, ze is heel zacht voor zichzelf. Maar ze zoekt ook een baan waarin ze doorgroeimogelijkheden heeft. Dan zul je toch iemand moeten zijn met potentie, met mogelijkheden, die uitdagingen aan wil gaan en zich ervoor in wil zetten, iemand die keihard wil werken en ambities heeft.

Op twee plekken tegelijk starten is zeker niet ideaal, maar waarom moet het ideaal zijn? Bovendien weet iedereen dat je nog een andere werkplek hebt, dus dat er beperkingen zijn aan wat er van je gevraagd kan worden.

In het onderwijs is een fulltime baan 27 lesuren, daar zit je ook met 20 uur nog niet aan.

tsjor

Omgekeerd

Als het alleen maar gaat om 'iets leuks te doen te hebben' en niet om inkomen te genereren kun je wellicht beter met die 7 uur starten. Er waren nog andere kandidaten voor de baan van 13 uur, misschien zijn daar wel mensen bij die ervan moeten leven. Dat is van 13 uur iets beter te doen dan van 7 uur, alhoewel het ook geen vetpot is.

Tsjor

IngridT

IngridT

08-07-2012 om 13:55 Topicstarter

Goh, zacht voor mezelf.

Jeetje Tsjor. Da's lang geleden dat iemand dat tegen me gezegd heeft. Ik zie het maar als een kompliment. Meestal ben ik erg hard voor mezelf.

Maar is het nu zo raar om wel voor kwaliteit & uitdaging te willen gaan in een baan, al is het voor een beperkt aantal uren? Om toch bij een organisatie te gaan werken waar je groeipotentieel ziet?

En no way dat ik beide banen ga accepteren. Ik heb met mijn onderwijscollega's afgevinkt wat hun ideeen zijn over ideale hoeveelheid starturen & iedereen roept dat 15+ uren het eerste jaar gewoon full time afzien is. Misschien valt het mee, maar als het niet hoeft neem ik het risico liever niet om in jaar 1 gelijk helemaal op te branden. Ik wil bij voorkeur nog een decennium of 2 mee qua carriere nr 2.

En ik kan het zo aanpakken, want nee, ik hoef niet te leven van het salaris, ben geen kostwinnner. Dus heb de luxe om het langzaam op te bouwen. Meer dan 60 % wil ik de komende jaren sowieso niet werken. De kostwinner hier in huis maakt erg veel uren en is vaak van huis. Heb nog 3 (deels basisschool)kinderen rondlopen die tijd & aandacht willen, en het hele thuisgebeuren zal grotendeels op mijn schouders blijven rusten. En daar kan ik prima mee leven. Ik ben ook echt van plan om een redelijk deel van mijn inkomen uit te gaan geven aan huishoudelijke hulp & aanverwante zaken. Kan ik na 10 jaar niet werken eindelijk weer eens echt gaan bijdragen aan de nederlandse economie!

Ingrid

PS..overigens net gebeld met de rector van de school. Over de uren gaan we praten, misschien idd iets minder & als ik er in toestem om eventueel 4 ipv 3 dagen in de week naar de school te komen dan kunnen ze mijn wensen voor komend schooljaar met betrekking tot geen 1e lesuren geven & de woensdagmiddag vrij probleemloos inwilligen. Ik denk dat we eruit gaan komen.

Rieke

Rieke

08-07-2012 om 14:12

Hm tekst weg

Heb ik net een lap getikt is het weg. Maar wat ik wil zeggen, 2 banen lijkt me niks. Helemaal als je van niks komt. Je moet zoiets opbouwen en eventueel kun je meer werken als het bevalt. Als je jaren je eigen agenda hebt beheerd en nu voor de baas werkt is dat best heftif. Ik spreek uit ervaring. Natuurlijk ben je toegewijd en enthousiast en heb je zin. Maar dat kan heel goed in een klein contract. Ik werk 2 dagen, en heb al genoeg vergaderd en bijscholing gevolgd de afgelopen maand om er 3 dagen van te maken. Al die extra's komen steeds weer terug.
En met een man die van huis is en de zorg die op mij neerkomt heb ik al een dubbele baan nu. Dus laat je niet gekmaken, trek je eigen plan.

Ander voorland

ik heb een ander voorland. Mijn moeder werd weduwe toen er vijf jonge kinderen waren. toen het eerste kind naar de basisschool ging ging ze werken, toen nog parttime. Om ander werk te kunnen doen kreeg ze de kans een fulltime baan te combineren met een tweedaagse studie (een dag studie viel onder werktijd, de andere dag was zaterdag.
zondag vrij, 's avonds na werktijd huiswerk maken.
Zelf werk ik nu in twee banen, elke baan een uur reisafstand, de een met de trein, de ander met de auto, soms reis ik vier uur per dag. Werk dan tot 's avonds 22.00 uur. Ook nog thuiswonende kinderen (wel middelbare school inmiddels, maar eerder ook al basisschool). Kinderen moeten nu twee dagen per week zelf koken, slapen etc.
Als ik dat afzet tegen tien uur werken, niet de eerste uren, niet op woensdagmiddag etc. nou ja, het is natuurlijk werken, maar je vermijdt ook alle lastige keuzes. Het is toch meer 'comfort' dan 'challenge'.
Ik wil zelf eigenlijk altijd fulltime werken. Maar daar wordt dan vreemd tegenaan gekeken. Vooral vrouwen geven aan, dat ze ook nog graag tijd hebben voor iets anders. Als ik dan opnoem wat ik erbij doe, dan wordt het stil, zoveel anders doen de parttimers er niet bij.

Wat betreft de uren voor een eerste baan in het onderwijs, ik ken de verhalen en de realiteit ervan. Het is eigenlijk de tegenhanger van tien uur werken en dan wel kwaliteit neerzetten. Als die kwaliteit norm wordt, wordt het niet haalbaar om fulltime te starten in het onderwijs. Gevolg daarvan is dat een fulltime start in het onderwijs geen haalbare kaart meer is, en dat is dan weer kwalijk voor de mensen die wel van een baan moeten leven.

De realiteit is dat je met fulltime uren niet meer aan alle 'wensen' van de werkgever kunt voldoen. Op twee plekken ongeveer tegelijk werkoverleg hebben kan niet. Dan maar minder, scheelt een hoop stress en je kunt je concentreren op wat echt belang4rijk is, les geven.

Ik heb geen man, dat scheelt dan wel weer enorm. Maar sinds het verhaal van mijn moeder verbaas ik me er al over, dat vrouwen mét een man veel minder kunnen werken dan vrouwen zonder een man. Wel of geen kinderen hebben is niet eens het grootste issue. Een man schijnt de grootste tijdsvreter te zijn, ook al is die vooral afwezig. Terwijl je zou denken dat het voor een stel gemakkelijker zou moeten zijn om taken etc. te verdelen en daardoor juist meer uren te kunnen werken. Hoe dat mechanisme precies werkt snap ik nog steeds niet, maar ik zie het wel gebeuren. Het motto is meestal: de kinderen. Maar de realiteit is meestal: de man. Als die wegvalt worden de 'problemen' rond de kinderen ook gemakkelijker opgelost. Ook de eerste uren van de dag en de vrije woensdagmiddag.

Tsjor

Tsjor

Volgens mij zie je over het hoofd dat Ingrid het niet over werkuren heeft, maar over les-uren. Dat is iets heel anders! Per les-uur heb je een aantal werk-uren, en de last is dermate zwaar in NL dat fulltime beginnen een tachtig-urige werkweek betekent. NL leraren hebben bij een ft aanstelling zo ongeveer de meeste lesuren van heel Europa. Pas na een paar jaar bouw je routine op waardoor je met het aantal lesuren voor ft inderdaad niet meer dan 42-46 uur per week werkt. Leraren werken ook nog een paar (werk)uur extra in een ft week om de vakantie te compenseren, ze hebben geen 36-urige werkweek.

Dus voordat je oordeelt, referentiekaders inkleurt en je moeders verleden erbij haalt, misschien ff inzoomen?

Rode beuk

ik ben volledig op de hoogte van wat je schrijft.

Tsjor

kamille

kamille

08-07-2012 om 17:51

Tsjor

"Zelf werk ik nu in twee banen, elke baan een uur reisafstand, de een met de trein, de ander met de auto, soms reis ik vier uur per dag. Werk dan tot 's avonds 22.00 uur. Ook nog thuiswonende kinderen (wel middelbare school inmiddels, maar eerder ook al basisschool). Kinderen moeten nu twee dagen per week zelf koken, slapen etc."

Fijn dat je dat wil. En dat je dat ook kan. Maar het komt een beetje opdeborstklopperig over, niet prettig.

Van zelfstandigheid is ook geen enkel kind slechter geworden, maar zovéél reizen en werken...? Dóen, als het je bevalt! Maar ga jouw norm alsjeblieft niet aan anderen opleggen.

IngridT, volg je eigen gevoel hierin!

Knurf

Nee, dat hoefden mijn kinderen niet toen ze op de basisschool zaten. Maar zulke uren maak je ook niet op de basisschool, op een enkele ouderavond na. Ik struikelde met name over de wens van IngridT om doorgroeimogelijkheden te hebben. En dan het hele rijtje met wensen: 10 uur, niet de eerste uren, woensdagmiddag vrij etc.

Tsjor

Kamille

Helaas dat het moet, zou ik zeggen, ik zou het liever anders hebben. Maar ik zie meer hardwerkende mensen om me heen die veel uren moeten maken om brood op de plank te krijgen. Gelukkig heb ik deze werkzaamheden nog, binnenkort zal het helaas anders worden.

Tsjor

IngridT

IngridT

08-07-2012 om 18:13 Topicstarter

Tsjor.

Ik kan er niks aan doen dat het niet 'hoeft' in mijn situatie, maar dat ik het alleen maar 'wil'.. Ik heb alle respect voor mensen waar het wel moet, en dat je dan andere keuzes maakt lijkt me niet meer dan logisch.

Maar mijn situatie is anders, en heb het geluk dat ik 'iets' wil gaan doen in een branche waar part time werken heel, heel erg goed kan, en waar ook nog eens een stuk grotere vraag naar gekwalificeerde mensen is dan aanbod. Met dat in mijn hoofd probeer ik de zaken optimaal te regelen. Dus als het mogelijk is om mijn werkuren zo in te delen dat het de komende jaren (tot alle kinderen op het VO zitten) BSO loos kan, dan is me dat heel wat waard, en dan kies ik daar graag voor. En omdat ik WEL ambitieus ben probeer ik dat eerst te regelen op de school waar ik voor mezelf de meeste mogelijkheden zie. (ze hebben overigens mijn wensen ingewilligd inmiddels. Ik heb beloofd om het niet erg te vinden als mijn uren evt over 4 werkdagen verspreid worden ipv 3, en in ruil daarvoor krijg ik de eerrste uren vrij & de woensdagmiddag. Iedereen blij)

Had dat niet gekund, dan had ik de (kleinere) baan bij de andere school geaccepteerd denk ik.

Jeetje.

Ik merk dat ik me toch een beetje aangesproken voel door je 'commentaar' op mijn benadering van de arbeidsmarkt. Ik zie echt niet in wat er mis is met zaken zo optimaal regelen als de mogelijkheden er zijn. Ik zeur toch nergens over? Ik ontvang geen uitkering of wat dan ook. Ik zeg alleen dat als ik weer ga werken ik dat het liefst op een bepaalde manier zou doen. En dat lijkt te lukken. Heel mooi. Mijn inschatting van wat ik dacht dat mogelijk was lijkt correct. Als dat niet zo zou zijn geweest dan had ik danwel besloten om mijn wensen wat te dimmen, danwel om nog een paar jaar te wachten voor ik aan het werk ging. Even goede vrienden toch? Of mis ik iets?

En verder ben ik zo ambitieus als de kwee-nie-wat. In alles wat ik doe. Of dat nou huis-tuin-en-keuken bezigheden zijn, vrijwilligers/commissiewerk, of de opvoeding van de kinderen. En dat heeft naar mijn idee helemaal niks te maken met hoeveel uren in de werk je wilt werken of niet. Da's gewoon een karaktertrek. Voordeel van het onderwijs is dat je volgens mij je ambities net zo goed kwijt kunt in 10 lesuren als in 20.

Ingrid

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-07-2012 om 18:22

Niet doen ingrid

"Ik merk dat ik me toch een beetje aangesproken voel door je 'commentaar' op mijn benadering van de arbeidsmarkt."

Ik vind dat je heel verstandige keuzes maakt. En Tsjors redenatie snap ik niet zo. Je kunt prima "rustig aan" beginnen om langzaam op stoom te komen en daarna door te groeien. Daar is echt helemaal niks mis mee (zei zij met een zus die als alleenstaande, en zonder kinderen is afgebrand door de werkdruk in het onderwijs).

De enige tip die ik je hooguit zou kunnen geven is: prima dat je het bso-loos kunt oplossen. Maar een dagje bso is ook echt het niet het einde van de wereld. Zorg er dus wel voor dat je jezelf niet helemaal klemzet terwijl je het voor de rest van je gezin zo probleemloos mogelijk aan het regelen bent.

Verder klinkt baan 2 helemaal geweldig in mijn oren. Uitdaging genoeg lijkt me!

IngridT

IngridT

08-07-2012 om 18:33 Topicstarter

Oh, en tsjor:

Jij zegt: 'tien uur werken, niet de eerste uren, niet op woensdagmiddag etc. nou ja, het is natuurlijk werken, maar je vermijdt ook alle lastige keuzes. Het is toch meer 'comfort' dan 'challenge'.'

Wat mij focus ik qua 'challenge' van mijn nieuwe werk liever op de inhoud, het voor de klas staan & dat goed doen dan op het totaal aantal uren dat ik doe & de eventuele logistieke en kinderopvangtoestanden die dat met zich meebrengt. Als ik dat kan vermijden vind ik het fijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-07-2012 om 18:35

Oh laat maar...

Ik zie dat je de juiste focus wel te pakken hebt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.