Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een bijzonder voorval tussen een docent en student belandt bij de Raad van State. Saxion schorst student uit Apeldoorn maandenlang om ‘paraplukwestie’: ‘Het was een ongeluk’

FruitMoeder schreef op 23-01-2026 om 14:14:

[..]

Wat ik niet snap als iemand geestelijk niet in orde is, ze het wel nog allemaal op een rijtje kunnen krijgen om procedures te starten. Als iemand er echt mentaal slecht aan toe is zou dat toch ook niet meer lukken. Daarom denk ik dat hij meer aan het trollen is en dat hij heel goed weet wat die aan het doen is. Zo zonde dat zo'n lastpak zoveel energie vreet van de rechtsstaat.

Iemand kan best geestelijk niet in orde zijn - kan van alles zijn natuurlijk: bijvoorbeeld borderline, autisme, narcistische persoonlijkheid of een combi van dat alles) -  maar wel goed intelligent en opgevoed door mensen die goed voor zichzelf opkomen. Je hebt eenmaal mensen die als hun onrecht wordt aangedaan denken van: ach nouja, laat maar, en mensen die overal werk van maken zodra ze denken dat hun onrecht wordt aangedaan.

troelahoep schreef op 23-01-2026 om 14:37:

[..]

Iemand kan best geestelijk niet in orde zijn - kan van alles zijn natuurlijk: bijvoorbeeld borderline, autisme, narcistische persoonlijkheid of een combi van dat alles) - maar wel goed intelligent en opgevoed door mensen die goed voor zichzelf opkomen. Je hebt eenmaal mensen die als hun onrecht wordt aangedaan denken van: ach nouja, laat maar, en mensen die overal werk van maken zodra ze denken dat hun onrecht wordt aangedaan.

Mijn ervaring in de zorg is vaak ook dat mensen die zelf het moeilijkste gedrag vertonen,  heel goed de weg weten naar allerlei procedures als ze vinden dat ze onrecht wordt aangedaan ( wat nogal snel is). 

Ik zie nu trouwens dat het een student ABR&R betreft (Academie bestuur, recht en ruimte). Die zijn wellicht bovengemiddeld goed in procedures starten. 

FruitMoeder schreef op 23-01-2026 om 14:14:

[..]

Wat ik niet snap als iemand geestelijk niet in orde is, ze het wel nog allemaal op een rijtje kunnen krijgen om procedures te starten. Als iemand er echt mentaal slecht aan toe is zou dat toch ook niet meer lukken. Daarom denk ik dat hij meer aan het trollen is en dat hij heel goed weet wat die aan het doen is. Zo zonde dat zo'n lastpak zoveel energie vreet van de rechtsstaat.

Je hebt natuurlijk mensen die naast hun diagnose wel (heel) intelligent zijn. Bij autisme komt dit bijvoorbeeld ook regelmatig voor. Ze begrijpen de wereld om zich heen niet (dus de emotionele intelligentie ontbreekt). Ik begrijp niet dat een normaal gezond persoon voor de lol procedures gaat voeren en met iedereen ruzie maakt. Hier is dus inderdaad meer aan de hand. Ondanks hun intelligentie komen ze vaak niet ver in het leven. Want dat vraagt om sociale vaardigheden die gewoon ontbreken. En daardoor gaan ze nog meer afwijkend gedrag vertonen. 

troelahoep schreef op 23-01-2026 om 15:01:

Ik zie nu trouwens dat het een student ABR&R betreft (Academie bestuur, recht en ruimte). Die zijn wellicht bovengemiddeld goed in procedures starten.

Dat lijkt me heel waarschijnlijk. Rechtenstudenten zijn vziw in dit opzicht ook berucht

Wat ik zorgelijk vind is dit: 'De procedures die hij voert, voert hij niet voor zijn lol, zegt hij bovendien. “Ik doe het omdat ik niet weet hoe het anders moet.”''

Het zou goed zijn als studenten van deze opleiding inzicht krijgen in de vraag of de juridische weg het beste is om conflicten op te lossen. Je kunt bedenken dat je dit soort conflicten onderdeel laat zijn van de opleiding.
Dat kan bijvoorbeeld doordat je in de school zelf een juridische weg organiseert: klachten worden dan via een procedure voorgelegd aan een rechtbank die door de school zelf georganiseerd wordt (dus niet de bezwarencommissie), met alles erbij; rechters, advocaten, aanklagers zijn studenten. Het is dan vooral een intern leermiddel. 
Een andere mogelijkheid is dat deze student (die geen andere weg weet dan juridische procedures) de komende maanden mee gaat lopen met ambtenaren die bezwaarprocedures moeten verwerken, en dan liefst op een plek waar mensen zijn die veel bezwaren indienen, waar tijdsdruk heerst, want als de reactie te laat is gaat dat veel geld kosten. 
Nog een andere mogelijkheid is dat de student de kosten van al zijn procedures gaat berekenen: wie zijn erbij betrokken en wat kosten die mensen, de gebouwen etc. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.