Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 10:54 Topicstarter

AlisonH schreef op 25-01-2023 om 10:47:

Ik drink wel wijn, graag zelfs, mits van goede kwaliteit, dus kom maar door met die flessen. Ik geef het alleen niet cadeau tenzij ik weet dat mensen wijnliefhebbers zijn, en ik heb het ook al geruime tijd niet meer in een kerstpakket gehad. Ik denk ook wel dat die kentering er komt in alcoholgebruik. Je moet alleen oppassen dat je er niet prekerig in wordt want dan bereik je doorgaans het tegenovergestelde. Bewustwording dwing je niet af, dat is een langdurig proces. Een fles wijn teruggeven aan een zakenrelatie vind ik echt niet kunnen. Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen.

En waarom niet? Wederom oprechte vraag. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 10:23:

[..]

Maar dit gaat niet zozeer om een gangbaar cadeau, maar om de zogenoemde relatiegeschenken. Als wij vanuit ons bedrijf met flessen wijn langsgaan en er is iemand die dat weigert omdat die vindt dat er in de wereld teveel gezopen wordt, dan komt dat toch SUPER onprofessioneel over?

Dit vind ik een onthullende reactie: degene die erop zou wijzen dat steeds duidelijker wordt dat alcoholgebruik in de basis ongezond is, risico’s op kanker vergroot, veel maatschappelijke en persoonlijke problemen veroorzaakt en verbonden is met veel schade, ellende en kosten (hoe groot is het aandeel van alcohol bij EHBO bezoek, uitgaansgeweld, seksueel geweld, voetbalgeweld, auto-ongelukken etc?). En dat dit daarom gezien misschien niet zo’n representatief relatiegeschenk is in een zakelijke omgeving, die persoon die dit benoemt en er consequenties aan verbindt is SUPER onprofessioneel!

Ik weet dat het zo werkt dus ik benoem de waarheid vaak niet. Deze ook zeker niet. Je wordt dan immers gezien als een moraalridder en een zeur en daar heb ik geen zin in. Bovendien zou het ergens hypocriet zijn want ik drink zelf ook alcohol. Maar de feiten die steeds meer op tafel komen over de schadelijkheid van alcohol veranderen daarmee nog niet. Bedrijven geven relatiegeschenken weg om een goed gevoel op te roepen en hun imago te versterken. Als het imago van alcohol keldert, gaat geen organisatie het meer als cadeautje weggeven. Dat is dus de vraag: of het imago van alcohol serieus zal gaan kelderen de volgende decennia, net zoals dat met roken is gebeurd. Ik denk van wel. En dan blijkt het over pakweg 15 jaar SUPER onprofessioneel om alcohol weg te geven als relatiegeschenk. Kan zomaar gebeuren. Het is maar net hoe de maatschappelijke wind op een bepaald moment waait. 


AlisonH schreef op 25-01-2023 om 10:47:

Ik drink wel wijn, graag zelfs, mits van goede kwaliteit, dus kom maar door met die flessen. Ik geef het alleen niet cadeau tenzij ik weet dat mensen wijnliefhebbers zijn, en ik heb het ook al geruime tijd niet meer in een kerstpakket gehad. Ik denk ook wel dat die kentering er komt in alcoholgebruik. Je moet alleen oppassen dat je er niet prekerig in wordt want dan bereik je doorgaans het tegenovergestelde. Bewustwording dwing je niet af, dat is een langdurig proces. Een fles wijn teruggeven aan een zakenrelatie vind ik echt niet kunnen. Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen.

Ik vind het op zich wel een punt wat mag veranderen: aan de ene kant heb je natuurlijk de etiquette / een gegeven paard niet in de bek kijken/ dankbaar moeten zijn / proffessioneel. Aan de andere kant: we willen verspilling tegen gaan/ bewuster leven etc. Daarin een middenweg vinden, vind ik niet zo gek.

Als je als bedrijf structureel relatiegeschenken ontvangt wat niet passend is waarom zou je dat niet op een nette manier aan mogen geven zonder gelijk onprofessioneel te zijn? 


troelahoep schreef op 25-01-2023 om 10:54:

[..]

En waarom niet? Wederom oprechte vraag.

Cadeaus worden met goede intenties gegeven. In feite is het voorwerp dat wordt gegeven meer een symbool. De gever kan er met een geschenk faliekant naast zitten maar je ontvangt het vanuit de goede bedoeling. En dus zeg je glimlachend dankjewel ook al vind je het foeilelijk, kun je er niks mee of drink je het niet. Anders bruuskeer je de gever. Mopperen over wat je krijgt is gewoon not done.

Ik denk dat dit een discussie is die op een maatschappelijk niveau wordt gevoerd en dan zullen organisaties op den duur hun conclusies trekken. Ik zou als individu niet gauw een cadeau weigeren. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat ik, als ik bijvoorbeeld betrokken ben bij het uitnodigen van sprekers, zou voorstellen iets anders te doen dan wijn. 

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 10:54:

[..]

En waarom niet? Wederom oprechte vraag.

Ik denk omdat mensen het erg onaardig vinden en zich terechtgezet voelen als ze een gegeven cadeau terugkrijgen. In een privé-context heb je alleen te maken met jezelf en die ander, maar in een zakelijke context heeft wat jij doet ook zijn weerslag op je werkgever. Ik vind het niet mijn taak om relaties of mijn werkgever te wijzen op het feit dat ze foute keuzes maken. Niet op het moment dat ik het geschenk krijg. Als ik het van mijn werkgever kreeg zou ik eerder rond de zomer een keer mijn verbazing uitspreken over alcohol als cadeau. En een alternatief voorstellen.

Ik denk dat bedrijven juist de gevers zijn bij wie je dit kunt doen! Het is veel vervelender en slechter voor de relatie als je in je kennissenkring flessen wijn gaat teruggeven. Dat ligt gevoeliger en als je echt gebombardeerd wordt op je verjaardag, dan moet je dat dus subtiel aanpakken zoals past bij je eigen kennissenkring. 

Maar een bedrijf, wat kan daar nou misgaan? Als ik bedank voor het gebaar, zonder preken uitleg waarom ik het graag mee terug geef en mogelijk ook zelfs een alternatieve bestemming aangeef dan is er toch geen mens overboord? 
Het gaat bedrijven puur om aandacht (geven/krijgen) en waarmee zal ze feitelijk een zorg zijn. 

gr Angela

Mija schreef op 25-01-2023 om 10:36:

[..]

Ik vind het wel goed, dit topic. Het is een uitnodiging om er even over na te denken of het wel zo normaal is routinematig flessen wijn cadeau te doen en ik vind het wel een goede vraag, helemaal los van of je het veroordeelt, weigert, of er een tirade over afsteekt tegen de gever. Maar kennelijk erger jij je al aan het nadenken over de vraag? Waarom is dat? Je hoeft je helemaal niet te laten overtuigen. Je kunt zoveel drinken als je wil hoor.

Waarom vind je het nodig om voor mij in te vullen dat ik me erger over het nadenken over de vraag? Ik heb toch gewoon mijn visie op haar vraag gegeven? En je laatste zin slaat al helemaal nergens op natuurlijk, beetje flauw om zo je punt denken te moeten maken.

Waar ik me wel aan erger, is dat meestal de personen die niet drinken de mening van anderen bagatelliseren, terwijl hun mening nét zo valide is als van de wijnweigeraars. Bijvoorbeeld hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel.


Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 09:13:

[..]

Tuurlijk houdt ook niet iedereen van bloemen of chocola maar dat vind ik dan toch anders; chocola lust meestal een van de andere gezinsleden wel of je zet het op tafel als er visite is en al koop je zelf nooit bloemen, een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn. Maar alcohol is zo specifiek. Als wij weleens een bierpakket of wijn kregen dan gaven we het aan de voedselbank. Hier geen mensen om het aan door te geven. In die zin snap ik Troelahoep wel met de opmerking " je geeft toch ook geen sigaretten cadeau". Dat geef je ook alleen als je zeker weet dat iemand dat gebruikt.

Ik houd dus absoluut niet van bloemen, dus nee, niet ‘een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn’. Ik schrijf toch ook nergens, ‘eenkeertje een glas wijn kan best lekker zijn’ tegen personen die geen wijn willen (ongeacht de reden)? En ja, chocola (want lust ik ook niet), gaat op aan visite, maar een fles eventueel ooit net zo nietwaar?

Als de insteek van dit topic is of wijn wel/niet verantwoord is, dan was het een andere invalshoek geweest. Nu was de vraag of wijn als relatiegeschenk nog maatschappelijk verantwoord is en daar hebben ik en anderen antwoord op gegeven.

Dit dus:


AlisonH schreef op 25-01-2023 om 10:47:

Ik denk ook wel dat die kentering er komt in alcoholgebruik. Je moet alleen oppassen dat je er niet prekerig in wordt want dan bereik je doorgaans het tegenovergestelde. Bewustwording dwing je niet af, dat is een langdurig proces. Een fles wijn teruggeven aan een zakenrelatie vind ik echt niet kunnen. Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen.

Kersje schreef op 25-01-2023 om 11:35:

[..]

Waarom vind je het nodig om voor mij in te vullen dat ik me erger over het nadenken over de vraag? Ik heb toch gewoon mijn visie op haar vraag gegeven? En je laatste zin slaat al helemaal nergens op natuurlijk, beetje flauw om zo je punt denken te moeten maken.

Waar ik me wel aan erger, is dat meestal de personen die niet drinken de mening van anderen bagatelliseren, terwijl hun mening nét zo valide is als van de wijnweigeraars. Bijvoorbeeld hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel.


[..]

Ik houd dus absoluut niet van bloemen, dus nee, niet ‘een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn’. Ik schrijf toch ook nergens, ‘eenkeertje een glas wijn kan best lekker zijn’ tegen personen die geen wijn willen (ongeacht de reden)? En ja, chocola (want lust ik ook niet), gaat op aan visite, maar een fles eventueel ooit net zo nietwaar?

Als de insteek van dit topic is of wijn wel/niet verantwoord is, dan was het een andere invalshoek geweest. Nu was de vraag of wijn als relatiegeschenk nog maatschappelijk verantwoord is en daar hebben ik en anderen antwoord op gegeven.

Dit dus:


[..]

Dat gaf ik ook aan; het is altijd lastig een relatiegeschenk te kiezen wat iedereen leuk vind en kan gebruiken. Jij houdt niet van bloemen en chocola, dat kan. Net zoals dat velen niet van alcohol houden en het dus ook niet op gaat aan visite of weg te geven is. Steeds meer mensen kiezen ervoor om geen alcohol ( meer) te drinken, waardoor het steeds minder een gebruikelijk geschenk wordt. Bedrijven die alcohol cadeau doen kunnen ook wat anders kiezen nietwaar.

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 10:36:

[..]

Als relatiegeschenk is het toch ook vreemd dat je als bedrijf er vanuit gaat dat iedereen alcohol drinkt? Vroeger misschien toen het echt als luxe product gezien werd, maar anno nu drinken steeds minder mensen. Onprofessioneel, ja weet ik niet. We willen ook verspilling tegen gaan dus bedanken en eerlijk zeggen dat je het niet gebruikt kan best een optie zijn. Anders denkt zo'n bedrijf ook dat iedereen het leuk vindt en blijven ze het geven.

Het aanpakken en doorgeven aan een ander kan ook, maar zoals gezegd ik ken nauwelijk mensen die alcohol drinken dus dat schiet ook niet op.

Wie zegt dat een bedrijf er vanuit gaat dat iedereen alcohol drinkt of wijn specifiek lekker vind? Ik niet hoor. Maar zo kun je natuurlijk aan de gang blijven. Ik zie dat TO chocola lekker vind. Dat vind ik dan weer niet lekker.

En zo is er altijd wel iets waar je niet iedereen een plezier mee doet. Dat hoeft ook niet. Dat is ook niet de gedachte erachter. Het is een blijk van waardering. Een investering in je onderlinge (zakelijke) relatie. Ik snap zelf ook wel dat ik een vriend die geen speciaalbier lust niet blij maak met een speciaalbier pakket, dus doe je dat niet.

Maar je gaat zakelijk toch niet 80 verschillende relatiegeschenken bestellen en dan langs klanten: Nou, kies maar. Wat een geouwehoer om niks zeg. De een lust geen wijn, de ander drinkt geen alcohol en weer een ander doe je het meeste plezier met een rollade. 

@TO als je een relatiegeschenk van mij als bedrijf zou afslaan, dan zou ik daar niet beledigd van zijn, maar wel heeeeeel raar naar je kijken ja. Het is zeer onprofessioneel. Je krijgt iets en dat accepteer je gewoon. Het is een blijk van waardering. Dat jij dan die wijn niet lust of wil, het zij zo. 

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 11:45:

[..]

 Bedrijven die alcohol cadeau doen kunnen ook wat anders kiezen nietwaar.

Ja, maar wat dan wél?

Mija schreef op 25-01-2023 om 11:04:

[..]

Dit vind ik een onthullende reactie: degene die erop zou wijzen dat steeds duidelijker wordt dat alcoholgebruik in de basis ongezond is, risico’s op kanker vergroot, veel maatschappelijke en persoonlijke problemen veroorzaakt en verbonden is met veel schade, ellende en kosten (hoe groot is het aandeel van alcohol bij EHBO bezoek, uitgaansgeweld, seksueel geweld, voetbalgeweld, auto-ongelukken etc?). En dat dit daarom gezien misschien niet zo’n representatief relatiegeschenk is in een zakelijke omgeving, die persoon die dit benoemt en er consequenties aan verbindt is SUPER onprofessioneel!

Ik weet dat het zo werkt dus ik benoem de waarheid vaak niet. Deze ook zeker niet. Je wordt dan immers gezien als een moraalridder en een zeur en daar heb ik geen zin in. Bovendien zou het ergens hypocriet zijn want ik drink zelf ook alcohol. Maar de feiten die steeds meer op tafel komen over de schadelijkheid van alcohol veranderen daarmee nog niet. Bedrijven geven relatiegeschenken weg om een goed gevoel op te roepen en hun imago te versterken. Als het imago van alcohol keldert, gaat geen organisatie het meer als cadeautje weggeven. Dat is dus de vraag: of het imago van alcohol serieus zal gaan kelderen de volgende decennia, net zoals dat met roken is gebeurd. Ik denk van wel. En dan blijkt het over pakweg 15 jaar SUPER onprofessioneel om alcohol weg te geven als relatiegeschenk. Kan zomaar gebeuren. Het is maar net hoe de maatschappelijke wind op een bepaald moment waait.


Je bent inderdaad een beetje een zeur ja als ik je reactie zo lees. Overigens zegt het niks over mijn mening over alcohol. Ik vindt gewoon dat je in essentie een relatiegeschenk niet kan weigeren. DAT vind ik onprofessioneel. Niet specifiek het weigeren van een fles drank. Dat is onprofessioneel ja. Ik krijg van klanten ook krentewegges rond kerst die ik niet te vreten vind. Of een pakket rolletjes. Noem het maar op. Je neemt het gewoon aan, omdat het een blijk van waardering is. Dat weigeren, is onprofessioneel. 

En dat zullen alle grotere bedrijven beamen. 

Tijdens coronatijd hadden we een borrel online. De organisatie vroeg vooraf of mensen wel of geen alcohol dronken (in het algemeen, niet per se bij die borrel). Iedereen kreeg de dag ervoor een borrelpakketje bij de post met, behalve knabbels en zo, voor de alcoholdrinkers een flesje sap en flesje wijn (kleintje).  De niet-alcoholdrinkers kregen een ander flesje erbij.

Kijk, dat vind ik keurig verantwoord verzorgd. 

Voor relatiegeschenken is dat niet haalbaar. Daarnaast moeten wij sowieso de flessen inleveren voor een algemene verloting onder de medewerkers. 

Kersje schreef op 25-01-2023 om 11:35:

[..]

Waarom vind je het nodig om voor mij in te vullen dat ik me erger over het nadenken over de vraag? Ik heb toch gewoon mijn visie op haar vraag gegeven? En je laatste zin slaat al helemaal nergens op natuurlijk, beetje flauw om zo je punt denken te moeten maken.

Waar ik me wel aan erger, is dat meestal de personen die niet drinken de mening van anderen bagatelliseren, terwijl hun mening nét zo valide is als van de wijnweigeraars. Bijvoorbeeld hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel.


[..]

Ik houd dus absoluut niet van bloemen, dus nee, niet ‘een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn’. Ik schrijf toch ook nergens, ‘eenkeertje een glas wijn kan best lekker zijn’ tegen personen die geen wijn willen (ongeacht de reden)? En ja, chocola (want lust ik ook niet), gaat op aan visite, maar een fles eventueel ooit net zo nietwaar?

Als de insteek van dit topic is of wijn wel/niet verantwoord is, dan was het een andere invalshoek geweest. Nu was de vraag of wijn als relatiegeschenk nog maatschappelijk verantwoord is en daar hebben ik en anderen antwoord op gegeven.

Dit dus:


[..]

Ik vond jouw reactie zo bruusk dat ik er ergernis in meende te ontwaren. Kennelijk zat ik ernaast. Met dat punt over ‘je laten overtuigen’ ging ik in op jouw eigen vraag aan TO. 

Het idee dat in een discussie over de wenselijkheid van alcohol als relatiegeschenk de nadelen of twijfelpunten van andere relatiegeschenken van doorslaggevende betekenis zijn, dat zie ik niet. Maar goed, daar kun je over van mening verschillen natuurlijk, als je vindt dat het een keuze is tussen het een of het ander en dat er iets gekozen moet worden. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 11:51:

[..]

Wie zegt dat een bedrijf er vanuit gaat dat iedereen alcohol drinkt of wijn specifiek lekker vind? Ik niet hoor. Maar zo kun je natuurlijk aan de gang blijven. Ik zie dat TO chocola lekker vind. Dat vind ik dan weer niet lekker.

Maar je gaat zakelijk toch niet 80 verschillende relatiegeschenken bestellen en dan langs klanten: Nou, kies maar. Wat een geouwehoer om niks zeg. De een lust geen wijn, de ander drinkt geen alcohol en weer een ander doe je het meeste plezier met een rollade.

@TO als je een relatiegeschenk van mij als bedrijf zou afslaan, dan zou ik daar niet beledigd van zijn, maar wel heeeeeel raar naar je kijken ja. Het is zeer onprofessioneel. Je krijgt iets en dat accepteer je gewoon. Het is een blijk van waardering. Dat jij dan die wijn niet lust of wil, het zij zo.

Waarom kies je dan alcohol? Blijkbaar toch omdat de persoon die dat uitzoekt/ bepaalt binnen het bedrijf in de beleving is dat het een geschenk is wat gewaardeerd wordt. Want dat is toch het doel van je geschenk; je wilt het geven als een blijk van waardering. Dan is het ook professioneel om je te verdiepen in degene voor wie je het koopt.

 Dan is het inderdaad geen doen om 80 verschillende relatiegeschenken te geven. Maar alcohol is allang niet meer zo gangbaar als vroeger nu we alle negatieve effecten er van weten en steeds meer mensen alcoholvrij leven. Dus of het professioneel is omdat te blijven geven...ik denk dat daar wel een maatschappelijke kanteling in komt.

Bijtje82

Bijtje82

25-01-2023 om 12:15

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 10:44:

[..]

Ik weet niet, misschien wel peilen hoe mensen er over denken inderdaad. En ik zou in het kader van een duurzamere wereld eigenlijk een manier willen vinden om een relatiegeschenk beleefd af te slaan. Het is ook zowat om vooraf al te zeggen "oja, laat dat relatiegeschenk maar zitten hoor", omdat je voorsorteert op dat je eventueel wat gaat krijgen.

Nu is het geven van alcohol toevallig tegen mijn principes en een doos chocola zou ik dan wel opeten (mits van het juiste merk, geen chocola met sinaasappel graag etc ), maar verder: Hoeveel wordt er niet geklaagd over kerstpakketten waar de eeuwige paté in zit die niemand lekker vindt, of rare chips? Of zou je in deze tijd bijvoorbeeld nog een luxe stuk zalm cadeau geven, of een lekkere worst?

En ik zou het zelf jammer vinden om een cadeau te geven wat iemand anders niet gebruikt. Inderdaad makkelijk om een flesje wijn te geven, maar ik vind het eerder onzorgvuldig en weinig attent, om niet iemands persoonlijke voorkeuren na te gaan.

Nouja, allemaal overwegingen dus. Niet om zuur over te komen, maar juist om dat te voorkomen en goed te doen.

Eigenlijk ben je dus gewoon kieskeurig :😜 

Zeker voor grote bedrijven is het niet te doen om een persoonlijk tintje te geven aan een relatiegeschenk. Die geschenken worden vaak in bulk ingekocht. Ze kunnen niet bij iedere klant nagaan of het ene bonbonnetje wel gewaardeerd wordt, en bij die muts uit schubbemutsenveen de sinaasappel smaakjes er tussenuit te halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.