Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fles wijn als relatiegeschenk


troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 00:15 Topicstarter

Hmmm. Ja, natuurlijk kan ik de verzameling flessen doorgeven (het zijn er nu toevallig wel 4 in een maand tijd, best veel). Maar ik vind het gewoon zonde. En ik ken ook niet zo gek veel mensen die graag wijn drinken ook nog - op iemand na die eigenlijk wat minder zou moeten drinken. 

Met elk geschenk wel wat - chocola is ook niet gezond, bloemen geteeld in Afrika met veel bestrijdingsmiddelen zijn ook niet verantwoord. Maar wijn bijvoorbeeld is én niet gezond vanwege de alcohol (alcohol scoort heel hoog in de lijstjes van schadelijke en verslavende middelen) en voor de teelt van wijndruiven is erg veel water nodig. We geven elkaar toch ook geen sigaretten cadeau?

Wat wil je eigenlijk met dit topic, mensen overtuigen dat een fles wijn geven gewoon not done is? Zoals je leest denken velen hier anders over.
Dan weiger je de volgende keer toch gewoon als het je zo ontzettend tegenstaat?

Het is een lekker makkelijk cadeau en veel mensen waarderen het ook, maar het zal uiteindelijk wel minder worden, want er zijn steeds meer mensen die om allerlei redenen niet drinken.
Aan jou de keus of je afwacht tot het tij vanzelf keert, of dat je eraan wilt bijdragen door het geschenk te weigeren met een "nee dank u, wij drinken geen wijn".

Mijn partner drinkt niet, maar toen ik hem leerde kennen had hij wel een paar flessen drank staan die hii ooit gekregen had. Die heb ik toen zo zoetjesaan maar leeggedronken. Gedestilleerd, dus het was lang houdbaar 

Temet schreef op 25-01-2023 om 08:23:

Het is een lekker makkelijk cadeau en veel mensen waarderen het ook, maar het zal uiteindelijk wel minder worden, want er zijn steeds meer mensen die om allerlei redenen niet drinken.
Aan jou de keus of je afwacht tot het tij vanzelf keert, of dat je eraan wilt bijdragen door het geschenk te weigeren met een "nee dank u, wij drinken geen wijn".

Mijn partner drinkt niet, maar toen ik hem leerde kennen had hij wel een paar flessen drank staan die hii ooit gekregen had. Die heb ik toen zo zoetjesaan maar leeggedronken. Gedestilleerd, dus het was lang houdbaar

Ik herken dat persoonlijk niet zo. Wij hebben best een grote vrienden/ kennissenkring maar bijna niemand drinkt alcohol. Wij zelf ook niet, heb het zelden in huis. Voor mij is het meer iets van vroeger, toen ik kind was werd er om mij heen bij verjaardagen ( ooms/ tantes) enzo altijd wel gedronken, nu zie ik dat veel minder. Maar dat is een persoonlijke ervaring natuurlijk.

Ik vind het zelf geen gangbaar cadeau, prima als je zeker weet dat iemand daarvan houdt maar om er maar vanuit te gaan dat iedereen alcohol drinkt vind ik apart. Tuurlijk houdt ook niet iedereen van bloemen of chocola maar dat vind ik dan toch anders; chocola lust meestal een van de andere gezinsleden wel of je zet het op tafel als er visite is en al koop je zelf nooit bloemen, een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn. Maar alcohol is zo specifiek. Als wij weleens een bierpakket of wijn kregen dan gaven we het aan de voedselbank. Hier geen mensen om het aan door te geven. In die zin snap ik Troelahoep wel met de opmerking " je geeft toch ook geen sigaretten cadeau". Dat geef je ook alleen als je zeker weet dat iemand dat gebruikt. 

Bijtje82

Bijtje82

25-01-2023 om 09:22

Wijn wordt gezien als een luxe cadeau. Bij relatiegeschenken zijn het vaak ook de wat duurdere flessen. 

Ik zou persoonlijk niet moeilijk gaan doen over een gift, maar dankbaar zijn dat er aan je gedacht wordt. 

dan

dan

25-01-2023 om 09:39

Ik heb er zelf geen moeite mee om wijn te krijgen maar we drinken het zelf soms wel. Zelf geef ik alleen wijn als ik zeker weet dat het gewaardeerd wordt en ik het merk weet dat die persoon graag drinkt. 

Sas-OO schreef op 24-01-2023 om 15:20:

Ik krijg geregeld zoetigheid van mijn werkgever, zeker in corona-tijd.
Maar ik eet geen suiker. Jammer dan, komt altijd goed terecht.
Als mijn buren bloemen krijgen, krijg ik ze ivm een allergie daar.
Prima als je zelf verantwoord leeft en geen alcohol drinkt, maar houd dat bij jezelf.

Gaat 2 kanten op natuurlijk: prima als je ongezond leeft, maar houd dat bij jezelf.

Maar goed dan kunnen we alles wel afschaffen want overal is wel wat voor te zeggen qua gezondheidsoverwegingen of milieu. Het is altijd lastig om een cadeau te kiezen wat iedereen leuk vindt. 

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 09:13:

[..]

Ik herken dat persoonlijk niet zo. Wij hebben best een grote vrienden/ kennissenkring maar bijna niemand drinkt alcohol. Wij zelf ook niet, heb het zelden in huis. Voor mij is het meer iets van vroeger, toen ik kind was werd er om mij heen bij verjaardagen ( ooms/ tantes) enzo altijd wel gedronken, nu zie ik dat veel minder. Maar dat is een persoonlijke ervaring natuurlijk.

Ik vind het zelf geen gangbaar cadeau, prima als je zeker weet dat iemand daarvan houdt maar om er maar vanuit te gaan dat iedereen alcohol drinkt vind ik apart. Tuurlijk houdt ook niet iedereen van bloemen of chocola maar dat vind ik dan toch anders; chocola lust meestal een van de andere gezinsleden wel of je zet het op tafel als er visite is en al koop je zelf nooit bloemen, een keer een boeket op tafel kan best leuk zijn. Maar alcohol is zo specifiek. Als wij weleens een bierpakket of wijn kregen dan gaven we het aan de voedselbank. Hier geen mensen om het aan door te geven. In die zin snap ik Troelahoep wel met de opmerking " je geeft toch ook geen sigaretten cadeau". Dat geef je ook alleen als je zeker weet dat iemand dat gebruikt.

Maar dit gaat niet zozeer om een gangbaar cadeau, maar om de zogenoemde relatiegeschenken. Als wij vanuit ons bedrijf met flessen wijn langsgaan en er is iemand die dat weigert omdat die vindt dat er in de wereld teveel gezopen wordt, dan komt dat toch SUPER onprofessioneel over? 

Kersje schreef op 25-01-2023 om 08:03:

Wat wil je eigenlijk met dit topic, mensen overtuigen dat een fles wijn geven gewoon not done is? Zoals je leest denken velen hier anders over.
Dan weiger je de volgende keer toch gewoon als het je zo ontzettend tegenstaat?

Ik denk dat er een kentering gaat komen rond alcoholgebruik, net zoals we dat met roken hebben gezien. Alcohol is tot nu toe nog heel maatschappelijk aanvaard en ingebed maar eigenlijk is dat niet zo verantwoord. Er is in de media duidelijk meer aandacht voor de risico’s van (ook bescheiden) alcoholgebruik en dit topic is onderdeel van een maatschappelijke discussie. Het zal niet van de een op de andere dag gebeuren maar als er maar vaak genoeg wordt nagedacht en naar de feiten wordt gekeken, zal uiteindelijk de cultuur rond alcohol veranderen. Ik vind het wel goed, dit topic. Het is een uitnodiging om er even over na te denken of het wel zo normaal is routinematig flessen wijn cadeau te doen en ik vind het wel een goede vraag, helemaal los van of je het veroordeelt, weigert, of er een tirade over afsteekt tegen de gever. Maar kennelijk erger jij je al aan het nadenken over de vraag? Waarom is dat? Je hoeft je helemaal niet te laten overtuigen. Je kunt zoveel drinken als je wil hoor. 

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 10:23:

[..]

Maar dit gaat niet zozeer om een gangbaar cadeau, maar om de zogenoemde relatiegeschenken. Als wij vanuit ons bedrijf met flessen wijn langsgaan en er is iemand die dat weigert omdat die vindt dat er in de wereld teveel gezopen wordt, dan komt dat toch SUPER onprofessioneel over?

Als relatiegeschenk is het toch ook vreemd dat je als bedrijf er vanuit gaat dat iedereen alcohol drinkt?  Vroeger misschien toen het echt als luxe product gezien werd, maar anno nu drinken steeds minder mensen. Onprofessioneel, ja weet ik niet. We willen ook verspilling tegen gaan dus bedanken en eerlijk zeggen dat je het niet gebruikt kan best een optie zijn. Anders denkt zo'n bedrijf ook dat iedereen het leuk vindt en blijven ze het geven. 

Het aanpakken en doorgeven aan een ander kan ook, maar zoals gezegd ik ken nauwelijk mensen die alcohol drinken dus dat schiet ook niet op.

Ik drink zelf wel alcohol maar geen wijn en voor mij hoeven die flessen ook niet. Ik weiger ze niet want je kijkt een gegeven paard nou eenmaal niet in de bek. Ik denk wel dat er aan de kant van de professionele gever in de loop van de tijd bewustzijn gaat komen dat alcoholische dranken geen geschikt relatiegeschenk zijn. Maar dat kan nog wel even duren. 

De mensen die bij bedrijven werken die relatiegeschenken uitkiezen zjin ook onderdeel van onze maatschappij. Dus dit soort veranderingen komen vanuit verschillende hoeken en dat is goed. Uiteindelijk zal het steeds minder normaal worden én wordt bijvoorbeeld de kwaliteit van alchoholvrije drank beter. Dan krijg je misschien wel een alcoholvrij bierpakket 😋. Veel ontvangers zullen daar dan misschien (ook) niet van houden, maar het voldoet dan wel aan de "gezondheidseis".

gr Angela

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 10:44 Topicstarter

Kersje schreef op 25-01-2023 om 08:03:

Wat wil je eigenlijk met dit topic, mensen overtuigen dat een fles wijn geven gewoon not done is? Zoals je leest denken velen hier anders over.
Dan weiger je de volgende keer toch gewoon als het je zo ontzettend tegenstaat?

Ik weet niet, misschien wel peilen hoe mensen er over denken inderdaad. En ik zou in het kader van een duurzamere wereld eigenlijk een manier willen vinden om een relatiegeschenk beleefd af te slaan. Het is ook zowat om vooraf al te zeggen "oja, laat dat relatiegeschenk maar zitten hoor", omdat je voorsorteert op dat je eventueel wat gaat krijgen.

Nu is het geven van alcohol toevallig tegen mijn principes en een doos chocola zou ik dan wel opeten (mits van het juiste merk, geen chocola met sinaasappel graag etc ), maar verder: Hoeveel wordt er niet geklaagd over kerstpakketten waar de eeuwige paté in zit die niemand lekker vindt, of rare chips? Of zou je in deze tijd bijvoorbeeld nog een luxe stuk zalm cadeau geven, of een lekkere worst?

En ik zou het zelf jammer vinden om een cadeau te geven wat iemand anders niet gebruikt. Inderdaad makkelijk om een flesje wijn te geven, maar ik vind het eerder onzorgvuldig en weinig attent, om niet iemands persoonlijke voorkeuren na te gaan. 

Nouja, allemaal overwegingen dus. Niet om zuur over te komen, maar juist om dat te voorkomen en goed te doen. 

Ik drink wel wijn, graag zelfs, mits van goede kwaliteit, dus kom maar door met die flessen. Ik geef het alleen niet cadeau tenzij ik weet dat mensen wijnliefhebbers zijn, en ik heb het ook al geruime tijd niet meer in een kerstpakket gehad. Ik denk ook wel dat die kentering er komt in alcoholgebruik. Je moet alleen oppassen dat je er niet prekerig in wordt want dan bereik je doorgaans het tegenovergestelde. Bewustwording dwing je niet af, dat is een langdurig proces. Een fles wijn teruggeven aan een zakenrelatie vind ik echt niet kunnen. Denk er het jouwe van en geef hem weg of , als je echt niemand kent die drinkt, spoel hem door de gootsteen. 

troelahoep

troelahoep

25-01-2023 om 10:53 Topicstarter

Elpisto schreef op 25-01-2023 om 10:23:

[..]

Maar dit gaat niet zozeer om een gangbaar cadeau, maar om de zogenoemde relatiegeschenken. Als wij vanuit ons bedrijf met flessen wijn langsgaan en er is iemand die dat weigert omdat die vindt dat er in de wereld teveel gezopen wordt, dan komt dat toch SUPER onprofessioneel over?

Ja, vind je dat onprofessioneel, of onbeleefd? Of ben je gewoon beledigd omdat iemand jouw cadeautje eigenlijk niet wil hebben? Stel dat ik zou zeggen "ach, ik drink niet, bewaar het maar voor een ander die het wel gebruikt", wat is daar erg aan? Dat is een oprechte vraag.

Ik snap wel dat je als iemand een cadeau specifiek voor jou heeft uitgezocht, je dat niet kan weigeren. Of een reclame-object van het bedrijf in kwestie (gebruiksvoorwerpen zoals een paraplu met opdruk o.i.d.). Maar eigenlijk vind ik het opdringen van spullen met jouw naam erop aan een ander juist onbeleefd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.