Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

20-12-2009 om 16:11

Gaan jullie morgen naar jullie werk?

Of nemen jullie ijsvrij.

Of geven jullie bazen jullie ijsvrij?

En ... en daarom stel ik mijn vraag eigenlijk, vinden jullie dat de bazen hun personeel ijsvrij moeten geven omdat het gewoonweg te gevaarlijk is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

20-12-2009 om 16:38

Gevaarlijk?

Er wordt overal geveegd en gestrooid, ik kan me niet voorstellen dat er morgen iemand is die echt niet naar zijn/haar werk kan. Trek er iets meer tijd voor uit zou ik zeggen.

ik ga morgen ook gewoon naar mijn werk. Het is 15 minuten rijden, maar wel via binnenwegen. Ik verwacht dat morgen de snelwegen wel weer vrij zijn, goed gestrooid. maar de binnenwegen dat vraag ik me af.

Ik vind dit weer ook geen reden om een bedrijf een dag dicht te gooien. kwestie van erg voorzichtig rijden en op tijd weg gaan.

voor een postbode bijvoorbeeld kan ik me wel voorstellen dat er een dag niet gewerkt wordt. de hele dag buiten en dan vooral lopen/rijden op stukken waar niet gestrooid wordt.

Gruffalo

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 16:56

Ik zal wel moeten

Ik ga gewoon die kant op en zie wel hoe snel de ns mij naar mijn werk brengt. Ik heb er nu wel spijt van dat ik niet meer verlof heb opgenomen. Ik vind lopen op gladde paden doodeng.

tonny

tonny

20-12-2009 om 17:02

Luxe

Niet iedereen kan morgen sneeuwvrij nemen!

Als mijn dochter morgen niet komt opdagen, moet dan de nachtdienst maar blijven om de gehandicapte bewoners uit bed te halen? Dat kan toch niet?

Dat neemt niet weg dat ze opziet tegen de reis; ze zal extra vroeg weggaan. Natuurlijk, er wordt geveegd en gestrooid, maar met dit weer rond 0 graden is het verraderlijk op de weg.

Zelf werk ik op loopafstand, echtgenoot ook, dus wij komen er wel. Dochter met vakantiebaantje eveneens.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 17:02

Weet het niet....

van week glibberde ik al bijkans van de Erasmusbrug in Rotterdam....toen lag er nog niet eens zoveel als nu. Slecht gestrooid...Vandaag man ook bijna er af gegleden. Ik zie morgenochtend wel, maar als het vannacht heet water gaat regenen hoor je mij niet klagen, hoe mooi ik het buiten ook vind....En ja, Vroegah.....kennelijk weet niemand meer hoe om te gaan met dit weer, gelet op alle problemen. Mensen blijven als gekken rijden, wissels bevriezen of hebben last van sneeuw. Ik begrijp er niks van, maar het gebeurt wel....Watjes zijn we geworden....

Gevaarlijk, ja

Hier, het noorden van Drenthe, inmiddels is er vandaag weer min. 20 cm sneeuw gevallen. En er lag sinds donderdag al meer dan 30 cm. Dus nu ruim een halve meter. En om bij de A7 te komen moet je echt eerst een km of 14 rijden over deels nog witte wegen. En de A7 is ook gewoon wit. Mijn zus, werkzaam in een blijf van mijn lijfhuis voor meisjes heeft een werkverbod gekregen. (afstand De Haar- Leeuwarden: niet te doen) Daar komt een dichtbij wonende collega terug van vakantie. En wat als je afhankelijk bent van openbaar vervoer of fiets? Dan lukt het hier echt niet. Ook degene die geen winterbanden hebben hebben een probleem. En Emma, in 79 met de sneeuwstorm, waren hier in het noorden een hoop scholen gesloten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 17:07

Emma o.t.

Als jij het over dezelfde winter hebt als ik denk zat ik in die periode in Alkmaar op school. Ruim 10 km bij ons huis vandaan. Ik ging in die tijd iets vaker met de bus naar school dan toen ik dichterbij op school zat, zo ook die dag. Het was tussen de middag zéér de vraag of de bussen 's middags nog zouden rijden, dus hebben een paar klasgenoten en ik besloten dat we snel naar huis moesten gaan voor er geen bus meer zou rijden. Daar was geen begrip voor op die school en we moesten er een middag voor inhalen. Als je het over een eerdere winter hebt, dan weet ik nog dat we voor ons huis konden schaatsen en er complete sneeuwwallen rond het dorp lagen. Ook toen ging ik bij hoge uitzondering (want normaal door weer en wind op de fiets) met de bus. Onderweg zag je dapperdere kinderen lopend naast hun fiets naar school ploeteren. Voor een kustplaats best unieke momenten

Linda99

Linda99

20-12-2009 om 17:18

Trein

Tja als de trein morgen niet rijd kan ik niet eens op mijn werk komen.....En mijn moeder moet vanaf haar woonplaats eerst hier komen met de auto om op de kinderen te passen. En wij deden vanmorgen een uur (ipv kwartier) over de rit naar haar toe. Dus we zien morgen wel waar het schip strandt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 17:47

Jaren '70

In de jaren '70 reden er veel vaker bussen op bepaalde trajecten, dus als bus 1 uitviel dan reed bus 2, maar dan kwam je wel te laat op school. Ik heb meegemaakt met zulk weer dat de bus vol zat en ons niet meer oppikte. Dan moest je een uur wachten. Als bus 1 nu niet rijdt heb je pech, omdat de volgende pas uren later gaat. Dan kun je net zo goed thuisblijven.

Puck2

Puck2

20-12-2009 om 17:55

Ja wel gevaarlijk, niet gestrooid

Minet, er wordt echt niet overal gestrooid. Vanacht tijdens de sneeuwstorm hebben wij tijdens een half uur snelweg in de polder geen enkele strooiwagen gezien en de wegen waren echt verradelijk glad, gecombineerd met een heel slecht zicht door de sneeuwstorm. Het stukje waar we normaal een half uur over doen hebben we nu bijna een uur over gedaan. En hier wordt alleen op de grote doorgaande wegen gestrooid en voor ik daar ben heb ik al een paar kilometer moeten glibberen en glijden. Dus wel degelijk gevaarlijk.
Verder vind ik de vergelijking van vroeger echt niet meer opgaan Emma, het is nu heel anders met het verkeer.
Maar ik ga morgen toch proberen te werken, ik kijk wel even wat er vannacht bij komt. Ik kan evt. ook dinsdag nog werken ipv maandag.
Wel jammer al die sneeuw, de kinderen hadden zich erg verheugd op schaatsen op de ijsbaan, maar dat is nog niet mogelijk door de sneeuw.

amk

amk

20-12-2009 om 17:57

Trein en bus

moeten dan morgen wel rijden. Ik wilde vanmiddag mijn dochter ophalen bij haar vader. Maar met de bus naar het station was niet mogelijk, de bussen reden niet.
De trein reed ook niet.

De doorgaande weg was bijna niet berijdbaar. Oversteken was mega makkelijk want de auto's hadden 1 spoor gemaakt op het midden van de weg. Wat heel opvallend was vandaag er reden bijna geen of geen ambulances. Normaal heb ik er zeker 1 per uur voorbij gieren. (woon op de doorgaande route van en naar het ziekenhuis)
Wel heb ik een aantal bijna ongelukken gezien omdat het niet duidelijk was waar de busbaan was en die is afgescheiden van de rijbaan door een opstaande rand. Die zie je niet door de sneeuw, maar sloopt wel je auto als je er op rijdt.

De straat waar ik woon zijn meerdere mensen na hun auto uitgegraven te hebben in gestapt, poging gedaan om weg te rijden om daarna de auto weer terug te zetten. Je kunt hier niet weg tenzij al je buren je helpen om op de doorgaande weg te komen. En wij hadden daar geen tijd voor, we hebben een sneeuwfort gebouwd.

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2009 om 18:22

Geen vergelijk

Vergelijken met landen waar ze pas met -30 ijsvrij hebben vind ik nergens op slaan. Die landen zijn ingesteld op dit weer, wij niet. Net zoals vrij met extreme hitte: hier moppert toch ook iedereen als kinderen in een klaslokaal moeten zitten met +30 graden? Moet je ze in Afrika eens zien, daar zitten ze bij +40 nog in uniformpjes in de klas.

Tirza

Tihama

Tihama

20-12-2009 om 18:27

De kerstman

Hier zou een groots festijn op de markt zijn met de aankomst van de kerstman. Dus wij zijn met 8 kinderen uit de straat erheen gelopen. Onderweg bergen sneeuwballen gegooid.
En wat denk je: afgelast vanwege de sneeuw. Nou ja, zeg, als de kerstman al niet door de sneeuw kan

Tihama

Onzin

Ach, ik ben vandaag ook per auto mijn oudste zoon naar oma gaan brengen in de sneeuw. Hij gaat daar logeren. Het is zo'n 40 km alleen maar over binnenwegen en er ligt hier ongeveer 20 cm sneeuw. De wegen waren inderdaad glad en wit, maar je kan toch gewoon voorzichtig rijden en ver voor je uit kijken zodat je op tijd kan anticiperen op het overige verkeer? Remmen zoveel mogelijk vermijden en vooral op je motor remmen (terugschakelen en koppeling op laten komen). Het was af en toe wat geglibber met een uitbrekende achterkant. Beetje tegensturen en koppeling intrappen en de boel is zo weer onder controle.
Ik heb nu wel 2 weken kerstvakantie dus naar mijn werk hoef ik voorlopig niet!

Ayanna

Ayanna

20-12-2009 om 18:47

Ik zal wel moeten

Ik moet morgen van 15.00 tot 23.00 uur werken op de receptie van een vakantiepark. Of alle gasten moeten ineens massaal gaan annuleren...) Ik moet er gewoon heen, want als IK niet kom dan zal er een ander moeten komen opdraven. De balie en de telefoon zullen namelijk altijd gewoon bemand moeten zijn! Dat wordt dus heeeel voorzichtig rijden in een auto zonder winterbanden. Het is normaal een ritje van een kwartier maar ik zal nu maar op tijd van huis gaan. En maar hopen dat er niet ineens een idioot achter mij gaat kleven en duwen of een tegenligger die gaat schuiven.... En dan moet ik dus nog heel laat terug rijden. Nah, geef mij maar zo'n 'ouderwetse' kwakkelwinter.

Bastet

Bastet

20-12-2009 om 18:58

Afwachten

Tja,het kan een heisa zijn,feit is dat je hier niet de wijk uitkan,omdat de gemeente niks doet.Strooien alleen bij ijzel,en verder doen ze he-le-maal niks.Dus hopelijk rijdt de randstadrail,maar anders kan mijn man niet naar zijn werk.Er ligt zoveel sneeuw,verschillende mensen hebben geprobeerd de wijk uit te komen,maar die zaten dus muurvast!
Groetjes,Bastet

Guinevere

Guinevere

20-12-2009 om 19:26

Ik kijk morgenvroeg

Ik ga morgenochtend vroeg checken of de treinen rijden. Ik moet meer dan een uur reizen naar mijn werk, kan dus geen alternatief vervoer nemen als de trein niet rijdt. Aangenomen dat als de treinen niet rijden het ook geen goed idee is om 55 kilometer met de auto te gaan glibberen.
De auto moet ik dan trouwens eerst uitgraven en door 30 cm sneeuw heen proberen te ploegen. Er is hier namelijk niet geveegd en ook niet gestrooid.
Complicatie is dat ik morgen vroeg een externe op bezoek krijg, dus ik moet er echt zijn. Balen, ik heb haar mobiele nummer hier thuis niet om te bellen, dus ik zal alles uit de kast moeten halen om op tijd te proberen te zijn. Maar als die trein niet rijdt houdt het helaas op.

ga wel, maar dan niet op de fiets maar lopen. Loop er zo'n 20 minuutjes op. Moet alleen eerst de kinderen naar de BSO brengen, moet dan omlopen en ben dan langer onderweg.

Misschien dat hubbie morgen wel kijkt of hij thuis blijft, moet een uur met de auto. Als hij thuis blijft hoeven de kinderen niet naar de BSO.

Gr Pham

Bibi72

Bibi72

20-12-2009 om 19:45

Nachtdienst

Mijn man heeft zometeen nachtdienst, ook een baan die doordraaid, sneeuw of geen sneeuw! Hopelijk komt hij weg met de auto. OV rijdt niet hier, en fietsen (10 km) is ook niet echt een optie!

Nely

Nely

20-12-2009 om 20:11

Gewoon werken

ook voor mij, 's ochtends eerst lopend naar mijn werk (schoonhoud in een ziekenhuis) en na de middag dan de postbezorging. Gisteren heb ik hele stukken gewoon op straat gelopen ipv op de stoep, dat ging een stuk sneller. Maar ik vind er op deze manier echt niks aan hoor met die gladheid en sneeuw, ben zo veel langer onderweg dan anders.

Waarom niet?

Vroeger had ik alleen een fiets, nu heb ik alleen een fiets. En toen en nu lekkere lamswollen laarzen.

Op de middelbare school (1976-1982) meerdere strenge winters meegemaakt. Nooit een dag vanwege het winterweer gemist. Waarom zou je nu dan wel een dag verzuimen? Zo ontzettend winter is het nou ook weer niet hoor, al ligt er hier ten zuiden van Rotterdam wel een dik pak.

Ik heb ook wel de indruk dat er tegenwoordig veel meer veel sneller vastloopt vanwege het weer. Mensen moeten gewoon meer fietsen en niet met hun kont vastgeplakt zitten in die auto's.

Negatief reisadvies van prorail

Kiki,

Ik vind het leuk dat je de vraag stelt. Ik zie net dat Prorail afraadt om morgen met de trein te reizen. Dat betekent niet dat niemand op zijn werk kan komen. Het kan best meevallen natuurlijk...

Maar even over je vraag. Er is geen eensluidend antwoord denk ik. De omstandigheden kunnen twee kanten op wijzen. Sommige werknemers zullen prima naar hun werk kunnen komen en daar mag het ook van verwacht worden. Van andere werknemers kan dat in redelijkheid niet verwacht worden denk ik. Hang van heel veel zaken af.

Ik ben jurist dus ik heb daar dan kreten bij. Vandaar die redelijkheid, verder heb je het uitgangspunt van een goed werkgeverschap en een goed werknemerschap. Dus er valt weinig algemeens over zeggen.

Een paar jaar geleden heb ik aan mijn baas gevraagd of ik weg mocht ivm weeralarm. Dat heeft ze me tot twee keer toe geweigerd. Daardoor was ik te laat voor de trein, die reed niet meer, ik kon alleen maar meerijden naar een dorp 6 km verder en de laatste kilometers heb ik met heel veel moeite en geluk overbrugd. Bij het tweede weeralarm heb ik gerefereerd aan de keer daarvoor, maar ze bleef weigeren. Ze is daarvoor op de vingers getikt door de afdelingsmanager maar mijn beslissing was genomen. Ik heb de eerste de beste kans genomen om weg te gaan. Ik gaf toen ook nog borstvoeding (baby net 6 mnd) en toen ik dus probeerde om die laatste 6 km te overbruggen toen dacht ik echt waar bén ik mee bezig?

Het was gewoon niet meer redelijk te noemen.

Ik vind dus dat werknemers best wat meer uit de kast mogen halen dan gewoonlijk - maar in extreme gevallen is er sprake van overmacht. Misplaatst heldendom door bij ijzel met de auto te gaan rijden of om met kloppende melktieten op een verlaten station te gaan blauwbekken vind ik zoals gezegd - misplaatst. Daar schiet de werkgever ook niets mee op.

Overigens zijn er steeds meer werknemers die toch wel iets kunnen doen thuis als de weg naar het werk te bezwaarlijk is. Zeker niet iedereen kan dat, maar bij het call center waar ik een tijd werkte waren ze daar gewoon heel praktisch in. Het was outbound, je kreeg gewoon een lijst met telefoonnummers en hop bellen maar. Dan maar zonder de beschikking te hebben over intranet. Gewoon doen wat je kan doen.

Nog even over de TNTpost: het merendeel van de medewerkers daar werkt niet al te ver van huis, dus ik zie ook niet bij voorbaat in waarom er morgen geen post zou kunnen worden bezorgd. Misschien is de distributie en het sorteren lastiger en blijft er meer achterstand. Maar met de laatste hervormingen is er juist naar gestreefd dat de bezorgers (die geen postbode mogen heten) in hun eigen wijk bezorgen.

Lynna

Lynna

20-12-2009 om 20:45

Ik ga wel, maar weet nog niet hoe

Ik zie er wel erg tegenop, maar zal toch wel moeten. Ik vind het zonde een dag vrij te nemen. Of de treinen hier rijden weet ik niet en dan zou ik eerst 20 minuten naar het station moeten lopen. Een collega van mij reed vandaag naar het werk en kon niet harder van 40. Ik denk toch dat ik maar moet gaan rijden, als het tenminste vannacht niet gaat vriezen en de moddersneeuw op de weg opvriest.

Ik ga morgenochtend eerst maar eens met de honden een eind wandelen, dan kan ik vanzelf inschatten wat voor weer het is en hoe ik naar mijn werk ga.

Ik krijg morgen iemand op bezoek uit Sneek vandaan, maar heb zo'n voorgevoel dat die wel afbelt...

Bastet

Bastet

20-12-2009 om 20:55

Dirksmama

Fietsen door 25 cm sneeuw?Lopen is het enige wat hier nog een beetje kan....
Bastet

Nog iemand die sneeuwschuift

Ik vind dat je de huidige situatie niet met vroeger kan vergelijken, want ik weet zeker dat vroeger in elk geval de stoepen sneeuwvrij werden gehouden. Hier werd zelfs bij het winkelcentrum niets gedaan aan gladheid en sneeuw. Nou ben ik nog geen tachtig, maar ben wel tig keer bijna onderuit gegleden. Heb het helemaal gehad met de sneeuwzooi en blijf morgen mooi binnen.

Ik heb overigens ook geen sneeuwschuiver en heb daarom vandaag provesorisch met een schep en bezem mijn stoep schoongemaakt. Als enige.

Margriet*

Margriet*

20-12-2009 om 20:59

Maar hier rijden toch ook sneeuwschuivers

en strooiwagens. Kijk als je echt in middle of nowhere zit dan kan je gewoon niet onderweg. Maar een fietspad of weg wordt toch geruimd. Toen straks dooide het hier in het westen. Ik ga morgen lekker op de fiets, dan kom ik maar wat later maar om nou niet te gaan.
Wat dat betreft ben ik het met Dirksmama eens.

Stukje lopen en dan hopelijk fietsen

ik ben van plan om morgen eerst mijn wijkkje uit te lopen naar de doorgaande weg. Deze is volgens mij goed begaanbaar. Het moet me dan toch lukken om zeker de binnenstad te bereiken waar ik werk. Desnoods ga ik daar dan weer lopen. Mocht dat echt onmogelijk zijn, dan ga ik gewoon helemaal lopen. Schat in dat dat me zo'n half uur a drie kwartier moet kosten. Eigenlijk vind ik het ook nog wel wat hebben om al wandelend door de sneeuw naar mijn werk te gaan.

groetjes van Purk

Kiki

Kiki

20-12-2009 om 21:10

Margriet waar woon jij

Ik woon midden in de stad en hier is niet gestrooid.
De stoepen en de fietspaden, maar ook de doorgaande wegen zijn niet sneeuwvrij.
Er wordt niets weggehaald hier, maar ik zag dat het weeralarm wel ingetrokken was, dus misschien valt het morgen wel weer mee

liora

liora

20-12-2009 om 21:30

Even aankijken

Hoi,

Ik overweeg om morgen thuis te werken. Het is wel lastig want ik lig achter met mijn werk doordat ik kort geleden drie dagen niet heb kunnen werken vanwege zieke baby.
Ik heb nu donderdagavond mijn knie heel erg verdraaid en sindsdien hink ik, dus lopen is geen optie heb heel veel pijn zelfs. Ik kan of rijden of met de tram naar mijn werk, maar als dat een uur duurt, kan ik beter thuis werken, ook al kan ik dan net een aantal klussen niet doen die ik had willen doen.

Ik kijk het even aan, maar als het eng glad is, dan werk ik thuis.

Liora

Guinevere

Guinevere

20-12-2009 om 21:59

Dirksmama

Goed plan hoor, ik ga morgen inderdaad die 55 km wel fietsen. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben! (Misschien zat jouw middelbare school iets dichter bij huis dan mijn werk?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.