Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
30-11-2025 om 08:11
Als een jongvolwassene (22) aangeeft (nu) niet volledig te kunnen werken door gezondheidsproblemen, welke mogelijkheden zijn er dan voor een aanvulling op het inkomen?
WaJong is geen optie zo te lezen, want er is wel verdiencapaciteit.
Maar een volledig minimumloon is nu niet haalbaar. Zijn er trajecten om te begeleiden naar meer werk/te adviseren voor welke mogelijke behandelingen en welke uitkering mogelijk is? Waar begin je?
En hangt dit nog samen met ons inkomen, zolang hij nog thuis woont?
En welke mogelijkheden zouden er dan zijn om uit huis te gaan, qua draagkracht?
We zitten nu een beetje vast in de modder.
03-12-2025 om 14:33
to dan was het handiger geweest dat jij in je openingsbericht duidelijkheid had gegeven. Je hoeft geen diagnoses hier te delen. Maar geef aan dát jouw kind ze heeft en dat ze officieel zijn vastgesteld. Dat maakt de situatie anders dan een lui kind op de bank. En dan krijg je ook andere adviezen.
Mijn kind is beperkt en kan vanwege zijn stoornis niet volledig werken. En heeft moeite met communiceren vanwege die stoornis. Is wat anders dan mijn kind heeft het veel te zwaar als vakkenvuller en wil verder niets. En als ik hem aanspreek krijg ik een grote mond.
03-12-2025 om 16:37
https://www.uwv.nl/nl/kennis-en-cijfers/uwv-als-kennisorganisatie/onderzoek-naar-ondersteuningsbehoefte-van-nuggers-met-arbeidsbeperking
Zoals ik het hier lees, heeft hij wel recht op begeleiding vanuit de gemeente/ het UWV. Misschien toch eens informeren bij de gemeente?