Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Genante geldkwestie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

30-10-2009 om 15:09

Chantelle

Nee hoor, ik ga absoluut niet over je heen vallen. Ik ben het 100% met je eens.

Men neme...

Dit is inmiddels een draadje van het type hoe vaak was je je handdoeken en wat doe ik op het partijtje van mijn kind.

Vaste bestanddelen: de begrippen 'nodig', 'nuttig' en 'geen rare dingen'.

Dat is namelijk waar het mis gaat, je laten leiden door dit soort vage kreten in plaats van keihard door je budget. Ik zie die woorden altijd terug bij de spendaholics.

Op zich hoeft het geen probleem te zijn, wat mij betreft is het gewoon een keuze die net zo valide is als de keuze van spaarders zoals Chantelle en ikzelf. Er zijn er nog wel meer op dit forum. Oh ja, albana, jij hoort ook bij de club toch?

Dat zijn de mensen van eerst jezelf betalen, salarisopslag meteen sparen, jaren tweedehands spullen tot het geld verzameld is voor iets duurders, dan maar geen auto etc enzovoort. Afschrijving incalculeren, dus alleen maar de spullen in huis halen die je ook wilt verzekeren, repareren, onderhouden en vervangen. Niet geregeerd worden door de financiele mogelijkheden maar door je eigen wensen.

Af en toe leer ik best wat van de spendaholics, gewoon genieten en uitgeven hopsakee. Dat zal ik best wel eens te weinig doen.

Maar we kunnen volgens mij echt beter een soort OOL-canon gaan opstellen. Manda, jouw buffer is inderdaad geen buffer maar een heel smal graatje waar je op wandelt. Jouw noodzakelijkheden zijn gewoon vaak niet noodzakelijk. Ik weet dat je het leuk vindt, maar babies worden prima groot zonder babykamer. En als je het wel wilt (omdat het zo belangrijk voor je is) dan móet je andere dingen aanwijzen die minder belangrijk voor je zijn.

Zolang je dat niet doet zal dit probleem terug komen. Het is een kwestie van kiezen (dat geef je zelf ook al aan met je toevoeging aan je draadstart, dat je je realiseert dat andere mensen in deze situatie zitten zónder keuzemogelijkheid). Als je werkelijk een goede reservepot zou willen hebben op de bank dan zul je daarvoor moeten kiezen.

Belangrijke reden voor mij om zuinig te zijn is dat mijn kinderen er niets van merken als het even meer of minder is. Continuïteit. Maar ik val in herhaling, want op die trom heb ik ook al vaak geslagen op dit forum...

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 15:15

Oeps...

Tussen schrijven en verzenden zat een paar uur... de meeste mensen hebben dus wel gewoon een flinke buffer en komen niet aanzetten met allerlei smoesjes waarom ze dat niet voor elkaar kunnen boksen.

Manda, jouw probleem is gewoon dat je heel veel plannen in je hoofd hebt. Verbouwingen, trouwen, dit en dat... En als je geld hebt moeten die plannen ten uitvoer worden gebracht. Jij hebt helemaal geen zin in het principe van een buffer (en nee, 5000 euro is voor jullie te weinig). Verbouwen is veel leuker dan sparen! Ja, dat klopt. Maar niet kunnen pinnen is ook niet fijn.
Toen je je huis kocht wist je dat je veel moest of wilde verbouwen. Of het hele project is te duur of je moet temporiseren. Punt. Idem dito met auto. Natuurlijk moet de auto worden vervangen ooit. Maar ik zie dat niet over vijf jaar als een 'tegenslag' die ik niet aan zag komen, ik zie dat als iets logisch en zet daar dus nú geld voor weg. Dat betekent dat je de zolder nog even niet kunt verbouwen.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 15:24

Vic

"Ik ben toch benieuwd hoe mensen een buffer opbouwen van duizenden euro\'s. Als je 200 euro per maand spaart, en ook echt niet meer kunt missen, ben je dan i.i.g. jaren bezig, dus dat werkt niet."

Die mensen zetten meer weg dan 200 euro per maand. Omdat ze gewoon rekenen met hun gezonde verstand. Je weet dat 200 euro per maand niet genoeg is. Alle 'tegenslagen' bij elkaar kosten gewoon meer. Reken maar uit hoeveel vervangings- en reparatiekosten je hebt over tien jaar. Apparaten, meubels, auto, garagerekeningen, fietsen, etc. Bijna ieder apparaat, iedere auto, iedere fiets, elk meubelstuk vervang je in 10 jaar. Die 200 euro per maand is dus nog niet eens genoeg voor die kosten, laat staan voor vakanties, verbouwingen, etc.

"Wij proberen het een beetje met beleggen."

Tja, dat lijkt me dus niet slim om te gaan beleggen met je buffer. Je belegt met geld dat je niet nodig hebt. Een buffer kun je op ieder moment nodig hebben. Gelukkig geef je zelf aan waarom het niet slim is.

Mamvantwee

Mamvantwee

30-10-2009 om 15:25

Sparen (vic)

Wij hebben wel een flinke buffer. Samen hebben we een bedrag zo hoog als mijn jaarsalaris achter de hand op een gewone spaarrekening.

En hoe we dat opbouwen? Elke maand gaat er 100 euro automatisch naar de spaarrekening. Ik vul de kinderopvangtoeslag altijd erg voorzichtig in, zodat we aan het eind van het jaar altijd een paar honderd euro terugkrijgen, dat geld gaat naar de spaarrekening. De hypotheekrenteaftrek vraag ik ook pas bij de belastingaangifte aan, dus niet per maand, zodat het gehele bedrag tegelijk gestort wordt: ook direct door naar de spaarrekening.

MIjn idee is dat als ik de maand doorkom zonder die teruggave, dan kan ik het aan het eind van het jaar ook wegzetten.

groet, Mamvantwee

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2009 om 15:27

Vic

"Ik ben toch benieuwd hoe mensen een buffer opbouwen van duizenden euro\'s. Als je 200 euro per maand spaart, en ook echt niet meer kunt missen, ben je dan i.i.g. jaren bezig"

De crux zit 'm meestal in het zinnetje "echt niet meer kunt missen". Ik weet niks van jouw situatie, maar ik kan over mezelf zeggen dat ik járenlang vér "beneden mijn stand" heb gewoond, heel lang op kamers, daarna in een goedkope huurwoning terwijl studiegenoten allang huizen kochten. Verder een spotgoedkope auto rijden met comfort 0,0 , jaren lang niet met vakantie etc. In die jaren heb ik een fijne spaarpot opgebouwd. Dit tot verbijstering van mensen die zeiden "je leeft toch nú, laat dat geld toch lekker rollen!".
Nu leven we ruimer en wonen we luxer, maar ik doe nog steeds bepaalde dingen niet die andere mensen heel vanzelfsprekend vinden.

Als je zelfstandig bent en je kunt het je níet permitteren om wat geld opzij te leggen voor slechte tijden, dan heb je óf te hoge vaste lasten, óf je genereert te weinig inkomen uit je onderneming, óf je geeft te makkelijk geld uit aan andere dingen.
In principe geldt dat ook voor mensen in loondienst, maar die hoeven vaak wat minder heftige schommelingen op te vangen, dus die kunnen doorgaans met een wat bescheidener buffer toe.

Lou

Lou

30-10-2009 om 15:28

Vic

"Ik ben toch benieuwd hoe mensen een buffer opbouwen van duizenden euro\'s. Als je 200 euro per maand spaart, en ook echt niet meer kunt missen, ben je dan i.i.g. jaren bezig, dus dat werkt niet."

Nou, met 200 in de maand ben je niet "jaren bezig" voor een paar duizend euro. En ook al ben je dat wel, zo werkt het dus wel. Ik spaar minder dan 200 in de maand maar let wel goed op extra inkomsten, die gaan linea recta naar de spaarrekening. Dat zijn bijvoorbeeld kinderbijslag, dertiende maand, vakantiegeld, belastingteruggave. Helaas kan dat niet allemaal naar de spaarrekening, we geven een groot deel ervan gewoon uit. Maar zodra het kan, boek ik het over. En ja, dan toch nog maar een klein buffertje hier. Er gaat ook wel eens wat vanaf, maar over de jaren heen zit er een stijgende lijn in.

groet,

Lou

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 15:29 Topicstarter

ik weet het ook wel, hè, inderdaad er zijn altijd minstens 3 mooie dingen die nog gedaan moeten worden.

Ik zit met een vriendin te mailen (zelfde issue ongeveer, wil groter huis kan ze niet betalen terwijl zij heel erg goed verdient) en die zegt dat wij (zij en ik) gewoon mensen zijn die onafhankelijk van hoeveel er nu per maand binnen komt nooit een 'buffer' van tienduizenden of meer op onze rekening zullen hebben staan, dat zit niet in de aard van het beestje.

Als we nu net zo zouden zijn als jullie (rodebeuk, chantelle..) dan hadden we nu indd vast een flink bedrag ergens staan maar het zit gewoon niet in ons. Ik vind 5000 op een internetspaarrekening al heel wat (ja natuurlijk heb ik internetbankieren dat heb ik al een jaartje of 8). En er is al heel veel verbeterd, we staan nooit rood, hebben geen leningen oid.

Waar moet ik dan nu naar toe gaan werken ? Zoals jullie worden gaat niet lukken, hoeft ook niet van mijzelf. Ik zal komende tijd opnieuw (heel fijn dat jullie telkens blijven reageren hoor, is goed voor mij om af en toe op de feiten gedrukt te worden !!!!) mijn idealen vast stellen dan.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2009 om 15:30

Hypotheekrenteaftrek

Nog zo'n truc is inderdaad de hypotheekrenteaftrek niet per maand laten uitbetalen, maar één keer per jaar terugkrijgen. Die gaat dan meteen in de onderhoudspot van het huis. Als je er niet mee rekent dat je het "krijgt", mis je het ook niet. Heb je aan het eind van het jaar zomaar ineens "gratis geld".

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 15:36 Topicstarter

Grutjes

ik zie net wat we aan kinderbijslag krijgen, als we dat nou 5 jaar lang wegzetten dan is het zo'n 9.000. Nou zeg wat een ontdekking, ik ga dit eens voorleggen aan vriend. Nu merk ik die kinderbijslag helemaal niet want het is telkens weer een verrassing als ik het er tussen zie staan. Dus ik kan net zo goed dan een automatische incasso doen naar een spaarrekening.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 15:45

Rodebeuk

"Dat zijn de mensen van eerst jezelf betalen, salarisopslag meteen sparen, jaren tweedehands spullen tot het geld verzameld is voor iets duurders, dan maar geen auto etc enzovoort."

En toch herken ik mij er totaal niet in. Wij hebben toen we beiden werkten (en ik hoor het koor alweer: ja maar wij verdienden toen zo weinig, dat kon echt niet) een heel bedrag opzij gezet. We wilden graag ooit kinderen en wisten dat we dan samen minder zouden gaan werken en dat kinderen geld kosten. Waar we geen rekening mee zouden houden was het feit dat we zelf meer gingen verdienen. Dus ook met kinderen viel alles eigenlijk best mee.

Maar jarenlang tweedehands spullen, dát herken ik niet. Ik heb ook altijd een auto gehad. Ik heb er alleen noooit voor geleend. Ik ben ook best wel van "gewoon genieten en uitgeven hopsakee". Ik heb tig verre reizen gemaakt. Maar ja, als dat niet zou kunnen ben ik ook helemaal gelukkig in een iglotentje in Frankrijk. En ik heb niets met een designbabykamer of merkkleertjes. Nog steeds niet, terwijl mijn banksaldo meer dan toereikend is. Nog steeds vind ik dat wij zelf supergave kinderkamers hebben. De babykamer - in oud hollandse stijl - hebben met het zelfgetimmerd wiegje, later een ledikantje van IKEA dat we zelf schilderden, grappig behangetje, gepimpte gordijntjes en wat grappige accessoires voor weinig. Ik snap dus ook werkelijk waar niet waarom een tweede kind zoveel kosten met zich meebrengt (hier: wat kleertjes, een nieuw behangetje, gordijntjes, geboortekaartjes en een paar rollen beschuit). Maar dat heeft helemaal niets te maken met 'gewoon genieten'. Ik geniet intens. Van mijn kind, maar ook van het babykamertje.

En juist doordat we nu een leuk saldo hebben, kunnen wij leven a la "gewoon genieten en uitgeven hopsakee". Op een regenachtige middag in september bedachten we dat we volgend jaar naar Thailand willen met de kinderen, twee dagen later waren de tickets geboekt en betaald.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 16:10 Topicstarter

Huh?

wie zegt dan dat het babykamertje hier zoveel kost ? Of ging je posting niet over mij ? Ik heb er nog nauwelijks geld aan uitgegeven, het ledikantje heb ik van sinilind gekregen en de gordijntjes heeft mijn moeder van een restant gemaakt. Ik heb het slechts over een goede emmer verf en kwasten etc !

Ergens snap ik Chantelle's opsomming ook niet, hoe kan dat dan terwijl je ook leuk leeft zoals je zegt (en niet op een droge teennagel kauwt).

Chantelle (beetje o.t.)

Ik weet dat jij een ander huishoudboekje hebt dan ik. Er zijn al eerder draadjes over dit onderwerp geweest, jij hebt ook veel gespaard maar op een andere manier.

De voorbeelden die ik nu noem had ik niet zo snel op iedereen van toepassing moeten verklaren, maar ik bedoelde meer een richting aan te geven dan een letterlijke beschrijving. Jullie hebben minder extreme keuzes hoeven maken maar ik kreeg ook de indruk (niet aanvallend bedoeld) dat jullie kwa baanzekerheid en arbeidsgeschiktheid misschien wat meer de wind in de rug hebben gehad. Ik heb een paar jaar thuis gezeten dus voor mij pakten de keuzes wat drastischer uit.

Maar goed, nogmaals, ik bedoelde het dus niet zo letterlijk allemaal, meer een richting. Gewoon eerst denken dan doen, vat ik het zo beter samen?

En hoe groot was jullie post 'onvoorzien', manda?

Haha, ze kunnen zeggen wat ze willen maar het heeft ook zijn voordelen, zo'n forum waar je elkaar zo goed kent.

Anders had ik je dat niet zo durven vragen Manda.

Maar goed, het blijft 'gewoon', 'kapot', 'echt duur vervangen', 'onvoorzien'.... precies bij het type woorden waar ik het overhad. Ik heb een vriendin in jouw categorie en zij heeft altijd tegenvallers, terwijl ik altijd meevallers heb.. mmmm... hoe kan dat? Gewoon een andere bril op.

Hoe duurder je leeft des te groter moet je reserve zijn. Er kan meer kapot gaan en als het stuk gaat is het duurder om te vervangen.

Ook de lijst uitgaves die je nu noemt vallen wat mij betreft onder 'keuze'; je hebt gekozen om zo te leven dat je voor deze opeenhoping van rekeningen al geen buffer meer hebt.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 17:29

Rodebeuk

"dat jullie kwa baanzekerheid en arbeidsgeschiktheid misschien wat meer de wind in de rug hebben gehad."

Helaas, heb ik ook 2 jaar volledig arbeidsongeschikt thuis gezeten en daarna qua baan een flinke stap achteruit moeten doen. Een paar maanden daarvoor kochten we ons eerste huis en de hypotheek hebben we bewust afgestemd op het salaris van mijn man. Dat was mogelijk door het inbrengen van spaargeld. Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat je altijd flink op achteruit kunt gaan in salaris. Een paar maand later werd dat werkelijkheid (al ga je er dan niet direct in inkomen op achteruit, de baanzekerheid was wel helemaal weg). We zijn geen ondernemers en kunnen dus in principe uitgaan dat wat er ook gebeurt, ons inkomen nooit meer keldert dan 70% (en dan moeten we dus allebei arbeidsongeschikt of werkloos raken). Manlief is wel flink geklommen maar heeft geen immense topfunctie.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 17:38

Manda, ik wil niet drammen...

"We hadden gewoon meer dan 5000 euro aan kapotte dingen en dingen die echt duur vervangen moesten worden."

Dan had je minder dure spullen moeten aanschaffen (je kunt voor 1000 euro een huis inrichten zag ik bij de Frogers) of een hogere buffer moeten hebben. Als hier alle apparaten het begeven en ik heb maar 2000 euro op mijn rekening (dan zou ik dus al erg zenuwachtig worden) dan wordt het uitkijken naar andere oplossingen. Die situatie heeft zich nooit voorgedaan trouwens, dus misschien verkijk ik me er wel op. En ik zou liever een gloednieuwe wasmachine willen hebben anders zit ik over een paar jaar weer. Inderdaad. Maar houd dat beeld dan vast waarom je goede buffer moet hebben en niet een ieniemienie bedragje dat je buffer noemt.

En dat reisje, daar snap ik dus geen bal van. Dat is blijkbaar uit je buffer betaald. Maar dat boek je toch op een moment dat je er geld voor hebt bovenop een buffer?

En als een babykamertje vast zit op wat verf en een paar kwasten, dan denk ik dat je echt iets fout doet. Sorry! Dat is een tweehonderd euro maximaal. Als je die niet ergens vandaan kunt halen (okee, nu geen prioriteit) dan vraag ik me af wat je doet als morgen de wasmachine het begeeft.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 17:52 Topicstarter

Als morgen de wasmachine het begeeft?

dan bel ik BCC want hij is net nieuw, post onvoorzien weet je nog wel.

Ik zat net wat te denken over hoe jij leeft of hebt geleefd maar dat zou ik helemaal niet zo willen. Ik zie verder ook niet de noodzaak van een ton oid op een spaarrekening, ik ben inderdaad dan liever af en toe 'dom' bezig met een veel kleinere 'buffer' dan dat ik mij hele leven moeite moet doen.

Een buffer los van 5000 zo op een spaarrekening die aan de betaal vast zit is denk ik wel een goed idee, en dan eentje waar je niet boetevrij de boel van kan leeghalen. Ik zal eens het idee van die kinderbijslag direct overboeken eens hier bespreken, hebben we over 5 jaar meer dan 9000 bij elkaar, te besteden aan de verbouwing want dat moet toch echt want dat is heel leuk

maar ik ga er verder op broeden hoor !

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 18:01 Topicstarter

Oh chantelle

"dan denk ik dat je echt iets fout doet. Sorry! Dat is een tweehonderd euro maximaal.

Ja inderdaad, ik kan dat dus pas weer betalen als hier de boel is bijgevuld.

Heb jij dan naast al die tonnen spaargeld (etc etc etc) ook nog eens op je gewone betaalrekening veel geld ?

Chantelle

Ik ga geen wedstrijdje met je beginnen, maar uit wat jij beschrijft kan ik alleen maar afleiden dat je inderdaad meer wind in de rug hebt gehad.

Ik denk dat je punt nog sterker zou staan wanneer je iets meer zou abstraheren van je eigen situatie. Aan de andere kant, dit soort draadjes roept natuurlijk om voorbeelden.

Wederom niet aanvallend bedoeld verder...ik heb ooit een boek gelezen waarin werd aangeraden om altijd 10% te sparen, no matter hoe weinig er binnenkwam. Ik denk dat dat een prima advies is. Als je vervolgens alle meevallers ook wegboekt dan kan het hard gaan... en dat geldt dan bij ieder inkomen en ieder carriereverloop, zo is het gewoon heel breed toepasbaar.

Astrid

Astrid

30-10-2009 om 18:39

Ik stond ook laatst bij de ah

Ik stond dus laatst bij de AH met behoorlijk veel boodschappen. Pin weigerde. Ik dacht echt 5 min. dat het aan het apparaat lag. Zeker niet aan mij. Ik mag immers 1000,= rood staan op die pas. De cassiere vroeg of ik de boodschappen nog wilde. Ja, natuurlijk wilde ik die. Anders moet ik straks nog een keer boodschappen doen op mijn enige vrije dag. Boodschappen werden apart gelegd, terwijl de hele rij achter me stond mee te kijken. Ik naar de pin automaat in de AH. Op 1 pas mocht ik nog nog 42,= pinnen, op de andere pas nog € 9,=. Nou had ik 50,65 nodig. Leek dus te kunnen. Zij het dat je minimaal 10,= moet pinnen, dus die ene pas ging niet door. Na veel gezoek vond ik nog wat klein geld in tas en auto en uiteindelijk kon ik zo de boodschappen betalen. Volgende keer toch maar m'n creditcard mee, kan je ook op pinnen.
Achteraf gezien stond ik dus op die ene pas € 958,= in het rood (en nog geeneens op vakantie geweest). Nu sta ik altijd de halve maand in het rood en ik zie dat heus wel met het internetbankieren, en stort dan even weer een paar weken een paar honderd euro van mijn spaarrekening naar mijn gewone rekening. En een paar weken later, als m'n salaris binnen is, weer terug.
Ik streef er nog altijd naar om nou eens altijd plus te staan, maar dat wil niet lukken. Als ik mijn salaris krijg sta ik of net weer positief of in de nog betere gevallen een paar honderd euro er boven. Mijn spaarrekening bevat slechts een paar honderd euro. Man leeft idem dito. We kopen gewoon te veel en te makkelijk en ik heb 2 vrij dure autoverzekeringen en wegenbelasting op mijn naam staan en rekening staan. Net weer een wasmachine gekocht voor 895,=, maar goed die was echt nodig.
Man z'n buffer is niet z'n spaarrekening, want volgens mij staat er bij mij meer op, dan bij hem, maar zijn aandelen van een ton o.i.d.. Maar daar heb je alleen wat aan in goede tijden.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 20:00 Topicstarter

Astrid

ik heb dat eerder tegen je gezegd, ik had dat dus een paar jaar geleden ook, die constante roodstand. En toen was ik er opeens zo ontzettend klaar mee. We hebben toen bezuinigd, niet op vakanties geweest (2 jaar), alles verkocht wat we overbodig in huis hadden etc etc en toen alles weggewerkt en een paar duizend op een spaarrekening.

het scheelde ons honderden euro's per jaar rente en het voelt gewoon niet goed als je rood staat vind ik.

Dus pak dat aan als je er van baalt, het is ook zo duur !

Blijf het een raar verhaal vinden

Manda, het lijkt me verstandiger dat je eerst eens even in je bank inlogt voor dat je met dit forum begint.
Het komt bij mij over of dat je water ziet branden en in eens niet meer kan pinnen. Je kan me een hoop vertellen maar dit klinkt wel heel ongeloofwaardig of heel dom.

Terpi

Terpi

30-10-2009 om 20:10

Zaken verkopen...

Manda, dat is natuurlijk een prima tip die jij Astrid geeft. Toch is het wel opvallend dat je inderdaad aangeeft dit 2 jaar geleden ook te hebben gedaan en nu wederom zo ver in de penarie zit dat je niet kunt pinnen? Die tip helpt dus alleen als je daarnaast meteen ook je uitgavepatroon verandert. Radicaal!
Groet Terpi

Asa Torell

Asa Torell

30-10-2009 om 20:45

Ja ik meld me ook aan

bij de spaarders . Geheel dankzij man trouwens, zelf stond ik altijd rood, en sparen deed ik helemaal niet behalve af en toe tijdelijk voor een vakantie. Tot ik een aantal jaar geleden een paar maanden geen inkomen had en belangrijke dingen domweg niet kon betalen behalve door het te lenen uit mans buffer. Toen ben ik maar eens overstag gegaan.
En wat ik erover denk: het is gewoon zo dat je voor die buffer iets moet inleveren. Je kunt dat geld dan niet aan leuke dingen uitgeven. Dus je moet gemotiveerd zijn en het er echt voor over hebben. Mijn motivatie komt voort uit de angst weer een tijd zonder inkomen te zitten. En ook uit de ervaring, nu we die buffer hebben, dat het zo heerlijk is om gewoon een nieuwe (2ehands) auto te kunnen kopen zonder daarover na te hoeven denken.
Het is eigenlijk precies hetzelfde als op tijd komen. Dat kan ik ook pas sinds kort, en pas sinds ik heb ingezien dat je dus echt tijd moet inleveren en sommige dingen niet meer kunt afmaken, en dat je in plaats daarvan die tijd 'ongebruikt' laat met wachten tot de schooldeur opengaat. Eigenlijk vind ik dat zonde, maar nu ik weet dat het echt een keuze is heb ik het er wel voor over.

Es effe denke..

we moeten natuurlijk wel een beetje exclusief blijven.

Van Chantelle en albana heb ik al vijf belastingjaren de papieren binnen (kopie loonstrookjes, woonlastengegevens, kinderbijslag, debetrentes, overzicht spaarrekeningen/aandelen/loonsparen). Als jij een beetje haast maakt kan ik je in de toelatingsronde van dit jaar laten meedraaien en als je dan in aanmerking komt mag je op de wachtlijst.. het is op dit moment nog niet te overzien wanneer er weer plekken vrijkomen, door de economische crisis zijn de clubleden niet echt geneigd op te stappen.

Maarreeh.. ik houd je op de hoogte Pelle.
Sorry, ik weet ook niet waarom ik zo melig ben vandaag. ..Wat jij schrijft is precies wat ik bedoel. Het gaat niet om je inkomen, het gaat om je houding.
Trouwens, wat ik toch nog ff mis hier in het draadje is het belang van de kinderen. Of ben ik nou heel stichtelijk? Als je een flinke buffer hebt geef je je kind meer rust in onrustige tijden, of zie ik het verkeerd?

Kiki

Kiki

30-10-2009 om 20:51

Het kan toch altijd gebeuren dat je een keer niet kan pinnen

Ik snap niet waarom iedereen dat zo vreemd vind. Ik heb echt geen idee wat er op mijn rekening staat en wat er binnen komt. Ik zou het dus ook niet merken als er te weinig op mijn rekening staat. Ik heb elke maand een automatische overboeking van 500 euro naar mijn spaarrekening en 100 euro op die van mijn zoon, op die manier weet ik zeker dat er gespaard wordt.

Het niet kunnen pinnen gebeurt mijn vrienden regelmatig, die leven van salarisdag naar salarisdag.

Maar goed, ik lees nergens dat Manda zo leeft, volgens mij is het een problematische maand geweest wat volgende maand weer opgelost is. Naar en vervelend en een beetje gênant, maar jullie doen het voorkomen alsof Manda op een faillissement afstevent.

Volgens mij Chantelle van wat ik gelezen heb, heb jij het qua inkomen een redelijk stuk ruimer als het gemiddelde forumlid en is het redelijk makkelijk praten vanuit die positie. Ik vind je posting ook niet echt getuigen van veel begrip.

Manda als ik jou was zou ik gewoon een automatische overboeking instellen, op die manier groeit je buffer vanzelf weer. Zo'n automatische overboeking merk je echt niet.

Asa Torell

Asa Torell

30-10-2009 om 20:59

Kiki

Niet kunnen pinnen overkomt me ook heel af en toe nog wel eens, maar dat het geld voor de boodschappen dan uit een spaarvarken moet komen, dat dan weer niet. Vanaf de spaarrekeningen staat het binnen 1 dag weer op de gewone rekeningen en dan kunnen de boodschappen gewoon weer... en daarover zou ik niet zo'n posting schrijven als die van Manda.
Hier ben ik overigens ook helemaal niet zo'n budgetwonder maar dat komt omdat we het ruim hebben, met lage vaste lasten (huurflat). Dus het hoeft niet. Anders zou ik het zeker wel gaan doen, zodat ik niet ongemerkt mijn buffer zou opeten.

Asa Torell

Asa Torell

30-10-2009 om 21:02

Wat ik me al vaker afvraag

is of het nog uitmaakt of je uit een familie met geld komt. Ikzelf kom niet uit een echt rijke familie, maar wel allemaal goede inkomens en nooit grote financiele sores. En ik weet zeker dat dat het voor mij makkelijker maakte om zo zorgeloos te zijn vroeger, ik wist wel zeker dat ik nooit echt op straat zou komen te staan. Ik heb ook best wel eens gaten gevuld met ad-hoc leningen van mijn ouders vroeger.

Guinevere

Guinevere

30-10-2009 om 21:02

Chantelle, 70%?

Chantelle, hoe kom je erbij dat je inkomen nooit meer kan kelderen dan naar 70%? Of bedoel je *met* 70%? Als je, afhankelijk van je arbeidsverleden, een x aantal maanden in de WW hebt gezeten, kom je toch echt in de basic uitkeringssferen terecht.

Maylise

Maylise

30-10-2009 om 21:15

Tegenwoordig goede buffer

Tegenwoordig heb ik wel een goede buffer opgebouwd.
Dat heeft ook wel wat jaren gekost.
Toen ik in de 20 was leefde ik van salaris tot salaris. Ik kwam wel rond elke maand maar echt veel sparen lukte niet. Ja, een keer 100 euro opzij leggen maar geen enorme bedragen. Ik had dus wel een kleine spaar rekening maar geen enorme buffer.
Ik had verder net genoeg om van rond te komen. Ik was niet slecht af verder maar hield geen enorme bedragen over zonder overigens gek te leven.

Later kreeg ik een goede vaste baan met een heel redelijk salaris. Toen konden we wel wat meer sparen hoewel met de hoeveelheid kinderen ook de lasten natuurlijk stegen. In die jaren had ik een redelijke spaarrekening van een aantal duizend. Genoeg voor noodgevallen maar zeker niks waar we maanden van hadden kunnen leven. Nu vond ik dat ook niet enorm noodzakelijk omdat ik een vaste baan had met enorm veel zekerheid. In noodgevallen hadden we het wel volgehouden tot we een uitkering hadden gekregen.

Tegenwoordig heb ik een vaste baan van enkele uren per week en daarnaast werk ik freelance. Van mijn vaste loon kunnen we nooit rondkomen. Mijn man heeft ook een vaste baan en in combinatie met mijn vaste loon zouden we de maand net door kunnen komen. Mijn freelance werk is dus een belangrijk deel van ons inkomen.

Toen ik voor mezelf begon heb ik besloten dit alleen te doen als ik een goede buffer op kan bouwen. Als zelfstandige is dat vind ik echt noodzakelijk. Ik moet in elk geval een middellange periode het verlies in inkomsten kunnen opvallen. In goede tijden heb ik dus veel geld weggelegd waardoor we nu een goede buffer hebben. De afgelopen zomer heb ik heel weinig werk gehad dus we hebben iets van die buffer gebruikt. Nu begint het weer wat aan te trekken wat werk betreft en wanneer het weer echt goed loopt dan vul ik onze spaarrekening weer aan. Mocht het nooit meer goed gaan lopen dan ga ik op zoek naar een vaste baan

Eh lang verhaal maar in het kort:

1) niet in elke omstandigheid is het mogelijk een flinke spaarrekening op te bouwen
2) in loondienst heb je minder buffer nodig maar uiteraard is wat spaargeld altijd handig
3) als zelfstandige vind ik het persoonlijk een echte must om een behoorlijke buffer te hebben zeker als je een gezin en hypotheek hebt.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.