Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Genante geldkwestie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb ook zo gestaan kort geleden

..iets met kinderopvang dubbel afgeschreven en niet van de belasting teruggekomen, oid. Alleen, als je ook nog het eea achter de hand hebt dan maak je even over van je b... ik krijg het woord niet meer over mijn lippen, laten we zeggen spaarrekening. Dan hakt het er minder in omdat het puur een liquiditeitsvraagje is en de solvabiliteit onaangetast is.

Hebben jullie niet ook het idee dat je door die kinderopvangtoeslag giga veel geld rondpompt? Als daar even iets niet goed gaat is er zo 1600 euro afgeschreven bij ons.

Of we hadden een piano gekocht, ik weet het niet meer. Tijd om te gaan slapen.

dc

dc

30-10-2009 om 21:23

Ja hoor

Ik heb nooit dat ik bij de supermarkt sta en ik niet kan pinnen, want tegen het einde van het geld hou ik heeeel goed bij wat ik nog op m'n rekening heb staan, om dat soort taferelen te voorkomen. Maar dan sta ik dus echt in de supermarkt op te tellen wat ik mee neem!

En ik heb een gewoon betaalde baan en mijn man een goedbetaalde baan! Maar de vaste lasten zijn zo hoog, dat er niet echt veel speelruimte is. (en we wonen in een huurflat, dus ook geen torenhoge hypotheek ofzo). Mijn schoonmoeder zei laatst dat je nu met 2 inkomens veeel minder kunt dan zo'n 20 jaar geleden. En dat geloof ik ook.

En tja, dan krijg je een baby en een tweede, en ook al hebben we veel spullen gekregen, op sommige dingen wil je dan toch niet kibbelen (luiers, autostoeltjes en dat soort dingen), dat het geld er wel uit lijkt te vliegen. En een auto is ook echt een geldeter. Ik heb er een nodig om op m'n werk te komen, maar volgende keer zoek ik toch echt weer een baan waar ik met de fiets of ov heen kan! (maar ja, dat moet je dan wel weer kunnen vinden....)

tonny

tonny

30-10-2009 om 21:34

Het blijft ons bezighouden

en we houden elkaar scherp.

Iedereen heeft zo z'n sterke en zwakke momenten. Ik ben soms sterk in 'penny wise, pound foolish' en als ik een royale maand heb, geef ik soms ook te royaal uit, veelal aan mijn (volwassen) kinderen. En achteraf denk ik: ach dom, had mooi in die buffer gekund (die hier een bescheiden bestaan viert, dankzij mijn verstandige echtgenoot die zelden een winkel van binnen ziet en ook al niet internetwinkelt).

Maar ik ga vanaf 1 november doen wat Pelle ooit zei: alles opschrijven! Ik koop te vaak dingen die achteraf hun geld niet waard bleken te zijn. De welbekende impulsaankopen. Dus niet op 1 januari goede voornemens, maar op 1 november

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 21:55

Buffer?

Ik heb aldoor het gevoel dat ik achter de feiten aanren. Ik heb ingesteld dat er iedere maand 200 euro naar de spaarrekening gaat, maar ik moet dat elke maand weer terugboeken. Soms vliegen de rekeningen me om de oren. Helemaal nu mijn dochter weer naar school is gegaan en de studiebijdrage nog niet rond is... ik moet het toch maar eerst voorschieten, tussendoor komen onverwachte andere rekeningen. Ik moet ook nog enigszins toonbaar op mijn werk komen, dus koop ik af en toe toch maar wat nieuws. Er zullen vast allerlei slimme tips komen om dit op te lossen en ik geloof ook dat bet beter kan, maar met een inkomen als dat van ons zou ik niet weten hoe wij een buffer van een jaarsalaris bij elkaar kunnen krijgen. Zelfs 5000 euro zie ik als iets onmogelijks.

Wij hebben geluk

Dat we allebei en best een goed betaalde baan hebben, dat onze hypotheek etc nu een stuk lager is dan voorheen onze huur, en dat we gewoon niet zo uitgeverig zijn. Man zei net dat hij vorig jaar 1/3e van zijn netto inkomen heeft gespaard en voor mij zal het ook wel zoiets zijn dus hier hebben we een enorm saldo op de bank, iets van 2 keer ons jaarlijks gezinsinkomen ofzo.

Zelfs toen ik heel weinig verdiende leefde ik altijd zo dat ik elke maand wat spaarde. Ik ben opgegroeid in een bijstands gezin dus dat zuinige is er een beetje ingetimmerd.

Het is een heerlijk gevoel om te weten dat we financieel goed zitten maar aan de andere kant zou ik willen dat we er iets meer mee zouden doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 22:01

Niet weten wat erin komt en eruit gaat

Kiki: Ik heb echt geen idee wat er op mijn rekening staat en wat er binnen komt. Ik zou het dus ook niet merken als er te weinig op mijn rekening staat. ===
Ik kan me hier niets bij voorstellen, ik vind het zelfs een beetje gek. Het is fijn als je inkomsten en uitgaven je leven niet beheersen, maar je houdt het toch bij?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 22:07

200 euro

Die mensen zetten meer weg dan 200 euro per maand. Omdat ze gewoon rekenen met hun gezonde verstand. Je weet dat 200 euro per maand niet genoeg is.===
Ik had dit even opgeslagen, maar ben vergeten wie dat gezegd heeft. Chantelle toch?
Ik liet het hierboven ook al merken, maar er zijn dus echt mensen die moeite moeten doen om 200 euro te sparen. Dat heeft dus niks te maken met gezond verstand maar met een veel lager inkomen.

amk

amk

30-10-2009 om 22:13

Die 10%

pas ik al toe sinds ik stufi heb ontvangen. Ook toen wij na onze studie op bijstandsniveau moesten rondkomen.
En aan het begin van de maand sparen natuurlijk.

Ik hoor dus ook bij de mensen die best veel sparen, maar ook bij dezelfde club die dus nooit rood staat. Ik kan het niet bij de bank, en doordat mijn 0 dus niet 0 is is er altijd ruimte om altijd te kunnen pinnen. Ik haal namelijk nooit voor meer dan 50 euro tegelijk boodschappen want mijn weekbudget is maar 70 euro waarvan 10 euro reserve is voor de week. Het budget is dus eigenlijk 60 euro.

Ik spaar nu zo'n 150 euro per maand op de buffer rekening en 100 op de reserveringen rekening voor de uitgaven die 1 of 2x per jaar komen.
Alle jaarlijkse inkomsten, dus 13e maand, vakantiegeld (deels), toeslagen van het bedrijf boven op het salaris die gaan gelijk door naar de bufferrekening. Na de jaarlijkse salaris ronde pas ik ook gelijk de automatische spaarbedragen aan.
Wat je niet gewend bent uit te geven reken je ook niet mee.

En idd opschrijven, elke cent die je uitgeeft heeft een zeer remmend effect op de uitgaven. Het zijn juist die kleine uitgaven die behoorlijk aantikken. Tijdschriftje, kopje koffie, broodje onderweg. Je blijkt zo 15 euro per week uit te geven. Tel dat eens op per jaar en zet het op een spaarrekening. Staat er wel ruim 500 euro op.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-10-2009 om 22:18

Ook weleens gehad hoor

toen de toenmalige tussenpersoon van de kinderopvang zomaar, ook al hadden we anders afgesproken, in 1 keer het bedrag van onze rekening liet afschrijven wat nog over de 1e maanden van dat jaar extra betaald had moeten worden....(toentertijd werd ergens in april/mei pas de ouderbijdrage vastgesteld en moest je dus over jan t/m april nog bijbetalen wat je te weinig had betaald) Dat was toen zo'n 1000 gulden ongeveer. En ik had daar een betalingsregeling voor afgesproken....tja, en toen stond man dus voor ... bij de C1000....

Kiki

Kiki

30-10-2009 om 22:54

Maar goed, ik speculeer hier even

Is Manda geen zelfstandig ondernemer, dan heeft ze misschien wel een inkomensval gehad door haar zwangerschapsverlof. Zoiets kan gebeuren en dat is funest voor welke buffer je hebt.

Kijk, ik heb het geluk dat ik en mijn man ieder een goed inkomen hebben. Ik kan en wil niet rood staan en dat hoeft ook niet. Ik weet dus inderdaad niet wat er op mijn rekening staat op welk moment. Ik bedoel niet dat ik geen zicht heb op wat er afgaat en bijkomt, maar als ik bij de Appie sta weet ik niet exact het saldo. Ik heb ook geen zicht op de administratie van mijn man en hoeveel hij heeft gespaard.

Ik heb die buffer van ruim dat jaarsalaris, ik maak me al jaren geen zorgen of ik kan pinnen of niet.
Ik ben mij bewust hoe geluk ik hiermee heb en ik kan mij in ieder geval voorstellen dat het niet kunnen pinnen je een keer kan overkomen. En om Manda, bij wijze van spreken, maar gelijk een huurhuis in te praten omdat ze misschien wel boven haar stand woont (wat ik niet geloof) lijkt me lichtelijk voorbarig.

Overigens Asa, heb ik heel rijke ouders en ik hoefde vroeger echt niet aan te kloppen voor een lening hoor. Als ik geld wilde hebben nam ik maar een bijbaantje. Ik heb dus ook vanaf mijn veertiende altijd wel gewerkt naast mijn school.
Volgens mij zijn heel rijke ouders, zoals de mijne, juist veel minder geneigd om hun kinderen te lenen. Juist omdat ze bang zijn dat het een vanzelfsprekendheid wordt. Mijn ouders waren juist altijd heel alert op onze financiële opvoeding.

Vic

Vic

30-10-2009 om 23:01

70%

Om nog even terug te komen op een uitspraak die hierboven is gedaan. De werknemersuitkeringen (WW, WAO) keren maximaal 70% van je laatstverdiende salaris uit, met een maximum. Dat maximum ligt rond de 3000 bruto per maand, dus als je een hoog salaris hebt daalt je inkomen een stuk meer dan 30%.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 23:01

Kaaskopje, 200 euro

Ja, natuurlijk weet ik dat niet iedereen 200 euro weg kan zetten. Maar we hebben het hier over Manda en mensen met vergelijkbare inkomens en een vergelijkbare inboedel. We hebben het niet over een bijstandsmoeder. Je weet dat als je een auto, eigen huis, allerlei apparaten hebt dat dat aan afschrijving veel geld kost.

Een bijstandsmoeder heeft geen auto, geen luxe apparaten (of misschien heeft ze die wel, maar als zo'n luxe apparaat - een droger - het begeeft dan komt er geen nieuwe, zelfs geen tweedehandse) en zal alle 'tegenslagen' die Manda is tegengekomen zien als luxe. Ik heb ook niet het idee dat een bijstandmoeder de kleur van de babykamer heel belangrijk vindt. Dus het is een vergelijking die totaal mank gaat.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 23:02 Topicstarter

Nou kijk

als nou de helft van die dingen die nu stuk gingen/vervangen moesten worden en die rekening niet kwam of pas volgende maand ofzo dan was er dus helemaal niets aan de hand geweest. Want dan had ik de normale betalingsrekeningen niet hoeven aan te spreken.

Ik geloof dat Pelle zei dat ik rood stond, dat is niet zo en er is ook nog genoeg om boodschappen te doen en de normale rekeningen van te betalen. Maar verf en andere dingen die moeten nu wachten tot volgende maand als er weer genoeg binnen is om dat soort dingen te kopen. Volgende maand is het probleem weer weg, dan loopt het zich weer in met die buffer.

Hmm, tja, misschien wordt het groter gemaakt dan het is of ik ben heel naief bezig in jullie ogen. Ik zal er eens een nachtje over slapen. Ik heb zelf het idee als ik de cijfers zie hier dat er elke maand genoeg over blijft waar we leuke dingen van doen en ik heb afgelopen jaren redelijk veel dure dingen gewoon cash kunnen betalen zonder die buffer af te breken.

Misschien dan minder vaak leuke dingen maar meer opzij zetten, maar dan staat het ook daar maar op een rekening te staan.

Wat is het nu van een jaarsalaris op een spaarrekening, welke scenario's hebben jullie in gedachten ?

margje van dijk

margje van dijk

30-10-2009 om 23:02

Poeh

Ik vind jullie wel streng hoor. Ik denk dat het in het geval van Manda helemaal niet zo zwaar hoeft te worden opgevat. Haar man heeft een goede baan, zelf heeft ze onregelmatig maar wel degelijk inkomen, het fluctueert alleen nogal sterk en momenteel zit het even tegen.

So what?

Ze heeft alle rekeningen op een krediet = 0 staan, dus ze kan nog geen euro rood staan. Tja, in zo'n geval vind ik 'niet kunnen pinnen' van een totaal andere orde dan als je al 1500 euro in de min staat of zoiets en je mag niet nog verder zakken.

En dan nog wat: wat is er op tegen om je hele huis een keer leeg te schrapen om aan geld te komen? Een paar maanden geleden was ik mijn hele tas met inhoud (geld, pasjes, sleutels, mobiel) vergeten in Friesland, en mijn man was ook enkele dagen van huis. Ik kon het rustig in mijn eigen huis uithouden met drie kinderen zonder een cent uit te geven. Je hebt nog een vriezer, je hebt nog van alles in je kasten staan, je wordt heel creatief en voordat je echt geen eten meer hebt ben je heel wat dagen verder.

Manda lijkt me een typ die heel goed weet hoe rekbaar de marges zijn, en die gaat echt wel bepaalde maatregelen nemen als die blijkbaar nodig zijn.

Het lijkt me niet nodig om dan van die preken te houden dat ze het niet in haar hoofd mag halen om geen buffer van x maal het y-salaris te hebben.

Sommige mensen leven nu eenmaal zo. Als het kan, leef je, als het niet kan, beknibbel je.

En zekerheid voor de kinderen? Wat een kul vind ik dat. Alsof kinderen echt iets nodig hebben. Ze hebben toch al kleren, schoenen, speelgoed? Hooguit kan je dan deze maand niks nieuws voor ze kopen. Nou, tjongejonge. Want over die orde van grootte gaat het toch? Dit gaat niet over de situatie dat Manda's vriend zijn baan kwijt is of zo, of dat er helemaal nooit meer opdrachten komen.

Ik vind praten over buffers en maandenlang geen salaris kunnen overbruggen op zichzelf zinvol als het risico daarop aanwezig is, maar als dat niet zo is dan moet iedereen dat toch zelf weten? In elk geval vind ik het aanmatigend om mensen daar streng op aan te spreken.

Ik ken ook mensen met joekels van spaarrekeningen die nog altijd hetzelfde vijfdehands bankstel uit hun studententijd hebben, met een plaid erover. Prima, als het een mooie bank is (wat het trouwens niet is) en als je daar gelukkig mee bent, wie ben ik om er wat van te zeggen. Dat doe ik dus ook niet. Maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die er schande van spreken en die menen dat ze hun kinderen tekort doen door hen in zulke oude meuk op te laten groeien. Dat is dan toch precies hetzelfde?

Ik denk dat de meeste mensen die nooit echt in de problemen komen (Manda dus ook) heel goed weten wanneer het echt link wordt, en die dan ook wel echt in actie komen. Maar zolang die nood niet aan de man is, vind ik het gewoon een keuze. Net zo'n keuze als dat je een nieuw bankstel koopt of op je vijfdehandsje blijft zitten, dat je een nieuwe auto koopt of in een degelijk oud barrel blijft rondrijden, dat je er graag modieus bijloopt en regelmatig iets nieuws aanschaft of dat je gewoon in je kleren loopt totdat ze versleten zijn, dat je je kinderen een Nintendo geeft of regelmatig een potje met ze gaat kaarten. Kortom, dat zijn 'levensstijlen', keuzes, maar geen halszaken. Vind ik.

Halszaken worden het pas als je eerste (allereerste) levensbehoeften in het geding komen. Maar voordat het zover is moet je ofwel al redelijk dicht bij de grond zitten, ofwel er moeten wel heel dramatische dingen mis gaan. En natuurlijk kan dat gebeuren. Maar als het echt dramatisch misgaat heb je met die buffer ook niet meer dan enig uitstel van executie.

Wij hebben zelf inmiddels een buffer (sorry rodebeuk), die er werkelijk per ongeluk is gekomen (toch een tijdlang minder uitgegeven), en ik vind het heel lekker, geef ik toe, maar ik zie het niet als een ernstige verbetering van 'kwaliteit van leven'.

Als de nood echt aan de man komt is Manda zo creatief dat ze het zo weer opgelost heeft, daar maak ik me geen seconde druk om.

Margje

Pelle: kinderen en rust

Ik bedoel dat ik het fijn zou vinden als ze niet merken dat mama in de WW zit aan hun eigen leventje. Dus clubjes, lessen, verjaardagen, vakanties, alles loopt dan min of meer door. Misschien iets minder luxe maar niet dat de hele boel op zijn kop wordt gezet als er wat minder binnenkomt.
Dat kan door ze niet al te dol te verwennen in de vette jaren en tegelijkertijd te sparen voor de magere jaren (ik verlies binnenkort wschl mijn baan).

Het belangrijkste daarbij vind ik nog wel dat we niet hoeven te verhuizen als het inkomen sterk daalt. En vergis je niet (maar dat doe jij niet want ik weet hoe jij over die dingen denkt) - de meeste mensen hebben een scenario dat ze binnen zes maanden moeten verhuizen als ze hun inkomen verliezen. Daarmee bedoel ik, dat er op die manier gerekend wordt als de hypotheek wordt afgesloten. Overwaarde en loonstijging kunnen dat beeld doen veranderen, maar een flinke buffer om een grote inkomensteruggang langer dan zes maanden op te vangen wordt door de meeste klanten afgewezen als de hypotheekadviseur het voorstelt. (is onderzoek naar geweest).

Margje

Ik voel me toch wat aangesproken over die kinderen, merk ik. Dat komt omdat ik een flinke tijd helemaal geen inkomen heb gehad, en als we toen een hypotheek op 2 salarissen hadden gehad was het heel lastig geworden.

Niet iedereen heeft een heel veilige baan in loondienst en als je die niet hebt, neem maar van me aan dat het dan een prettig idee is dat de hypotheek betaalbaar blijft.

Voor ons is verhuizen echt een reeel schrikbeeld omdat ons inkomen sterk fluctueert terwijl we wel in een van de - wat zeg ik, de - duurste regio van NL wonen.
Ik snap dat je het wat wilt relativeren allemaal, maar dat zeg je wel vanuit een bepaalde positie. In vaste loondienst.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 23:19

Manda

"Ik zat net wat te denken over hoe jij leeft of hebt geleefd maar dat zou ik helemaal niet zo willen. Ik zie verder ook niet de noodzaak van een ton oid op een spaarrekening, ik ben inderdaad dan liever af en toe 'dom' bezig met een veel kleinere 'buffer' dan dat ik mij hele leven moeite moet doen."

Ik neem niet aan dat je bij de Rabobank werkt en weet wat mijn banksaldo is. We hebben inderdaad in het verleden meer dan een ton gespaard (ik laat even in het midden hoeveel precies...). We hebben ons droomhuis (net als jij) gekocht. En ons spaargeld hebben we gebruikt om ons huis helemaal naar wens te maken. Wij hebben vooraf gespaard om alles in één keer goed te doen, jullie moeten nu dezelfde centen bij elkaar sparen om jullie droomhuis te verbouwen. Het één is niet beter dan het ander, maar 'dan dat ik mij hele leven moeite moet doen' klinkt heel erg zuur. Brrrr. Ons inkomen is heel erg leuk maar niet buitensporig, wij hebben veel gespaard maar nog meer genoten. Ik ben geen vrek, mocht je dat denken. Wintersport (wel buiten het hoogseizoen tot voor kort), verre vakanties buiten Europa (9 in totaal), uit eten, theater, concerten... we hebben niets echt gelaten. Wij hebben een goedgevulde kledingkast en allebei een leuke auto onder de komt en sinds kort een hulp die het huis schoonmaakt. We zijn meegegroeid met ons salaris, maar ook toen we net begonnen te werken met een klein salaris (op een klein flatje met meubels die we al hadden) hebben we gespaard. Dáár zit het verschil. Als je nu, met twee kinderen, geen buffer hebt en nog tig grote wensen, wordt het inderdaad erg lastig om binnen korte tijd een beetje buffer op te bouwen.

Na de bouw van ons huis hadden we een buffer van 25.000 euro apart gehouden. Dat is genoeg in onze situatie. We sparen nog steeds 500 euro in de maand. Maar dat spaarbedrag gaat ook in de tijd op aan tegenslagen én leuke dingen. Prima, dat jij voelt als 'je hele leven moeite' doen. Geld moet ergens vandaan komen hoor. Ook bij jou.
Ik spaar en kan een zolderverbouwing meteen betalen. Jij spaart niet, bedenkt dat je de zolder wilt verbouwen, besteedt daaraan je laatste spaarcenten en komt in de problemen als een klant later betaalt. Volgens mij heb jij nu heel wat meer kopzorgen dan ik heb en onze zolderverbouwing kost toch echt exact hetzelfde.
Grappig vind ik ook dat jij er vanuit gaat dat kinderbijslag direct overboeken prima te doen is, omdat je toch niet merkt dat het binnenkomt. Datzelfde doe ik dus met 500 euro per maand. Ik mis het niet eens. En als ik die 500 euro per maand niet zou sparen, zou ik net zo goed gemiddeld 500 euro per maand kwijt zijn aan kapotte wasmachines, reparaties, nieuwe auto, gestolen fiets, nieuwe cv ketel.

margje van dijk

margje van dijk

30-10-2009 om 23:24

Rodebeuk

Dat is helemaal waar wat je zegt.

Maar volgens mij werkt Manda's vriend ook in vaste loondienst. Dus diezelfde (relatieve) zekerheid heeft zij ook.

Ik had jou niet speciaal voor ogen hoor. (Ik moet erg om jouw postings lachen) (de niet-serieuze). Volgens mij was jij het ook niet die zei dat je het 'verplicht aan je kinderen' bent om een buffer op te bouwen.

En natuurlijk wordt dat héél anders als je jarenlang in de bijstand (of erger) terechtkomt, en over die situatie heb ik het dus ook niet.

Ik bedoel gewoon te zeggen: mensen als Manda hebben hun rijkdom om zich heen staan, die zitten heus niet meteen aan de grond. Net als wij. Voordat het echt nijpend wordt heb je het over héle andere omstandigheden. En in die - luxe - situatie moet je m.i. zelf bepalen of je jezelf de gemoedsrust van een buffer wilt geven, of niet.

Margje

tonny

tonny

30-10-2009 om 23:29

Chantelle

een beetje minder opschepperig mag ook wel hoor...

tonny

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 23:30 Topicstarter

Ja maar pelle

ik zit op 0, mijn vriend nog niet, er kan gewoon geleefd worden (hebben net gegeten van een traiteur) clubjes kunnen betaald, maar ik baal dus wel dat er geen buffer meer is, de spaar staat op 0. Ik heb nu 100 euro oid in mijn portomennee bij elkaar geschraapt, daar doe ik komende week dan wat boodschappen van. Verf kopen en kleertjes moet maar wachten tot volgende maand (kan normaal uit de lopende inkomsten).

Volgende maand staat er wel weer wat op die spaar, komt er weer van alles binnen en dan lopen we het wel weer in komende maanden als we wat opletten met sinterklaas/kerst/oud&nieuw etc.

Ik vind een buffer een bedrag wat je in normale maanden niet hoeft aan te spreken. Wij kunnen makkelijk elke maand een goede wasmachine kopen, maar dan moet de rest het wel blijven doen. Maar misschien is dat wel een denkfout en neem ik een te kleine slag daarin.

welke verbouwing bedoel jij ?

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 23:34 Topicstarter

Ik snap

je ok niet chantelle, hoe doe je dat dan allemaal ?

Ik snap je bedragen niet, volgens mij kan het ook niet, dat heb ik wel eens eerder gezegd, want dit heb je wel vaker geschreven.

petra w

petra w

30-10-2009 om 23:37

Chantelle

Hartstikke mooi voor jouw dat je zoveel buffer hebt. Ik wou dat ik het had maar daar kom ik alleen aan d.m.v. iets winnen of een erfenis. Wij houden in de maand 800 netto over, daar moeten we boodschappen, kleding van kopen en ook nog sparen. Wij hebben laagbetaalde banen, weet zeker dat jij en je man heel wat meer verdienen dan wij dan. Dan is het ook niet zo moeilijk om een flinke buffer op te bouwen,je zegt zelf, je hoeft er niks voor te laten. Je gaat op verre vakanties, theater, uit eten. En voordat het gevraagd wordt, hier komt 2350 netto binnen per maand, met een fulltime en partime baan, we hebben ook nog 2 kids. Ik zal blij zijn als ik 200 kan sparen per maand! Wij hebben maar een klein buffertje 2000 euro en dat geeft me al een veilig gevoel!

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 23:39

Kiki

"Volgens mij Chantelle van wat ik gelezen heb, heb jij het qua inkomen een redelijk stuk ruimer als het gemiddelde forumlid en is het redelijk makkelijk praten vanuit die positie. Ik vind je posting ook niet echt getuigen van veel begrip."

Er zitten hier mensen die het heel wat minder hebben dan ik en er zitten ook mensen die het vast een heel stuk ruimer hebben. We hebben voor onze (5 plus 3 dagen werken) HBOplus banen en leeftijd gemiddelde salarissen. Punt. Maar... dáár gaat het niet om. Als ik veel minder te besteden had (en ja, wij zijn ook begonnen met een minimumsalaris) zou ik ook sparen en zou ik ook een buffer hebben. Punt.

Chantelle

Chantelle

30-10-2009 om 23:42

Tonny

Ik ben wars van opschepperigheid. Manda schildert me af als iemand die nooit een verzetje heeft, op een tigstehandse bank zit, etc. Ze weet volgens mij dondersgoed dat ik niet leef als een vrek, dus dat is me echt iets te makkelijk.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2009 om 23:46

Waarom zo streng (margje)

Of andere mensen het ook zo moeten doen, daar kan ik helemaal niks over zeggen.
Maar dat _wij_ het zo streng doen, dwz dat we het een aantal maanden willen kunnen uithouden op een buffer, heeft een paar redenen.
Ten eerste is man zelfstandig ondernemer en hij verdient meer dan ik. Heeft hij een paar maanden geen opdrachten, dan hebben we een serieuze inkomensterugval.
Ten tweede weet ik uit eigen ervaring dat je ongelooflijk klem kunt komen te zitten als je een probleem krijgt met "de instanties". In geval van een overlijden, of ontslag, of iets met ziektekosten, wat voor waanzinnige calamiteit dan ook, dan moet je een klap kunnen opvangen. In theorie zijn dat soort dingen allemaal verzekerd, afgedekt, op te vangen door de bestaande regels en verzekeringen, in werkelijkheid kun je op bizarre manier met een onvoorstelbare bureaucratie te maken krijgen die maakt dat je maandenlang geen geld hebt. Of zelfs niet bij je _eigen_ geld kunt. Ik heb ooit door een kafkaëske samenloop van omstandigheden een half jaar geen ziektekostenverzekering gehad. In zulk soort gevallen is het fijn als je zelf je medicijnen en de huisarts kunt betalen. Desnoods contant.

En tot slot twee argumenten die nog niet genoemd zijn. Het hebben van een flinke stroppenpot maakt dat een hoop dure verzekeringen overbodig worden. We hebben door de jaren flink wat premie bespaard door zelf bepaalde risico's te dragen.
En mijn oma zei altijd "aanbiedingen zijn voor rijke mensen". Je kunt soms in de toekomst geld besparen door nu even flink uit te geven.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 23:52 Topicstarter

Chantelle

ik vind je helemaal geen vrek, maakt mij verder ook niet uit en fijn voor je dat je het zo goed hebt.

Ik snap alleen niet hoe het nu echt zit, als ik het zo doorreken dan mis ik iets zeg maar, dat heb ik al vaker gezegd.

Jullie hebben een normaal hbo inkomen (wat dat ook moge zijn) en daarmee hebben jullie tonnen opgebouwd en een duur huis gekocht en toch leven jullie niet op een afgekauwde teennagel. Echt werkelijk ik heb geen idee hoe je dan een paar ton kan opbouwen.

petra w

petra w

30-10-2009 om 23:53

Chantelle

Jij bent mischien wel begonnen met een minimumsalaris maar met een baan op HBO nivo loopt dat salaris een stuk sneller op dan een baan op een laag nivo(75 euro bruto per jaar, fulltime salaris). Waardoor je ook veel meer kunt sparen! Gas, water,stroom, verzekeringen we moeten het allemaal betalen maar met een laag salaris houd je na de vaste lasten weinig meer over om te sparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2009 om 00:13

Bijstandmoeder

Chantelle: Ik heb ook niet het idee dat een bijstandmoeder de kleur van de babykamer heel belangrijk vindt.
Wat is dat nou voor een raar idee over bijstandmoeders? Ook met een krap budget kun je best naar eigen smaak inrichten. Alleen moet je daarvoor wat bewuster aanbiedingen aflopen en een beetje creatief zijn.

Maylise

Maylise

31-10-2009 om 00:19

Waarom veel spaargeld

Waarom ik onze situatie een flinke buffer noodzakelijk vind:

- mijn vaste salaris is niet echt veel gezien ik weinig uren in loondienst werk. Als zelfstandig ondernemer fluctueert mijn inkomen. De afgelopen zomer heb ik heel weinig inkomen gehad. Ik was toen erg blij met ons spaargeld. Hierdoor kon ik ons inkomen elke maand aanvullen.

- Ik heb een aantal financiële verplichtingen die gewoon door moeten lopen hoe onze inkomenssituatie ook is.

- voor onverwachte situaties (ziekte, dood)

-mocht een van ons zijn inkomen verliezen en het enige tijd zal duren voor we een uitkering of een baan hebben of wat dan ook dan kunnen we die tijd overbruggen

Het geld is niet echt bedoeld om wasmachines te vervangen. Dat kan ik wel van mijn betaalrekening doen.
We hebben ook nog een "kleine" spaarrekening waar we op sparen voor vakanties/auto/onderhoud huis. Dat is dus niet voor onverwachte en noodsituaties.

Maylise

Maylise

Maylise

31-10-2009 om 00:27

Pelle

Natuurlijk kan je zelfs met een uitkering wel wat sparen maar dan zijn het echt kleine bedragen. Zelfs als je heel zuinig leeft kan je van een laag inkomen nou eenmaal niet heel veel doen. Althans dat is mijn ervaring. Deels is het natuurlijk ook wel levensstijl. Zo stond ik zelfs toen ik weinig verdiende nooit rood. Ik legde ook wel wat geld opzij elke maand maar dat was echt maar een bescheiden bedrag. Ik deed verder toen helemaal geen gekke dingen.

Ik woonde in een appartement met twee slaapkamers samen met twee kinderen. Ik had een oude auto (noodzakelijk voor werk) en kocht veel dingen tweedehands. Wel reisde ik regelmatig. Vakanties gaf ik dan wel geld aan uit als ik geld had. Goedkope vakanties maar toch. Dat was niet noodzakelijk en dat geld had ik kunnen sparen.

Dus ja, ik ben het wel met je eens dat sparen voor een groot deel ook met een laag inkomen een keuze is. Alleen als je op het bestaansminimum zit heb je toch een stuk minder mogelijkheden om te sparen en al helemaal niet om een groot bedrag te sparen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.