Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Indicatie kosten extra stuk hypotheek?

we willen 25.000 a 30d euro erbij gaan lenen, een extra deel hypotheek op mijn inkomen, geen idee nog of dat gaat lukken, moeten we nog gaan uitzoeken/aanvragen.

We gaan dan 3 dingen laten doen die alle 3 waardeverhogend zullen zijn.

hoeveel aan extra kosten voor notaris, hypotheekverstrekker en taxatie zal op het bedrag er ongeveer bij komen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heb je al afgelost?

Je hebt toch niet toevallig al een deel op de hypotheek afgelost? Want als dat zo is, dan kan dat deel weer bijgeleend worden zonder dat een gang naar de notaris nodig is.

Voor goedkope notarissen en hypotheekverstrekkers moet je even googlen, daar staan ook vaak tarievenlijstjes bij/

Heb zelf ooit eens een taxatie laten doen (voor vervallen topopslag hypotheek) en was toen voor rond de EUR 200 klaar, notariskosten weet ik niet maar zie dus internet.

Groeten,

Temet

Foutje

Je moet niet googlen voor goedkope hypotheekverstrekkers, maar voor goedkope taxateurs. En voor notarissen dus.

Je gaat verbouwen, begrijp ik?

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

06-09-2011 om 17:06 Topicstarter

Uhm

nee nauwelijks. Dus het moet er echt bij geleend worden. Aha, taxatie 200 euro. Ik duik morgenavond internet even in, volgens mij is de hypotheker iets van 2 procent, iets met een percentage...

notaris kan ik natuurlijk deze keer zelf uitkiezen indd, hm dat scheelt vast weer poen.

Manda Rijn

Manda Rijn

06-09-2011 om 18:45 Topicstarter

Temet

ja lekker slopen en renoveren. De erker heeft rotte dorpels en het is beter als die in zijn geheel wordt vervangen, schuur op maat en de zolder in 1 klap.

Nog niet meteen, nog een jaartje of 1 a 2 schat ik zo in, zodra Mandarijntje richting school gaat, ik zit ook met mijn contract (jaar contract) en ik doe deze week weer een sollicitatie de deur uit. Ik zal komende tijd eens gaan alles gaan uitzoeken qua ontwerp en materiaal, de prijzen weet ik globaal. Ja lekker slopen.

Wil je dat wel?

Manda, door de aangescherpte hypotheekregels kun je je lelijk in de vingers snijden.
Zie http://www.homefinance.nl/algemeen/blog/onduidelijke-aflossingsvrije-hypotheek.asp
Kennelijk schrijven de nieuwe regels voor dat bij het aangaan van een tweede hypotheek de complete hypotheeksom (eerste + tweede hypotheek) onder de nieuwe regels komt te vallen. Dan zou je dus moeten gaan aflossen op alles.
Is niet verkeerd, aflossen. Maar je moet het natuurlijk wel hebben iedere maand.
Nou ja, er is wel een uitzondering. c. als de lasten van de hypothecaire financiering substantieel lager liggen dan het maximale woonlastpercentage als bedoeld in artikel 6, lid 2.
Dat wil zeggen: als je inkomen een veel hoger maximaal leenbedrag zou toestaan, dan kan de bank een uitzondering maken.
Dat wens ik je van harte toe.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

06-09-2011 om 20:34 Topicstarter

Oh echt?

we hebben hier zo'n fijne constructie dat we maar een klein deel aflossen, dus ik zal eens mijn hypotheekman bellen om te kijken hoe deze nieuwe regelingen gelden als we wel voor een 2e hypo gaan.

we kunnen evt ook nog de overwaarde (als die genoeg is..) die na de prijsdaling inzetten, dan schrijf ik mijn inkomen erbij.

het makkelijkste zou zijn als we gewoon even wat geld winnen in de staatsloterij, dat vind ik ook wel tijd worden, ik doe al zo lang mee en win nooit wat, dusssss

Overwaarde of gat

Tja, Manda, ik denk dat precies hier de huizenbubbel in een notendop zichtbaar wordt.
Met de natte vinger kun je vrij eenvoudig inschatten of er overwaarde is. Huizen zijn nu waard wat ze in 2006 waard waren. Als je voor 2006 gekocht hebt is er misschien overwaarde, maar gezien de komende verwachte daling is die ook snel op.
Bovendien is er inmiddels kennelijk groot onderhoud nodig. Dat was niet zo toen je dat huis kocht. Het is dus feitelijk minder waard dan toen je het kocht, tenzij er tussen koopdatum en nu een prijsstijging is (je hebt het bijvoorbeeld in 2000 gekocht).
Diezelfde check kun je op je inkomen toepassen. Nu mogen hypotheken niet meer dan 3,5 x het inkomen groot zijn. In 2006 werd er wel tot 6 x het inkomen verstrekt. Je kunt zelf narekenen hoe groot je hypotheek is in relatie tot je inkomen. Bij heel veel mensen zal dat inkomen gestegen zijn, misschien wel verdubbeld, maar als ze destijds een hypotheek hadden op basis van 6 x het inkomen, dan is die rek nu ook al op.
Dat is namelijk precies wat er gebeurd is: banken hebben leningen gegeven op de toekomst. En die toekomst is nu. Daar kan in veel gevallen dus niet nog eens bij verhypotheekt worden.
Dat is een beetje en onverwachte wending, want consumenten hebben geleend op basis van wat zij kunnen betalen. 6 x je inkomen verhypotheken is gelukt, dus waarom zou dat nu niet lukken? Waarom zou veel meer verdienen je geen mogelijkheid geven om meer te lenen?
Het antwoord is eigenlijk eenvoudig, what goes up, must come down. Dat is ook met inkomens zo. Dat blijft niet verdubbelen en wordt op enig moment zelfs minder. Nu: hogere belastingen, meer zelf moeten betalen, minder kans op groei in je baan, afnemend pensioen, afschaffen of beperken HRA.
Het moeten afbetalen op een hypotheek is ook een verkapte inperking van de HRA.
Maar er is geen man overboord. Er is nog het WOZ krediet. Dat is een doorlopend krediet op basis van de WOZ waarde met natuurlijk een iets hogere rente dan een gewone hypotheek. Bovendien los je af (al mag je ook weer opnemen). Voordeel: je hebt geen taxatie en notaris nodig. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit krediet ook onder de nieuwe hypotheekregels valt (zou ik toch wel logisch vinden). Wat ik ervan begrijp is dat de rente, indien het geld voor verbouwen wordt gebruikt, weer wel aftrekbaar is.
Dan is er natuurlijk nog de persoonlijke lening. Het bedrag waar je het over hebt is ongeveer het bedrag van een nieuwe auto. Het wordt dus kiezen: of een auto (vakantie, tweede huisje, jubileumfeest, weet ik veel) of verbouwen.
Maar je kunt het ook helemaal anders aanpakken: reken uit wat een lening kost en reserveer dat bedrag elke maand. Spaar zo je verbouwkosten bij elkaar. Het is niet meer dan het verschil tussen nu doen en straks betalen, of eerst betalen (sparen) en straks doen.
Nog wel een dingetje: als de rentevaste periode op je nu lopende hypotheek verloopt, zal de bank in het nieuwe voorstel óók verplicht aflossen betrekken. Dat betekent: 1 voorstel met een ongunstig hoge rente als je niets aflost, 1 voorstel met een gunstige rente als je wel aflost.
Ik zou daar ook op anticiperen.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

07-09-2011 om 16:04

Dank voor je heldere uitleg miriam

Even handig op een rijtje gezet.
(In deze tijd zou ik verbouwen liever bij elkaar sparen Manda... )

Manda Rijn

Manda Rijn

07-09-2011 om 22:37 Topicstarter

Ja maar ja maar

ik wil het, gewoon de laatste dingen allemaal in 1 klap.

en 30d is veel te veel voor ons om te sparen komende jaren en 30d op een hypo daar merk je nauwelijks wat van per maand.

ik wil het gewoon, lekker klaar, iedereen meer ruimte, geen zorgen over instortende schuren op kinderhoofden, oudste naar zolder, jongste naar grote kamer. Schilder erbij etc.

Ja over een jaar of 1,5 zo'n beetje wil ik het allemaal laten doen. Ik ga anders nog even broeden op die 30d, of lenen op een andere manier nog kan.

jippa

jippa

07-09-2011 om 23:04

Lenen en sparen

Maar Manda,
Ik ben denk ik ouderwets, wij hebben onze hele verbouwing bij elkaar gespaard. Als ik jouw reactie lees dan denk ik: als je het niet kunt sparen, waarom kun je het dan wel afbetalen? Ik vermoed omdat je al vrij snel wilt verbouwen. Maar houd je dan rekening met hoelang je nog zit af te betalen? je schrijft dat je dat bedrag nauwelijks merkt, maar hoelang loopt dat door? en wat wil je in die tussentijd vervolgens ook nog aan je huis doen of anderzins uitgeven?
Ik ben gewoon benieuwd of je daar ook naar kijkt.

Dat kan wel....

In een klap kan als je minstens 30d overwaarde hebt en je inkomen binnen de toets valt. De schets die ik gaf is natuurlijk maar ruw. Je kunt er niets anders uithalen dan 'zeker niet' of 'misschien wel'.
"en 30d is veel te veel voor ons om te sparen komende jaren en 30d op een hypo daar merk je nauwelijks wat van per maand. "
Je merkt er meer van als je af moet betalen. Dat is juist even de oefening. Hoeveel is het dan per maand? Kun je dat missen en kun je het dan misschien wel sparen?
"Ik ga anders nog even broeden op die 30d, of lenen op een andere manier nog kan."
En dat kan ook, maar daar merk je nog meer van iedere maand want de rente is hoger en bovendien variabel, dus dat kan aardig uit de hand lopen.
Als je nu begint met sparen/andere keuzes maken (let op vakantie, auto, extra's) dan heb je over 1,5 jaar misschien wel al een flink deel bij elkaar.
Over 1,5 is de waarde van je huis gedaald. De schatting is dat er 7% af gaat. Precies om de daling van de markt is niet zo makkelijk vooruit te zeggen dat verbouwing waarde zal toevoegen en al helemaal niet wat dan.
Je hebt geen haast kennelijk. Dat is gunstig. Dat geeft je de tijd om mogelijkheden af te wegen.
En vooral ook om te wennen aan het idee dat de standaard mogelijkheid (gewoon effe aflossingsloos bijlenen) niet meer bestaat.
Groet,
Miriam Lavell

400 euro per maand

"je schrijft dat je dat bedrag nauwelijks merkt, maar hoelang loopt dat door? en wat wil je in die tussentijd vervolgens ook nog aan je huis doen of anderszins uitgeven?"
Dat is wel een kwestie inderdaad.
De vereniging eigen huis heeft laatst eens uitgerekend wat huiseigenaren nu echt uitgeven aan onderhoud. Het is een post die hogelijk onderschat wordt in de afwegingen kopen (en wat dan) of huren.
Zie http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/goed-onderhoud-kost-eigenwoningbezitter-grof-geld/
Het is gemiddeld zo'n 400 euro per maand.
Wie helemaal niks reserveert daardoor en tot nog toe vertrouwd heeft op bijlenen, die zal tegen de nieuwe strengere hypotheekregels aanlopen.
Groet,
Miriam Lavell

Fijn

Wat een onverwachte hulde. Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat het maar een zeer schematische voorstelling van zaken is.
Maar toch. Ik trof laatst op het terras de makelaar die aan ons verkocht heeft. Bij een biertje deed hij uit de doeken waar hij zoal mee bezig was. Dat is vooral veel taxeren voor de bank voor hypotheken.
En dat gaat toch tamelijk grof aan de hand van de algemene verkoopcijfers en statistische gegevens van het kadaster. Hij weet het al als hij binnenkomt: oh, in 2008 gekocht, dus dit huis is minder waard dan de eigenaar denkt.
Je kunt het voor je eigen huis bekijken zie http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+wil+een+woning+kopen/Wat+is+een+woning+waard/Basistoetsing/default.htm
Dit model past dezelfde som toe als de taxateur doet, alleen niet zo gedetailleerd. Het houdt geen rekening met echte bijzondere uitzonderingsgevallen, maar als je in relatieve nieuwbouw woont, dan zit het er niet veel naast.
En ja, waardedaling van je woning is ook een gevolg van de crisis. Dat is niet erg zolang je er woont en je verplichtingen kunt voldoen. Het nadeel kun je merken als je bij wilt lenen of de hypotheek over wilt sluiten. Of natuurlijk bij verkoop.
Sparen voor groot onderhoud wordt een interessante bezigheid. Al is er met dat onderhoud wel iets geks. De generaties voor ons waren eigenlijk gewend om hun hele leven met hun keuken en hun dak te doen. Gewoon een pan eronder als het ging lekken. Totale uitwoning.
Dat is wat overdreven, maar dat hysterisch op het modernste onderhoudspeil houden is ook gek. Dat kan uiteindelijk niet uit.
Voor de toekomst: Over 20 jaar zal de bevolkingskrimp overal zichtbaar zijn, ook in de Randstad. Dat betekent feitelijk dat van de doelgroep waar je zelf toe hoorde toen je je huis kocht, er minder (zullen) zijn. Terwijl er wel veel van voor die doelgroep gebouwde huizen zullen zijn. Minder kopers, meer aanbod.
Een relatief woningoverschot dus.
Dus ook los van de huidige crisis is het zinnig om optimisme over wooningwaardevermeerdering te temperen.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

08-09-2011 om 19:19

Ja maar, manda

Eh, Manda, ik wil niet flauw zijn, maar ongeveer een jaar gelden was je huis nog perfect. Ik geloof er dus niet zo in dat dit echt de laatste 3 dingen zijn en waarom zou je ze niet één voor één doen.
Verder heb ik het idee dat jij nou niet in de meest stabiele sector werkt, dus ik zou niet graag een lange lening (wat een hypotheek in feite is) op jouw salaris nemen.
Van de hypotheek merk je nauwelijks iets zolang alles lekker blijft lopen, maar als het tegenzit kunnen hoge maandlasten je heel erg in de problemen brengen. Lees het draadje over WSNP boven maar eens. Stel je dan voor dat zoiets jullie ook kan overkomen doordat één van jullie tweeën minder kan werken door gezondheidsproblemen of omdat werk wegbezuinigd wordt en stel dat ze de HRA afschaffen, kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, of dat jullie moeten verhuizen vanwege de baan van je partner, enz. enz. Hoe langer de termijn des te minder je kan voorzien hoe de zaken er in de toekomst voor zullen staan en sparen voor onvoorziene tegenvallers is nou ook niet echt je sterkste kant.
Ik hoop dat je niet beledigd bent, maar in jouw situatie zou ik de gok gewoon niet nemen. Dat risico is een grotere eigen kamer nou ook weer niet waard en ik meen dat er al een potje aankwam voor die schuur.
Groeten Primavera

Manda Rijn

Manda Rijn

08-09-2011 om 21:56 Topicstarter

Hmm tja

ja ik kan natuurlijk gewoon zo doorblijven gaan en dan langzaam aan een potje vullen, maar dan gaat het zo ontzettend langzaaaaaam. Indd sparen is niet mijn sterkste kant. Liever direct van de maandlasten zodat ik het niet kan uitgeven dan zelf oppotten.

Maar wel hartelijk dank voor alle interessante info en adviezen !!

maar goed, ik snap het allemaal wel hoor en de tijd zal het leren hoe we over een jaar en later, er in staan en hoe alles er dan uit ziet, maar iets erg prettigs doen wat netto net zoveel per maand kost als mijn rookverslaving vind ik dus wel mee vallen.

Maar goed, we hebben tijd, die erker zit er al zo'n 83 jaar dus die kan vast nog wel een paar jaar blijven staan. Die schuur kan wel volgend jaar, maar dan nog kan die ook nog wel een jaar blijven wachten en mee in de hele bulk.

Ik heb iig alle tijd om er over na te gaan denken en de boel af te wegen.

Sparen

Wij sparen met regelmaat voor 'iets' dat doen we zo: Op salaris waarvan wij denken dat we het kunnen missen maken we automatisch 250 euro over. Elke maand....Dat is dus 3000 euro per jaar. Daarbovenop gooien we de belastingteruggave als het even kan (2000 per jaar) en soms een gedeelte van vakantiegeld of 'meevallertjes' (schenking van mijn vader met kerst ofzo...denk daarbij trouwens niet aan duizenden of bedragje omdat je zoveel jaar in dienst bent). Afijn....zo komen we aan pak 'm 7500 per jaar als het even meezit. Man gooit het spaargeld met regelmaat van rekening naar rekening (meer rente soms..) en dat rekenen we er ook 'bij'.
4 jaar en je hebt je 30.000 bij elkaar! En als je de verleiding niet kan weerstaan en je ziet een mooie auto ofzo dan denk je aan je erker en je zolder en slaap je er eerst 3 nachtjes over....
groeten albana

mirreke

mirreke

09-09-2011 om 13:31

Moet je niet werkeloos worden

of je pgb moeten missen en daardoor bv. minder kunnen werken, het extra dingen die misschien nodig zijn voor je kind en niet meer vergoed worden moeten betalen, de gemeenteheffingen die duurder worden, je leaseauto niet meer mogen houden, geen vervoerskosten meer vergoed krijgen van je werkgever, gekort worden op je salaris, enz. enz.
Onlangs allemaal in m'n omgeving meegemaakt.
Toch zou ik sparen, dan maar wat langzamer...

Vind ik niet leuk

Ik vind het niet leuk om alles wat je zoal van een forumdeelnemer te weten komt in diverse draadjes, bij elkaar te vegen als argument in weer een andere discussie. Zeker niet als het er daardoor op begint te lijken dat die persoon ter discussie komt te staan.
Ik vind de tip van albana nuttig. Het is een manier. Zo is de opmerking van mirreke ook nuttig: iedereen loopt de kans om het onverwacht met minder te moeten doen dan gedacht.
Als volgende tip: Je kunt natuurlijk ook proberen om je inkomen te vergroten. Ander werk. Meer werk. Dingen verkopen (Flog It). Er zijn veel manieren om te sparen voor iets dat je graag wilt. Prioriteiten stellen is daarvan het eerste begin.
Groet,
Miriam Lavell

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 14:29

Mirreke heeft gelijk

Of je raakt je baan kwijt en dus ook de bijdrage ziektekostenverzekering van je werkgever... De lijst is eindeloos en behoorlijk realistisch, helaas. En ik heb geen bron bij de hand, maar de media schrijven geregeld over toegenomen financiële problemen, niet alleen bij de lage inkomens en mensen die niet met geld kunnen omgaan.
Dat betekent niet meteen dat je héél benauwd moet gaan leven, maar "zoiets overkomt mij niet" is zeker in deze tijden een heel gevaarlijke houding!

Manda Rijn

Manda Rijn

09-09-2011 om 16:22 Topicstarter

nou ja. Ik heb vorig jaar ook de aanbetalingen gewoon uit de lopende inkomsten gedaan. Gut, tja als je daar dan uit haalt dat het nooit gaat lukken om dan te sparen vind ik wat raar, maar goed maakt niet uit.

Iig duurt het nog even dusss hier totaal geen paniek of overhaaste beslissingen.

(ik hoor eind van de middag trouwens of ik uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek, arghhh, zo spannend, ze wilde niets los laten of ik er bij zat.... arghh. Als ik namelijk nou gewoon eventjes een andere baan vindt dan sparen we gewoon verder, tot nu toe wil de pot nog niet echt stijgen...).

liora

liora

09-09-2011 om 16:28

Eens met miriam

Je gaat niet info uit andere draadjes ten nadele van iemand gebruiken in een lopend draadje. Not done!

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 16:49

Manda

Hé, spannend zeg, ik duim voor je! Zou lekker zijn voor je spaarpotje!

Manda Rijn

Manda Rijn

09-09-2011 om 17:46 Topicstarter

Ot belle epoque

ja dat zou een stuk schelen, maar inmiddels is het toch wel eind van de middag en nog geen telefoontje gehad... Gadverdamme, balen dit, nou dan zal ik de afwijzig volgende week wel per email binnen krijgen. BLUH !!

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 17:50

Oh bah...

Zeg nooit nooit tot de afwijzing binnen is, maar ik wens je toch sterkte toe en heel gauw een veel beter aanbod!

Vic

Vic

09-09-2011 om 23:13

Sparen

Als je nou 1000 euro per maand spaart, heb je die 30.000 al in 2,5 jaar bij elkaar gespaard Dat is natuurlijk een beetje suffe opmerking, maar dat vond ik die van 7500 euro per jaar ook al. Ik ben helemaal voor sparen en een buffer opbouwen, maar voor dit soort grote bedragen ben je zo lang bezig. Dan zijn de kinderen al lang en breed het huis uit, voor je zo'n bedrag bij elkaar hebt. Zou hier wel zo zijn tenminste. Ik vind best dat ik verstandig spaar, zowel als buffer als voor grote uitgaven. Maarja, dan laat je even je huis schilderen, keuken plaatsen of je moet een andere auto, en moet je weer jaren sparen voor je zo'n bedrag bij elkaar hebt.

Niet mee eens

Vic:"Als je nou 1000 euro per maand spaart, heb je die 30.000 al in 2,5 jaar bij elkaar gespaard Dat is natuurlijk een beetje suffe opmerking, maar dat vond ik die van 7500 euro per jaar ook al."
Nou nee. Ten eerste: kijk nog eens goed hoé albana spaart. Ze spaart maar 250 euro per maand. Vervolgens hebben zij de keuze gemaakt hun HRA aftrek niet maandelijks bij het inkomen op te tellen en op te eten, maar jaarlijks uit te laten keren. Dat sparen ze ook, met als mega voordeel dat als die HRA wordt afgeschaft, ze dat bedrag hun dagelijks bestaan niet zullen missen. Zo komt ze aan 5000 euro. De rest zijn meevallers en cadeau's. Dat is ook een ding: als je je familie en vrienden duidelijk maakt dat je spaart, dat je liever geld hebt dan een geschenk, dan krijg je dat. En dat tikt aan.
Maar ten tweede: als je in de wsnp belandt dan spaar je dat soort bedragen ook. Je moet wel. Je wordt volledig uitgeknepen. Het kan dus wel degelijk. Ook van een veel lager inkomen, al zal ik niet beweren dat het een pretje is. De vraag is of je jezelf gaat dwingen, of dat je het erop aan laat komen dat je je laat dwingen.
Vic:"Maarja, dan laat je even je huis schilderen, keuken plaatsen of je moet een andere auto, en moet je weer jaren sparen voor je zo\'n bedrag bij elkaar hebt."
En dat is wat eerder is opgemerkt: als je voor die uitgaven niet kan/wil sparen, dan is de kans groot dat je ze ook niet kunt aflossen. Dan kun je het gewoon niet betalen en moet je het niet doen.
Ik vond een artikel over hoe zeer steeds meer Nederlanders afhankelijk zijn van de bank omdat ze steeds maar op krediet kopen.
citaat:"Meer en meer bewoners zullen afhankelijk worden van banken en hun negatief vermogen zien groeien. Zo stond in 2009 de groep van 10 procent minstvermogenden (717.000 huishoudens) voor een bedrag van 62,8 miljard euro in het rood. In 2008 was dit nog slechts 36 miljard. Een toename met 74 procent. Iets meer dan de helft van deze minstvermogenden, 52 procent, heeft een eigen huis met een waarde van gemiddeld 223.000 euro, maar met een hypotheekschuld van gemiddeld 377.000 euro."
Let op, dit gaat niet over mensen met een laag inkomen. Het gaat over een negatief vermogen. En dat ontstaat vrij makkelijk als je meer leent dan je huis waard is (tot voor kort heel gewoon, minstens 125%), zeker als dat huis ook nog eens in waarde daalt (het wordt vanzelf en zonder bijlenen met gemak 135%). Dan heb je nog niks bijgeleend voor nog een keuken of weer een verbouwing.
Niks aan de hand zolang je de rente kunt betalen. Maar als je in die omstandigheid bent en je beweert glashard dat je niet kunt sparen, dan hoeft er niet zo heel veel te gebeuren om je tot de bedelstaf te veroordelen.
Er is een groeiende groep huishoudens met een eigen huis, met een redelijk inkomen, maar door hun krimpende vermogen met een enorme rentelast waardoor er netto niks overblijft.
Je kunt kiezen: bijlenen en de bank rente betalen waardoor je maandelijks minder overhoudt. Of sparen, dat is ook maandelijks minder overhouden, maar daar heb je dan wel zelf de hand in.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

10-09-2011 om 10:04

Ik ben juist ook voor het albana-model

Zie het laatste zinnetje van mijn laatste bijdrage. Ik wilde met mijn reeks rampspoeden eigenlijk vooral aangeven dat er zo gemakkelijk iets mis kan gaan dat ook een zorgvuldig spaarplan makkelijk anders uitpakt. Maar als dat gebeurt als je tot je nek in de financiële verplichtingen zit kun je dat er niet bijhebben, dus natuurlijk toch liever sparen al gaat het dan langzamer.

Iets minder 'instant gratification' ( ik wil het en ik wil het nú) is zo slecht nog niet. Ook bij de opvoeding: uitgestelde behoeftebevrediging, ook met zakgeld sparen, niet vooruit lenen op je zakgeld enz.

En over dure keukens, badkamers enz: voor iets sparen is heel gewoon, ook voor een duur iets. Mijn ouders spaarden vroeger voor een nieuwe auto of nieuwe meubels. Nieuwe keuken hebben ze nooit gehad.
Voor onze generatie is het allemaal erg vanzelfsprekend geworden, alsof het je recht is...

Ik schrik trouwens van die enorme bedragen die Miriam aanhaalt. In deze tijd een huis hebben met meer hypotheek dan het huis waard is, brrrr.

mirjam

jippa

jippa

10-09-2011 om 10:12

Gewoon geworden

Ik denk dat het gewoon is geworden om te denken dat bijlenen op je hypotheek je niks kost, doordat mensen de winst op hun huis incalculeerden. Nu moeten mensen weer aan het idee wennen dat die winst er niet meer is voorlopig, sterker nog dat er verlies kan zijn. En wennen dat " even een nieuwe keuken laten plaatsen" veel geld kost. Geld dat je moet hebben. In sommige reacties hier ljkt het wel of je recht hebt op een nieuwe keuken elke zoveel jaar ook als je niet in staat bent te sparen.

Vic

Vic

10-09-2011 om 10:33

Ja, dat is waar

Het is inderdaad 'gewoon' geworden, en 'iedereen' laat zijn hypotheek verhogen voor een nieuwe keuken, badkamer of opknappen van de tuin. Gelukkig heb ik die mogelijkheid niet Dat wordt dus sparen, maar dan moet je ineens keuzes gaan maken. Neem ik over drie jaar een nieuwe keuken of een nieuwe auto? Mijn keuken is uit 1980 ofzo, dus dat is hard nodig, maar mijn auto zorgt ervoor dat ik naar mijn werk kan.
Ben ik toch wel heel benieuwd hoe verstandige mensen dat doen. Al die keukens, aanbouwen, dakkapellen, etc., die iedereen lijkt te hebben. Hebben jullie dat gewoon in een jaar of wat bij elkaar gespaard?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.