Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Ik neem aan dat je wel de uren maakt die je in totaal moet maken? Al eens gesproken met de baas van je baas? Ik zou het trouwens organisatorisch ook anders aanpakken, het lijkt mij op deze manier erg omslachtig. Hier zou ik 1 kind zelf laten fietsen en 1 kind achterop en eentje voorop, of twee achterop met een verlengde bagagedrager. Zodra ze wat ouder zijn kun je beide oudsten zelf laten fietsen, wanneer dat kan hangt af van de route.

Ik zou een andere baan zoeken. Er is genoeg keuze op het moment.

Ik begrijp je werkgever wel een beetje, ik weet niet of het mogelijk is om andere werktijden te krijgen of vaker thuis te werken.

Oplossingen als voorschoolse opvang of een gastouder zit een kostenplaatje aan maar geeft ook weer meer rust. Heb je al eens berekent wat het daadwerkelijk kost in combi met de kinderopvangtoeslag die je ontvangt? 

Met een electrische fiets/electrische bakfiets ben je wellicht sneller, zit ook een kostenplaatje aan. Is er op je werk wellicht een fietsplan?

Kijk dat opties geld kosten en jij alles (te) duur vind is natuurlijk niet het probleem van je werkgever. Er zijn opties om op tijd / eerder op het werk te zijn.

Heb je een partner die op jouw kantoordagen de kinderen kan brengen?

Kan bv een bevriende moeder van school jouw kinderen meenemen naar school en dat jij dat voor haar op andere dagen doet?

Verder vind ik je brengsysteem wel erg omslachtig. Je brengt de kinderen als ik het goed lees lopend naar school wat 20 minuten is. Hoe laat gaat die school open? Hier om 8.15 uur, dan kun je er staan (dus 7.55 uur vertrekken) en afscheid nemen en om 8.16 uur vertrekken. (Hier mogen ouders niet mee de school in ' s morgens.) Op de heenweg naar school kunnen je kinderen prima zelf hun rugtas op hun rug dragen en jij je fiets aan de hand met je werkspullen in je fiets tas of mand. Ik zie hier tig ouders die het zo doen, ik begrijp niet zo goed waarom het bij jou niet zou kunnen 

En anders evt een andere baan zoeken die andere werktijden heeft.

Ik begrijp je werkgever wel. Ik zou het zelf als collega ook irritant vinden als iemand altijd laat komt en er bij teammeetings altijd rekening mee gehouden moeten worden dat deze pas na 9.45 kunnen plaatsvinden. 

Een krat voorop je fiets waarin de rugzakjes kunnen, en voor je laptop een stevige werkfietstas aanschaffen die je aan je bagagedragert hangt. Van fietstassen zijn er ook modellen van waarmee je een beetje aardig voor de dag kunt komen en die er niet uitzien of je op weg naar de Appie bent om de bonusaanbiedingen groot in te slaan. Kun je toch nog naar school lopen als je de kinderen nog niet durft te laten fietsen en daarna meteen door.
Of doe toch dat uurtje ouderschapsverlof en gun jezelf en je kinderen die tijdelijke rust.

Caroline80 schreef op 28-03-2023 om 10:17:

Ik begrijp je werkgever wel. Ik zou het zelf als collega ook irritant vinden als iemand altijd laat komt en er bij teammeetings altijd rekening mee gehouden moeten worden dat deze pas na 9.45 kunnen plaatsvinden.

Het is niet de werkgever. Het is die ene, ‘nieuwe’ manager. Bij andere teams kan het kennelijk wel. Ik vind het echt flauwekul. Als het werk gewoon gedaan wordt, de collega een half uur later dan jij naar huis gaat of thuis ‘s avonds nog wat afwerkt, en het geen grote praktische problemen oplevert, waarom zou een overleg om 9.30u of 10u in plaats van om 9u dan zo vreselijk zijn dat je er je medewerker voor onder grote druk en stress moet zetten, iedere ochtend? Je hebt toch ook niet iedere dag overleg? En als je weet: collega Marietje is vanaf half tien bereikbaar, hoe ingewikkeld moet je daarover doen? Mij lijkt het moraal: wij vinden dat het niet nodig moet zijn om afwijkingen te tolereren vanwege jouw ‘probleem’ en dat probleem zijn dan kinderen! Het zijn wel ‘toevallig’ bijna altijd vrouwen die voor dat ‘probleem’ opdraaien en zich in bochten moeten wringen want met het werk van man ‘kan het helaas niet’. En de school voelt zich natuurlijk ook totaal niet geroepen meer aan te sluiten bij twee werkende ouders. Nee joh, dat is niet het probleem van de school! En zo zijn kinderen uiteindelijk nog steeds vooral het probleem van hun moeder. En dan maatschappelijk maar piepen over deeltijdprinsesjes. En oh oh oh wat zijn we bezorgd over de toename van burn outs! 

Ik ben toch wel benieuwd in dit geval waarom man geen deel van de oplossing kan zijn. Hij heeft kennelijk de auto. Ik zou ook naar HR gaan en vragen mee te denken over een oplossing. Eventueel overplaatsing naar een ander team vragen? Waar dit wel pragmatisch wordt opgelost zonder moralistische praatjes? En anders een andere baan. 

Volgens mij kun je twee wegen tegelijkertijd bewandelen; zowel je ochtendroutine verkorten als je manager beteugelen. 
Want de manier hoe je het in de ochtend oplost, kan best efficiënter. Fiets aan de hand mee met een mooie laptopfietstas is dan de goedkoopste oplossing, maar probeer in elk geval het heen en weer lopen te voorkomen. Scheelt je ook zelf een gejaagd gevoel. 
Gelijktijdig zou ik naar HR stappen. Blijkbaar is er verschillend beleid rondom flexibele werktijden waarvan jij de dupe bent. Een ander team zou kunnen, je manager een lesje ‘hoe zorg ik voor mijn team ipv voor mijn ego’ is er een. Laat ze maar meedenken met jou hoe je ervoor kunt zorgen dat een verworven recht dat overeenkomt met de wet, weer van toepassing is. Daarbij ga ik er wel van uit dat je de uren wel gewoon maakt. 
Mocht de andere ouder  van de kinderen ook nog bij jullie wonen dan kun je ook afspreken dat die het school brengen voor zijn rekening neemt, zodat de partner (jij) even kan bijkomen en orde op zaken op haar werk kan stellen.

Het klinkt in elk geval heel ouderwets. Toen ik ruim 25 jaar geleden begon met werken hadden wij ook nog bloktijden, van 9.00 tot 16.00. Als je pech had met je manager had je zelfs vaste pauze, zodat de manager kon controleren of je niet te lang wegbleef. Gelukkig is dat bij ons allang niet meer zo. Iedereen mag zelf bepalen waar en wanneer hij of zij werkt, tenzij je baan daar niet bij past (als je baliewerk doet of zo).

Mija schreef op 28-03-2023 om 10:52:

[..]

Het is niet de werkgever. Het is die ene, ‘nieuwe’ manager. Bij andere teams kan het kennelijk wel. Ik vind het echt flauwekul. Als het werk gewoon gedaan wordt, de collega een half uur later dan jij naar huis gaat of thuis ‘s avonds nog wat afwerkt, en het geen grote praktische problemen oplevert, waarom zou een overleg om 9.30u of 10u in plaats van om 9u dan zo vreselijk zijn dat je er je medewerker voor onder grote druk en stress moet zetten, iedere ochtend? Je hebt toch ook niet iedere dag overleg? En als je weet: collega Marietje is vanaf half tien bereikbaar, hoe ingewikkeld moet je daarover doen? Mij lijkt het moraal: wij vinden dat het niet nodig moet zijn om afwijkingen te tolereren vanwege jouw ‘probleem’ en dat probleem zijn dan kinderen! Het zijn wel ‘toevallig’ bijna altijd vrouwen die voor dat ‘probleem’ opdraaien en zich in bochten moeten wringen want met het werk van man ‘kan het helaas niet’. En de school voelt zich natuurlijk ook totaal niet geroepen meer aan te sluiten bij twee werkende ouders. Nee joh, dat is niet het probleem van de school! En zo zijn kinderen uiteindelijk nog steeds vooral het probleem van hun moeder. En dan maatschappelijk maar piepen over deeltijdprinsesjes. En oh oh oh wat zijn we bezorgd over de toename van burn outs!

Ik ben toch wel benieuwd in dit geval waarom man geen deel van de oplossing kan zijn. Hij heeft kennelijk de auto. Ik zou ook naar HR gaan en vragen mee te denken over een oplossing. Eventueel overplaatsing naar een ander team vragen? Waar dit wel pragmatisch wordt opgelost zonder moralistische praatjes? En anders een andere baan.

Ik snap je punt met flexibel werken kom je meestal ook aan je uren. Maar een hoop zaken zijn natuurlijk wel keuzes. Dat het vaak vrouwen zijn die voor het probleem opdraaien ligt er ook maar net aan hoe je het in je relatie regelt en afspreekt. Trekken vrouwen misschien bepaalde taken niet (te) veel naar zich toe? 

Ik weet niet of TO een partner heeft maar als dat zo is dan zouden ze wellicht het brengen kunnen verdelen zodat zij niet altijd degene is die te laat komt. Scholen bieden vaak voor werkende ouders vso/ bso aan, althans, hier wel. En bieden dus wel een oplossing.

Waarom het bij het ene team op het werk van TO wel kan en bij haar team niet meer weten wij niet. Is deze manager een zeurkous of is het aangepast omdat het wellicht toch niet lekker loopt? Als je een bedrijf of organisatie runt is het aan de ene kant medemenselijk om rekening met elkaar te houden, maar kun je niet overal rekening mee houden.

 Ik ken de aard van het werk van TO niet maar als ik bv bij mijn personeel de mensen met kinderen altijd later zou laten beginnen krijg ik mijn rooster niet rond en missen collega's ook veel info als ze niet bij de gezamenlijke opstart zijn. En waar ligt de grens? De een wil later beginnen ivm schoolgaande kinderen, de ander wil eerder naar huis want anders poept snuf de hond het huis onder, weer een ander wil aangepaste tijden ivm mantelzorg oude ouders. Allemaal heel begrijpelijk maar niet altijd te doen voor een werkgever om rekening mee te houden.  Ik zou als ik TO was met HR in gesprek gaan wat de mogelijkheden zijn.

Gingergirl schreef op 28-03-2023 om 11:11:

[..]

Ik snap je punt met flexibel werken kom je meestal ook aan je uren. Maar een hoop zaken zijn natuurlijk wel keuzes. Dat het vaak vrouwen zijn die voor het probleem opdraaien ligt er ook maar net aan hoe je het in je relatie regelt en afspreekt. Trekken vrouwen misschien bepaalde taken niet (te) veel naar zich toe?

Ik weet niet of TO een partner heeft maar als dat zo is dan zouden ze wellicht het brengen kunnen verdelen zodat zij niet altijd degene is die te laat komt. Scholen bieden vaak voor werkende ouders vso/ bso aan, althans, hier wel. En bieden dus wel een oplossing.

Waarom het bij het ene team op het werk van TO wel kan en bij haar team niet meer weten wij niet. Is deze manager een zeurkous of is het aangepast omdat het wellicht toch niet lekker loopt? Als je een bedrijf of organisatie runt is het aan de ene kant medemenselijk om rekening met elkaar te houden, maar kun je niet overal rekening mee houden.

Ik ken de aard van het werk van TO niet maar als ik bv bij mijn personeel de mensen met kinderen altijd later zou laten beginnen krijg ik mijn rooster niet rond en missen collega's ook veel info als ze niet bij de gezamenlijke opstart zijn. En waar ligt de grens? De een wil later beginnen ivm schoolgaande kinderen, de ander wil eerder naar huis want anders poept snuf de hond het huis onder, weer een ander wil aangepaste tijden ivm mantelzorg oude ouders. Allemaal heel begrijpelijk maar niet altijd te doen voor een werkgever om rekening mee te houden. Ik zou als ik TO was met HR in gesprek gaan wat de mogelijkheden zijn.


In 2023 is het toch niet meer nodig dat iedereen fysiek aanwezig is? Misschien kun je de dagstart ook wel online bijwonen, en dan na de file gaan rijden. Of is het juist door met iedereen rekening te houden juist veel fijner roosteren. Want Jan begint graag vroeg omdat zijn vrouw een ochtend humeur heeft dat hij wil ontwijken, Fatima werkt de schooltijden en Ans wil graag einde van de dag zodat ze smorgens op haar gemak de hond uit kan laten. Natuurlijk; dan is je taak als manager om ze alledrie gelijk te informeren en zorgen dat ze gefaciliteerd worden in overdracht. Maar de gedachte dat ze er allemaal om 9 moeten zijn, na het omslaan van de prikklok omdat er anders geen informatie gedeeld kan worden - niet zo mee eens. 

Begrijp ik het goed dat je de kinderen ook weer zelf uit school haalt en dus niet langer doorwerkt om al je uren te werken? Zo ja, dan begrijp ik de reactie van je leidinggevende wel.

Kun je je fiets niet standaard bij school zetten, zodat je de ‘terug naar huis lopen tijd’ niet hebt en je daardoor wel op tijd op je werk kunt zijn? En als je je kinderen weer ophaalt laat je je fiets dus weer bij school staan voor de volgende dag. 

Waar is vader in dit verhaal?

Gingergirl schreef op 28-03-2023 om 11:11:

[..]

Ik snap je punt met flexibel werken kom je meestal ook aan je uren. Maar een hoop zaken zijn natuurlijk wel keuzes. Dat het vaak vrouwen zijn die voor het probleem opdraaien ligt er ook maar net aan hoe je het in je relatie regelt en afspreekt. Trekken vrouwen misschien bepaalde taken niet (te) veel naar zich toe?

(…) Allemaal heel begrijpelijk maar niet altijd te doen voor een werkgever om rekening mee te houden. Ik zou als ik TO was met HR in gesprek gaan wat de mogelijkheden zijn.

Ik snap heel goed dat het niet altijd kan, dat dit afhangt van de aard van het werk. Maar over praktische belemmeringen rept TO niet. 

Ik vind dat je een maatschappelijk fenomeen niet zomaar in de schoenen kunt schuiven van de keuze van (een) vrouw(en). Natuurlijk verandert er iets als vrouwen zich anders opstellen maar er verandert ook iets als mannen zich anders opstellen, als de werkcultuur verandert, als de samenleving verandert, als de politiek verandert etc. Binnen de bestaande structuren en gewoontes moeten vrouwen veel meer soebatten om zich vrij te plannen van kinderen dan mannen. Zo is het nu. Bovendien blijft het bij (alleen) verschuiving naar vader de verantwoordelijkheid van individuele ouders, terwijl ik vind dat kinderen principieel (ook) een maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn omdat ze de volwassenen van de toekomst zijn, die straks het werk gaan doen en de belasting gaan betalen. Niet alleen voor hun individuele ouders maar voor ons allemaal. 

Biebel schreef op 28-03-2023 om 11:18:

[..]


In 2023 is het toch niet meer nodig dat iedereen fysiek aanwezig is? Misschien kun je de dagstart ook wel online bijwonen, en dan na de file gaan rijden. Of is het juist door met iedereen rekening te houden juist veel fijner roosteren. Want Jan begint graag vroeg omdat zijn vrouw een ochtend humeur heeft dat hij wil ontwijken, Fatima werkt de schooltijden en Ans wil graag einde van de dag zodat ze smorgens op haar gemak de hond uit kan laten. Natuurlijk; dan is je taak als manager om ze alledrie gelijk te informeren en zorgen dat ze gefaciliteerd worden in overdracht. Maar de gedachte dat ze er allemaal om 9 moeten zijn, na het omslaan van de prikklok omdat er anders geen informatie gedeeld kan worden - niet zo mee eens.

Dat ligt dus aan de aard van het werk. Als ik hier op mijn school de collega's die kinderen hebben altijd toe sta later te beginnen zitten er klassen zonder docent / is de receptie niet bereikbaar/ worden andere collega's "verplicht" er altijd vroeg te zijn en de collega's bij te praten want die volgen niet de opstart online als ze op het schoolplein staan of op de fiets zitten. Dat geeft een hoop scheve gezichten en irritaties bij collega's.

Mijn man werkt op kantoor bij een commercieel bedrijf waarbij thuiswerken wel kan maar je wel geacht wordt tussen bepaalde tijden aanwezig ( online en telefonisch) te zijn i.v.m. bereikbaarheid voor klanten, zijn werkzaamheden kun je maar beperkt doen na 17.00 uur. Een keer onderling afspreken dat je iets later begint is prima maar niet structureel want dan zou de ene collega veel meer werk hebben dan de ander. 

Nogmaals wij kennen de aard van het werk van TO niet. Zij schrijft dat het eerst wel kon. Ik zou als ik haar was in gesprek gaan hierover. Is manager een zeikerd of is er misschien over geklaagd.

Mija schreef op 28-03-2023 om 11:29:

[..]

Ik snap heel goed dat het niet altijd kan, dat dit afhangt van de aard van het werk. Maar over praktische belemmeringen rept TO niet.

Ik vind dat je een maatschappelijk fenomeen niet zomaar in de schoenen kunt schuiven van de keuze van (een) vrouw(en). Natuurlijk verandert er iets als vrouwen zich anders opstellen maar er verandert ook iets als mannen zich anders opstellen, als de werkcultuur verandert, als de samenleving verandert, als de politiek verandert etc. Binnen de bestaande structuren en gewoontes moeten vrouwen veel meer soebatten om zich vrij te plannen van kinderen dan mannen. Zo is het nu. Bovendien blijft het bij (alleen) verschuiving naar vader de verantwoordelijkheid van individuele ouders, terwijl ik vind dat kinderen principieel (ook) een maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn omdat ze de volwassenen van de toekomst zijn, die straks het werk gaan doen en de belasting gaan betalen. Niet alleen voor hun individuele ouders maar voor ons allemaal.

Ben ik ook helemaal met je eens hoor ik maak alleen wel de kritische noot dat ik in mijn omgeving ook wel vaak zie dat vrouwen ook wel vaak taken naar zich toe trekken of er heel anders in staan. 

Gingergirl schreef op 28-03-2023 om 11:57:

[..]

Ben ik ook helemaal met je eens hoor ik maak alleen wel de kritische noot dat ik in mijn omgeving ook wel vaak zie dat vrouwen ook wel vaak taken naar zich toe trekken of er heel anders in staan.

En er nog steeds veel mannen zijn die beweren dat het (op hun werk) helaas niet anders kan en vrouwen dit voor zoete koek aannemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.