Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


RoodVruchtje schreef op 28-03-2023 om 14:20:

[..]

En er nog steeds veel mannen zijn die beweren dat het (op hun werk) helaas niet anders kan en vrouwen dit voor zoete koek aannemen.

Ik heb bij een mannelijke kennis met een mannenberoep (automonteur) meegekregen hoe er werd omgegaan met een man die ouderschapsverlof wil opnemen en later structureel minder wil werken. Ze (multinational, geen ouderwetse eenpitter) moeten zich natuurlijk aan de wet en de CAO houden en dat hebben ze uiteindelijk ook gedaan maar man, man, man wat een toestand! Eerst wordt het aan alle kanten ontmoedigd en belachelijk gemaakt, kan niet, mag niet, bedrijfsbelang, niet-loyaal, dan weet HR er de ballen van en komt met niet- of half-kloppende info, gegoochel met cijfers in een poging minder te betalen, moet waarschuwend briefje van jurist aan te pas komen en dan ein-de-lijk is het geregeld zoals het moet. Werd hem niet in dank afgenomen natuurlijk, werd tegen zijn zin overgeplaatst naar andere vestiging en verlaat uiteindelijk het bedrijf. En dat in een tijd waarin aan technisch geschoolde mensen permanent getrokken wordt door andere werkgevers. Overigens hoorde ik van die man dat zijn wens om structureel 32 uur te werken bij verschillende sollicitaties in die branche tot een directe afwijzing leidde. Zo hoog was (dit speelde een paar jaar geleden) de nood kennelijk niet dat ze bereid zijn part time wensen van sollicitanten in overweging te nemen.

Ik denk, in ieder geval in sommige branches, dat mannen nog steeds schaamte aangepraat krijgen als ze minder willen gaan werken. Dat doe je niet, is niet mannelijk, dan ben je niet loyaal aan het bedrijf, betekent dat je niet hard werkt, dan zit je onder de plak bij je vrouw, wat moet je nou in godsnaam met kinderen thuis? Hoewel er wel druk kan worden uitgeoefend op vrouwen om geen problemen te veroorzaken voor de werkgever, zullen weinig mensen vrouwen kleineren als ze aangeven tijd met haar kinderen te willen doorbrengen. Sterker nog, dat moet, want ‘waar krijg je ze anders voor?’. Als een vrouw aangeeft dat ze fulltime wil blijven werken na de geboorte van een kind, moet ze dat juist ‘uitleggen’ aan de buitenwereld. Een man hoeft dat nooit. Ik heb zelf altijd part time gewerkt, omdat dat beter bij mij past. Maar toen mijn moeder kritisch begon te doen toen mijn zusje fulltime wilde blijven werken, heb ik het rücksichtslos voor haar opgenomen. Aan haar man stelde niemand die vraag! Niet dat mijn moeder daar nou een hele toestand van maakte maar het is zo vanzelfsprekend om er even over te bitchen dat het niet eens echt opvalt. 

Dit soort patronen maken het mannen moeilijker om hun bijdrage te leveren aan de dagelijkse zorg want ze moeten er strijd voor leveren en ze moeten tolereren dat ze negatief worden beoordeeld. Je moet dan sterk in je schoenen staan. Er zijn er wel die het doen gelukkig en er zijn branches waarin het normaler wordt gevonden. En dat het er steeds meer worden, zal het ook gemakkelijker maken. 

Ik snap de manager wel. Je zou je af kunnen vragen of die niet wat actiever mee wil werken aan een oplossing, maar het feit dat jij er voor kiest om het zo op te lossen met je kinderen, kan niet zijn probleem zijn. Je maakt van jouw probleem zijn probleem. 

Nu vraag ik me af wat er zo duur is aan voorschoolse opvang. Financieel heb je het niet breed, dan krijg je vrijwel het gehele bedrag aan opvang vergoed. Wat kost je dat dan? Wij hebben 3 kids BSO 3 dagen in de week en dat kost ons onder aan de streep per maand iets van 140 euro, na toeslag. En dat zijn dan de uren 15:30 t/m 18:00. Als je 5 dagen per week de kids een uurtje naar die voorschoolse opvang moet brengen, zit je op minder uren dan dat. 

Wat ook nog zou kunnen ( zo hebben wij het opgelost) is een fietskar kopen. Die zijn lang niet zo duur (voor een paar tientjes heb je er 1tje op marktplaats) en dan kun je een stuk sneller tussen huis en school manoeuvreren. Misschien dat die 20 minuten die je daar mee wint net genoeg compromis zijn voor je manager.

Mijn kind fietste met 4 rustig nee naar school, stad of zwemles. Die van jou kunnen dat ook wellicht de jongste achterop en dan ben je zo bij school. Toen ik je verhaal las over tasjes, terug naar huis en hele gemeut over werkspulken pakken was het me wel duidelijk dat je niet over een andere manier had nagedacht.

Ik loste het overigens op met vso maar ook alleen maar omdat ik daarmee 1 dag in de week vrij kon zijn.

Mija schreef op 28-03-2023 om 14:57:

[..]

Ik heb…..

 Je moet dan sterk in je schoenen staan. Er zijn er wel die het doen gelukkig en er zijn branches waarin het normaler wordt gevonden. En dat het er steeds meer worden, zal het ook gemakkelijker maken.

Met alle respect voor jouw post, welke ik bewust heb ingekort, maar dat doet mij mijn opmerking niet terugnemen. Ik vind namelijk het hele ‘mannelijke ego’ er niet toe doen, want het gaat om de vader, de vader van desbetreffende kinderen en man van…Als je dit, zoals jij in jouw post blijft verdedigen of uitgangspunt ziet, zal er nooit wat veranderen, mannenwereld of niet. 

In mijn geval gaat het gewoon over kantoorbanen, daar waar vrouwen met dezelfde functie ook ‘gewoon’ een dag minder kunnen werken, maar de mannen zogenaamd niet?! Dus moeten we het, in branches waarin vooral (echte!) mannen werkzaam zijn, het maar vooral zo laten omdat ze anders het vuur aan de schenen wordt gelegd? Het wordt vooral tijd dat vrouwen zo’n slap excuus wat minder voor zoete koek gaan slikken, zodat ook mannen hun verantwoordelijkheid qua ouderschap zullen pakken. 

We hebben niks meer vernomen van topicstarter. Ik ga ervan uit dat er geen vader in beeld is maar misschien heb ik het verkeerd.

EmmaT schreef op 28-03-2023 om 16:44:

We hebben niks meer vernomen van topicstarter. Ik ga ervan uit dat er geen vader in beeld is maar misschien heb ik het verkeerd.

Je heb het verkeerd er wordt immers geschreven dat een extra auto te duur is dan is er dus een auto aanwezig. 

RoodVruchtje schreef op 28-03-2023 om 16:22:

[..]

Met alle respect voor jouw post, welke ik bewust heb ingekort, maar dat doet mij mijn opmerking niet terugnemen. Ik vind namelijk het hele ‘mannelijke ego’ er niet toe doen, want het gaat om de vader, de vader van desbetreffende kinderen en man van…Als je dit, zoals jij in jouw post blijft verdedigen of uitgangspunt ziet, zal er nooit wat veranderen, mannenwereld of niet.

In mijn geval gaat het gewoon over kantoorbanen, daar waar vrouwen met dezelfde functie ook ‘gewoon’ een dag minder kunnen werken, maar de mannen zogenaamd niet?! Dus moeten we het, in branches waarin vooral (echte!) mannen werkzaam zijn, het maar vooral zo laten omdat ze anders het vuur aan de schenen wordt gelegd? Het wordt vooral tijd dat vrouwen zo’n slap excuus wat minder voor zoete koek gaan slikken, zodat ook mannen hun verantwoordelijkheid qua ouderschap zullen pakken.

Het is geen excuus. En ik zeg al helemaal niet dat het zo moet blijven. Waar haal je dat nou eigenlijk vandaag? Het zit in de cultuur en die verandert niet van de ene dag op de andere. Ik ben blij met iedereen die er energie in stopt om vaders en moeders evenveel verantwoordelijkheid voor ouderschap te laten dragen en ook om de samenleving zo in te richten dat daar een goede, evenwichtige basis voor ontstaat. Die man die ik beschrijf heeft helemaal geen enkel excuus aangegrepen om zich te drukken maar juist koppig volgehouden maar het hele gedoe heeft hem behoorlijk wat tijd, stress en moeite gekost en hij heeft uiteindelijk een andere baan gezocht omdat het niet meer echt goed kwam tussen hem en het bedrijf. Zo’n stap gaat dus niet moeiteloos en plezierig. En het gaat ook niet alleen om ‘het mannelijk ego’: je moet er maar de persoon voor zijn en de energie voor hebben om zo’n strijd aan te gaan. De meeste mensen gaan confrontaties met leidinggevenden uit de weg. Echt gezelliger wordt het er namelijk niet van op het werk en het draagt niet bij aan een ontspannen leven, zo’n sudderend arbeidsconflict. En natuurlijk moet dat veranderen. Maar het is niet veranderd omdat wij vinden dat het anders zou moeten zijn. Ik denk eigenlijk dat werkgevers pas echt gaan bewegen als ze zo afhankelijk zijn van hun medewerkers dat ze zich niet meer kunnen veroorloven om keiharde eisen te stellen die niet meer van deze tijd zijn. De vergrijzing zal daar dus wel bij helpen. Al zal de druk op fulltime werken daardoor juist ook toenemen, vrees ik. Maar dan zullen er meer en betere en goedkopere faciliteiten moeten komen om het zowel mannen als vrouwen mogelijk te maken op een ontspannener manier veel te werken en tegelijkertijd ouder te zijn. 

Decembermamma schreef op 28-03-2023 om 16:50:

[..]

Je heb het verkeerd er wordt immers geschreven dat een extra auto te duur is dan is er dus een auto aanwezig.

Oeps ja, dat was me ontgaan. Verder eens met verhaal over werkgevers van vaders en taakverdeling thuis.

TO schrijft ook dat ze indien de kinderen naar de VO zouden gaan nog een uur eerder op zou moeten staan 5.00/5.30. Betekent dat ze nu 6.00/6.30 op staat. Betekent dus dat ze ruim 1,5 uur nodig heeft voordat de kinderen naar school worden gebracht. Dat kan volgens mij ook wel wat efficiënter. 

Caroline80 schreef op 28-03-2023 om 18:37:

TO schrijft ook dat ze indien de kinderen naar de VO zouden gaan nog een uur eerder op zou moeten staan 5.00/5.30. Betekent dat ze nu 6.00/6.30 op staat. Betekent dus dat ze ruim 1,5 uur nodig heeft voordat de kinderen naar school worden gebracht. Dat kan volgens mij ook wel wat efficiënter.

Denk dat een aantal dingen wel 's avonds kunnen gebeuren zodat er in de ochtend minder gehaast is zoals brood klaarmaken voor school en voor het werk. En misschien ook de kleding voor de kinderen 's avonds al klaarleggen.

Decembermamma schreef op 28-03-2023 om 16:08:

Mijn kind fietste met 4 rustig nee naar school, stad of zwemles. Die van jou kunnen dat ook wellicht de jongste achterop en dan ben je zo bij school. Toen ik je verhaal las over tasjes, terug naar huis en hele gemeut over werkspulken pakken was het me wel duidelijk dat je niet over een andere manier had nagedacht.

Ik loste het overigens op met vso maar ook alleen maar omdat ik daarmee 1 dag in de week vrij kon zijn.

Met 1 vierjarige naast je fietsen is natuurlijk wel wat anders dan met 2 vijfjarigen en een vierjarige.

Beetje overtrokken  om er de hele man-vrouwproblematiek en onwelwillende werkgevers bij te halen  terwijl het hier  om een logistiek probleem van TO gaat dat met een paar simpele ingrepen toch vrij eenvoudig op te lossen moet zijn.

kenfan schreef op 28-03-2023 om 19:35:

Beetje overtrokken om er de hele man-vrouwproblematiek en onwelwillende werkgevers bij te halen terwijl het hier om een logistiek probleem van TO gaat dat met een paar simpele ingrepen toch vrij eenvoudig op te lossen moet zijn.

Het gaat mij om de toon van het openingsbericht en het feit dat het pas een probleem is sinds deze derde manager die ze ook pas sinds kort heeft.

Waarom moet dit opeens allemaal? In deze tijden en voor verder zelfstandige medewerkers? Maak gewoon goede afspraken over resultaten en de randvoorwaarden en laat medewerkers vrij. 

Gr Angela

Ps als ze zelf het efficiënter wil by all means natuurlijk   

Angela1967 schreef op 28-03-2023 om 19:41:

[..]

Het gaat mij om de toon van het openingsbericht en het feit dat het pas een probleem is sinds deze derde manager die ze ook pas sinds kort heeft.

Waarom moet dit opeens allemaal? In deze tijden en voor verder zelfstandige medewerkers? Maak gewoon goede afspraken over resultaten en de randvoorwaarden en laat medewerkers vrij.

Gr Angela

Ps als ze zelf het efficiënter wil by all means natuurlijk

Het lijkt mij ook een machtsding van die manager. Ze moet zich gewoon aanpassen. Ogenschijnlijk zonder concreet belang. Hij wil gewoon dat ze achter haar bureau zit op het gewenste tijdstip. Voor haar werkt de huidige werkwijze prettig maar het moet van hem per se anders. En in die zin is het dus helemaal geen praktisch probleem want zij hoeft geen oplossing. Hij wil een oplossing, voor een niet werkelijk bestaand probleem. Ze moet zich gewoon voegen. En je moet niet teveel de confrontatie aangaan met leidinggevenden dus je kunt maar beter net doen alsof het wel een praktisch probleem is TO en een bakfiets kopen. Of je man vertellen dat hij op zijn werk iets moet regelen zodat hij ze kan brengen. 

Leene

Leene

28-03-2023 om 20:53

kenfan schreef op 28-03-2023 om 19:35:

Beetje overtrokken om er de hele man-vrouwproblematiek en onwelwillende werkgevers bij te halen terwijl het hier om een logistiek probleem van TO gaat dat met een paar simpele ingrepen toch vrij eenvoudig op te lossen moet zijn.

Ben ik het mee eens. En er zijn zat mensen die niet later kunnen beginnen. In de zorg of in het onderwijs bijvoorbeeld en die moeten dan toch ook echt een oplossing bedenken.

Natuurlijk is het vervelend dat deze manager er over begint terwijl dit blijkbaar al een poos speelt, het kan een zeurkous zijn en als het niet zo veel uitmaakt zou ik denken 'als het werk maar afkomt' Maar ja we weten én niet goed wat de aard van het werk is en we weten ook niet of er al niet eerder geklaagd is en dat deze manager de eerste is die hier wat van zegt of dat haar collega's geklaagd hebben. Eerlijk gezegd vind ik 09.45 beginnen ook aan de late kant, hoeveel uur maak je dan per dag? Is het belangrijk samen op te starten? allemaal onbekende factoren voor ons.

Wat de praktische zaken betreft: er gaat enorm veel in grote fietstassen! ik kan daar boodschappen voor 4 dagen voor ons gezin van 4 in kwijt. En als je ook nog een rugzak hebt kun je echt wel en drie schooltassen en je laptop en je werktas mee. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje geneuzel dat dit niet zou kunnen. Dat schilt toch al weer die 20 minuten naar huis lopen en 5 minuten je spullen pakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.