Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Mija schreef op 28-03-2023 om 20:33:

[..]

Het lijkt mij ook een machtsding van die manager. Ze moet zich gewoon aanpassen. Ogenschijnlijk zonder concreet belang. Hij wil gewoon dat ze achter haar bureau zit op het gewenste tijdstip. Voor haar werkt de huidige werkwijze prettig maar het moet van hem per se anders. En in die zin is het dus helemaal geen praktisch probleem want zij hoeft geen oplossing. Hij wil een oplossing, voor een niet werkelijk bestaand probleem. Ze moet zich gewoon voegen. En je moet niet teveel de confrontatie aangaan met leidinggevenden dus je kunt maar beter net doen alsof het wel een praktisch probleem is TO en een bakfiets kopen. Of je man vertellen dat hij op zijn werk iets moet regelen zodat hij ze kan brengen.

We weten natuurlijk niet alle details van TO's werk situatie en waarom iets eerst wel kon; misschien gaf de vorige manager wel slecht leiding en is deze zakeijker. Maar om er vanuit te gaan dat het een machtsding is...vind ik persoonlijk ook wel wat ver gaan. Het is heel normaal dat als je in loondienst werkt je, je aan de gestelde werktijden houdt. Zij komt flink later binnen dan haar andere collega's; werkt zij langer door? Of haalt ze de gemiste tijd in op een ander moment? Misschien, maar dat weten we niet, het staat niet in haar post. Is het erg hectisch in de ochtend op haar werk zodat nu telkens andere collega's dat op moeten vangen en vind iedereen dat oke? Zo laat binnenkomen omdat je een zeer onpraktisch ochtendritueel er op na houdt, zal je weinig begrip opleveren voor het te laat komen denk ik. Het is niet zo raar om het wellicht wat praktischer aan te pakken. Maar goed ik ken de aard van haar werk niet, het is daarom voor ons allemaal lastig in te vullen.

Schemerlampje schreef op 28-03-2023 om 19:11:

[..]

Met 1 vierjarige naast je fietsen is natuurlijk wel wat anders dan met 2 vijfjarigen en een vierjarige.

Klopt daarom suggereerde ik ook dat de 4 jarige wel achterop zou kunnen. Ik zie vaker twee kleuters met ouders fietsen dus dat is te doen. Sterker nog ik heb ook wel met 2 kleuters gefietst. 

kenfan schreef op 28-03-2023 om 19:35:

Beetje overtrokken om er de hele man-vrouwproblematiek en onwelwillende werkgevers bij te halen terwijl het hier om een logistiek probleem van TO gaat dat met een paar simpele ingrepen toch vrij eenvoudig op te lossen moet zijn.

Het hele verhaal van TO laat zien dat ze helemaal niet kan plannen. Wie gaat er nou na het naar school brengen 20 minuten teruglopen? 's Morgens loopt ze dus al minstens 45 minuten, want als zij alleen 20 minuten loopt over de afstand school-huis, zal ze met drie kleuters er zeker 25 minuten over doen. Dat kan al sneller door er twee op de fiets te zetten, een ernaast te laten lopen en dan naar school te lopen. 

Verder gaat ze dan thuis nog haar tas inpakken. Die zou al bij de voordeur moeten klaar staan. Of beter nog, in haar fietstas zitten waardoor ze vanuit school naar haar werk fietst. Eigenlijk zoals heel Nederland het doet. 

Verder vind ik dat een werkgever best eisen kan stellen aan begintijden. Zoals iemand al schreef, je kunt niet alles maar afschuiven op de werkgever. Miljoenen ouders hebben basisschoolkinderen, beiden een baan en redden het ook. En TO staat om 6 uur op en is om 9.30 p haar werk. Hoogst inefficiënt. Maar goed, ik heb nog geen reactie gezien, dus die lacht misschien wel om onze opwinding. 

Rhonda schreef op 28-03-2023 om 21:43:

[..]

Het hele verhaal van TO laat zien dat ze helemaal niet kan plannen. Wie gaat er nou na het naar school brengen 20 minuten teruglopen? 's Morgens loopt ze dus al minstens 45 minuten, want als zij alleen 20 minuten loopt over de afstand school-huis, zal ze met drie kleuters er zeker 25 minuten over doen. Dat kan al sneller door er twee op de fiets te zetten, een ernaast te laten lopen en dan naar school te lopen.

Verder gaat ze dan thuis nog haar tas inpakken. Die zou al bij de voordeur moeten klaar staan. Of beter nog, in haar fietstas zitten waardoor ze vanuit school naar haar werk fietst. Eigenlijk zoals heel Nederland het doet.

Verder vind ik dat een werkgever best eisen kan stellen aan begintijden. Zoals iemand al schreef, je kunt niet alles maar afschuiven op de werkgever. Miljoenen ouders hebben basisschoolkinderen, beiden een baan en redden het ook. En TO staat om 6 uur op en is om 9.30 p haar werk. Hoogst inefficiënt. Maar goed, ik heb nog geen reactie gezien, dus die lacht misschien wel om onze opwinding.

JIj zegt het, ik dacht het. Maak van die 20 minuten maar 30, misschien wel 40. Want je mag toch hopen dat TO in elk geval op de terugweg er de pas inzet. Een lange klaagzang waarin alle opties afgeschoten worden, en dan een aantal dames hier die haar stijven in haar slachtofferrol in plaats van haar te "empoweren/ in haar kracht te zetten". 

Ja ja, we hebben nog een lange weg te gaan.

kenfan schreef op 28-03-2023 om 23:12:

[..]

JIj zegt het, ik dacht het. Maak van die 20 minuten maar 30, misschien wel 40. Want je mag toch hopen dat TO in elk geval op de terugweg er de pas inzet. Een lange klaagzang waarin alle opties afgeschoten worden, en dan een aantal dames hier die haar stijven in haar slachtofferrol in plaats van haar te "empoweren/ in haar kracht te zetten".

Ja ja, we hebben nog een lange weg te gaan.

Denk je dat als die manager er niet over klaagde, TO hier advies zou vragen? Zo ja ga dan vooral door met efficiency tips.

Oftewel: op een discussie forum kun je overal over discussiëren en tips over geven. Maar ik vind het wel zo aardig om niet te doen alsof  *TO*  vindt dat ze een efficiency probleem heeft. Misschien zou ze het liefst nog later starten en haar werkuren dus beter willen afstemmen op haar prive leven. 

Kan toch?

Gr Angela 








Ik zie het probleem van TS al volgt:
- Er is een bepaalde modus operandi die voor haar al jaren werkt en sinds de nieuwe manager is het opeens een probleem dat hij niet goed kan onderbouwen met argumenten over rooster/informatie/overdracht/aard van het werk/planning/bedrijfsbelang.
- En er zijn andere collega's die een andere leidinggevende hebben maar soortgelijk werk doen voor wie dit geen probleem wordt gevonden.

Dat is inderdaad best vreemd. 
En toch snap ik die manager ergens wel, want deze planning is ontzettend inefficiënt.
Als je pas om 9.30/9.45 begint met werken, dan zou je door moeten werken tot ongeveer 18.00/18.15 en dan nog een half uur naar huis fietsen.
Ik mag hopen dat je man dan de kinderen al van school/bso heeft gehaald en heeft gekookt. 
Als je dan ook nog in de middag de kinderen van school moet halen, dan moet je ook al eerder weg, half uur fietsen, dik half uur lopen met kinderen naar huis, wat drinken en eten en je bent zo weer anderhalf uur niet aan het werk. En dan nog koken, afwassen/vaatwasser inruimen, kinderen naar bed brengen en dan nog werk afmaken, terwijl je om 6.00 uur opstaat dus ook redelijk op tijd naar bed gaat?

Laat ik het zo zeggen; als het van en naar school brengen van mijn kind me per keer al bijna een uur zou kosten, dan zou ik toch echt alleen al daarvoor een andere oplossing zoeken.

Ik snap niet zo goed waarom je niet alle spullen in 1x mee kan nemen?
De kinderen dragen toch hun eigen rugzakken? Die hoef jij echt niet voor ze te dragen.
Dus dan heb je alleen nog je kantoorspullen plus de fiets. Kantoorspullen in rugzakken/fietstas. Fiets aan de hand mee. 
Kinderen afleveren en rechtstreeks naar kantoor.

Alternatief: iedereen op de fiets. Dat kan je misschien straks in de vakantie oefenen of dat gaat. 

MamaE schreef op 29-03-2023 om 00:48:

Ik zie het probleem van TS al volgt:
- Er is een bepaalde modus operandi die voor haar al jaren werkt en sinds de nieuwe manager is het opeens een probleem dat hij niet goed kan onderbouwen met argumenten over rooster/informatie/overdracht/aard van het werk/planning/bedrijfsbelang.
- En er zijn andere collega's die een andere leidinggevende hebben maar soortgelijk werk doen voor wie dit geen probleem wordt gevonden.

Dat is inderdaad best vreemd.
En toch snap ik die manager ergens wel, want deze planning is ontzettend inefficiënt.
Als je pas om 9.30/9.45 begint met werken, dan zou je door moeten werken tot ongeveer 18.00/18.15 en dan nog een half uur naar huis fietsen.
Ik mag hopen dat je man dan de kinderen al van school/bso heeft gehaald en heeft gekookt.
Als je dan ook nog in de middag de kinderen van school moet halen, dan moet je ook al eerder weg, half uur fietsen, dik half uur lopen met kinderen naar huis, wat drinken en eten en je bent zo weer anderhalf uur niet aan het werk. En dan nog koken, afwassen/vaatwasser inruimen, kinderen naar bed brengen en dan nog werk afmaken, terwijl je om 6.00 uur opstaat dus ook redelijk op tijd naar bed gaat?

Laat ik het zo zeggen; als het van en naar school brengen van mijn kind me per keer al bijna een uur zou kosten, dan zou ik toch echt alleen al daarvoor een andere oplossing zoeken.

Maar wat heeft die nieuwe manager te maken met haar planning?! Hij hoeft haar toch niet op te  voeden ? Hij gaat toch ook  niet de kwaliteit van haar fietsbanden controleren voor het geval ze ze niet goed oppompt en dus vijf minuten langer onderweg is?

Gr Angela 

Angela1967 schreef op 28-03-2023 om 23:50:

[..]

Denk je dat als die manager er niet over klaagde, TO hier advies zou vragen? Zo ja ga dan vooral door met efficiency tips.

Oftewel: op een discussie forum kun je overal over discussiëren en tips over geven. Maar ik vind het wel zo aardig om niet te doen alsof *TO* vindt dat ze een efficiency probleem heeft. (…)

Gr Angela

Maakt niet uit of zij vindt dat ze een efficiency probleem heeft, een heleboel mensen hier vinden dat ze dat heeft en dragen daar tips voor aan. Lost ze het op dan is er ook geen probleem met de manager meer. 

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat het niet correct is dat in een bedrijf het ene team wel iets mag en het andere team niet. 

Rhonda schreef op 29-03-2023 om 08:25:

[..]

Maakt niet uit of zij vindt dat ze een efficiency probleem heeft, een heleboel mensen hier vinden dat ze dat heeft en dragen daar tips voor aan. Lost ze het op dan is er ook geen probleem met de manager meer.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat het niet correct is dat in een bedrijf het ene team wel iets mag en het andere team niet.

Daarom is een forum ook prima en juist leuk dat vragen allerlei zijpaden kunnen opleveren. Ik ben namelijk ook wel erg nieuwsgierig of TO zelf soms ook ervan baalt. Maar voor TO zal een oplossing voor haar managers probleem ook ergens anders kunnen liggen. Of het een doen en het ander niet laten. En efficienter in de ochtend en toch overplaatsing naar ander team 😄. Ik merk dat ik vooral getriggerd word door zo'n manager zonder (voor ons duidelijke) argumentatie ...

Gr Angela 

Ps misschien zit het hem ook in de team samenstelling/team dynamiek. Wellicht dat er in ander team iemand zit die juist graag vroeg begint en dat een ruil voor alle partijen handig is 

MamaE schreef op 29-03-2023 om 00:48:

Ik mag hopen dat je man dan de kinderen al van school/bso heeft gehaald en heeft gekookt.
Als je dan ook nog in de middag de kinderen van school moet halen, dan moet je ook al eerder weg, half uur fietsen, dik half uur lopen met kinderen naar huis, wat drinken en eten en je bent zo weer anderhalf uur niet aan het werk. En dan nog koken, afwassen/vaatwasser inruimen, kinderen naar bed brengen en dan nog werk afmaken, terwijl je om 6.00 uur opstaat dus ook redelijk op tijd naar bed gaat?

Laat ik het zo zeggen; als het van en naar school brengen van mijn kind me per keer al bijna een uur zou kosten, dan zou ik toch echt alleen al daarvoor een andere oplossing zoeken.

Blijkbaar is de werkdag van TO echt te vol, want ze heeft geen tijd om te reageren, zelfs niet even heel kort... 

de kinderen zijn 5 en bijna 4. Ze doet dit dus niet al jaren; met kinderopvang heb je flexibeler tijden.

Het is niet effectief en misschien komt het als een verrassing, maar niet iedereen werkt op kantoor met flexibele tijden of kan thuis werken.
Mijn werkgever had me zien aankomen dat ik patiënten had laten wachten.

Denk dat een beetje tijdsmanagement op z'n plaats zou zijn en daar zijn genoeg oplossingen voor geboden.

Hopelijk is TS geen echte ghost die een vraag dropt en weer verdwijnt.

Max88 schreef op 29-03-2023 om 10:44:

de kinderen zijn 5 en bijna 4. Ze doet dit dus niet al jaren; met kinderopvang heb je flexibeler tijden.

Het is niet effectief en misschien komt het als een verrassing, maar niet iedereen werkt op kantoor met flexibele tijden of kan thuis werken.
Mijn werkgever had me zien aankomen dat ik patiënten had laten wachten.

Denk dat een beetje tijdsmanagement op z'n plaats zou zijn en daar zijn genoeg oplossingen voor geboden.

Hopelijk is TS geen echte ghost die een vraag dropt en weer verdwijnt.

Maar max88, het gaat toch niet om 'diverse werkgevers' of die van jou of mij?

Het gaat juist specifiek om die van haar én dan ook nog eens een nieuwe manager die andere richtlijnen wil hanteren dan gelijksoortige teams.

Als er een reden was die TO noemde, maar waar zij het niet mee eens was ('men vindt dat de telefoon altijd opgenomen moet worden maar ik vind dat niet') dan kun je daarover discussiëren.

Maar bij mijn werk zou het uitermate raar zijn als opeens dit zou gebeuren als eis van een nieuwe manager, zonder inhoudelijke argumentatie.

Ik vind het ook vrij betuttelend, alsof TO niet een volwassen vrouw is in een team met volwassen collega's die hun werk samen verrichten?

En als TO heel veel signalen heeft gemist van collega's die niet blij zijn met haar werktijden omdat er dingen in de soep lopen, dan is dát dus het gesprek wat gevoerd moet worden (en dan is het een inhoudelijke reden en zal TO het vast een goede reden vinden en aan de slag gaan met alle tips). Misschien dat die manager de confrontatie niet aandurft of niet wil zeggen dat er geklaagd is. Maar ook dat vind ik niet een volwassen werkhouding onderling, lijkt me fijn als zoiets uitgepraat wordt (en opgelost natuurlijk).

gr Angela

Max88 schreef op 29-03-2023 om 10:44:

Mijn werkgever had me zien aankomen dat ik patiënten had laten wachten.

In de vraag staat dat het om een 'gewone kantoorbaan' gaat? In de meeste gevallen zijn daar geen patienten bij betrokken.

TineWinkel schreef op 29-03-2023 om 11:28:

[..]

In de vraag staat dat het om een 'gewone kantoorbaan' gaat? In de meeste gevallen zijn daar geen patienten bij betrokken.

In een kantoorbaan kun je weer te maken hebben met klanten / clienten. Of wellicht veel telefoonverkeer in de ochtend etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.