Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

11-12-2011 om 20:24

Ik zeg nergens...

Ik zeg nergens dat ik het eens ben met de bezuinigingen die worden ingevoerd door kabinet. Ik ben absoluut tegen bezuinigingen op onderwijs.
Dat er wordt gesneden in PGB is logisch, er werd teveel oneigenlijk gebruik van gemaakt en iedere gek kon een leuk opvanghuis, zorgboerderij, etc beginnen. Dat er wordt gesneden in de kinderopvangtoeslag vind ik ook niet meer dan normaal. Met een meer dan 2 x modaal gezinsinkomen betalen wij netto 500 euro per maand aan kinderopvang. Dat is dus nog geen 120 euro per week en dus nog geen 40 euro per kind per week voor drie dagen goede opvang (in totaal iets van 50 uur per week = circa 2 euro per uur kinderopvang. En dat vind ik echt bespottelijk goedkoop! Ik heb het nog niet uitgerekend maar gemiddeld ging een gezin met twee kinderen in opvang er 600 euro per jaar op achteruit. Dat is 50 euro per maand, 10tje per week. Zelfs dan betaal je weinig voor goede opvang. En ik vond het nu ook te gemakkelijk. De BSO voor de twee oudsten kostte me 0,60 cent per uur. Ik nam dus alle uren af, nu heb ik de vakantie uren geschrapt omdat ik er bijna nooit gebruik van maakte. En misschien haal ik 'e'en BSO middag er wel af, ik schuif dan iets met mijn uren en oudste twee zijn dan een half uurtje alleen thuis.

tq

tq

11-12-2011 om 20:32

Chippie

je gaat dus heel erg uit van jouw situatie en stelt daardoor dat het wel erg meevalt, maar 50 euro per maand is in ons gezin een hoop geld! Naast de andere stijgingen van zorgverzekering, energie, benzine en boodschappen, kom ik hier toch al gauw op bijna 100 euro per maand aan extra kosten! Dat vind ik nogal wat!!!

Om nog maar een voorbeeld te noemen

Mijn vader (85) kwam vorig jaar alleen te staan. Ik had mijn handen vol aan gezin en werk, twee kinderen die niet lekker zaten op school en nog wat andere persoonlijke trubbels. Toen bleek dat hij te goed is voor een verzorgingstehuis en te slecht om alleen te wonen. Het is 30 km van ons af en ik werk de andere kant op. Hij moest geopereerd worden, ik heb in een enorme teringzooi de papieren moeten zoeken voor IB en successie-aangifte enz enz. Geen andere familieleden die veel zorg kunnen overnemen.

Aanvankelijk had ik de hoop dat we een goede oplossing konden vinden en dat ik op termijn weer mijn energie in mezelf, mijn gezin en mijn werk zou kunnen steken. Die hoop heb ik nu opgegeven nu ik goed weet hoezeer de zorg is uitgekleed. Ik, of beter wij als gezin, leggen ons erbij neer dat wij waarschijnlijk jarenlang alle praktische zorg moeten leveren.

Het geeft me dan toch rust om die verplichting gewoon aan te gaan. Resistance is futile. Met hoge verwachtingen verpest ik mijn leven alleen maar.

Met dit soort aanpassingen in mijn hoofd voel ik me weer gewapend om tegenslag te omarmen. Ik werk er nu vooral aan om vertrouwen op te bouwen dat we dit op een goeie manier gaan rooien samen.

Dat levert mij veel meer op dan klagen dat ik onverwacht jarenlang 1 a 2 keer per week de sjaak ben door de bezuinigingen.

Chippie

Chippie

11-12-2011 om 21:33

Tq, ik bedoelde eigenlijk mirreke

Ik noemde jou in de titel van mijn reactie, maar ik bedoelde Mirreke.

Ik reageerde op Mirreke's stelling dat de tweeverdieners naïef zijn. Dat zijn ze niet. En dat zij ook worden getroffen worden door grote bezuinigingen. Dat worden ze - bij behoud van baan - dus niet tot nauwelijks. (En voor de goede orde, ik ben het niet eens met het kabinetsbeleid, ik vind het vreemd dat ik weinig tot niets voel van de bezuinigingen en anderen dus veel meer).

Alle dingen die jij noemt komen niet hard aan bij mensen die het nu goed kunnen rooien. Benzine en boodschappen, geen idee, maar volgens mij zijn er geen tekenen aan de wand dat die explosief gaan stijgen. Energieprijs staat nog een jaartje vast. Werkenden gaan er nog steeds op vooruit (periodiek, inflatie, bonus). (Zit je in eindschaal dan kun je ook a la Rodebeuk bedenken dat het dan zeker slechter kan, klein grapje)

Vic

Vic

11-12-2011 om 21:36

Periodieken (o.t.)

Mijn collega's (met 25+ dienstjaren) zeggen vaak tegen me dat ik tenminste nog periodieken heb. Ja, leuk hoor, maar ze willen ook niet met me ruilen

Armoede

ik vind de grootste armoede de armoede die veroorzaakt wordt voor mensen die kwetsbaar zijn, die een WAO uitkering hebben en geen uitzicht op ooit nog een (stijgend)inkomen, die door deze regering aan alle kanten worden gekort.

Juist het ´pakken´ van mensen die geen verweer hebben vind ik erg.

Mensen die (tijdelijk) werkloos zijn, die een te dikke hypotheek hebben..tsja, dat is ook best wel erg, maar dat zijn situaties die kunnen veranderen, of waar je actief wat in zou kunnen doen.

Als je door ziekte gewoon niet in staat bent om meer inkomen te genereren of je koophuis op moet gaan ´eten´ dat vind ik echt triest.

Of hoe slecht het is geregeld met bijv. zorgverlof zoals het voorbeeld van RB, dat is hier echt bar en boos..al die mensen die tussen wal en schip vallen..

Ik ben dus wat ´ouder´ en inderdaad wat zuiniger opgevoed, wij hebben samen een leuk inkomen, ik klaag niet over onze financiële situatie, maar ik besef me ook wel dat ik ´zuinig´ ben opgevoed. Wij kochten een huis wat we gemakkelijk konden betalen (en dus geen tophypotheek of beleggingsconstructie)..

Ik zag in de loop van de jaren hier verhalen voorbij komen van bomen die tot in de hemel groeiden, waarbij ik me wel eens afvroeg of het allemaal echt zo ´mooi´ ervaren werd en niemand zich afvroeg of het altijd zo zou blijven..

Denk ook aan de bufferdraadjes en de reacties die dat oproept..

Ik denk dat het omgaan met geld een grote rol mag spelen in de opvoeding.

PS. leuke soepkommen zijn voor een schijntje te koop bij de Action. Als je krap bij kas zit zou het me een worst zijn of het servies bij elkaar past, zolang je nog servies hebt, toch?(en anders is een tweedehandswinkel ook nog een optie)

Best hoor armofrijk

Ik overdrijf dus als ik er van schrik dat een modaal inkomen de armoedegrens is. En dat verzin ik niet zelf, dat zag ik op het journaal.
Nogmaals, ik heb het goed en ik ben niet arm. Maar ik zou echt niet graag een van onze inkomens verliezen. Dat dat kan gebeuren is geen idiote gedachte.
En verder neem ik het leven net zoals Rodebeuk zoals het komt. Ik ga niet klagend en steunend met onze ellende om (geen armoede maar andere vervelende zaken) en sta positief in het leven.
Zal niet meer mijn zorgen hier in dit draadje uiten, ben er al weer klaar mee.

Sascha2

Sascha2

11-12-2011 om 23:03

Chippie

Je kleurt het wel een beetje vanuit je eigen situatie in, lijkt het. Als voorbeeld: wij hebben twee inkomens, net meer dan twee keer modaal. Maar met de huidige bezuinigingen gaan wij er sowieso 248,- netto per maand op achteruit. Dan hou ik nog geen rekening met stijgende kosten als boodschappen, hoger tarief kdv/bso en overige. Ik krijg weliswaar een periodiek erbij, maar die zet geen zoden aan de dijk, de stijging van de pensioenkosten is hoger. En of wij het dus merken! Het moeilijke vind ik, dat je het niet kunt vergelijken. Ja, als ik om mij heen kijk, zie ik verschillende beelden. Beelden van vrienden die qua inkomen goed zitten, maar qua kosten het hard te halen hebben. Vrienden die lage inkomens hebben maar minder kosten hebben etc. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan vrees ik dat de rek er toch echt uit is. En dan vrees ik vervolgens voor volgend jaar en daarbij de nog onbekende extra bezuinigingen. En ik realiseer me dat ik in mijn handen mag knijpen met een gezond gezin, weinig onverwachte uitgaven en twee banen. Maar toch, ik hou ook mijn hart vast.

mirreke

mirreke

12-12-2011 om 00:27

Chippie, ww-uitkering

Er wordt serieus aan gedacht om de ww-uitkering te gaan beperken. In het kader van de extra 5 tot 10 miljard die nog eens erbovenop bezuinigd zou moeten gaan worden.
Nu sta je nog niet zo snel op straat, maar volgend jaar misschien wel...

mirreke

mirreke

12-12-2011 om 00:38

Chippie,

overigens vind ik reacties als je jouwe bij uitstek waar dit kabinet op uit is: verdeel en heers, zolang het mij maar niet treft maak ik mij niet druk. Ik denk nog steeds dat je na"ief bent trouwens, want de kans dat je wel getroffen gaat worden door bezuinigingen wordt steeds groter, omdat het vangnet wordt afgebroken. Je hebt het (jij was het toch?) over jaren ww, dat gaan ze beperken, ggz wordt minder, awbz wordt minder, standaardpakket ziekteverzekering wordt minder, er zijn steeds meer mensen die het extra pakket niet meer kunnen betalen, of geen tandarts meer in het pakket nemen.
Er is in het westen een nieuwe ontwikkeling gaande waarbij de grens tussen arm en rijk, kansarm en kansrijk, steeds groter wordt.
Ook in nld: steeds minder vaste banene, zonder vaste baan geen huis kopen, je krijgt voor steeds meer werk zo weinig betaald dat je er in je eentje niet meer van kan bestaan, als je bv. alleenstaande ouder bent. Het werk bij uitzendbureau's is schrikbarend teruggelopen.Idd, de gevestigden, de have's zitten (nu nog) redelijk goed, maar de have nots, daar ziet het er niet vrolijk voor uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2011 om 03:19

Soepkommen, mien

Wat zijn die soepkommen opeens belangrijk geworden. Ik geloof dat ik het zelf nooit over een financieel probleem heb gehad mbt die soepkommen. Man en ik hadden gewoon een verschil van mening over gelijk of ongelijk servies op tafel met kerst. De vraag of we dat kunnen betalen is nooit aan de orde geweest.
Ik gaf dit praktijkvoorbeeld, omdat ik vind dat je niet moet vergelijken met vroeger, of andere landen, omdat je daarmee ieder oprecht gevoel van armoede, onrecht of wat dan ook tot 'onbelangrijk geneuzel' bombardeert. Iemand uit Nederland heeft er geen pukkel aan dat het in Ethiopië nóg slechter is, of dat de moeder van X er vroeger anders over dacht, als hij in Nederland amper eten op de plank kan krijgen. Voor hedendaagse Nederlandse begrippen leeft zo iemand in armoede en dat is het enige wat op zo'n moment telt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2011 om 07:47

En dat is wel een probleem

"Iemand uit Nederland heeft er geen pukkel aan dat het in Ethiopië nóg slechter is, of dat de moeder van X er vroeger anders over dacht, als hij in Nederland amper eten op de plank kan krijgen. Voor hedendaagse Nederlandse begrippen leeft zo iemand in armoede en dat is het enige wat op zo'n moment telt."
En dat is dus wel een probleem. Het is toch te zot voor woorden dat we ons in Nederland daar niet meer sappel om kunnen maken en ons wentelen in ons eigen ongeluk omdat 'de rek eruit is met ons 2 x modaal inkomen'? Hoe zit het met ons collectief geheugen? Waarom leren we onze kinderen niet dat we in een relatief enorme rijkdom wonen? Dat het op enig moment toch echt een stuk minder kan worden? Waarom vinden we het een recht om zo nodig van 1 salaris te kunnen leven, een koophuis te hebben etc.?
En nee, ik heb het nu niet over mensen die in een schuldsanering zitten of aan de voedselbank zijn overgeleverd. Maar wel over de mensen met een ruim meer dan dubbel modaal inkomen. Natuurlijk gaan we er een een crisistijd op achteruit. Maar daar zijn wel heel veel jaren van economische voorspoed aan vooraf gegaan. Jaren waarin we onze huizen met belachelijke winsten hebben kunnen verkopen, waarin salarissen flink gestegen zijn. Dat lijken we massaal te vergeten.

Wat is precies je situatie tq?

in de zin "waar kan ik heen". Inkomen, uren, hoeveel kinderen, leeftijd kinderen, opvang, etc.

Hier

ALS we onze banen houden dan redden we het wel.
Als ik mijn baan verlies dan ga ik weer op het oude adres freelance les geven, dan komt de werkster niet meer, gaan de kinderen helemaal van de opvang af.

Maar, ALS die opdrachten door gaan dan hebben we weer een pot met geld, kunnen we weer wat verbouwen/renoveren. En ALS ik toch les mag gaan geven op die andere locatie dan zitten we weer ruim, kan de jongste nog een dag naar de opvang.

Afwachten dus maar.

Verder hebben we het geluk dat we beide ouders hebben die niet op de kleintjes hoeven letten, gezien hun erg gulle giften rond sinterklaas en straks met kerst weer.

EN, komend jaar gaan we 100 euro per maand besparen op de jongste: pampers, nutrilon, kant en klaar potjes, pakjes sap, zakjes knijpfruit vervallen (allerlei dingen die sowieso niet hoeven maar hier wel erg makkelijk waren).

Ehm ijsvogeltje

"Waarom leren we onze kinderen niet dat we in een relatief enorme rijkdom wonen?"

Spreek voor jezelf, mijn oudste weet heel goed wat echte armoede is en zij weet ook dat het echt een stuk minder kan worden, dat het niet vanzelfsprekend is dat Sinterklaas 2 zakken met kadootjes brengt, dat het veel geld kost om naar paardijles EN musicalles te gaan, dat haar kleding DUUR is.

ja en hier meer dan 2x modaal.

Kijk, als het toezicht op de banken beter was geregeld, de manier waarop er gespeculeerd werd/wordt, als we niet met Amerika mee hadden gedaan en ons half failliet hadden geschoten in Afghanistan en Irak dan hadden we niet met zijn allen in deze KREDIET crisis gezeten.

Ik wist wel dat het absurd was dat de huizen hier in Haarlem van 3 ton gulden naar 5 ton euro schoten in 10 jaar tijd. MAAR wonen moet je toch en dan het liefste in een fijne buurt in een mooi huis. En inderdaad verwacht ik dat de vraag om goed geschoolde werknemers met ervaring weer gaat stijgen (vergrijzing !!!! straks halen we weer massaal werknemers uit het buitenland) en het tekort aan goede gezinswoningen verder oploopt we het hier thuis wel uitzingen.

dus nee, ik ben niet zo naief te denken dat ik recht heb op alles ook al zitten we hier al jaren erg goed en is ons inkomen in de 11 jaar dat man en ik samen zijn meer dan verdubbeld.

Jillian

Jillian

12-12-2011 om 10:09

Verwachtingen

De afgelopen 20 jaar waren een uitzonderlijke rijke en welvarende periode. Nu normaliseert de situatie zich meer. De mensheid heeft altijd moeite moeten om te overleven. Gebrek aan bestaansmiddelen is van alle tijden.

En ik weiger van armoede te spreken als het om mensen gaat met een dak boven hun hoofd en genoeg te eten. Ik weet dat er mensen in Nederland zijn die dat ook niet hebben en dat is inderdaad armoede. Het overgrote deel van de bevolking zit echter nu gewoon in een verwarmd huis met een volle koelkast. Dat is geen armoede ook al kan je verder niks betalen.

Wat mensen arm vinden is ook aan veranderingen onderhevig. Ik woon in een relatief klein huis. Hoe vaak ik niet van mensen te horen heb gekregen hoe we uit kunnen houden in zo'n klein huis, of we niet iets groters kunnen betalen en zelfs dat het zielig is voor onze kinderen om geen eigen kamer te hebben. Toen ik klein was weet ik zeker dat mijn moeder nooit die opmerkingen heeft gekregen. En hoewel mensen het nu misschien zielig vinden voor kinderen om een kamer te delen is dat natuurlijk nog steeds objectief helemaal niet arm of zielig.

Natuurlijk is het nooit leuk om te moeten inleveren maar we zullen ons ook moeten beseffen dat welvaart niet altijd kan stijgen en dat het sowieso grillig verloopt. Dit is een moeilijkere periode maar alsnog zijn we zo ontzettend rijk.

Vergelijken en relativeren

ik merk persoonlijk dat het juist WEL goed is te vergelijken, het helpt je relativeren en je wordt er gewoon een tevredener (is dat een goede overtreffende trap?) mens van..

Probeer maar eens, zonder ergernis en frustratie, te denken aan mensen die het zoveel minder treffen dan jij...

Je bent gewoon rijk!!

Zo werkt het bij mij ook met wat ik meemaak in het leven, natuurlijk ben ik wel eens pissed, verdrietig of een tikkeltje jaloers, maar over het algemeen ben ik gelukkig en blij met wat ik WEL heb.

En dat is (voor mij iig) de beste manier om om te gaan met het Leven, genieten van wat IS en niet teveel stilstaan bij gemis (van wat dan ook, geld, gezondheid..)

Als ik lees van Manda dat haar dochter weet wat armoede is, dan schiet ik wel een beetje in de lach..armoede is toch echt wat anders als ´op moeten letten hoe en waaraan je je geld uitgeeft´..

Ik denk dat de meesten van ons gewoon geen idee hebben wat armoede is, inclusief ikzelf..

Mijn hart gaat nog het meeste uit naar mensen die kwetsbaar zijn, ik denk dan bijv.ook aan Jons en haar gezin en Kaatje en haar gezin..mensen die in een situatie belanden waarin ze bijna geen kant meer opkunnen, veroorzaakt door onverwachte ziekte.

Voor mensen die in de schulden raakten door eigen schuld (teveel lenen, te riskante financiële beslissingen nemen) heb ik dat minder.

Lieve mien

mijn dochter heeft een moeder die hier op 3 jarige leeftijd ondervoed met luizen en rotte tandjes aan kwam. Ja mijn dochter weet dat er nu op dit moment in Polen kinderen erg blij zijn met haar gedragen kleding.

dus je lacht je maar een ongeluk.

tq

tq

12-12-2011 om 10:30

Zonder in al teveel details te willen treden hier

man werk full-time, ik part-time. Zoals gezegd, ons inkomen mag als best goed gezien worden. Daar klaag ik ook niet over. Maar daardoor vallen wij wel buiten heel veel dingen. Toeslagen bijv. Terwijl ook wij de volle mep betalen voor zorgverzekering en kinderopvang. Nu kan ik daar nog wel een stukje op gaan besparen vanwege wijzigingen in pakketaanbiedingen, maar de toeslag daarvoor is natuurlijk ook al veel minder dan voorgaande jaren. En buffers? Daar kunnen wij al jaren niet meer voor sparen, die haal ik uit vakantiegeld, belastingteruggaaf jaarlijks en eindejaarsuitkering/13e maand. Daar leven wij naar toe. Elke maand teren we een stukje op dat buffertje in. Dus in die zin ben ik blij dat het december is omdat nu eindejaarsuitkering/13e maand erbij zal zitten, hebben we weer een paar maandjes wat achter de hand tot in het voorjaar vakantiegeld en belasting weer komt. Gekke dingen zoals onlangs een kapotte airco in de 10 jaar oude auto, hakken er nogal in op de buffer, zodat dit jaar sint/kerst inderdaad wat minder uitgebreid is.

Sascha2

Sascha2

12-12-2011 om 10:33

Gut ijsvogeltje

Je haalt mijn woorden wel uit zijn verband. Ik heb nergens aangegeven dat ik mij niet meer sappel kan maken om armoede in andere werelddelen. Bovendien heb ik niet aangegeven dat ik mij wentel in mijn eigen ongeluk omdat "de rek eruit is met ons 2x modaal inkomen". Als je mijn woorden herhaalt, zet ze dan wel in het juiste perspectief.
Ik reageerde namelijk op het feit dat er in deze discussie wel heel gemakkelijk geconcludeerd wordt dat de bezuinigingen helemaal niet zo rakend zijn. Nou, dat zijn ze voor veel mensen wel. Bovendien gaf ik aan, dat dat niet eens zozeer met de hoogte van je salaris van doen hoeft te hebben. Een vergelijking binnen NL is moeilijk te maken, vind ik. Ik gaf bovendien aan dat ik (persoonlijk) vrees voor 2012, en ook voor 2013. En die vrees is niet vreemd, vind ik. Uiteraard hou ik ook mijn kinderen voor dat het in NL nog steeds bijzonder goed is. Maar ondertussen stijgen bij ons de kosten zodanig, dat ik nu al aan het einde van de maand moet gaan zitten puzzelen. Leningen heb ik niet, een koophuis wel. Geen groot huis, maar een rijtjeswoning met vier slaapkamers en zes personen. Zowel ik als man werken beiden parttime, om de kinderopvang zo mogelijk te beperken. Maar toch ontkomen wij niet aan kinderopvang voor drie dagen per week voor vier kinderen. Ik gaf bovendien aan dat ik me heel goed realiseer dat ik nog vanuit een veilige situatie mag redeneren met twee banen en een gezond kind.
De strekking van mijn reactie was eigenlijk meer gericht op het feit, dat er zo makkelijk wordt ingekleurd wat een ander moet vinden, wat een ander aan gevolgen zou moeten vinden etc. En dat terwijl de draadstartster alleen aangaf dat zij vreesde voor haar eigen situatie. Ik herken die situatie en die vrees, maar wil daarmee zeker niet uit het oog verliezen dat er op de wereld wel echte armoede is.

Vic

Vic

12-12-2011 om 10:35

Och

Als je parttime werkt heb je altijd nog een mogelijkheid om je inkomen te vergroten. En die andere dingen die je noemt vind ik ook niet echt schokkend. De meeste mensen die ik ken hebben hun 13e maand en vakantiegeld niet alleen voor de speeluitgaven maar ook (hard) nodig om noodzakelijke spullen voor te kopen. Je zeurt.

Mensen mensen

Kan het woord "zeuren" even geschrapt worden?

In mijn ervaring komt dat altijd op als iedereen vanuit zijn eigen positie erin komt rijden. Dan is de eigen positie begrijpelijk en de positie van de ander, die vanuit de eigen positie wordt bezien, per definitie niet relevant en dus niet begrijpelijk.

Ik vind 'zeuren' dus een term op de ander een etiket plakt terwijl je eigenlijk beter iets over jezelf kan zeggen. Is me ooit duidelijk geworden toen ik in 1990 in een wandelgroep zat met 50% West en 50% Oostduitsers. En maar klagen over elkaar... Zonder begrip wordt alles gezeur.

Als je in zit over die buffer tq

kan je overwegen een keer niet op zomervakantie te gaan, dat scheelt hier zo'n 2500 euro in 2 weken (zuidfrankrijk, 2 huisjes a 400 en 500 euro per week).

komend jaar gaan we op hele kneuterige niet luxe 2 sterrencampings gammele caravans doen zonder wc, ben benieuwd hoe dat bevalt, we gaan dan 3 weken ipv 2.

Met kerst geven we nauwelijks wat uit, we gaan weer naar beide families en eten dus daar. Oud en nieuw gourmetten thuis, verder een kerstboom met een kadootje (stiften jongste, tijdschrift oudste) en dat is het.

Kijk trouwens ook even je abonnementen door, telefoon/internet bijvoorbeeld, als je al jaren bij dezelfde zit kan je misschien een stuk goedkoper ergens anders naar toe, dat scheelde bij ons toen een paar tientjes per maand. Ik heb nu net ook ontdekt dat mijn straks nieuwe fitnessclub 20 euro per maand goedkoper is.

tq

tq

12-12-2011 om 10:42

Fijn vic

heel fijn dat je vindt dat ik zeur. Je kent mijn situatie niet eens. En ik heb niet veel zin mijn hele persoonlijke financien hier op het forum neer te leggen. Fulltime werken betekent ook weer meer kinder opvang! En dus daaraan weer meer kosten, Vic!!
En zoals ik al eerder aangaf, volgend jaar houdt mijn baan hier sowieso op, meer werken zit er dan niet in!

Eens met rb

niemand zeurt.

Ik denk dat je situatie heel herkenbaar is. Ook wat je schrijft over vakantiegeld en 13de maand. Die zijn idd voor veel mensen van meevaller vroeger nu nodige inkomsten geworden. Is ook los van de crisis logisch, als je een gezin sticht stijgen je kosten harder dan je loon, en als starter van in de twintig is een 13de maand gewoon een kadootje.

Maar nog even over je kapotte airco.. idd, we kennen allemaal dat soort tegenvallers. Ik ben laatst over een cello gestruikeld, die was weliswaar verzekerd maar ik kon niet declareren vanwege mijn eigen oenigheid... 638 euro en 44 cent.

Alleen, soepborden, kapotte airco en gekraste cello... dat is toch niet echt een eerste levensbehoefte lijkt me?

Vic

Vic

12-12-2011 om 10:49

Ja jeetje zeg

Nou, sorry hoor. Maar ik vind dat je soms best mag zeggen dat iemand zeurt. Dat zet de boel weer even in perspectief Ik zeur ook zo vaak, en dan vind ik dat zelfs van mezelf. Er komt hier geen twee keer modaal binnen, hoewel ik ft werk, en ik heb niet eens airco in mijn auto. Die kan dus ook niet stuk, nou hoera.

Geen lieve mien, manda

ik lach inderdaad en nu omdat je me lieve Mien noemt en dat natuurlijk helemaal niet meent..☺ Jouw dochter wéét echt niet, in de zin van beseffen, wat armoede inhoudt..ook al hoort ze jouw verhaal of die van kinderen in Polen..

Wat heb je daar nou aan

Mien om dat zo te zeggen. Kijk, jij ZEURT WEL !

lieve meen ik wel anders zou ik het niet zeggen.

Izar

ik zei dat ik daar minder gevoel bij had, niet dat ik dat NIET had..Maar, ik zou bepaalde keuzes niet maken, als ik sommige mensen zie ´gokken´ op voorspoed, dan kan ik soms de durf benijden, maar niet voorkomen dat ik ook de risico´s zie, waarbij mensen mij soms pessimistisch vinden, ik zie het meer als realisme.
Uit eigen ervaring weet ik hoe kwetsbaar het leven is, gezondheid kan van de een op andere dag niet meer zo ´gewoon´ zijn, dus niet verzekeren of op een andere manier geld opzij zetten vind ik wel een risico.

Ik zie het niet zwart wit, ik vind sommige keuzes wel redelijk donkergrijs ...☺

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.