Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Noodscenario's volgende recessie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Knurf

Natuurlijk is het niet leuk om je kinderen niet te kunnen geven waarvan jij vindt dat ze het nodig hebben.
Maar toen ik in de *arme* periode zat had ik al twee kinderen,en we hebben het prima gered.
Mijn kinderen hebben van die periode ook geleerd wat het is om zuinig te zijn en zijn daardoor reuze handig geworden met marktplaats ,budgeteren en *goedkoop* shoppen.Daar hebben ze nu profijt van.
ze wonen nu beiden op zichzelf,studeren,hebben een bijbaan en financieren alles geheel zelfstandig.
Voor de jongste twee zal het moeilijker zijn om te moeten bezuinigen,hoewel zij niet verwend zijn,weten ze niet wat het is om heel zuinig te moeten leven.
Maar als het moet,kan het,is mijn uitgangspunt.
komt tijd ,komt raad.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2011 om 01:15

Pffff

Ik begin bijna te hyperventileren van je paniekaanval Manda Rijn.
Kiki: Vic, als alle belastingskortingen en toeslagen verdwijnen zouden we volgens mij allemaal in de problemen komen. Dat zijn er zoveel. ===
Besef je hiermee wel hoe gesubsidieerd je leven is? Hoewel het niet mijn stijl is om in die termen te praten: allemaal belastinggeld. Om eerlijk te zijn betaal ik liever belasting voor de ouderenzorg dan voor het mogelijk maken van een koophuis. Mijn vraag is misschien wat bout gesteld, maar waarom kies je ervoor om iets te bezitten wat je op eigen kracht eigenlijk niet kunt betalen?
Als alle toeslagen en belastingvoordeeltjes wegvallen voel ik dat niet, omdat ik er niet afhankelijk van ben en omdat ik nergens meer recht op heb. Dat is voor een groot deel toeval natuurlijk. We verdienen nu genoeg om geen recht op huurtoeslag te hebben, anders zou ik daar ook gebruik van maken (eerlijk is eerlijk), als ik kleine kinderen had en ik de kosten voor de peuterzaal niet kon ophoesten zou ik daar ook graag inkomensafhankelijk voor betelan. Ik zou dus ook gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn, maar bij een bepaald inkomen vind ik het een beetje krom als je in paniek raakt, of je hevig zorgen gaat maken of je het bij slechtere tijden nog wel zult redden. Dat lijkt mij een teken dat je nu éigenlijk 'boven je stand' leeft.
Ik vind overigens dat bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag de plank volledig misslaan als dat betekent dat ouders minder moeten gaan werken, of er noodgedwongen voor kiezen om het bij 1 of 2 kinderen te houden. Nederland heeft werkvolk nodig die daarnaast ook nog de toekomst veilig moet stellen met nieuw kroost. Het is voor iedere Nederlander van belang dat dat door kan gaan. Ook voor kinderloze mensen.

Grenzen

Kaaskopje: ''Mijn vraag is misschien wat bout gesteld, maar waarom kies je ervoor om iets te bezitten wat je op eigen kracht eigenlijk niet kunt betalen?'

Omdat lange tijd van alle kanten is voorgespiegeld dat iedereen onbegrensde mogelijkheden heeft en dat alles wat je wilt mogelijk moet zijn op een of andere manier. Daar moeten we weer van af en dat valt niet altijd mee.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-06-2011 om 09:39 Topicstarter

Klopt knurf

het is alleen niet handig als je elke 2 jaar een heel ander bedrag terug krijgt.

Wij begonnen met 1 kind op kdv waar we een flink deel zelf van moesten betalen, wat toendertijd een flinke hap uit ons budget was. Daarna werd het een stuk goedkoper. Sinds dit jaar weer duurder, nu met 2 kinderen en volgend jaar nog duurder.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-06-2011 om 09:47 Topicstarter

Kaaskopje

ik denk niet dat het gros van de mensen in NL kunnen leven zonder kinderbijslag, hra, kinderopvangtoeslag. Als dat komende jaar 1 voor 1 wordt geschrapt of verminderd zal er hier in de straat volgens mij ook bij erg veel mensen iets veranderen.

Dus ik snap niet waarom je het krom vindt dat ik mij zorgen maak, waarom mag ik mij geen zorgen maken ? Anderzijds zeg je dat ik boven mijn stand leef. HUH ? Bedoel je het huis ? Ja zonder HRA kunnen wij hier niet blijven wonen, leef ik dan boven mijn stand ?

Wel ben ik mij bewust van de mogelijke versobering en of we het dan redden en hoe. En ik vraag mij in deze draad dus af hoe het met al die mensen dan moet die nu al nog maar net kunnen rond komen en hoe de maatschappij zal veranderen als de broekriem dus nog een stuk strakker getrokken moet worden dan na deze bezuinigingsronde.

Belle Époque

Belle Époque

08-06-2011 om 11:18

Bromvlieg

Bromvlieg heeft wel een punt: "Omdat lange tijd van alle kanten is voorgespiegeld dat iedereen onbegrensde mogelijkheden heeft en dat alles wat je wilt mogelijk moet zijn op een of andere manier. Daar moeten we weer van af en dat valt niet altijd mee."

Klopt. En dat geldt voor alle vormen van "subsidie". HRA, huursubsidie, kinderopvangtoeslagkinderbijslag, maar ook zoiets als PGB. Hartstikke fijn dat het er is, maar in geval van nood kan het zo weer ingetrokken worden.

Dat met die kinderopvangtoeslag, waar ik overigens nooit gebruik van heb gemaakt, is nog heel vals gebeurd ook. Enkele jaren geleden vrolijk elke thuiszitmoeder naar een baan lokken met gunstige financiële voorwaarden, en nu die keutel weer intrekken...

We zullen er niet allemaal door onder een brug terecht komen, maar als er flink geschrapt gaat worden in de diverse voorzieningen verwacht ik wel een toenemende hoeveelheid schulden. En ja, misschien ook wel mensen die toch onder die brug komen, omdat ze hun inmiddels te dure woning niet meer kunnen verkopen, of omdat ze de huur niet kunnen betalen en goedkopere woningen onbereikbaar zijn geworden.

Dit klinkt somber, maar dat gebeurt nou eenmaal als de broekriem wordt aangetrokken. Dan zullen er mensen helaas buiten de boot gaan vallen. Geen complete volksstammen, maar toch wel meer dan nu.

Dat is geen doemdenken, dat is realiteit die uit kan komen als het worst case scenario uit gaat komen en alle subsidiekeutels weer worden ingetrokken, of op zijn minst tot op het bot gefileerd.

Belle Époque

Belle Époque

08-06-2011 om 11:29

Zelf groente kweken

Het klinkt heel vooruitstrevend, zelf groente kweken om te besparen. Maar kijk je daar ook niet op blind. En sorry, maar ik schiet in de lach als ik lees over twee kroppen sla in de vensterbank. Menslief, als je een gewoon gezin hebt met een gezonde man en een paar idem pubers, dan zijn beide kroppen binnen twee dagen weg!

Toen ik jaren gelezen serieus moest gaan bezuinigen heb ik het ook overwogen. Maar ik was al gauw genezen. Je eigen groente kweken is verschrikkelijk arbeidsintensief. Als je werkloos bent is het wel prettig tijdverdrijf, lijkt me. Dat dan weer wel!
Sla die wordt opgevroten door de slakken, wortels die met wormpjes uit de grond komen, gezaaide erwtjes die door de vogels worden opgegraven... Het lijkt zo leuk (en dat kan het ook best zijn) maar als je er afhankelijk van bent, wordt het al gauw minder leuk.
En wat eet je in januari, februari, maart, als de spinazie nog niet op is gekomen en je die winterkost zo verschrikkelijk zat bent?
En last but not least: is jouw tuin groot genoeg om je hele gezin te voeden? Vlak vooral de eetlust van een puber niet uit...!
Tuinieren is vooral geschikt als hobby, en groente kweken is leuk om erbij te doen als je de tijd hebt, maar niet als selfsupporting bezigheid, want dat kan verschrikkelijk tegen gaan vallen. Wat sla in de vensterbank lijkt me leuk voor erbij, maar niet als besparingsmaatregel. Voor het echt zover is, kan er nog op heel veel andere dingen bezuinigd worden

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 12:25

Manda

"Ik denk niet dat het gros van de mensen in NL kunnen leven zonder kinderbijslag, hra, kinderopvangtoeslag."
Ja hoor, ik doe het al jaren zonder hra en kinderopvangtoeslag...en zelfs als het echt moet, kan het ook zonder kinderbijslag, dat is echt de enige toeslag die wij krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 12:27

Belle epoque

Nou dat ben ik echt niet met je eens. Toen ik vorig jaar een tuin had op het schooltuincomplex, had ik flinke opbrengst en hebben wij er heel wat keren goed van gegeten, met zijn zessen, waarvan vier pubers. Meerdere gezinnen hadden twee of drie tuintjes gehuurd, dat kost bijna niks en zij gingen met een volle vriezer de winter in.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-06-2011 om 14:05

Beetje flauw (fio)

Fio: "Ja hoor, ik doe het al jaren zonder hra en kinderopvangtoeslag.."

Ja, okay. Maar stel je nu eens voor dat je een (goedkoop) koophuis hebt in jouw gemeente (dat is dus heel veel geld) omdat je maar niet aan de beurt kwam voor een huurhuis, en dat jij (dus) drie dagen werkt om de hypotheek te kunnen betalen en je kinderen allemaal onder de tien zijn en je (dus) kinderopvang nodig hebt. En dat je het dán moet missen door nieuwe regelingen. In een betaalbaar huurhuis in de randstad heb je het echt makkelijker wat dat betreft.

Overigens, toen mijn oudsten klein waren was kinderopvang heel veel duurder dan nu. Toen was het heel gangbaar dat ook een gezin met een niet heel hoog inkomen meer geld uitgaf aan kinderopvang dan binnenkreeg aan het 'extra' salaris. Dus nieuw is dat bepaald niet. Ik was zo verbaasd hoe goedkoop kinderopvang was bij jongste, dat is toch ook totaal niet realistisch?

Manda Rijn

Manda Rijn

08-06-2011 om 15:11 Topicstarter

Fio

"ik doe het al jaren zonder hra en kinderopvangtoeslag"

Je hebt geen huursubsidie gehad ?

heb jij toen de kinderen klein waren niet gewerkt ? Ik weet dat je schoonmaakwerk deed, heb je ook ander werk gedaan in loondienst ?

Fio

Als je huurt in de sociale sector word je giga gesponsord via de woningbouwverenigingen uit de grote belastingpot. Die corporaties zijn weer voortgekomen uit de woningnood in de jaren 50 en om een lang verhaal kort te maken gaat er nog steeds 200 euro per maand overheidsgeld in een goedkope huurwoning zitten. Nog los van de huursubsidie. Dat komt omdat er bij veel woningen door het puntenstelsel geen marktconforme huur wordt gevraagd, en dat zijn inkomsten die de verhuurder misloopt, en die worden weer bijgepast op ingewikkelde manieren door de rijksoverheid.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 15:25

Manda

Nee, ik had en heb geen huursubsidie, werkte onder schooltijden en een aantal jaren niet.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 15:29

Flauw?

Manda suggereert dat er nauwelijks mensen zullen zijn die rond komen zonder welke toeslag dan ook. Daar ben ik het niet mee eens. Waarom is dat flauw??
Er zijn legio mensen die zo leven dat ze geen koophuis hebben, geen kinderopvang gebruiken en dus geen toeslagen ontvangen.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 15:30

Rode beuk

Dat weet ik, dank je voor je college.
Maar er zijn ook heel veel mensen die niet sociaal huren.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-06-2011 om 15:54

Flauw

Dat is flauw, Fio, omdat het makkelijk is zonder HRA te kunnen als je in een huis woont wat minder kost dan een vergelijkbaar eenvoudig koophuis. Als jij de marktprijs voor jouw huis zou betalen dan heb je het over een heel ander percentage van je inkomen dat je verwoont. Dat is de situatie waarin veel mensen zitten, niet omdat ze zo van luxe houden maar omdat ze heel simpel ergens wilden wonen.

Als alle regeringsplannen doorgaan en mensen straks de 'echte' prijs gaan betalen voor hun sociale huurwoning, dan krijg je hetzelfde als bij afschaffen van de HRA, namelijk een forse stijging van de woonlasten. Dan gaan heel veel mensen die nooit een huis hebben gekocht en altijd modaal hebben verdiend ineens ook een 'toeslag' missen die ze echt niet makkelijk kunnen missen. Alleen totale scheefwoners, mensen in een sociale huurwoning met een hoog inkomen, die hebben daar relatief weinig last van.

Sera

Sera

08-06-2011 om 16:04

Geen angst

Ik ben helemaal niet bang voor de toekomst. Echt geen seconde. Wat komt dat komt. We hebben nu veel inkomen. We leven best wel luxe en het is heel fijn dat dit kan. Ik hou van ons mooie vrijstaande huis en ik vind het heerlijk dat ik regelmatig uit eten kan en dat we vaak op vakantie kunnen. Wat er ook gebeurd die tijd hebben we gehad en dat zijn mooie herinneringen. Als het nu allemaal minder zou gaan dan moeten we bezuinigen. We hebben ook mindere tijden gekend en ik ben daar ook helemaal niet bang voor.

Als we de kinderopvang niet meer kunnen betalen dan zullen we proberen in het informele circuit wat te regelen. Genoeg vrienden met jonge kinderen die voor gelijke problemen zouden komen. Je kan dan op elkaars kinderen passen en dat spaart heel wat geld uit.

Sowieso kan je meer gaan ruilen met anderen. Doen we nu trouwens deels ook al. In onze vriendenkring en in de familie is het heel normaal om elkaar te helpen met alles. We sparen dus heel wat geld uit op die manier en dat kan nog best meer worden.

Dingen als clubjes, vakanties, uitjes zijn uiteindelijk een luxe en ik ben prima groot geworden zonder die dingen dus mijn kinderen ook.

En als we echt niks meer kunnen betalen dan trekken we in bij mijn ouders (die allang geen hypotheek meer hebben maar door heel zuinig te leven alles hebben afbetaald en geen enkele schuld waar dan ook hebben).

Zelf groente verbouwen kan heel veel opleveren. Wij hebben nu ook een flinke moestuin, fruitbomen en kippen. Toen ik kind was hadden we dat ook allemaal + nog konijnen en geiten. De moestuin eten we bijna de hele zomer van en wat overblijft breng ik naar mijn moeder die alles weckt voor de winter. Ik heb nog allemaal weckpotten van afgelopen winter staan die nu maar eens opmoeten.

Verder heeft het sowieso geen zin om je zorgen te maken voor de toekomst. Niemand van ons kan voorspellen hoe het zal gaan. Natuurlijk is het goed om geld te sparen en niet te veel boven je stand te leven. Dat is altijd goed, ook in economisch betere tijden. Echter we leven nu vandaag en ik geniet nu van wat we hebben.

Vic

Vic

08-06-2011 om 18:15

Hmmm

Als ik een huis zou mogen huren voor 600 euro, zouden ze mijn hra ook mogen houden.De kinderopvang zou ik niet graag missen. Mijn ouders zijn niet gezond genoeg om op te passen, en via andere moeders lijkt me ook niet prettig. Bovendien heb ik met 5 werkdagen zelf weinig zin om in ruil op andere kinderen te passen. De bso is altijd aanwezig, betrouwbaar en aanspreekbaar als er eens iets niet naar wens gaat. Ik ben wel blij dat ik straks nog maar 1 kind op de bso heb (waar ik dan waarsch meer voor ga betalen dan nu voor 2). Ik heb trouwens ook een paar jaar minstens 1300 euro aan kinderopvangtoeslag gekregen. Destijds zou ik voor de belastingbetaler voordeliger zijn geweest als ik in de bijstand had gezeten.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 18:22

Yta

"Maar omdat ze heel simpel ergens wilden wonen."
Maar dat is dan wel een keuze die je maakt. Ik wil ook best ergens anders wonen. Maar wij kiezen er bewust voor dat we dat niet doen.En ja, ik zal ook (nog meer) moeten besparen als het scheefwonen aangepakt wordt. Hoewel, scheefwonen is maar hoe je het bekijkt, want een hypotheek voor een huis van vergelijkbare waarde krijg ik niet. Echt geprobeerd, maar helaas.
En flauw is het pas als ik een oordeel vel. Maar het was louter en alleen een reactie op wat Manda schreef, nogmaals.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-06-2011 om 19:23

Nee, niet ergens ánders, maar..

..érgens. Hier (ik woon in Utrecht) ken ik in elk geval meerdere mensen die ondanks een niet zo hoog inkomen toch alles op alles zetten om een (zo goedkoop mogelijk) huis te kunnen kopen, simpelweg omdat ze nog steeds op 1 kamer wonen en nog acht jaar moeten wachten op een drie kamerflat in een slechte wijk. En die acht jaar wachten, dat willen ze niet. Want ze willen bijvoorbeeld kinderen. Dat zou je een keus kunnen noemen ja, maar dat zie ik toch anders. En die mensen kunnen echt de HRA niet missen. Net zo goed als jij straks geen 400 euro meer kunt betalen voor je huis.
Deze mensen, dat is, samen met de mensen die 'gewoon' te duur gekocht hebben omdat ze beter/ elders/ groter/sjieker/vrijstaand wilden wonen bijna iedereen in Nederland. Dus wat mij betreft heeft Manda een punt

Overigens, mensen van jouw (en mijn) generatie die heel jong een huis hebben gekocht (premie A bijvoorbeeld toendertijd) en daar zijn blijven wonen, dat zijn mensen die goed af zijn. Die wonen écht goedkoop, zelfs zonder HRA. Die mensen hebben pas een slimme keuze gemaakt

Fio

leg eens uit dan, huur jij op de vrije markt? Want anders is het dus onzin om te zeggen dat je niet van hra gebruik maakt, dan maak je gewoon op een andere manier gebruik van onze verziekte woningmarkt-overheidsbemoeienis.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 20:29

Uiteraard....

Ik zeg nergens dat ik helemaal geen gebruik maak van welke overheidsbemoeienis dan ook. Dat is een utopie,uiteraard. Ik had het puur even over toeslagen die elke maand als extra bij je inkomen geteld worden.
Ik ben nu zelf zorgtoeslag en kindgebonden budget(beiden nooit zelf aangevraagd) aan het terugbetalen.
Ik vind al die toeslagen gebakken lucht waarvan je moet afwachten of je het mag houden.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 20:31

Yta

Deze mensen, dat is, samen met de mensen die 'gewoon' te duur gekocht hebben omdat ze beter/ elders/ groter/sjieker/vrijstaand wilden wonen bijna iedereen in Nederland. Dus wat mij betreft heeft Manda een punt
Nee, ik geloof niet dat dat bijna iedereen is. Ik ken legio mensen die al jaren heel tevree in hun flatje wonen en dat prima vinden, en het financiele risico van kopen niet willen nemen. Je heoft het niet te doen namelijk, elders/beter/sjieker wonen.

Dat is alleen maar zo

... als je je in onze sociale heilsstaat op het goede moment op de goede plek bevond, de goede levensloop voert, op het goede moment op de goede wachtlijst komt te staan en ook verder geen enkele afwijking vertoont.

Mocht je bijvoorbeeld het heilloze idee hebben om te verhuizen terwijl je een gezin aan het stichten bent en je wilt ook nog godbetert in je eigen onderhoud voorzien, dan zul je werk moeten vinden en daar in de buurt een huis, en dan zijn er heul veul regio's waar huren bij voorbaat uitgesloten is.

Kan je wel zeggen zoek dan een baan waar je makkelijk een sociale huurwoning kan krijgen maar he, da's dan weer een regio waar minder werk is...

Wel denk ik dat op microniveau veel mensen net wat simpeler hadden kunnen gaan wonen. Maar ja, met ons systeem van overdrachtsbelasting en bizarre wachttijden moet je een huis wel op de groei kopen of huren, want als er weer wat verandert of inklapt dan kom je never nooit meer ergens anders waar het goedkoper was geweest.

Het is allemaal niet zwart wit maar grijs grijs.

Asa Torell

Asa Torell

08-06-2011 om 22:51

Bovendien

kun je de keuze, eenmaal gemaakt, om je leven op die toeslagen en kortingen in te richten, niet altijd maar weer 123 ongedaan maken. Ja, je kunt natuurlijk (gegeven de goede levensloop etc) ervoor kiezen om op die flat te blijven wonen (doen wij ook) en het risico op afschaffing van al die subsidies niet te willen nemen.
Maar ja, iedereen om je heen woont 1,5 a 2 x groter en die subsidies zijn er nou eenmaal. Misschien wil je dan toch wel die eigen kamer voor elk kind en waag je het er op. En helaas, dan wordt het toch ineens wel afgeschaft en zit je met de gebakken peren. Of het blijft nog 25 jaar bestaan en je hebt goed gegokt. Wie zal het zeggen?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 02:22

Manda

Ik zet opmerkingen niet voor niks tussen haakjes en dergelijke. Dat is om aan te geven dat ik het voorzichtig zeg. Maar op zich vind ik inderdaad wel dat de hra ervoor zorgt dat mensen zich in een schuld storten die éigenlijk boven hun macht ligt. Eigenlijk zou je de hra niet nodig moeten hebben om wonen betaalbaar te houden. Als het wegvallen of inkrimpen van de hra voor zoveel commotie zorgt dan vind ik dat een teken van téveel mensen die té dure huizen bezitten. Dat is geen kritiek op de mensen zelf, uiteraard maken die gebruik van deze regeling, hoewel die hun verantwoordelijkheid hierin hebben uiteraard, maar vooral op de overheid die hiermee, vind ik, het kopen van een huis aantrekkelijker heeft gemaakt dan verstandig is.

Belle Époque

Belle Époque

09-06-2011 om 07:59

Nog even over moestuinen...

Ik merk uit de reacties dat het wel degelijk mogelijk is om flink te besparen door een eigen moestuin te hebben. In dat geval trek ik mijn reactie hierover weer terug en heb ik me blijkbaar teveel laten leiden door mijn bruine vingers

Manda Rijn

Manda Rijn

09-06-2011 om 10:58 Topicstarter

Hm tja

ik denk dat je kan concluderen dat iedereen in Nl zijn leven inricht op basis van de door belasting geheven regelingen, of het nu een huurwoning is, kinderbijslag, kinderopvang, ziektekosten verzekeringen of hra is. Als je dan concludeert dat mensen boven hun stand leven dan geldt dat voor iedereen, dus dat vind ik geen zinvol statement.

Dan zou je namelijk het hele leven, werken en wonen van iedereen compleet moeten veranderen en daar zal ook dit of een volgend kabinet niet aan willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 12:11

Nou... iedereen...

Ik maak momenteel van geen enkel belastingrecht gebruik. Ik kan zonder huurtoeslag onze huur betalen. Dat is anders geweest en ik ben blij dat we in die tijd in ons huis konden blijven wonen, maar dat is op ons hele leven een betrekkelijk korte periode geweest. In de basis is het zo dat we met ons inkomen op dit moment in staat zijn onze eigen huur te betalen en dat vind ik de situatie die het meest wenselijk is. Bij een koopwoning vind ik dat nog meer omdat het een heel bewuste keus is om te kopen met de middelen die je hebt. Bij een huurwoning word je afgewezen als je voor een flink hogere huur dan wat bij je inkomen past inschrijft. Als de middelen realistisch gezien zijn dat je voor 200.000 kunt kopen en je koopt door lokkertjes als hra voor 300.000 euro vind ik dat eigenlijk een verkeerde keus. Ik zeg er nadrukkelijk bij dat ik het vast ook gedaan zou hebben als ik een koophuis had gewild. Je maakt gebruik van wat aangeboden wordt. Maar ik ben er dus wel voorstander van dat deze regeling op termijn moet verdwijnen.
Nu wonen wij in een woning die onder sociale woningbouw valt, niet de vrije sector dus, en ik weet niet hoeveel de overheid op onze huur heeft toegelegd, óf er op is toegelegd... geen idee dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 12:21

Aanvulling

Je zegt dat iedereen gebruik maakt van wat de overheid via toeslagen aanbiedt. Ik gaf net vanuit mijn eigen situatie al aan dat dat niet zo is. De mensen die het meest gebruik maken van toeslagen (waarbij ik kinderopvangtoeslag even apart zet) en tegemoetkomingen zijn mensen met lage inkomens. Veel daarvan móeten wel geholpen worden omdat er anders niet veel mogelijk is. Dat is toch anders dan de situatie voor mensen die eigenlijk genoeg verdienen om zichzelf te redden, maar dure keuzes maken. Nogmaals: ik zou het ook doen, omdat de mogelijkheid er is. De overheid moet de mogelijkheid dus weghalen of verkleinen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.