Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Noodscenario's volgende recessie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-06-2011 om 12:43

Maar kaaskopje

Als je het zo breed trekt dat alle regelingen van de overheid eronder vallen, dan denk ik dat je er toch naast zit. Neem nu de OVkaart van studerende kinderen, om maar iets te noemen? Studiefinanciering?

Jolanda123

Jolanda123

09-06-2011 om 13:10

Gebruikers van toeslagen ed

kaaskopje schreef:

je zegt dat iedereen gebruik maakt van wat de overheid via toeslagen aanbiedt. Ik gaf net vanuit mijn eigen situatie al aan dat dat niet zo is. De mensen die het meest gebruik maken van toeslagen (waarbij ik kinderopvangtoeslag even apart zet) en tegemoetkomingen zijn mensen met lage inkomens. Veel daarvan móeten wel geholpen worden omdat er anders niet veel mogelijk is.

mijn reactie: Bovenstaande groep is ook de "doelgroep" waarvoor die toeslag is bedacht.

Toeslagen en heffingskortingen zijn de middelen die gebruikt worden om het kabinets beleid uit te voeren.
Zorgtoeslag is in de wereld gekomen nadat ons ziektekosten stelsel veranderde, en huurtoeslag is in de plaats gekomen van de ouderwetse huursubsidie.

Het feit dat je geen gebruik maakt van bepaalde toeslagen houdt alleen maar in dat je niet in die doelgroep zit. Da's dus geen persoonlijke verdienste of wat dan ook. Da's gewoon het toepassen van een wettelijke regeling.

Ook schreef je:

Dat is toch anders dan de situatie voor mensen die eigenlijk genoeg verdienen om zichzelf te redden, maar dure keuzes maken. Nogmaals: ik zou het ook doen, omdat de mogelijkheid er is. De overheid moet de mogelijkheid dus weghalen of verkleinen.

Mijn reactie: Je schrijft "Dat is toch anders dan de situatie voor mensen die eigenlijk genoeg verdienen om zichzelf te redden, maar dure keuzes maken."
Ik heb moeite met deze zin. Wie bepaald wat een dure keuze is, en wie bepaald of ze dat wel of niet moeten doen?

keuze's die ooit heel normaal en maatschappelijk geaccepteerd waren, die zijn misschien nu wel achterhaald.
Thuisblijven voor de kinderen kun je in dat licht ook zien als een "dure keuze".

Dichtbij je werk gaan wonen (dan kun je op de fiets, etc...) om dan tot de conclusie te komen dat je werkgever besluit te gaan verhuizen, waardoor je een 2e auto MOET hebben, kan ook gezien worden als een dure keuze...

je schreef ook: De overheid moet de mogelijkheid dus weghalen of verkleinen.

Daar is de overheid ook al jaren mee bezig. Denk alleen maar aan het feit dat je woon-werk verkeer niet meer bij je aangifte op mag voeren, en het onderhoud van je huis ook niet meer. En zo zijn er nog legio maatregelen te verzinnen die de overheid in de afgelopen jaren afgeschaft heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 13:31

Zelf

Ik hoop dat ik genoeg aangegeven heb dat ik zelf ook gebruik zou maken van de mogelijkheden. Ik zou jokken als ik het anders zei. Maar even heel objectief bekeken vind ik dat er aan bepaalde regelingen wat schort en m.i. is de hra zo'n regeling en kinderbijstand vind ik ook niet goed geregeld (daar is Manda het mee eens volgens mij). Voor regelingen als zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, e.d. heb ik heel veel begrip. Omdat ik ook vanuit eigen ervaring weet hoe fijn het is als het vel niet over je oren getrokken wordt als je echt het minimum of eronder hebt. Met deze toeslagen blijft het tenminste een béétje leefbaar.
Ik heb net met de belasting gebeld en hieruit blijkt dat ik voor een paar jaar nog recht heb op kinderkorting. Hoera... ik krijg hier dus nog geld van terug! Echt ik ben er blij mee. Een beetje zuur van het verhaal is dat ik gelijkwaardige bedragen aan de belasting heb betaald en dat nu dus weer terugkrijg. Een rare manier van sparen dus

Jolanda123

Jolanda123

09-06-2011 om 13:47

Kaaskopje-->aangifte

hebben jullie ooit aangifte gedaan?

Hoe dan ook, je kunt tot 5 jaar terug aangifte doen, en dan niet alleen die kinderkorting, maar ook de combinatie korting, en de aanvullende combinatiekorting.

als je niet zeker weet of jullie ooit aangifte gedaan hebben, dan is daar heel simpel achter te komen:
Bel weer met de belastingdienst, en vraag kopieën aan van de aanslagen van je man .

als die er niet zijn, dan kan je man ook nog aangifte doen.

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 13:59

Jolanda

Ja dat hebben we de afgelopen maanden met behulp van een hele lieve OO-lster gedaan

Secretaresse

Secretaresse

09-06-2011 om 17:04

Andere dimensie

Krijg bij dit soort berichten het gevoel in een geheel andere dimensie te leven. Waarom je zo druk maken om dingen die misschien zouden kunnen gebeuren?
Zal vast komen omdat secretaressewerk voor mij niet een baantje erbij is, maar mijn echte werk. Zalig zijn de simpelen .

Die ov-kaart - en nog wat

had voor mij echt niet gehoeven hoor. Niet op deze schaal.
Er moeten alleen regelingen zijn die nódig zijn.

Heel wat jongelui raken zodra de OV-kaart arriveert geen fiets meer aan, terwijl ze best met die fiets op de onderwijslocatie zouden kunnen komen (en dan meteen beweging en buitenlucht hebben).

Studiebeurs vind ik wat anders, maar dan wel inkomensafhankelijk.

Dat je HRA 'misbruikt' om boven je stand te kopen vind ik onverstandig. Net zoals niet aflossen. We moeten er als samenleving van af dat je van alles wilt wat je niet kunt betalen. Da's echt een verkeerde weg.
Zeggen dat die regeling er nu eenmaal is, 'dus waarom zou je 'm niet gebruiken' vind ik afschuiven. Niet alles wat de overheid of wie dan ook verzint is wijs. Je bent zelf verantwoordelijk.
Waarom zou je persé tot het uiterste gaan?

Chippie

Chippie

10-06-2011 om 00:19

Ik ben heel simpel...

Ik redeneer altijd redelijk simpel: als anderen het redden, dan redden wij het ook. Ik ga me niet druk maken over 'als, als, als'. Dat heeft totaal geen zin. Wat er ook gebeurt, honger lijden, geen medische hulp en geen dak boven je hoofd zie ik voorlopig niet gebeuren. En dat geldt voor bijna iedereen. Als je echt een te duur huis hebt gekocht (echt meer dan prima dat dat aan banden wordt gelegd al heeft dat ook consequenties voor de waarde van ons huis) dan was dat altijd al onverstandig.

Chippie

Chippie

10-06-2011 om 00:38

Ik ben heel simpel maar...

Ik ben heel simpel maar ik denk dat het heel goed is dat er ens een grote bezem door al die regelingen gaat en dat we dan een paar eenvoudiger regelingen hebben die de boel hier en daar wat rechttrekken. In mijn ogen zijn er gewoon veel te veel regelingen. Dat moet simpeler kunnen. Sowieso denk ik dat we met al die regelingen veel te veel gepamperd zijn. En nee, ik ben geen rechtse rakker, zeker niet.

We hebben geloof ik 14 kindregelingen. Daar moet toch een regeling uit kunnen rollen die veel efficienter is? En ik denk dat die efficientieslag enorm veel opleverd aan allerlei bureacratische toestanden.

En wil je toch een extra verzekering voor iets, dan betaal je die zelf.

Ten aanzien van wonen moet er iets veranderen inzake huur en hypotheek. Verzin daar nou eens één regeling voor. Of schaf voor mijn part de hele boel af en verander de belastingschijven zodat iedereen er flink op vooruit gaat.

Je moet met z'n allen de discussie aan willen gaan. Maar driekwart van NL zet bij voorbaat de hakken in het zand. Een aanpassing van de kinderopvangtoeslagregeling? Heel NL met kinderen valt over de regering heen. Maar zijn die wijzigingen die worden voorgesteld nu echt zo vreemd?
Ik zou het prima vinden als bepaalde zorgdingen (rollater, verhoogde wc, toiletbeugels, etc) gewoon onder het eigen risico vallen. Dan koop je een rollater voor 50 euro bij de fietsenzaak en rol je je oude fiets in. Die bureaucratie rondom die rollater is tig keer duurder dan de productiekosten van die rollator.

Ja graag!

Ik zou het prima vinden als bepaalde zorgdingen (rollater, verhoogde wc, toiletbeugels, etc) gewoon onder het eigen risico vallen. Dan koop je een rollater voor 50 euro bij de fietsenzaak en rol je je oude fiets in. Die bureaucratie rondom die rollater is tig keer duurder dan de productiekosten van die rollator..(quote Chippie)

Helemaal WAAR! De aanvraagprocedures, al die mensen die zich ermee moeten bemoeien, juist die bureaucratie maakt de rollator duur..

Wat mij betreft zouden mensen, die een rollator nodig hebben, er gewoon een uit een depot mogen halen, dat is veeeeeeeeeel goedkoper dan dat het nu is, gewoon bruikleen

Hoeft niet perse met een eigen bijdrage, veel mensen die hulpmiddelen nodig hebben zijn al zo enorm ´gepakt´ met allerlei nieuwe regelingen

(aftrekposten verdwenen en vervolgens, met 3 (!) chronische aandoeningen, geen tegemoetkoming krijgen omdat je geen ´standaardbehandeling´ krijgt..ik noem maar eens wat)

Manda Rijn

Manda Rijn

11-06-2011 om 16:14 Topicstarter

En wat zijn jullie verwachtingen rond de hra?

iemand die daar wat statements over heeft ?

Zullen wij (ik en man) onze resterende tijd van de 30 jaar hra nog op dezelfde teruggaaf kunnen rekenen ?

En wat denken jullie dat huizen prijzen gaan doen, ik verwacht weer stijgingen aangezien er te weinig nieuw gebouwt wordt en er nog steeds een aantoonbare schaarste is voor woningen zoals die van ons.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-06-2011 om 20:59

Hra

De HRA is voor mij zo'n beetje het meest besproken onderwerp met klanten (makelaars). De algemene mening van makelaars (en makelaarsverenigingen) is dat met een paar jaar de HRA wordt verlaagd voor bedragen tot (hier verschillen de meningen) 2, 2.5 of 4 ton. En dan elke paar jaar versoberd, tot afschaffing. Maar nooit in 1x, en mensen die nu een koophuis hebben zullen het alleen niet gaan redden als ze ver boven realistisch hebben gekocht.
Maar hé, dat zijn makelaars, die dat zeggen Die redeneren naar zichzelf toe uiteraard.

En ze verwachten de komende jaren allemaal geen stijgingen van de prijzen. Want veel verkocht wordt er nog altijd niet.

Chippie

Chippie

11-06-2011 om 21:12

Manda

Weet je hoeveel die HRA bij jullie nu precies is? Bij de laatste belastingaangifte viel het mij nogal tegen. De voorlopige toeslag is ook afhankelijk van andere teruggavekosten én je betaalt ook flink aan huurwaardeforfait.
Ik denk dat als het de HRA niet is, dan wordt er ergens anders wel een post verzonnen om te bezuinigen die je netto net zo hard treft. En in goede tijden: als de HRA wordt afgeschaft dan bespaart dit kosten die op een andere manier naar je toe komen (bv verlaing belastingschijven).
Het is lood om oud ijzer. En ook bij de HRA denk ik, als anderen het redden, redden wij het ook.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-06-2011 om 21:53 Topicstarter

Hoeveel is onze hra?

ehh, iets van 800 krijgen we terug. Nogal veel vind ik dus.

Chippie

Chippie

11-06-2011 om 23:40

800 euro

Je krijgt 800 euro terug. Maar is dat ook allemaal HRA? Zonder hypotheek zou je ook geld terug krijgen namelijk (door allerlei heffingskortingen en weet ik veel).

Is dat

per maand of per jaar ? Misschien een domme vraag, maar ik ben al lang uit NL weg en woon nu in een land waar inderdaad geen HRA bestaat ( en hebben een koophuis).

Manda Rijn

Manda Rijn

12-06-2011 om 09:15 Topicstarter

Dat

is per maand en in 1 bedrag uitgekeerd van de belastingdienst, geen idee hoe het dan precies onder verdeeld is. Iig kunnen we niet zonder.

Dat is

veel geld !

Belle Époque

Belle Époque

12-06-2011 om 21:07

Oef!

Dat zijn inderdaad flinke bedragen! Zoveel huurtoeslag krijg je niet eens als je een ieniemienieminimuminkomen of nog minder hebt... Maar goed, dan kan je ook niet boven de 550,=/maand huren

Vic

Vic

12-06-2011 om 21:15

Tja

Hoge hypotheek, dus hoge hra. Als je zeg 1000 euro bruto betaalt, krijg je bij 42% belasting al 420 euro terug. In mijn geval komen daar nog alleenstaande ouderkorting en combinatiekorting (of is dat al een combi?). En door mijn hra wordt mijn inkomen lager, waardoor ik ook nog kindgebonden budget krijg. Dit jaar werden de kinderen resp. 6 en 12 jaar waardoor ook nog de kinderbijslag omhoog ging. Even spekkoper dus

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2011 om 21:20

En.. wat blijft er dan maandelijks over?

Stel dat je die 800 euro wel per maand zou krijgen, wat blijft er dan aan hypotheeklast over? Ik zit er totaal niet in, dus ik weet dit echt niet.

Vic

Vic

12-06-2011 om 21:34

Kaaskopje

Dat hangt van je hypotheekvorm af. Je kunt alleen betaalde rente aftrekken. Ik krijg van mijn ca. 1000 euro rente 420 euro terug. Naast die rente betaal ik ook nog een gedeelte spaarpremie (voor waarde-opbouw om mee af te lossen). Dat is ongeveer 150 euro. Plus wat verplichte levensverzekeringen ca. 100 euro, ben ik netto per maand zo'n 800 euro kwijt.

Chippie

Chippie

12-06-2011 om 21:48

Vic, je vergeet het huurwaardeforfait!

Je betaalt over de waarde van je huis ook huurwaardeforfait. En dat is best een flink bedrag! Kan niet precies de kaders aangeven maar jij krijgt never nooit niet 420 terug. Kijk je belastingaangifteformulier maar na.

Vic

Vic

12-06-2011 om 21:59

Oh ja

Dan wordt het netto nog 60 euro meer ofzo. Jeetje wat een bedrag ;-( Het gaat allemaal wel goed hoor, ik heb alles precies goed ingevuld voor mijn vt, rekening houdend met huurwaardeforfait. Mijn vt is veel hoger dan die 420, maar dat komt door alle heffingskortingen.

Asa Torell

Asa Torell

12-06-2011 om 22:25

En het stomme aan die hra is dus

uiteindelijk heeft niemand er echt wat aan, want de huizenprijzen zijn er gewoon op aangepast. Zoals het hierboven ergens door kaaskopje genoemde huis van 2 ton, dat je dus zou moeten kopen om geen hra te hoeven gebruiken en subsidie-veilig te leven. Dat huis kost nu dus allang 3 ton, en is alleen te betalen met de hra. Maar afschaffen gaat ook weer niet zomaar even, want dan kan ineens niemand meer zijn maandlasten betalen.

Inschuiven

Leuke vraag Manda. Ik stel 'm ook al een tijdje, al heb ik er geen doembeelden bij. Er verandert wat, maar zo erg is dat ook allemaal weer niet.
De huizenmarkt is een belangrijke bepaler voor onze economie. En met die markt gaat het slecht: de waarde daalt (deflatie). Ondertussen stijgen de kosten van het bestaan. Door overheidsbezuinigingen, maar ook door gewone inflatie.
En dat botst: terwijl het huis (dat in feite borg zou moeten staan voor de inflatie) minder waard wordt, stijgen de prijzen voor het bestaan (inflatie neemt toe).
Dan spelen er ook nog een aantal factoren die geen positieve invloed hebben. 1: Er is krimp. Vergis je niet: die krimp slaat al toe als je over de grens van Amsterdam bent. De vraag naar huizen neemt dus af.
2: Er zijn heel veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek. Ook in die gevallen dat dat maar een beetje is in relatie tot de waarde van het huis (40.000 euro op 4 ton bijvoorbeeld), ontstaat er toch een probleem. Wie kan er, als de hypotheek verstrijkt, dat bedrag ophoesten? Een deel van hen zal moeten verkopen en dat zet de huizenprijzen opnieuw onder druk.
3: Met een inkomen boven de 33.000 kun je niet meer in een distributiewoning. Maar huren is ook niet eenvoudig, want de huurmarkt is ook gereguleerd en bijna volledig in handen van corporaties. De mensen uit punt 2 zouden gebaat zijn bij het verhuren van een deel van hun huis, maar dat levert al snel problemen op met woonvergunningen e.d.
4: We moeten met zijn allen meer zelf doen, vaker zelf kinderopvang en mantelzorg voor onze kinderen of ouders regelen.
Het is maar een vluchtige weergave, maar ik zie kansen. Ik zie familie gebruik maken van elkaars woningoverschot. Ouders en kinderen weer samen wonen om de wederzijdse problemen op te lossen. Voordeur delen door neven en nichten. Minder vierkante meters per persoon, maar toch totaal schappelijk als je het vergelijkt met studenten- of bejaardenwoningen.
Ik zie de autoverkoop weer dalen (een middenklasse minder in ruil voor het aflossen van de hypotheek), de vakantiebestemmingen beperken (kamperen in Frankrijk staat weer nummer een) en het aantal vakanties afnemen.
Ik zie de huurmarkt weer groeien. Voor starters is het kopen van een woning gezien de extra kosten (verzekeren, onderhoud, belastingen, financieren leegstand bij afwachten verkoop) al snel minder voordelig dan huren. En dat heeft alles te maken met het niet stijgen (of zelfs dalen) van de woningprijzen, gecombineerd met een voor starters vrij gangbaar leefplan (binnen een jaar of 5 is de starterswoning te klein, want kind teveel).
Het is niet realistisch om aan te nemen dat het aantal verkoopbewegingen van woningen (was 200.000 is nu 120.000) weer op het oude niveau komt. Het is bovendien niet realistisch dat de huizenprijzen ooit weer zo sterk gaan stijgen als ze tussen 1995 en 2007 gedaan hebben.
Het wordt dus allemaal wat rustiger.
Manda, ik denk dat je je huis niet gaat verlaten/verkopen als de kosten de pan uit schieten. Ik denk dat je iemand in huis neemt. Je ouders, je tante, een neefje, een kennis. De garage wordt een unit.
Misschien moet je er nu nog niet aan denken, maar tegen die tijd klopt het ineens. Lost het in een klap meerdere problemen op.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

14-06-2011 om 15:32 Topicstarter

Inschuiven

ik zie zelf toch eerder de oplossing in een betere baan meer uren dan dat ik nu heb (argh).

maar, iig die zolder ja daar kan wel een neef of student oid wonen, dat zie ik nog wel gebeuren trouwens als die jongens en dames hier in Adam willen gaan studeren ipv daar waar ze nu wonen.

Ik denk wel dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, gewoon omdat er een woning tekort is en er te weinig gebouwd wordt. Dus ja over 5 jaar dan zijn de prijzen hier ook wel weer op het zelfde als ze 3 jaar geleden nog voor gingen.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-06-2011 om 15:40 Topicstarter

Maar pelle

waar er zijn heel veel zittenblijvers, die moeten vroeg of laat toch die te krappe woning uit, op zoek naar een tuin. En als er niets bijgebouwd wordt zoals nu in een prijsklasse rond de 3,5 ton hier in de regio dan zal toch mijn huis weer meer waard worden.

Er is ook geen spraken van een giga beweging naar de provincie omdat daar de werkgelegenheid niet zal stijgen en hier vermoedelijk wel, althans zover ik de berichten juist heb over verspreiding werkgelegenheid.

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2011 om 18:18

Manda

waar er zijn heel veel zittenblijvers, die moeten vroeg of laat toch die te krappe woning uit, op zoek naar een tuin.
Nou nee, velen blijven waar ze zitten. Hier wonen heel veel gezinnen in een flat, is echt heel normaal, die kunnen niet kopen en de wachttijden voor huurhuizen zijn enorm.

Chippie

Chippie

14-06-2011 om 20:02

Niet zo negatief....

Kom op, kop op! Ik weet dat twee vriendinnetjes warvan de ouders in de jaren 80 een duur huis hebben gekocht, rente was megagroot, werkloosheid sloeg toe bij allebei de vaders, huis onverkoopbaar door torenhoge rente (richting 11%!) en meer ellende. Beide vriendinnen geven aan dat de oduers het er nu nog wel over hebben dat het toen echt heel zuinig aan doen was. Ook toen werden alle doemscenario´s uit de kast gehaald.
Kortom, verzuip niet in het doemdenken. Huizenprijzen zullen misschien niet meer zo explosief stijgen, prima dat de lucht uit de markt verdwijnt, maar ik geloof ook niet dat het blijft dalen. Ik weet wat de nieuwbouw van een huis kost en die kosten (materialen en arbeidsloon) gaan omhoog, dus de markt voor ´tweedehandse´ huizen zal ook blijven aantrekken. Gematigd, maar daar is niets mis mee. Natuurlijk wordt het steeds lastiger om een hypotheek rond te krijgen, zeker voor starters, maar vergeet niet dat er nog genoeg geld in bestaande huizen zit. Mensen die in de jaren 70/80 een huis kochtten voor 30.000 euro, verkopen dat nu nog steeds voor 6 ton of meer (ook al duurt die verkoop net iets langer tegenwoordig).

En ondanks infltie, de hypotheek van ons huis blijft gelijk. Onze salarissen worden jaarlijks nog steeds geindexeerd. Misschien een jaartje wat minder maar er zijn weinig sectoren die jaren achter elkaar op de nul blijven staan.

Miriam `Ook in die gevallen dat dat maar een beetje is in relatie tot de waarde van het huis (40.000 euro op 4 ton bijvoorbeeld), ontstaat er toch een probleem. Wie kan er, als de hypotheek verstrijkt, dat bedrag ophoesten? Een deel van hen zal moeten verkopen en dat zet de huizenprijzen opnieuw onder druk.´

Miriam, als je in een huurhuis zit betaal je huur. Als de hypotheekrente 5% bedraagt, dan betaal je over 20 jaar (!) 2000 euro per jaar aan hypotheeklasten. Bij 10% is dat 4000 euro per jaar. Je krijgt niets terug van belasting inderdaad. Maar ik geef je op een bordje dat huurders over 20 jaar meer dan die 4000 euro per jaar aan huur betalen.

En nee, ik denk helemaal niet dat ik iemand in huis ga nemen. Moet er niet aan denken. Er gaat juist meer gebouwd worden voor 1 en 2 persoonshuishoudens.

Over tien jaar blijkt de hypotheekcrisis een klein hobbeltje (dipje) te zijn. Niets meer en niets minder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.