Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werk, verplichtingen...

er wordt volgende week bij mij op het werk een cursus aangeboden. Iedereen wordt geacht aanwezig te zijn. Maar... het is op een totaal onhandige tijd: 19.00 tot 21.00, bedtijd van de kinderen dus.

Dit heb ik met mijn leidingevende aangekaart. De reactie:
op je werk wordt er ook wel eens wat extra's van je verwacht, dit hoort erbij. Ik begrijp dat je het lastig vindt, maar ik vind dat je het moet kunnen regelen.

Vriend is (nog) niet in staat onze kinderen beiden op bed te leggen (3 jaar en 6 maand) kleinste heeft om 19.00 fles en oudste moet er om 19.30 in liggen. Ik moet dus iemand regelen om hem te helpen. En dat is niet zo makkelijk momenteel.
Leidinggevende zegt tussen neus en lip door dat ze vindt dat hij in staat zou moeten zijn dit zelf te doen... tja... ik moet zeggen dat ik het ook lastig vind met de kleintjes. En ik vind het ook maar wat dat ze dit zo stelt. (Los van dat ik graag de cursus zou willen doen, maar aub op een minder onmogelijk tijstip?!).
Wat vinden jullie?
Mijn werktijden zijn trouwens vast en gewoon overdag.
Groetjes lunamaya


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

18-02-2011 om 14:33

Raar

Ik ben het niet met je leidinggevende eens en ik vind het ongepast dat ze roept dat je vriend dat gewoon zou moeten kunnen, waar bemoeit ze zich mee? Poehee, ik word er gewoon pissig van! Heb je geen collega's voor wie dit ook lastig is zodat je samen kunt protesteren en je baas ertoe aanzetten dat ze op zoek gaat naar een alternatief? Waar legt ze trouwens de grens? Moet je ook komen om 2.34 uur in de nacht van zaterdag op zondag als het zo uitkomt? En wat staat daarover in de arbeidsvoorwaarden? Wat is de extra beloning voor het werken buiten de vaste tijden?

Tja...

Als eerste: ik vind een cursus van je werk van 19.00-21.00 uur niet normaal. Zeker niet als het voor een kantoortijden-baan is. En als je dan 's avonds niet kan: pech voor de werkgever denk ik dan. Die zich trouwens niet heeft te bemoeien met wat jouw huisgenoten wel en niet kunnen doen.

Maar afgezien daarvan:
Waarom kan je vriend (de vader van de kinderen neem ik aan) die kinderen niet naar bed brengen? Doen jullie het altijd samen? Of doe jij het altijd alleen? Wat is precies het probleem: het strakke tijdschema of de onervarenheid van je vriend? Zegt hij zelf dat het hem niet gaat lukken of denk jij dat?

Als je oudste Echt om 19.30 erin moet liggen, en de jongste Echt om 19.00 een fles, dan is dat toch wel te combineren? Desnoods zorg je er vóór je weggaat samen voor dat de kinderen gebadderd en in pyjama zijn. Dan geeft papa de jongste om 19.00 een fles, terwijl oudste iets voor zichzelf doet (of een dvd-tje kijkt of zo). Daarna oudste naar bed, terwijl jongste in bed / box / wipstoel ligt.
Je zult toch een keus moeten maken: of die cursus afzeggen, of ervoor zorgen dat je vriend het redt die avond (door hulp in te schakelen of door hem te helpen het alleen te kunnen doen)
Sterkte!

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 14:55

Jammer

Jammer dat je leidinggevende zo stellig zegt dat je het maar moet regelen. Dat zou voor mij bijna genoeg zijn om niet te gaan. Ze heeft natuurlijk niets te maken met hoe jij thuis de zaken regelt en kan niet verwachten dat je zomaar buiten kantoortijden aanwezig bent.

Maar je geeft aan dat je graag zou willen gaan dus dan kun je naar de mogelijkjheden kijken, niet naar de onmogelijkheden. Het is een rare tijd, maar ook niet vreselijk. Er is hier al een manier gegeven waarop je vriend het zou kunnen doen.

Waarom kan je vriend het niet alleen? Doe jij het weleens alleen of doen jullie het altijd samen? Ben jij misschien huiverig om het uit handen te geven? Misschien is dit een mooi moment om eens te kijken of het lukt. En dan gaat het waarschijnlijk niet zoals het altijd gaat, maar is dat erg? In het ergste geval krijgt je jongste de fles wat later of eerder, en ligt je oudste wat later in bed. Dat zou, in een normaal geval, niet erg zijn toch? Maar ik weet natuurlijjk niet of er meer speelt.

En in het allerergste geval? Dan ben jij na 9 uur weer thuis, en dan leggen jullie samen de kinderen in bed. Niet ideaal, maar wel mogelijk. En dan heb jij wel je cursus gehad!

Succes,
Hibiscus

Yura

Yura

18-02-2011 om 15:14

Elke tijd is onhandig

Ik denk dat elke tijd wel voor iemand onhandig is, daar is niks aan te doen. Ik ga er nu even vanuit dat het niet mogelijk is om deze cursus onder werktijd te doen om wat voor reden dan ook (omdat je rechtstreeks met klanten te maken hebt oid). Los daarvan dacht ik dat het wettelijk zo was dat je binnen zoveel tijd na de bevalling niet mocht overwerken, ook moet je baas je een kwart van je werktijd gelegenheid geven om te kolven of te voeden, je kunt dus een half uurtje later komen.
Verder heeft je baas natuurlijk niks te maken met jullie bedbrengrituelen, wel vind ik dat je vriend het inderdaad alleen zou moeten kunnen. Ben jij wel in staat om in je eentje beiden te doen? Waarom hij dan niet en vindt hij dat of jij? En wat is er mis mee als de jongste een kwartiertje eerder de fles krijgt en de oudste een kwartiertje later naar bed? Misschien juist een mooie gelegenheid voor je vriend om het eens uit te proberen hoe het in zijn eentje gaat en voor jou in het oefenen om los te laten.

Maylise

Maylise

18-02-2011 om 15:16

Normaal

Bij mij op het werk is het heel normaal dat er regelmatig cursussen of bezigheden zijn buiten de officiele werktijden om. Ook 's avonds en ook wel eens 's weekends. Wie weet is niet gaan wettelijk wel mogelijk maar daar doe je uiteindelijk alleen je zelf schade mee. Veel investeringen zoals cursussen zijn uiteindelijk toch ook een investering in jezelf en je carriere.

Om eerlijk te zijn schieten mijn wenkbrauwen ook omhoog als ik hoor van een volwassen man die niet in staat is twee kinderen op bed te leggen. Niet dat je manager daar verder wat mee te maken maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd tenzij je man een ziekte of handicap heeft.

Als je een baan op een beetje niveau hebt en bijbehorend salaris verdiend vind ik het logisch dat je soms ook buiten werktijden beschikbaar bent. Wie op lager niveau werkt en ook minder uitbetaald krijgt hoeft ook minder flexibel te zijn en hierbij vind ik een extra geldelijke beloning wel normaal.

Maylise

Puck

Puck

18-02-2011 om 15:16

Met de anderen eens

Soms is het voor een werkgever praktischer om iets buiten werktijd te organiseren omdat je dan makkelijker iedereen bij elkaar kunt krijgen. Maar ik vind het wel absurd dat je baas je dat dan verplicht en dat die bepaalt hoe jij je privé-leven in kan delen. Ik mag verder aannemen dat zo'n min of meer verplichte cursus gecompenseerd wordt in compensatietijd of salaris?
Maar verder vraag ik me ook net als de anderen af waarom je vriend de kinderen niet naar bed kan krijgen?

Maylise

Maylise

18-02-2011 om 15:19

Overigens

Als die cursus verplicht is en jullie allemaal overdag werken dan zou ik ook niet goed weten wanneer de werkgever die anders dan 's avonds of in het weekend aan zou moeten bieden. 's avonds zal de meeste mensen beter uitkomen dan 's weekends neem ik aan dus vandaar deze keuze. Ik vind het ook geen raar tijdstip.

Maylise

Jeanne

Jeanne

18-02-2011 om 15:25

Onhandige tijd

Ik vind het ook een onhandige tijd, maar alleen twee kinderen naar bed zien te krijgen is misschien even lastig, maar dat kan je vriend vast wel. Ik moet regelmatig 4 kinderen tussen 1 en 8 jaar alleen naar bed brengen, ik vind het ook altijd wel een drukke tijd, maar het is altijd nog gelukt, ook toen jongste nog maar een paar weken was. Mijn man doet het af en toe ook alleen, bij hem duurt het wel langer voor ze alle vier in bed liggen, maar daar kan ik mij voor die enkele keer niet druk om maken.

dc

dc

18-02-2011 om 15:31

Snap het niet

Ik snap ook niet waarom je vriend het niet kan. Lijkt mij juist lekker een keertje even wat anders!

Hij kan een keer de oudste eerst naar bed brengen en dan de fles aan de baby geven. En anders gaat je oudste een keertje wat later naar bed.

Niet veel aan toe te voegen

- het hangt heel erg af van wat voor baan het precies is. HBO/WO niveau? Dienstverlening? Goed betaald? Dan is het echt normaal. MBO? Slecht betaald? Dan zou het te veel gevraagd kunnen zijn. Ach, eigenlijk vind ik het dan nog steeds normaal.

- mensen met kleine kinderen die altijd de partner nodig hebben voor de zorg... daar word ik heel kriegelig van. Ik heb een stel in mijn kennissenkring die 24/7 allebei met 2 kinderen bezig zijn. Attachment Parenting van de zware variant. Dat vind ik niet verstandig. Dan zet je je hele leven jarenlang stil.

Kari1

Kari1

18-02-2011 om 16:06

Hier

ook vaste en overdagse werktijden én regelmatig avondactiviteiten zoals teamvergaderingen en scholingen. Omdat het overdag regelen van die dingen op tijden die een ieder uitkomen een ondoenlijke zaak is. De daaraan bestede tijd is hier wel werktijd, dus komt terug als vrije tijd op een ander tijdstip of als salaris, naar keus zelfs.
Niet ongewoon dat zoiets erbij hoort. Wel is een aankondiging een week van tevoren erg krap, dan kan het natuurijk best zijn dat mensen al andere afspraken hebben en niet kunnen komen. Maar als iedereen het lang genoeg van tevoren weet moet er een mouw aan te passen zijn. Jouw leidinggevende gaat er dan natuurlijk niét over hoe die mouw van jou er uit moet zien ("je vriend moet dat kunnen"), dat is aan jouzelf.
Kari

Mamvantwee

Mamvantwee

18-02-2011 om 16:32

Ook wel avonden en weekenden weg

Ik ben ook wel vaker verplicht voor de baas buiten werktijden op cursus of teambuilding. Ik zie er niet altijd het nut van in, maar word wel geacht aanwezig te zijn. Geen punt, want op andere dagen is de baas ook flexibel naar mij, het is geven en nemen. Ook moet je je bedenken wat het effect is als je niet meedoet aan die cursus: je mist iets wat alle collega's wel doen, men kijkt je misschien erop aan omdat je als enige niet meedoet.

Groet, Mamvantwee

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 17:00

Sorry,maar...

Ik snap het niet zo, wat is het probleem van twee kinders naar bed brengen? In het ergste geval gaat de oudste wat later?

bertje1

bertje1

18-02-2011 om 17:04

wat mankeert je vriend dat hij de kids niet in bed kan leggen? ik vind het onzin. Moet toch een keer kunnen..

Anna3

Anna3

18-02-2011 om 17:37

Bemoeizucht

Over de reacties hiervoor: Ik vind dat er iets niet klopt, als je zegt dat de werkgever zich niet mag bemoeien met de vraag of de vader in staat is twee kinderen op bed te leggen, maar als je vervolgens wel zelf zegt dat het belachelijk is dat hij dat niet kan.
Zelf zou ik overigens in zo'n uitzonderingsgeval niet zo vasthouden aan de door jou gewenste bedtijden. Ik streef er altijd naar mijn dochter voor 20.00 uur in bed te krijgen. Lukt het voor 19.30 uur dan ben ik blij, maar het wordt ook wel eens 21.00. Echt geen blijvende schade hoor!

Fraz

Fraz

18-02-2011 om 18:24

Ik vind

het geen geldige reden om niet naar een cursus te gaan. Vooral niet als een eenmalig iets is. Is het niet mogelijk omdat je geen opvang kunt regelen oké maar een vader die zijn kinderen niet naar bed kan brengen..... Oudste kan ook iets later naar bed. Tijdens het voeden even iets kijken op de tv of gezellig met paps kletsen. Maar goed werkgever kan denk ik afhankelijk van je functie niet eisen van je dat niet naar cursus gaat maar de reden waarom je niet zou kunnen gaan is niet echt een goede reden.

rozenstruikje

rozenstruikje

18-02-2011 om 19:06

Tja

Een cursus buiten werktijd om kan volgens mij niet verplicht zijn. Dus je hoeft denk ik niet te gaan.
Het is jammer dat je een reden hebt gegeven. Dat je man geen twee kinderen tegelijk naar bed kan brengen lijkt mij al heel erg. Want nu moet jij echt elke avond thuis zijn. Maar als je werkgever er dan nog zo'n oordeel over heeft, dat lijkt mij het nog erger maken.
Volgende keer kun je gewoon zeggen: Dat is prive niet haalbaar/ dat gaat mij niet lukken. Je hoeft niet te zeggen waarom niet. Ik kan mij voorstellen dat je leidinggevende nu gaat drammen dat het geen geldige reden is en dat je moet komen. Daar komen vervelende situaties van.

Rozenstruikje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2011 om 19:45

Hoe belangrijk vind je je werk?

Als je je werk belangrijk vindt - en er niet te vaak van dit soort cursussen zijn - dan ga je dus gewoon naar toe. Ieder tijdstip is onhandig, er zijn altijd mensen voor wie het minder prettig uitkomt. Met een principiële opstelling (zoals sommigen hierboven hebben) 'dat je baas niet kan verplichten tot zoiets' schiet je volgens mij niet veel op. Met werk is het een beetje geven en nemen.
Een manager heeft heus begrip voor situaties, maar van de reden die jij noemt, zou ik ook kriegel worden hoor. Natuurlijk is het je eigen keuze om niet te gaan, maar realiseer je wel dat dat je daarmee geen positief signaal afgeeft. Een manager kan de indruk krijgen dat je weinig betrokken bent en dat kan in je nadeel gaan werken.

Flexibiliteit

flexibiliteit komt van twee kanten. Ik vind het niet raar om zo nu en dan wat buiten werktijd te doen. En zo vindt mijn werkgever het ook niet heel erg dat ik opeens een dag vrij nodig heb als de kinderen ziek zijn.

De reden vind ik er toch wel iets toe doen: als je echt helemaal geen oppas kunt vinden voor kinderen terwijl je het echt op alle manieren geprobeerd hebt vind ik dat een andere reden dan 'mijn man kan niet alleen in een half uur het ene kind de fles geven en het andere kind in bed leggen'. 't is niet dat je je kinderen alleen thuis moet laten ofzo, ze blijven bij hun vader.

Is het nou 1 avond of een hele week?

Dat snap ik niet helemaal. Als het het eerste is dan zou ik zeggen partner zoekt het maar uit met de kinderen.

Ik neem aan dat jij profijt hebt van de cursus dus ik zou er moeite voor doen. Als het niet lukt dan lukt het niet, maar een partner die zijn eigen kinderen niet naar bed kan brengen vind ik een slap excuus.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-02-2011 om 20:45

Relax

Ik denk dat je hier wel wat relaxter mee om moet kunnen gaan. Je wilt de cursus graag doen, het hoort erbij, je man is thuis bij de kinderen, wat kan er mis gaan?

Hooguit dat je kinderen wat later op bed liggen, who cares?

Dit lijkt me juist een mooie oefening voor je man om wat meer verantwoordelijkheid te nemen en voor jou om wat los te laten en je wat vrijer te kunnen voelen. En als hij het echt niet kan, kan hij zelf toch hulp regelen?

Het lijkt me voor jou een stuk prettiger als niet alle verantwoordelijkheden voor de kinderen bij jou liggen. Kan jij 's avonds ook eens wat anders doen.

Overigens vind ik het wel erg kort dag van je leidinggevende als ze nu pas die cursus aankondigt. Of was dat al langer bekend?

Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2011 om 20:52

Duit in zakje

Hee, misschien is de vriend van Lunamaya wel gehandicapt, er staat toch niet bij waarom hij de kinderen niet naar bed kan doen? Los daarvan moet je baas zich daar niet mee bemoeien - en is het veel handiger in mijn ogen om dit soort privezaken niet op het werk te melden. Gaat toch niemand iets aan?
Bij mijn werk hoort 's avonds overwerken, ik moet zelfs op werkweek. Gelukkig is mijn man in staat om bij te springen. Als het normaal gesproken niet voorkomt dat je voor je werk 's avonds moet opdraven, kan het best vervelend uitkomen. Toch zou ik proberen er een mouw aan te passen. Naast het voordeel dat het je oplevert op je werk, kan het ook gewoon leuk zijn. Echt. Zie het als een uitje.
Groetjes
Massi

lunamaya

lunamaya

18-02-2011 om 20:59 Topicstarter

Zo zie je maar...

hoe snel een verhaal een eigen leven krijgt!

Even wat reacties:
- Nee, mijn baas heeft het geloof ik twee weken geleden aangekondigd. Overigens een heel geschikte vrouw hoor, maar ze is wel redelijk onverbiddelijk als het gaat over gezin en werk. "je moet het maar regelen".

- Ik ben HBO+ (geregistreerd) baan is HBO maar salaris MBO

- Cursus voegt voor mij persoonlijk weinig toe, maar t is wel nodig mbt het werk (nieuw systeem wat wordt ingevoerd).
- ik vind niet dat vriend de kinderen naar bed MOET KUNNEN brengen, ik bedoelde dat ik het zelf ook lastig vind de kinderen in mijn eentje rond slaaptijd.
Wel ben ik door de reacties wat wakker geschud, we zijn misschien veel te perfectionistisch en krampachtig... moeten zeker wat flexibeler proberen te zijn. We hebben natuurlijk onze redenen dat het niet makkelijk gaat, maar als ik er over nadenk moeten we het patroon gaan doorbreken. EN JA! ik wil er ook af en toe uit, en vriend ook, want ik breng ze ook nog niet in mijn 1tje naar bed!

Bedankt voor het meedenken ik kan er weer mee aan de slag (we zijn allemaal pioniers met onze kinderen, is het niet?!)
Lunamaya

lunamaya

lunamaya

18-02-2011 om 21:01 Topicstarter

Massi

Dank je, fijne reactie (al is mijn vriend een volkomen capabele academisch geschoolde intelligente, liefhebbende man, hij vindt het gewoon moeilijk, maar ja, dat kan ook he?! )

dc

dc

18-02-2011 om 21:42

Lunamaya

Misschien een goede om bij peutertijd of babytijd een draadje te starten voor tips om kinderen alleen naar bed te brengen?

Hier worden het er bijna 3, met man regelmatig in het buitenland

Puck

Puck

18-02-2011 om 21:49

Lunamaya

Ik ben het wel met dc eens. Als het je niet lukt om 2 kinderen alleen naar bed te brengen dan kun je wel wat tips gebruiken. Wat is daar het probeem aan. Hier wel een partner maar er zijn zat avonden geweest dat er maar 1 thuis is en dat heeft nooit problemen gegeven.

rozenstruikje

rozenstruikje

18-02-2011 om 22:13

Lunamaya

Ik heb sinds de geboorte van jongste altijd zelf twee kinderen tegelijk of vlak na elkaar naar bed gebracht. Ik sta er sinds die tijd nl alleen voor.
Ik heb best vaak gedacht: hoe doen andere ouders dit in hun eentje? Al snel ben ik veel losser geworden en heb ik de vaste tijden losgelaten. Ik dacht ook dat oudste er toch echt voor half acht in moest liggen. Maar dan was ik de hele tijd aan het haasten en opschieten en dan was het niet gezellig.
Dus nu doen we gewoon het avondgebeuren en ik let wel op de klok, het is niet dat ik de tijd loslaat, maar het is veel relaxter en gezelliger. Misschien dat dat bij jou thuis ook kan. Ik lees bijv. dat jongste om exact 1900 een fles moet en dat oudste dan precies een half uur later erin moet liggen. Als je dat enigszins los kunt laten, zal het makkelijker gaan en kun je het zeker ook alleen.
En als je baby groter wordt, wordt het ook makkelijker. Baby's zijn toch niet zo voorspelbaar, is mijn ervaring, in behoefte aan drinken, slaap en knuffels dat je er de klok op gelijk kunt zetten.
Wat ik lastig vond, was als jongste overduidelijk aandacht wilde maar dus in de wipper ernaast zat omdat oudste aangekleed moest worden of tanden gepoetst. En ach, van wat wachten is hij echt niet minder gelukkig geworden hoor! Hier was het de oudste die moest wennen aan het delen van de tijd maar eigenlijk vind ik dat ook een gunstige ervaring geweest voor haar.
Dus gewoon doen, alleen twee kinderen op bed leggen, en hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

En het is heerlijk als je straks gerust weer een avond weg kan met vriendinnen of gewoon alleen op stap kan. Je weet vast wel iets leuks te verzinnen toch?

Rozenstruikje

liora

liora

18-02-2011 om 22:58

Nog even een nabrander

Iemand schreef: "ook moet je baas je een kwart van je werktijd gelegenheid geven om te kolven of te voeden, je kunt dus een half uurtje later komen."

Dit vind ik echt stuitend. Natuurlijk kan je niet een half uur missen van een eenmalige cursus die slechts twee uur beslaat. Wat een inhalige manier van omgaan met je rechten.

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2011 om 00:15

Wat ik jammer vind

Is dat sommige vrouwen zo snel roepen dat een baas iets niet mag verwachten of eisen.
Bij ons moet er 1 x in de maand op zondag gewerkt worden. Dat betekent dat iedereen een keer per jaar aan de beurt is. Het is in het belang van het behoud van die opdracht dat we dat ook doen, maar het enige wat er uit de mond van een aantal komt is 'de baas kan mij niet verplichten om op zondag te werken!' Daar hebben ze gelijk in, maar als je werk (en je inkomen) je lief is kun je soms ook naar het werk toe redeneren en niet alleen maar naar jezelf toe. Hoe erg is het om die ene keer in een jaar iets te doen in het belang van het bedrijf (en er een andere roostervrije dag voor terug te krijgen)? Door het egoïsme van de weigerende collega's moet een aantal nu 2 x op zondag werken. Nog steeds niet erg op een heel jaar, waar gáát het tenslotte over met 2 dagen, maar het was wel sympathiek geweest als de last gelijker verdeeld was geweest.
Dit is dus een praktijk voorbeeld van mijn werk. Wat jouw werk betreft kan ik me voorstellen dat je baalt van zo'n 'ingepikte' avond, maar als het om uitleg van een nieuw systeem gaat, kan ik mij voorstellen dat dat handiger is als het gewone werk stil ligt.
Wat het naar bed brengen van de kinderen betreft heb je eigenlijk al genoeg over je heen gekregen, maar dat je je man verdedigt omdat hij het niet voor elkaar krijgt klopt natuurlijk niet Het was voor jou ook de eerste keer en lastig, ingewikkeld, peentjes-zwetend, enzovoorts. Dat je moeder bent wil niet zeggen dat je superkrachten bezit, waardoor je dingen kunt die je vriend niet kan leren. Jij moet hem niet helpen door thuis te blijven, maar je helpt hem door weg te gaan. Als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis opgenomen moet worden staat hij er ook alleen voor. Hij moet het dus onder de knie krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2011 om 00:18

Aanvulling

collega's die niet willen werken omdat ze naar de kerk gaan en uit principe niet op zondag werken vind ik dan weer anders dan collega's die weigeren omdat ze op hun strepen staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.