Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 14:19

Wsnp: schone lei!

Ik wil het wel van de daken schreeuwen: ik heb na bijna twee jaar minnelijke schuldhulpverlening en drie jaar WSNP vandaag te horen gekregen dat ik de schone lei gekregen heb!!!
Het was tot het laatste moment (de eindzitting vorige week) zo ontzettend spannend omdat er onduidelijkheden waren mbt de sollicitatie- en arbeidsplicht maar de bewindvoerder heeft heel duidelijk gemaakt dat dit mij niet te verwijten valt dus ik heb hem toch gekregen! Het heeft me vijf jaar ellende gekost met instanties en af en toe wist ik echt niet meer hoe ik die avond fatsoentlijk eten op tafel zou moeten krijgen maar het is me gelukt; het heeft me grijze haren opgeleverd en een deel van mijn gezondheid gekost maar nu kan ik dan toch een nieuwe start maken! Als eerste ga ik natuurlijk sparen voor een welverdiende vakantie voor zoonlief en mijzelf Joehoe!! Ik kan het nog nauwelijks geloven...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoera!

VAN HARTE!!!

Goh, wat zal dat een pak van je hart zijn...

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

17-09-2010 om 14:22

Elisa

Wat ontzettend fijn voor je zeg!!!!!!!!!

Puck

Puck

17-09-2010 om 14:30

Hé goed elisa

Daar heb je keihard voor gewerkt. Fijn dat je op financieel gebied overnieuw kunt beginnen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 14:31

Temet en fianna

Dank jullie wel! Ik voel me kilo's lichter Ga vanavond een hele uitgebreide, feestelijk maaltijd voor ons maken zonder eens op de centjes te hoeven letten LOL
En Fianna, hoe gaat het nu met jou? Rustig aan doen he?=P

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 14:32

Puck

Nou, zeker. Om te beginnen ga ik maar eens sparen; fijn dat ik dat eindelijk weer eens kan doen En NOOIT meer geld (uit)lenen...

Fianna

Fianna

17-09-2010 om 14:38

Elisa

Ja, je verdient het zeg! Geniet er van!

Ik heb nog behoorlijk wat pijn en kan niet anders dan rustig aan doen, want zelfs lopen doet pijn.

Guinevere

Guinevere

17-09-2010 om 15:12

Virtueel bloemetje

Fijn zeg! Dat verdient een virtueel bloemetje! < B (hmmm, het lijkt meer op een ijsje, nou ja, ook fijn!)

Heerlijk

gefeliciteerd met deze nieuwe start!
geniet er van!

Wat fijn

Gefeliciteerd! Geniet vanavond van jullie uitgebreide maaltijd. Dat zal extra lekker smaken :o)

Groetjes, Pinkelot

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 16:02

Wauw

Heel hartelijk gefeliciteerd!!
Bastet

Vera*

Vera*

17-09-2010 om 17:07

Van harte

Geniet van de welverdiende maaltijd als start voor een nieuw leven.
Gefeliciteerd!

Vera

dc

dc

17-09-2010 om 19:18

Super!

Petje af hoor! Geniet ervan!

Leandra

Leandra

17-09-2010 om 20:31

Geweldig!

Ik hoop voor je dat er nu een mooie nieuwe fase in jullie leventje aanbreekt waarin je weer eens lekker kan genieten!

Liefs Leandra

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2010 om 22:35

Elisa

Ik stond ook net op mijn dak, een beetje uit te waaien en hoorde je juichen!

GEFELICITEERD!!!!

(Ik weet niet of je gebruik maakt van budgetbeheer, maar wij bleken daar onverwacht een aardig spaarpotje te hebben)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 23:48

Bedankt!

Dank jullie wel! Ik begin het nu pas eindelijk te beseffen Ik ben zo verschrikkelijk opgelucht; die enorme molensteen die ik al die jaren op mijn schouders droeg is gewoon weg! Ik kan weer vrij ademhalen!
Vanavond mocht zoonlief kiezen wat we gingen eten waarbij ik zei dat geld dit keer eens geen rol speelde en hij koos voor een afhaalpizza van een bekende pizzeria LOL. Met een heus echt luxe ijs als toetje. Ook hij was zo verschrikkelijk blij en opgelucht want ook hij voor hem waren die afgelopen vijf jaren natuurlijk heel erg heftig. Maar ik ben onwijs trots op hem want hoe hij is omgegaan met de hele situatie is werkelijk fantastisch. Nooit gezeurd om dingen die ik niet kon betalen, nooit jaloers geweest op anderen, mij helpen met bewust boodschappen doen ("kijk mama, dat pak joghurt is 20 eurocent goedkoper dan die, laten we die maar nemen") en vooral mij ervan overtuigen dat hij niks tekort kwam "wij hebben toch elkaar mama en dan ben je rijk"... Zelfs zeggen dat hij niet begrijpt wat anderen zo leuk vinden aan op vakantie gaan De schat. Nou, ik zal hem laten zien hoe leuk het is om saampjes eens een keer echt op vakantie te gaan naar het buitenland Daar ga ik eerst geld voor opzij leggen.
@Kaaskopje: ik heb niks kunnen sparen en ik krijg geen geld uit de boedel omdat ik geen budgetbeheer had. Ik heb niks op mijn spaarrekening, 10 euro in mijn portemonnee maar ik voel me op dit moment de koning te rijk! Laat dat nieuwe leven maar komen, ik ben er klaar voor {virtuele knuffel voor jullie allemaal}

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2010 om 00:35

Hoe dan ook

Geniet ervan! Je zult merken dat je je nog een hele tijd in de arm moet knijpen om te beseffen dat je nergens meer toestemming meer voor hoeft te vragen, weer baas bent over je eigen rekening... Na zoveel jaar kost dat even tijd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2010 om 08:16

Kaaskopje

Ja, dat je je vrijheid weer terughebt, dat is zo fijn! Nou was en bleef ik verantwoordelijk voor mijn eigen financien dus met de bwv had ik weinig te maken maar ik was wel degene die achter alle toestanden (onterechte verrekeningen, inhoudingen etc.) met het UWV en de Belastingdienst aan moest rennen. Wat dat betreft neemt budgetbeheer je wel een heleboel stress en zorgen uit handen zo lees ik ook op het WSNP forum... Zelfs mijn bewindvoerder heeft grijze haren gekregen van mijn "case" hihi.
Weet je wat ik dit weekend meteen ga doen? Al onze overbodige spulletjes en te klein geworden kleding van zoonlief op MP neerzetten Eindelijk mag ik ook wat extra geld verdienen en belangrijker nog, houden En dan hup meteen in het vakantiepotje LOL
Zoonlief heeft een lijst gemaakt van alle dingen die we nu kunnen doen: op vakantie gaan, een nieuwe tv aanschaffen, onze flat verder opknappen en hij wil nu toch best wel graag eindelijk een Playstation voor zijn verjaardag=P
Komt allemaal in orde; is het niet morgen danwel ergens in de nabije toekomst!

dc

dc

18-09-2010 om 08:50

Vakantie

Ik weet niet of engeland hoog op je verlanglijstje staat, maar ik heb hier in Oxford een speelkamer, waar een grote slaapbank staat, die jullie gerust een weekje mogen gebruiken. Ik kan je van een vliegveld (birmingham is het dichtste bij) oppikken.

Dus mail me als het je interesseert op dcouders @ gmail . com (zonder spaties)

Puck

Puck

18-09-2010 om 09:51

Wat een lief aanbod van je! Super.

Wat ontzettend lief aangeboden zeg. Ik hoop dat Elisa snel genoeg 2 tickets kan betalen.

Puck

Puck

18-09-2010 om 18:28

Tickets

als je lang van te voren boekt bij de prijsvechters zoals Easyjet (maar die vliegen vanaf A'dam niet op Birmingham, wel Liverpool) dan kan ze voor 70 euro met z'n 2-en vliegen. Dat moet toch een haalbaal doel zijn lijkt me.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2010 om 19:27

Ik ben sprakeloos... Wat een ontzettend ruimhartig en lief gebaar... Wist je dat Engeland met stip op nr. 1 staat van onze vakantielijst? Omdat de vader van mijn zoontje van Engelse afkomst is (vader woont wel in NL; hij heeft pas dit jaar contact gezocht en ze hebben elkaar nu twee keer ontmoet) en omdat zoonlief heel graag later bij een van de Engelse topclubs wil gaan voetballen Hij spreekt al een aardig woordje Engels dus daarom vond hij Engeland ook wel handig itt tot Frankrijk of Duitsland LOL.
Zelf ben ik ook nog nooit in Engeland geweest maar ik wil er al heel lang naartoe na het zien van de prachtige foto's die mijn moeder van haar wandelreizen in Engeland heeft gemaakt.
Ik ga je z.s.m. mailen! Maar alvast ontzettend bedankt voor je lieve geste!

Asa Torell

Asa Torell

18-09-2010 om 20:29

Hoera elisa

Wat een fijn bericht! Heel veel plezier met alle leuke nieuwe dingen die jullie nu kunnen kopen en doen!

merene

merene

18-09-2010 om 21:29

Wat heerlijk

Wat heerlijk dat je deze periode af kunt sluiten. Ik word helemaal blij van je draadje. De blijdschap spat gewoon van het scherm.

dc

dc

19-09-2010 om 11:29

Leuk!

Ok, ik wacht op je mail!

Sancy

Sancy

19-09-2010 om 13:48

Fijn

Elisa, lekker dat je uit de WSNP bent! Het moet fijn zijn om weer helemaal baas over eigen geld te zijn. Eerlijk gezegd wist ik niet dat je in dat traject zat. Ik vraag me met terugwerkende kracht af hoe je dat allemaal hebt kunnen redden, zeker met uitgaven als een andere computer en een -voor wsnp dure- typecursus. Jij kunt toveren met geld zeg, ik wou dat ik jouw gave had.

Mirthe

Mirthe

19-09-2010 om 14:21

Heel fijn

Vanuit een aantal andere gevallen weet ik hoe het is om in de WSNP te zitten. Dus fijn als je er inderdaad uit bent. Deel van je gezondheid heeft het je gekost zei je, kan het me voorstellen dat als je je zo'n zorgen moet maken dat je dan erg kunt aftakelen maar jij hebt toch alles al zo'n beetje gehad, kon je dit er dan nog wel bij hebben?
En ik deel de mening van Sancy; ik vind het knap hoe jij kunt toveren met geld, heb in andere posts echt gelezen dat je toch behoorlijk dure uitgaven had/deed en niet alleen aan medicatie gebruik voor je zoon. Of had je een ook een behoorlijk spaarpotje net zoals Kaaskopje (hoe dat dan kan snap ik nog steeds niet maar goed)

Mirthe

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2010 om 15:59

Reactie

Gut nee zeg, ik zou me dat soort dingen echt niet kunnen veroorloven zonder de hulp van een lieve moeder. Zij heeft het ook niet breed maar als ze de middelen en mogelijkheden heeft om bij te springen doet ze dat. En ook niet zomaar; alleen bij dingen die echt noodzakelijk zijn en die ik op geen andere manier zou kunnen bekostigen.
Er zijn twee mogelijkheden binnen de WSNP: bij de ene heb je budgetbeheer dus je bewindvoerder neemt al je financiele zaken uit handen. Jij krijgt leefgeld en daarmee moet je het doen. Zo kan het zijn dat je in je budgetrekening een spaarpotje kan opbouwen zonder dat je daar zelf invloed op hebt.
Bij de andere, die ik had, ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor je financiele zaken en rompslomp en moet je iedere maand een bepaald bedrag afdragen aan de boedelrekening. De bewindvoerder heeft dan slechts een controlerende functie. Ook hier kan je sparen mits je dat geld over hebt maar dat is nogal lastig als je veel extra uitgaven hebt op een inkomen dat onder bijstandsniveau zit.
In beide gevallen moet je alle extra inkomsten afdragen behalve bepaalde toeslagen, bijzondere bijstand etc. Het grootste deel van je vakantiegeld moet je afdragen, teveel ontvangen toeslagen, Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven etc. etc.
Het is in beide gevallen beslist geen vetpot. Voor mij persoonlijk was het niet eens zozeer de financiele zwaarte (zo langzamerhand weet ik wel hoe met weinig geld om te gaan) als wel de continue stress, tijd en energie die het kostte om achter instanties zoals het UWV en de Belastingdienst aan te gaan die ten onrechte verrekeningen gingen toepassen danwel met vorderingen kwamen die al meegenomen waren in de schuld. Plus een hoop gedoe met het UWV omtrent arbeids- en sollicitatieverplichting vanuit de WSNP en een bewindvoerder met wie het heel moeilijk was om te communiceren en die achteraf gezien wat steken heeft laten vallen mbt zijn functioneren (wat hij ruimhartig heeft toegegeven tijdens de eindzitting anders had ik denk ik niet die schone lei gekregen).
Ik ben vooral zo blij dat ik van al die ellende af ben. Dat ik nu wat meer financiele armslag hebt om voorzichtig te kunnen beginnen met sparen is mooi meegenomen maar die geestelijke rust is me veel meer waard dan geld...
Ik ben heus geen uitzondering hoor; er zijn mensen in de WSNP die het nog veel zwaarder hebben (gehad) dan ik en zelfs vanwege de stress er voortijdig zijn mee gestopt. Of het niet aankonden, uit wanhoop zich niet aan de verplichtingen hebben kunnen houden en voortijdig uit de WSNP zijn gezet.
Die schone lei is waar ik het allemaal voor heb gedaan. Niet eens zozeer voor mezelf maar vooral voor mijn zoontje; hij verdient het. En hij is natuurlijk veel beter af met een moeder die niet meer overspannen is Nu ben ik ook zover dat ik voorzichtig kan gaan denken over weer (parttime) aan het werk gaan en gelukkig heb ik ook daarin nu eindelijk de juiste begeleiding gevonden. Een nieuwe start, een nieuw leven!

fladder

fladder

19-09-2010 om 19:31

Super!

Ik las het al eerder maar kon niet goed reageren. Nu wel.

GEFELICITEERD!!!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2010 om 22:02

Elisa

Jij: Ik ben heus geen uitzondering hoor; er zijn mensen in de WSNP die het nog veel zwaarder hebben (gehad) dan ik en zelfs vanwege de stress er voortijdig zijn mee gestopt. Of het niet aankonden, uit wanhoop zich niet aan de verplichtingen hebben kunnen houden en voortijdig uit de WSNP zijn gezet.
Ik: daar begrijp ik echt niks van. Ik vind het knap dat jij je financiën zelf hebt geregeld tijdens de wsnp, voor ons was budgetbeheer echt dé uitkomst. (niet via de bewindvoerder trouwens, maar bij de Kredietbank) Welke stress heb je dán nog? Er is soms een stuk frustratie, omdat je zo totaal niets kunt doen van dat kleine bedrag wat je mag houden. Voor mij was de stressperiode de tijd vóór de wsnp. Natuurlijk heb ik me ook wel eens wanhopig gevoeld, vooral als je weer eens nee moest zeggen tegen een kind, maar overzien die mensen die de wsnp verspelen dan niet wát ze zich juist daarmee op de hals hebben gehaald? Ik begrijp dat dus nogmaals echt niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.