Guinevere
04-02-2011 om 08:39
Dieet voor adhd helpt?
Laatste nieuws, ik vermoed dat dit betrekking heeft op die Pelsser-proef (Telegraaf):
Dieet voor ADHD AMSTERDAM - Kinderen met ADHD zijn gebaat bij een strikt, persoonlijk dieet.
Dat blijkt uit een onderzoek van het ADHD Research Centrum en UMC St Radboud. Kinderen met ADHD zouden met het dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Daarover schrijft Trouw.
Het effect is zo groot dat het volgens de onderzoekers bij een deel van de kinderen de behandeling met medicijnen kan vervangen. Volgens Trouw is het dieet bij twee op de drie kinderen succesvol. „Zelf was ik ook sceptisch”, zegt een onderzoeker in die krant. „Maar de resultaten zijn consistent en sterk.”

Isabella
04-02-2011 om 14:37
Fio: "En dat vraag ik me dus ook weer af bij dit dieet, zijn het wel echte ADHD'ers als het gedrag significant verbeterd bij een dieet? Of hebben zij een voedselintolerantie?"
Dat is dus wat ik mij ook afvraag. Vooral ook omdat 1/3 geen baat bij het dieet heeft en omdat het onduidelijk is hoe datkomt.
Overigens hebben wij bij zoon wel een en ander geprobeerd op het gebied van voedsel maar dat hielp niet. Ook visolie gaf geen enkel resultaat.

ijsvogeltje
04-02-2011 om 14:38
Anne
"maar ik vraag me af waarom ze het niet andersom doen".
Nou, dat lijkt mij nu juist heel duidelijk. Omdat je nu binnen enkele weken ziet of er wat er gebeurt. Zie je na een paar weken rijst/peer/kalkoen geen verschil, dan weet je dus ook dat je kan stoppen. Omgekeerd duurt het véél langer, en je weet nooit of er een nog betere situatie mogelijk is.
"Het is emotioneel niet juist."
Dat snap ik niet zo goed. Voor wie is niet juist, en waarom dan niet?

anna van noniemen
04-02-2011 om 14:38
Maar nienke
de vraag blijft wel, WAT werkt er dan precies? Zoals ik al eerder vroeg, wat is er dan veranderd? Kan je zoon zich nu beter concentreren? Beter stilzitten? Luistert beter? Had hij gedragsproblemen en zijn die nu afgenomen? WAT werkt er dus? En blijft, waarom dan niet in alle gevallen en is er dan wel sprake van echt ADHD?

ijsvogeltje
04-02-2011 om 14:39
Wat
"Vooral ook omdat 1/3 geen baat bij het dieet heeft en omdat het onduidelijk is hoe datkomt."
Er is ook een grote groep ADHD'ers voor wie medicatie niet helpt. Dus daar zou je dezelfde kritische vraag over kunnen stellen...

anna van noniemen
04-02-2011 om 14:51
en wat ik dan weer interressant zou vinden, of bij die groep het dieet dan wel werkt...want dan zou je pas echt een totale "oplossing" hebben namelijk...

Nienke*
04-02-2011 om 14:53
Anna
Wat mij mijn zoon verbetert is: hij kletste ontzettend veel, hij luisterde gewoon niet naar een ander. Eeerst moest zijn verhaal verteld worden. Hij praatte ook gewoon door terwijl het overduidelijk was dat niemaand luisterde. Dat is (bijna) helemaal weg! Waarom niet helemaal: het gedrag komt terug in situaties die spannend voor hem zijn, of als hij niet goed weet wat er van hem verwacht wordt, hoe hij zich moet gedragen. Maar dat komt maar weinig voor dus.
Verder was hij behoorlijk beweeglijk, ook dat is grotendeels weg. Bij vlagen is hij drukker. Maar het is ook gewoon een jongen die energiek is.
Zijn concentratie vind ik moeilijk om te meten. Hij kan zich wisselend concentreren denk ik. Krijgt niet altijd zijn werk af, maar hij doet het verder heel goed op school. Maar dat was voor het dieet ook al zo.
Je ziet vooral het verschil als hij iets eet waar hij slecht op reageert. Hij wordt dan veel drukker, zeer kort lontje, begint weer te kletsen etc. etc. Voor mijn gevoel reageert hij ook verschillend op voedingsstoffen. We weten in ieder geval tot nu toe dat hij op chocola reageert door heel onrustig te worden.En dat neemt dus ook weer af, als hij het niet meer eet! Overigens is dat niet al na 1 stukje chocola. Maar na een paar dagen redelijk veel chocola eten.

Leen13
04-02-2011 om 14:57
Andersom
Ik snap de logica wel Ijsvogeltje, maar het is gewoon emotioneel heel zwaar. Net als lijnen met een crashdieet. Waarvan het effect ook niet houdbaar is.
Het verschil zit in de motivatie denk ik. Als je nog niet weet of het werkt zie je sneller resultaat met een crashdieet.

Guinevere
04-02-2011 om 15:19
Zolang niet goed aantoonbaar is wat adhd is
Zolang er niet hard aangetoond kan worden met een onderzoek wie wel en wie geen ADHD heeft blijft het toch gissen waarom zoiets bij de en wel werkt en bij de ander niet. Zowel medicatie als ADHD. Het blijft een diagnose op basis van gedrag en niet op basis van iets fysieks.
Wat ik wel weet is dat onze zoon zich als baby al "anders" gedroeg. En toen kreeg hij alleen nog maar moedermelk en poedermelk. Dus geen chocola, tomaat en biefstukken. Waarmee ik dus het sterke vermoeden heb dat er bij hem geen sprake is van voedselintoleranties.
Nienke, hoe was dat bij jouw zoon als baby?

Philou
04-02-2011 om 15:22
Moedermelk
"Waarmee ik dus het sterke vermoeden heb dat er bij hem geen sprake is van voedselintoleranties."
Volgens mij is dat niet zo strikt: zo mocht ik geen ananas(sap) drinken, druiven eten etc..toen ik de borst gaf. Want daar komen stoffen van mee in de moedermelk waar ze last van (kunnen) hebben.

Guinevere
04-02-2011 om 15:25
Ja, dat is ook wel weer zo, van die moedermelk. Zelfde effect als met teveel uien. :-p

Philou
04-02-2011 om 15:34
Nienke
Wat voor een dieet hebben jullie (gedaan) of is ook daadwerkelijk dat inca-dieet ? Doen jullie mee aan het onderzoek of doen jullie dit op eigen houtje ? Je schrijft over chocolade. Nu weet ik dat er in bijna alle chocoalde producten rode kleurstof zit. Er is een onderzoek vanuit de EG geweest mbt gedrag van kinderen en rode en gele kleurstoffen (met controle groep). Nu ben ik suf aan het denken waar ik die link bewaard heb (dankzij een gecrashde computer). In het kort: van rode kleurstoffen werden de kinderen hyperder en van de gele werden de kinderen agressiever dan in de controle groep.
Dat onderzoek is naar de prullenbak verwezen omdat de EG hun industrie wilden beschermen en een nieuw onderzoek eisten naar de precieze soort(en) rode en gele kleurstoffen. Want chocolade zonder rode kleurstof ziet er toch echt minder smakelijk uit. Hoe het nu staat: geen idee.. ik zal eens kijken of ik die link kan vinden.
Zit er in jullie dieet ook het vermijden van additieven zoals gele en rode kleurstof ?
Wat je beschrijft aan het gedrag van jouw zoon; kan je stellen dat in het algemeen zijn prikkelbaarheid verminderd is ?

ijsvogeltje
04-02-2011 om 15:48
Precies
Het is natuurlijk precies wat Guinevere schrijft: het is allemaal niet zo duidelijk hoe het zit met ADHD. Ik vind het trouwens wel opvallend dat hier in dit draadje een best negatieve houding is. 'Het zal wel geen ADHD zijn' 'die ouders doen gewoon heel erg hun best'. Waarom nou zo'n houding, waarvan we zelf in deze rubriek zo vaak schrijven dat we daar last van hebben? De meesten hier krijgen geregeld te maken met mensen die het allemaal beter denken te weten dan wij. Wij voeden verkeerd op, geven puur uit eigen belang medicijnen etc. En nu gebeurt zelf hier hetzelfde. Het is toch alleen maar erg goed dat er onderzoek wordt gedaan naar de behandeling van ADHD? Waarom dan zo'n negatieve houding en argwaan?

anna van noniemen
04-02-2011 om 15:53
Ik ben niet negatief
maar wel licht sceptisch, dat klopt, daarnaast ook wel nieuwsgierig. Ik vraag me alleen wel af of dit haalbaar is en hoe lang. Ik zei al, mijn zoon is 12. Moet ik hem nu alleen op rijst, kalkoen enz. gaan zetten? Tel daarbij op dat hij op het VO zit waar alle verleidingen gewoon in de kantine staan. Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom er dan kennelijk zoveel reactie komt, want dat zou eigenlijk betekenen dat in onze voedingsmiddelen wat zit wat die reactie geeft en het lijkt mij zinvoller je daar op te gaan richten en te zorgen dat die stoffen uit ons voedingspatroon verdwijnen!

Fiorucci
04-02-2011 om 15:56
Ijsvogeltje
Ik denk dat je het punt mist. Ik heb een zoon met ADD, ik ben wel de laatste die ouders gaat vertellen: Zeg eh, weet jij wel zeker dat het ADHD is? Maar ik ben ook ouder van een andere jongen die als kind ADHD verschijnselen vertoonde als hij bepaalde additieven kreeg. Ik herinner me nog dat normaal ohzo rustige knulletje wat ineens rondjes om de tafel holde en aangaf best te willen stoppen, maar zijn lijfje wilde dat niet....mijn punt is dat sommige kinderen volgens mij dus die diagnose krijgen, terwijl er dus een voedselintolerantie achter zit. En dan denk je bij zo'n dieet: Top, het helpt bij ADHD!

Fiorucci
04-02-2011 om 15:57
Anna
Dat is heel moeilijk,inderdaad. Het is natuurlijk een schitterende gedachte alles te willen weren uit je voeding. Maar als je het thuis wel kunt doen, scheelt het al enorm natuurlijk.

Guinevere
04-02-2011 om 16:01
Daarom
Daarom vraag ik me af wat het effect zou zijn als ik twee dagen per week zilvervliesrijst met kalkoen en broccoli op het menu zet. Die rijstwafels gaan alleen niet lukken voor overdag, die krijg ik onder bedreiging van een kanon nog niet naar binnen bij zoon (en terecht, bah).

anna van noniemen
04-02-2011 om 16:04
Rijstwafels
oh, die lust zoon best....maar dan wel besmeerd met chocopasta Dus dat gaat hem ook niet worden....
Ik zal eens overleggen met hem wat hij zelf zou willen...

Leen13
04-02-2011 om 16:10
Chocola
In chocola zit ook melk. Dat kan een allergeen zijn. Er is ook pure chocola. Dat kun je dan proberen.

Nienke*
04-02-2011 om 16:10
Inca studie
Wij hebben mee gedaan aan de inca studie. Mijn zoon is dus 1 van die 100 kinderen die meegedaan hebben. Hij zat in de eerste groep die gelijk met het dieet mochten die beginnen. We zijn in oktober 2008 gestart en we zijn nog steeds niet helemaal klaar, maar ik denk dat we er wel bijna zijn.
Mijn zoon heeft een oficiele diagnose voor ADHD. Hij is nu bijna 10 jaar. Het was in het begin best wel zwaar om te doen, maar het is zeker geen crash dieet. Hij is ook niet afgevallen of zo. Er was gewoon genoeg om te eten.
En ik denk dat je inderdaad kunt zeggen dat hij in zijn algemeen minder prikkelbaar is. Ik vind het een verademing zoals zijn gedrag nu is. Hij is veel gelijkmatiger van gedrag en hij luistert gewoon veel beter.
Die kleurstoffen worden niet verdeeld in gele en rode. Tenminste niet bij ons. Bij hem gaan de kleurstoffen prima, ook suiker overigens.

Nienke*
04-02-2011 om 16:13
Anne j
Nee, dat is niet de oorzaak. Melk gaat gewoon goed. Hij heeft pure chocola getest en dat ging heel erg fout.

Philou
04-02-2011 om 16:14
Guinivere
Twee dagen iets schrappen; dat haalt niets uit denk ik. Ik lees in dat ene forum veel over dat het even kan duren voor het lichaam erop reageert. De gedachte is dat bepaalde stoffen zelf of de stoffen die als reactie aangemaakt worden, niet zo snel uit het systeem verdwenen zijn.
Onder die noemer wordt voedseintolerantie (waar dit dieet op gestoeld is) als iets neurologisch gezien.. en adhd is ook iets neurologisch. Het zijn -in die theorie- niet twee verschillende dingen maar 1 en hetzelfde met twee verschillende "uitingsvormen".
En misschien zijn er wel allerlei gradaties in het spectrum of soorten adhd.. en is over 10 jaar wel duidelijk dat als je soort x hebt, dieet werkt, bij y, dieet en beperkte medicatie, bij z alleen medicatie.
Als je suikerziekte hebt en je doet er niets aan, kan je dat in gedrag merken maar ook in het bloed meten. En als je nu suikerziekte hebt maar een aangepast dieet op jouw levenspatroon.. zeg je dan opeens dat je geen diabetes meer hebt ? Alleen denkt 'men' dat het antwoord van adhd niet in een orgaan in de buik zit maar in een orgaan in het hoofd.

Nienke*
04-02-2011 om 16:20
Guinevere
Het zal echt niks helpen als je 2 keer per week rijst en kalkoen gaat eten. Daar gaat het helemaal niet om. Wij eten nooit meer rijst met kalkoen.
Het is de bedoeling om alle stoffen eerst uit je sysyteem kwijt te raken. Je ziet dus ook pas effect na een paar weken. En pas optimaal na 4 weken. Tenminste dat was bij ons zo.
Na die 5 weken ga je weer dingen aan het dieet bijvoegen. Bijvoorbeeld aardappelen of melk of kaas. En zo ga je steeds verder. Wij eten op dit moment vrijwel normaal, met wat aanpassingen hier en daar. Het wordt steed beter naarmate je verder met het dieet komt. Het hangt er ook heel erg af waarop je kind reageert. Is het iets wat in veel groente, kruiden en fruit zit..... tja dat is niet makkelijk. Maar ik weet uit eigen ervaring dat ook die gezinnen het vol kunnen houden.

Philou
04-02-2011 om 16:34
Nienke
Wat heerlijk dat dit voor jullie werkt. Is het zo dat je de stoffen die je nu uit zijn dieet weglaat, hij daar de rest van zijn leven rekening mee moet houden of dat er langzaam progressie in komt ? Gebruikt jouw zoon nu medicatie ofis dat helemaal afgebouwd ?

Polly Shearman
04-02-2011 om 16:36
Als ik het goed begrijp
Mag het kind ( in ons geval dus het hele gezin, want anders is het vast niet eerlijk) 5 weken lang alleen maar peer, rijst, kalkoen, en broccolie eten? en daarna ga je steeds iets toevoegen en kijk je hoe het kind erop reageerd?
dat is het idee van het dieet als ik het goed begrijp?
Hoe overleef je dan die eerste 5 weken lijkt mij,
een week gaat nog wel, maar na 1 week kan je toch geen peren en rijst meer zien?
Hoe ging dat nienke?

Nienke*
04-02-2011 om 17:09
Nooit medicijnen gebruikt
Mijn zoon heeft nooit medicijnen gebruikt. Hij kreeg de diagnose in juli 2008 en toen heb ik hem meteen aangeld voor die inca studie. Wel heel erg getwijfeld of ik er goed aan zou doen, maar ik ben blij dat we het gedaan hebben en eigenlijk nog steeds doen.
Je eet echt niet alleen rijst, peer en kalkoen. Je krijgt een hele weekschema met wat je mag eten elke dag. Je mag ongeveer 5 verschillende groentes eten ( geen broccoli), elke dag 1 stuks fruit, banaan, appel, peer en mango. En dan mag je nog brood ( zelfgebakken) en zelfgebakken koekjes eten. En natuurlijk de rijstwafels. Verder water, elke dag een paar kopjes thee, uiteraard geen gewone. Rijstmelk, maar dat is niet echt heel erg lekker.
Het is absoluut te doen, maar ik zal niet liegen. Het valt niet altijd mee. Zeker aan het eind wil je gewoon meer variatie en keuze om te eten. Het kan zijn dat er tijdens die 5 weken het dieet wordt aangepast. Dat wil zeggen er gaat wat van af.
Ik dacht dat mijn zoon nooit zou willen meewerken. Dat wilde hij ook niet, maar hij heeft het echt super gedaan! Nooit heeft hij in die periode stiekem iets gegeten wat niet mocht. Hij merkte zelf ook dat het langzaam steeds beter met hem ging. Ik kan het dan ook niet eens zijn met wat iemand zei dat een dieet en de aandacht die daarbij komt al een gewenste resultaat zou hebben. We besteden er helemaal niet zoveel aandacht aan. Tuurlijk in het begin zeker, maar nu echt niet meer hoor.
Ik denk dat er uiteindelijk een paar dingen over zullen blijven waar hij gewoon in de toekomst niet te veel van moet eten. Het zou ook geen ramp zijn als hij dat wel zou doen een keer.
Ik denk ook dat je nu niet moet denken dat iedereen nu dit dieet moet gaan doen. Ik denk dat het goed is dat je een keuze hebt. Je kunt kiezen tussen medicijnen of een dieet proberen. Eerst was er gewoon geen keuze. Ik wilde wel die keuze. Medicijnen kunnen altijd nog, dacht ik.

Nienke*
04-02-2011 om 17:21
Editie nl 18.15 uur
Straks komt Lidy Pelsser op editie NL. Dus ik zou zeggen: kijken

Kobalt
04-02-2011 om 18:27
Ook niet negatief, wel geinteresseerd
Ik ben juist heel erg hierin geinteresseerd. Ik moest opnieuw aan die caddac lezing van Barkley denken. Hij legde uit, dat er nu al twee verschillende genetische vormen van adhd zijn gevonden. De ene genetische vorm had vooral te maken met veranderingen in de dopaminereceptoren, de andere met de (nor ?)-adrenalinereceptoren. Bij de ene vorm helpt methylfenidaat, bij de andere vorm stratera of dexamphetamine (ik weet niet meer welke). Misschien is er ook wel een adhd genetische afwijking die juist erg reageert op stoffen in de voeding. Klinkt dat niet logisch?
Ik vind niet dat je op basis van dit onderzoek kunt zeggen dat het dieet bij meer dan 60% van álle adhd-ers werkt. Daar vind ik de onderzoekspopulatie echt te klein voor. Die medicatie werkt geloof ik bij 70% maar dat is onderzocht bij een enorm grote groep kinderen.

Fiorucci
04-02-2011 om 18:29
Guinevere
Mijn oudste was een klassieke huilbaby. Hij had een koemelkintolerantie, het kan wel degelijk dat een baby reageert op poedermelk. Het geeft een ander beeld dan koemelkallergie. Wij zijn dus heel voorzichtig en vrij laat gestart met bijvoeding. En op die leeftijd is alleen kalkoen,peer en broccoli een stuk makkelijker..

Kobalt
04-02-2011 om 18:33
Nienke
Wat leuk dat je als ervaringsdeskundige meepraat zeg! Dat vind ik echt super.
Mag ik wat aan je vragen? Je vertelt dat je zoon minder prikkelbaar werd. Betekent dit dat hij zijn emoties nu beter kan reguleren?
En hoe gaat het met zijn stemming, is hij vrolijker?
Zijn jullie direct na de diagnose met het dieet begonnen? Hebben jullie ook dingen verandert in de manier waarop jullie alles thuis organiseren en hoe jullie met hem omgaan, of is het dieet de enige verandering in zijn leven, na de diagnose?
Als je geen zin hebt om antwoord te geven, moet je dat niet doen hoor, maar ik word er zooo nieuwsgierig van.