Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 08:39

Dieet voor adhd helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

04-02-2011 om 18:46

Leeftijd

Als ik er nog over nadenk, denk ik dat die lage leeftijd van de kinderen juist voortkomt uit dat dieet. Een kind dat jonger is dan acht, kun je heel wat makkelijker vertuigen wat dat betreft, dan een kind van negen. Als ik naar de moeite kijk die het hier kost om de negen plussers gezond te laten eten, dat is al bijna niet te doen.
Als het kind eenmaal aan het dieet gewend is, valt het denk ik wel weer mee, dan kunnen ze zelf wel de motivatie opbregen om bepaalde dingen te laten staan.

Nienke*

Nienke*

04-02-2011 om 18:59

Kobalt

Ik denk dat hij inderdaad zijn emoties kan reguleren. Legt zich er makkelijker bij neer als iets niet mag. Luistert gewoon vele mate beter dan vroeger. Ik had toen het gevoel dat ik gewoon geen vat op hem had. Hij luisterde nergens meer naar als hij eenmaal op dreef was. Hij gedroeg zich ook heel vaak heel slecht bij mijn schoolfamilie. Was echt mega druk en luisterde voor geen meter. Die situatie hebben we tijdens de dieetperiode nog maar een keer weer mee gemaakt. Toen ging het ook heel slecht met hem ( dan hebben we een provocatietest die dus niet goed gaat/ging).

We zijn pas begonnen met het dieet nadat we bij Lidy Pelsser zijn geweest. Want zelf beginnen gaat gewoon niet lukken. Er komt meer bij kijken dan ik hier neer kan zetten. Het leuke van dit dieet vind ik, voor mijzelf persoonlijk, dat je met de middelen die je hebt, iets lekkers maakt. Vind ik een leuke uitdaging.

We hebben verder niks verandert voor hem. Het enigste wat er veranderde was het dieet. We gaan ook niet anders met hem om dan daarvoor. Tja, je zou kunnen zeggen dat er nu veel minder gemopperd wordt Op school weten ze amper iets van het dieet, ze weten er niet precies alles van. Mijn zoon weet zelf precies wat wel mag en niet. In het begin had ik iets lekkers (een lollie, ja, ze mogen dus ook wel eens een bepaald soort lollie en die ook nog lekker smaakt op school liggen voor als er getrakteerd werd. Nu is dat niet meer echt nodig. Ik krijg weinig klachten over zijn gedrag tegenwoordig. Altijd prettig.

Kobalt

Kobalt

04-02-2011 om 19:07

Klinkt super

Wat fijn voor jullie Nienke! Jouw ervaringen klinken echt ongeveer net als de verhalen die je leest over kinderen die met succes medicatie gebruiken. Echt fijn voor jullie!
Ik vind het toch wel heel bijzonder. Het is gewoon nog niet eerder gebeurd dat er wetenschappelijk een verband werd bewezen tussen adhd en voeding.
Ik hoop van harte dat dit resultaat de aanleiding gaat worden voor nog veeeeel meer onderzoek. Het zou mooi zijn, als ze op een gegeven moment een grote groep kinderen kunnen identificeren die goed reageren op het dieet, en dan kijken of zij gelijk zijn aan de andere adhd-ers wat betreft genoom, hersenfuncties en dergelijke.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-02-2011 om 21:40

Voorgesteld aan zoon

en hij kon maar 1 ding zeggen, uit zijn tenen: Ranzig....
Ik zei al, zoon is 12, en die kan ik niet meer dwingen in zo'n dieet. Hij zei ook letterlijk, nou, dan eet ik de andere dingen wel stiekem, als ik alleen thuis ben...tja

Nienke*

Nienke*

04-02-2011 om 22:44

Daarom....

Om die reden was de inca studie voor kinderen van 4 t/m 8 jaar. Omdat die motivatie dus inderdaad heel moeilijk is. En zijn ze jonger, dan hebben ze grof gezegd gewoon geen keuze. Ik heb ook inderdaad besloten dat we het gingen doen, ook al wilde hij het niet. Maar toen we begonnen, vond hij het ook wel interessant Ik vond het wel heel moeilijk om die beslissing te nemen.

Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 22:49

Exit broccoli

Ik wilde niet suggereren dat broccoli wel is toegestaan. Dat was maar een wilde gok van mij. Waar ik benieuwd naar ben is welke groenten dan wel mogen in het begin? Broccoli leek mij erg onschuldig in elk geval.
Overigens vind ik het nog steeds jammer dat het vooral over het (sociaal) gedragsmatige aspect gaat. Daar zit bij mijn zoon het probleem niet.

Nienke

Ik zou ook wel aan het dieet willen doen (althans voor mijn kinderen en wij doen mee). Kan je het zelf doen, moet je het ergens aanvragen of kan je je ergens opgeven ? Ik ben nl al een paar jaar op zoek naar zoeits.

Guinevere

Guinevere schrijft:
"Overigens vind ik het nog steeds jammer dat het vooral over het (sociaal) gedragsmatige aspect gaat. Daar zit bij mijn zoon het probleem niet."

Alle processen die op gang komen bij een kind met ADHD (of in het spectrum) zorgen voor veel onrust. Als je teveel onrust hebt (dwz je maakt zoveel fight of flight hormonen aan: dus je lichaam doet alsof het op overleven aankomt) dan is sociaal contact of interactie, open staan voor de ander, oogcontact maken en houden heel moeilijk of zelfs onmogelijk. Hoe meer het stressniveau daalt, hoe meer de sociale interactie mogelijk is. Het dieet is niet bedoeld om kinderen meer sociaal te maken maar om het stressniveau aan te pakken. Als jouw zoon goed is in sociale interactie waarom zou het dieet dan niet werken voor het algemene stressniveau ? Dat is de vraag. Het is weliswaar zo dat ze zeggen dat het dieet niet voor iedereen werkt maar dat is ook zo voor medicatie.

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 10:02

Judith-t

Je kan het dieet niet zomaar alleen doen. Je krijgt er een hele uitleg bij. Er zijn gewoon zoveel dingen die niet mogen dat het moeilijk uit te leggen is. Je zou kunnen informeren bij mevr. Pelsser die zit in Eindhoven. Maar ook in Rotterdam kan je begeleid worden. Je moet er een paar keer heen en daarna kan het telefonisch begeleid worden. De inca studie was gratis, dat duurde een jaar. Nu betalen wij ook x- bedrag voor elke belafspraak. Ik weet verder niet hoe duur het is. Maar info is te vinden op http://www.pelsser.nl/ Er is ook een blog geschreven door iemand: http://mathijs-pvg.blogspot.com/

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 11:09

Judith

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat zo'n dieet dan ook voor andere aspecten zou werken. Maar daar wordt in de artikelen met geen woord over gerept. Het gaat altijd en overal over het sociale gedrag van "de" adhd-er. "De" adhd-er bestaat niet en mijn zoon heeft niet veel problemen op sociaal vlak. 't Is verdikkie altijd net alsof adhd louter een sociaal probleem is, en niet meer dan dat. Terwijl het zoveel meer inhoudt dan alleen dat heftige gedrag.
Ik las gisteren het artikel in het NRC Handelsblad en dat had op dit vlak al meer nuance. Jammer dat ik geen link kan vinden.

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 11:11

Kosten

In NRC staat wat de kosten zijn: 870,- voor de "eerste verkennende fase".

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2011 om 11:33

Guinevere

Op de website www.pelsser.nl staat alles over achtergronden, aanmelding, kosten etc.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 12:46

Volkskrant

Vanmorgen staat er in de volkskrant nog een artikel over het onderzoekje, met een toelichting over de ontvangst in 'de wetenschap'. Die laatste komt er vooral op neer, dat er nog veel meer onderzoek nodig is.
In het artikel wordt ingegaan op een voorbeeld van een meisje met de diagnose adhd, dat het dieet doet en waar het, dankzij het dieet heel goed gaat.
Van de beschrijving van haar problemen, raak ik wel een beetje in de war. Moeder beschrijft eerst hoe ze op eenjarige leeftijd al een driftbui had van 75 minuten, verder staat er dit:
'In de loop der tijd werd het erger. Floor testte voortdurende de grenzen van haar ouders. Als haar iets werd gevraagd, wilde ze altijd wat anders. Als ze één snoepje kreeg, wilde ze altijd een tweede. Er was veel ruzie. Ze had heftige woedeaanvallen. Soms kon ze zo boos werden dat ze er niet meer uit kwam. Dan stopte ze pas als ze van kwaadheid in haar broek plaste. Als we bij mensen op bezoek gingne, stopte ze steeds dingen van anderen in haar zakken. Op school kwam ze neit aan leren toe. Ze wilde wel, maar ze kreeg het niet voor elkaar.'
Ik zie zelf niet zozeer hoe de bovenstaande beschrijving zich rijmt met adhd. Het lijkt volgens mij meer op ODD. Of ben ik nu gek? Ze beschrijven nergens onrust, concentratieproblemen, of impulsiviteit.
Vooral dat lange boos blijven, dat kon onze zoon juist nooit. Dan was hij boos, maar vergat hij het weer na een minuut of vijf. Soms gebeurde er dan iets wat hem aan de reden van zijn boosheid herinnerde en werd hij opnieuw boos, om na een minuut of twee weer afgeleid te worden.
Toen hij begon met medicatie kon hij zijn boosheid niet meer vergeten, en daarom heeft hij de eerste weken heel erg moeilijk gehad.
Wat vinden jullie hiervan?

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 12:47

Sorry

Ik schrijf onderzoekJE in mijn eerste zin. Dat is een verschrijving. Het klinkt denigrerend en het was niet mijn bedoeling. Slip of the pen.

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 12:59

Dat bedoel ik kobalt

Precies wat ik ook bedoel, Kobalt. Ze verwarren reguliere ADHD-problematiek met oppositioneel gedrag. En dat is bepaald niet hetzelfde. Maar het kan heel goed zijn dat dat 'm in de voorbeelden zit die er door de media bij voorkeur worden uitgevist. Want in de volksmond is ADHD zo ongeveer gelijk aan ODD. Zoiets dacht ik vroeger in een vorig leven trouwens ook, toen ik nog niet beter wist.

Kobalt

Kobalt schrijft:
"Ze beschrijven nergens onrust, concentratieproblemen, of impulsiviteit."
Ik vind die beschrijving dat absoluut niet uitsluiten. De beschrijving vind ik wel passen bij een van die van mij. Er wordt beschreven wat dit kind doet, niet hoe het kind het doet maar het zegt mij wat over grenzenloosgedrag en dat kan zeer zeker onrustig, impulsief, prikkelzoekend zijn.

Op de site staat oa:
"Bij kinderen van alle leeftijden kan onderzocht worden of de voeding mogelijk de oorzaak is van de gedragsproblemen. Druk gedrag (ADHD), opstandig gedrag (ODD), driftig of agressief gedrag, bij al deze problemen kan de relatie met voeding onderzocht worden."

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 13:13

Adhd/odd

Nu vertelt Barkley, in die lezing waar ik maar niet over op kan houden, dat adhd gecombineert met gedragsproblemen, wel de groep is met de slechtste prognose. Dus als het dieet helpt tegen de gedragsproblemen, is dat heel erg positief. Daar wil ik niets aan af doen.
En het kan natuurlijk makkelijk dat dit meisje minder ODD symptomen heeft, omdat het zoveel beter gaat met haar adhd. Maar toch worden er nauwelijks adhd symptomen beschreven in het artikel. Hoe herkenbaar het verhaal ook is, verder.

Kobalt

Ik snap je verwarring en misschien heeft die te maken met dat er mogelijk in de wetenschap een hernieuwde definitie aan staat te komen over ADHD(-spectrum).. en of dat een onderverdeling is of een uitsplitsing of dat het blijkt dat je iets hebt dat nu nog ADHD wordt genoemd maar toch echt verschillend is van iets dat ook ADHD genoemd wordt maar een andere oorsprong heeft (en anders behandeld moet worden).

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 13:22

Adhd/odd 2

Ik vind dit heel erg interessant, de relatie tussen gedragsproblemen en adhd. Bij kinderen komen ze heel veel voor. Ik geloof dat odd de meest voorkomende co-morbiditeit is. Boven de 18 zie je ineens dat depressie en stemmingsproblemen de grootste co-morbiditeit vormen?!
De psycholoog van zoon, die bij hem een dysthyme stoornis vaststelde, vertelde dat zijn gedragsproblemen daardoor veroorzaakt worden. De adhd leidt tot afwijzing, die afwijzing leidt tot een negatief zelfbeeld, het negatieve zelfbeeld leidt tot stemmingsstoornis, de stemmingsstoornis uit zich in opstandig en agressief gedrag.
Ik denk/vermoed dat er ontzettend veel kinderen rondlopen met een odd diagnose bij hun adhd, terwijl ze eigenlijk een stemmingsstoornis erbij hebben. Want hoe is het anders mogelijk, dat die stemmingsstoornis bij volwassenen ineens wel zo veel voorkomt.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 13:29

Gedragsproblemen

'Bij kinderen van alle leeftijden kan onderzocht worden of de voeding mogelijk de oorzaak is van de gedragsproblemen. Druk gedrag (ADHD), opstandig gedrag (ODD), driftig of agressief gedrag, bij al deze problemen kan de relatie met voeding onderzocht worden.'
Op de site zijn ze dus heel duidelijk. De doelgroep van het dieet is niet kinderen met adhd, maar kinderen met gedragsproblemen, die soms ook door adhd worden veroorzaakt. Dat vind ik een heel andere invalshoek, die in de kranteartikelen helemaal niet aan de orde komt.
Adhd is helemaal geen synoniem van gedragsproblemen! Wat door bovenstaande zin op de website van Pelsser wel gesuggereerd wordt. Ook in de verouderde dsmIV niet. In de nieuwe dsm komt er waarschijnlijk een onderverdeling in adhd met en zonder gedragsproblemen, heb ik van Barkley begrepen.

Kobalt

Je leest teveel met je 'eigen' bril op ben ik bang.
Want ik lees erin dat er mogelijk een verband is tussen voeding aan de ene kant en gedragsproblemen aan de andere kant. Er wordt geen link gelegd met ADHD in de zin dat als je dat hebt, de rest ook per definitie hebt. Een onzorgvuldige lezer zou dat wel kunnen denken. Een olifant is een dier maar een dier nog geen olifant. Om nog even de vergelijking te trekken met diabetes: je kan hierdoor ook doorbloedingsproblemen krijgen of problemen met het zicht.. maar dat wil niet zeggen dat als je die twee hebt, je diabetes hebt.

Ja, ik weet ook dat ADHD niet hetzelfde is als een gedragsprobleem. Het probleem met het vaststellen van ADHD is, is dat het niet te meten valt: het is -nu nog- een spectrum. Misschien is dat aan het veranderen. Maar het is wel zo dat je wel vaker KAN zien dat adhd en gedragsproblemen samen KAN gaan. Het is een spectrum: je hoeft niet alles of perse x, y en z te hebben om alleen dan de diagnose adhd te hebben. Deze uitleg(jes) zijn voor het grote publiek. Jij bent een expert.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 13:54

Judith

'Bij kinderen van alle leeftijden kan onderzocht worden of de voeding mogelijk de oorzaak is van de gedragsproblemen.'
Zij zeggen dus heel duidelijk dat ze kijken naar gedrágsproblemen. Dus een adhd-er zonder gedragsproblemen, is niet de doelgroep. Ik kan het niet anders lezen. De zoon van Guinevere, behoort dus niet tot de doelgroep van het dieet. En mijn zoon ook niet meer.
Ik vind het overigens wel heel erg tenenkrommend, die zin op de site. Zo onwetenschappelijk! Ik krijg dan gelijk het gevoel dat het hele onderzoek in de prullenbak kan, omdat ik er twijfels over krijg of de onderzoekspopulatie wel zuiver en representatief was. Ik krijg dan het vermoeden dat ze niet gemeten hebben of het onderzoek adhdsymptomen vermindert, maar of de gedragsproblemen afnemen bij adhd-ers met het dieet. En dat vind ik persoonlijk helemaal niet zo interessant, want met collaborative problem solving zijn de gedragsproblemen van mijn zoon ook spectaculair afgenomen. Dat is nog minder belastend en zeker beter voor zijn toekomst en psychische gezondheid, omdat hij (en wij) er vaardigheden mee aan hebben geleerd, waar we de rest van ons leven baat bij zullen hebben.
Ik vind dat ik erg kritisch ben, maar ik ben er ook van overtuigd dat wij hier zeker het recht hebben om kritisch te kijken naar dingen die in de pers en op internet geroepen worden over de stoornis van onze kinderen.

misschien is de tekst voor meer dan 1 uitleg vatbaar. Ik zou ze even mailen of bellen. Ik lees ook dat ze bloedonderzoek doen. Ik heb nog niet het onderzoek gelezen, misschien is dat wat helderder ? Het is niet erg om kritisch te zijn. Als het niet duidelijk genoeg is, even na vragen bij de bron.

Btw ik snap wat je zegt. want ik had met 1 van die van mij ook veel gedragsproblemen en die zijn langzamerhand verminderd. Heel af en toe nog. Mijn ervaring: hij heeft het enorm getroffen met zijn juf met als gevolg dat hij hij het naar zijn zin heeft op school, heel veel vriendjes vriendjes (hij is een prikkelzoeker en dat is voor veel kinderen lekker spannend en fantasievol). Doet heel erg zijn best op school op sociaalvlak. Dat kan hij omdat de rest zo lekker gaat. En op een gegeven moment zijn kinderen ouder en wijzer en vinden ze een manier om zelf om te gaan met die sociale problemen (af en toe afzonderen etc). Maar dat wil niet zeggen dat het er (niet) is. Hetzelfde als het 'gedrag' er wel is, wil dat niet zeggen dat het kind het niet ook anders kan (leren) als de prikkels waar hij teveel last van heeft, weg zijn.

Ik lees die site als dat zij vinden dat 'gedrag' een uitingsvorm is van iets anders.. en dat je prikkelvermindering vaak daaraan af ziet. Maar het is wel een goede vraag om te stellen als het voor anderen niet duidelijk is. Misschien lees ik er wel wat in, dat er niet in staat.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 14:43

Op de site van pelsser

Wat ik heel erg mis op die hele website, is een duidelijk afgebakende definitie van adhd. Er is een tab blad 'Wat is adhd'. Daarop staat:
'ADHD is een kinderpsychiatrische stoornis die voorkomt bij ongeveer 5% van de schoolgaande kinderen. Inmiddels weten we dat ADHD bij 70% van deze kinderen erfelijk bepaald is.' Dat is alles.
Geen definitie, geen kenmerken, alleen wat speculaties over oorzaken. Bij het hoofdstukje PDD-NOS en adhd staat er wel twee alinea's uitleg over gedrag bij deze combinatie.
Ook bij het hoofdstukje literatuur staat nergens een verwijzing naar diagnosecriteria en algemene ADHD informatie. Bij het hoofdstukje Lichamelijke klachten staat een opsomming van symptomen, waarbij een aantal onder de diagnosecriteria van adhd zijn te rekenen, maar veel niet. Dit opsomming doet mij vooral denken aan overprikkelde kinderen, met welke stoornis dan ook die aan die overprikkeling ten grondslag ligt.
Van welke diagnosecriteria gaat dit ADHD centrum uit? Uit de site kun je dat niet halen. In de voorbeelden hebben ze het over een baby (!).
Dit rammelt en het klinkt op zijn minst wazig en onduidelijk.
Het klinkt misschien wel kritisch, wat ik hier schrijf, maar ik moet gewoon telkens denken aan een voorbeeld van een jongen in een draadje in Gezondheid. Iedereen dacht en zei dat hij autistisch was, en hij bleek zeer slechtziend. Die bril genas het autisme niet, want er was geen autisme. Bij dit soort onderzoeken is het van groot belang, dat heel erg duidelijk is, wát je aan het genezen bent.

Genezen van adhd

Volgens mij staat er niet dat het dieet je kind kan genezen van ADHD. Het maakt, wat ik er uit begrijp, ADHD hanteerbaarder voor het kind zelf en de omgeving.

Is er op dit moment een helder te geven definitie van ADHD ? Volgens mij niet.. het is een spectrum waar van de inhoud misschien nog niet zo ver is als dat wat bekend is van PDD-Nos ? Mijn neefje heeft het laatste en is contactueel vaak heel erg goed.

Wat betreft die bril: het is een ongelukkig gekozen voorbeeld want misschien heeft die jongen wel autisme maar is dat nu weggewuifd vanwege die bril. Overigens is autisme mi niet te genezen maar zijn hier en daar eea te verhelpen zodat de 'grilligheden' (prikkelbaar) minder worden (en ook wat aan bijv motoriek etc). Ik weet niet of het zo rammelt. Je hebt in elk geval veel vragen. Vraag anders of ze alleen prikkelbare adhders in behandeling hebben en of ze de prikkelvermijders etc er niet in willen hebben.

Het wel zo dat dit onderzoek is begonnen met een kleine groep & een hypothese en nu uit aan het groeien is naar een grotere groep & en wellicht aangepaste hypothese.

Link

Geeft dit meer of een ander licht op de zaak of blijf je met dezelfde kritische noot?
http://www.reuters.com/article/2011/02/04/us-adhd-diet-idUSTRE7130AI20110204

Ben benieuwd.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 15:11

Twee dingen

Judith, ik moet nog een keer reageren. Misschien vind je me wel een zeurpiet, maar ik vind dit soort dingen heel belangrijk. Ik vind dat we allemaal altijd kritisch moeten blijven. Ouders van kinderen met een stoornis zijn vaak de speelbal van vooroordelen en kwakzalverij. Je wilt zo graag dat het beter gaat met je kind. Dus een paar opmerkingen over je laatst post:
In het hoofdstuk: de voor- en nadelen van het dieet, op de site van Pelsser: '4.Ten slotte: Het dieet neemt een oorzaak weg van ADHD. Medicijnen onderdrukken uitsluitend de symptomen.'
Ze claimen dus wel adhd te 'genezen'.
Je schrijft:
'Is er op dit moment een helder te geven definitie van ADHD ? Volgens mij niet.. ' Juist hierom, is de DSM ontstaan. In de DSM IV staat een zeer heldere definitie van adhd. Als je over adhd wilt onderzoeken, kun je niet met een vage omschrijving en een spectrum aankomen. Je zult het moeten definieren, afbakenen en meten. Anders kun je ook niet onderzoeken. De nieuwste inzichten laten zien dat de symptomen van de dsm IV aan aanscherping toe zijn, maar tot die tijd moeten we het er echt mee doen. En als je iets zinnigs over adhd wilt zeggen, moet je wel duidelijk hebben, dat die kenmerken uit de dsm bepalen of iemand adhd heeft. Anders is het einde namelijk zoek, dan kun je geen onderzoeken doen en geen resultaat meten van die onderzoeken.

Nee

Sorry, ik moet ook even reageren
"In het hoofdstuk: de voor- en nadelen van het dieet, op de site van Pelsser: '4.Ten slotte: Het dieet neemt een oorzaak weg van ADHD. Medicijnen onderdrukken uitsluitend de symptomen.'

Nee dat is niet hetzelfde als genezen. Volgens deze studie, naar de hypothese ivm voeding, neemt een aangepaste voeding de oorzaak weg. Voeg je de voeding weer toe, komen de symptomen weer terug. Als je de voeding aanpast, hoef je de symptomen niet meer te onderdrukken. In deze studie wordt ADHD gezien als iets dat veroorzaakt wordt door voeding. Als je van genezing zou spreken, zou het zenuwstelsel dat last heeft van die voeding 'genezen' worden en hoefde je verder nooit meer een dieet of medicatie.

ADHD in de DSM, staat vast niet (maar ik zal zo eens kijken) dat je alle opgesomde aspecten van ADHD moet hebben om de diagnose ADHD te krijgen. Misschien staat er iets in over wat er minimaal moet zijn.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-02-2011 om 15:51

Ga ik ook even reageren

Want als ADHD echt door voeding veroorzaakt werd, waarom werkt het dieet dan niet in 100% van de gevallen? De ADHD wordt niet veroorzaakt door voeding, de ADHD is biologisch aanwezig, maar bepaalde symptomen kunnen dus verergeren als gevolg van bepaalde voeding! Dat is wel een nuance-verschil.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-02-2011 om 15:56

Het geeft wel meteen aan

hoe de buitenwereld straks weer naar ons ADHD-ouders gaat kijken en reageren. Joh, je moet je kind gewoon andere eten geven, hoeft hij ook geen medicatie...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.