Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Hoe help ik mijn puber? (suicide, depressief)

Brachiosaurus

Brachiosaurus

22-09-2026 om 15:48 Topicstarter

Klopt, ze had die migraine al voor de pil. Was eigenlijk juist een poging om hormonen wat stabieler te laten zijn. 
Maar wel een goeie ja! 

Kan bloedprikken alleen in het ziekenhuis Brach? Hier in de buurt zijn priklocaties ook bij huisartsenpraktijk, verzorgingshuizen, buurthuizen etc. 
Hoe drukker ze zich van tevoren maakt, hoe enger het wordt natuurlijk. Maar dat zit nu kennelijk helemaal vast in haar hoofd. 

Heeft ze wel een fijne kamer? 

Hier ook een dochter gehad met anorexia, zelfbeschadiging én prikangst gehad op die leeftijd. Tegen de prikangst heeft ze emdr gehad. Ze staat nog steeds niet te juichen bij bloedprikken  maar gaat nu wel.  Wij zijn toen via  de huisarts  bij het Triversum terecht gekomen ( kop Noord-Holland) , weet natuurlijk niet waar jullie  wonen. Geen intrensieke motivatie? Stom excuus want dat hebben ze sowieso niet met anorexia  , er is maar een wens ( of helaas meestal 2) nl dun worden en/ of suïcide. Heel heftig is dat als ouder om mee te maken kan ik uit ervaring  vertellen. Dochter hier wilde ook niet, maar bij 14 mag je als ouder gelukkig nog een en ander beslissen, en zeker in geval van ernstige anorexia. 

Nu een klein positief iets om je wat hoop te geven. Bij dochter is het uiteindelijk  helemaal goed gekomen. Ze is nu zelfs verpleegkundige.  Ook met een groot deel van haar groep is het goed gekomen. Helaas niet met allemaal  , maar denk toch wel met 80/90 procent  van de ( vnl ) jonge meiden. Heel veel sterkte gewenst. Het is zwaar voor jullie als ouders.

Thy

Thy

22-09-2026 om 22:02

Hier ook hevige prikangst bij kind. Dochter viel echt niet te prikken; niet na EMDR, niet na exposure, niet na 3 kwartier 1 op 1 met verpleegkundigen die het probeerden, niet na VR-bril ondersteuning etc. 
Wij zijn bij De Kinderkliniek in Almere geweest. Daar werkten ze met lachgas zodat kind even 'weg' raakte. Op die manier lukte het. Inmiddels is kind boven de 18 en ligt de huisarts dwars qua doorverwijzing, dus hoe het verder moet als er iets moet gebeuren weten we niet. Maar tot en met 18 jaar was dit voor ons zeker een passende oplossing. Misschien heb je daar iets aan.

Bij prikangst kun je via de kinderarts bloed laten prikken onder een ‘roesje’. Hebben wij wel eens geregeld voor een kind met autisme en prikangst 

Jonagold schreef op 24-09-2026 om 10:27:

Bij prikangst kun je via de kinderarts bloed laten prikken onder een ‘roesje’. Hebben wij wel eens geregeld voor een kind met autisme en prikangst

Dat was helaas bij mijn autisme kind niet zo’n succes 🫣 dus de angst werd verergerd. Maar goed hoop dat die sowieso geen graadmeter is

Brachiosaurus

Brachiosaurus

25-09-2026 om 11:44 Topicstarter

Bedankt allemaal weer. Ik weet niet zo goed hoe ik daar terecht moet komen eigenlijk? 
De ha assistente wist t ook niet, alleen dat je geen verwijzing nodig hebt, maar verder dan dat kwam ze niet. 
Online kan ik er weinig over vinden, maar dat kan aan mijn beperkte zoek skills liggen, ben al een aantal dagen flink ziek (migraine). 
Ik ga volgende week maar eens bellen, hopelijk ben ik dan opgeknapt. 

Dochter heeft wel iets ontzettend knaps gedaan, vannacht voor het eerst man wakker gemaakt om bij haar te blijven, ze was bang dat ze zich zelf pijn zou doen. Ze zoekt ons vaker op als ze niet alleen wil zijn, maar in de nacht durfde ze ons niet lastig te vallen. Man en dochter hebben een kopje thee gedronken, de hond uitgelaten en toen kon ze weer rustig naar dr kamer. 
Man is wel helemaal doodop, die sliep net een uur en zijn wekker gaat om half 6. 

bij ons is ze toen doorverwezen door de ha naar de kinderarts.

maar wat goed van haar zeg! Mijn dochter deed dat ook niet (inmiddels wel iets vaker), maar inderdaad zelf liever een kut nacht en haar helpen dan dat je weer verder van huis bent. Maar dat is een mooie stap van haar! 

Brachiosaurus

Brachiosaurus

28-09-2026 om 09:07 Topicstarter

Mmh ik ga nog eens zoeken vandaag. Maar prioriteiten zijn beetje verschoven, we hebben een aftelkalender gevonden op haar kamer. Man zag in haar telefoon dat ze gezocht heeft op slagader doorsnijden etc. 
Onze begeleiding zou vandaag komen maar die zegt net af, morgen hebben we wel gesprek met begeleidster van dochter. Die ga ik zo maar op de hoogte stellen. Sjonge dit is niet hoe ik mijn maandag ochtend had bedacht. 

Brachiosaurus

Brachiosaurus

28-09-2026 om 09:44 Topicstarter

Man was tot voor kort van mening dat het niet zo gevaarlijk was, want ze was ook regelmatig wel vrolijk. 
En die is nu ook redelijk van de leg en lichtelijk in paniek. 
Ik bevries een beetje merk ik, weet niet zo goed wat ik moet en kan doen. 

Brachiosaurus schreef op 20-09-2026 om 13:13:

Ja daar hebben we ook al over nagedacht hoor. Maar voor nu wel blij met de klik die er is tussen dochter en hulpverleenster. Het gaat aleen zo langzaam allemaal. In maart aangemeld, in mei intake. En nu werd ik van de week gebeld dat we met "spoed" een veiligheidsplan moeten maken.
Lachwekkend als t niet zo triest is.

Dan zijn ze eindelijk mee. Dat is een positief iets.

Brachiosaurus schreef op 22-09-2026 om 13:07:

[..]

Ja ga ik vragen, wordt vanmiddag teruggebeld door de huisarts.

[..]

We gaan sowieso allebei mee, dochter wil graag dat ik mee ga, maar zkh is 20 minuten rijden en ik heb geen rijbewijs. Vorige keer hebben we een afspraak gemaakt, in het zkh, dat ze wat extra tijd namen etc. En verdovende zalf. Maar vraag me af of we haar uberhaupt zover krijgen.

Eerst bloedprikken, en dan iets doen, dat lukt haar niet, te veel prikkels en spanning, ze wil daarna zsm naar dr kamer. Dat maakt alles nog ingewikkelder.

School is echt vervelend wat dat betreft, nu standaard 2 dagen per week maar tot 12 les. Dan gaat ze dus niet. En dat snap ik, ik ga dr nu niet 3,5 uur laten wachten op de taxi. Maar goed, tis te hopen dat ze wel over gaat...

Na bloedprikken beter samen een kommetje soep nemen, om weer beter te voelen. Geen dingen inplannen die energie kosten vlak daarna. Van bloedprikken kan je wat licht in het hoofd worden, zeker als je al onder voed bent.

Brachiosaurus

Brachiosaurus

28-09-2026 om 10:22 Topicstarter

bloedprikken gaat sowieso niet lukken binnenkort, ze weigert alles en soep eet ze niet  

Brachiosaurus schreef op 28-09-2026 om 09:07:

Mmh ik ga nog eens zoeken vandaag. Maar prioriteiten zijn beetje verschoven, we hebben een aftelkalender gevonden op haar kamer. Man zag in haar telefoon dat ze gezocht heeft op slagader doorsnijden etc.
Onze begeleiding zou vandaag komen maar die zegt net af, morgen hebben we wel gesprek met begeleidster van dochter. Die ga ik zo maar op de hoogte stellen. Sjonge dit is niet hoe ik mijn maandag ochtend had bedacht.

Jeetje. Is het veiligheidsplan al opgesteld trouwens? En kunnen jullie hier met haar over gesproken? Goed dat je haar begeleider vandaag alvast even informeert dan kan die er morgen goed op ingaan. Een virtuele knuffel

Mavelle schreef op 28-09-2026 om 17:14:

[..]

Jeetje. Is het veiligheidsplan al opgesteld trouwens? En kunnen jullie hier met haar over gesproken? Goed dat je haar begeleider vandaag alvast even informeert dan kan die er morgen goed op ingaan. Een virtuele knuffel

Inderdaad, dat veiligheidsplan is nu wel belangrijk. Ik hoop dat het gesprek vandaag goed gaat. De situatie lijkt me nu wel onhoudbaar, ook als je man zijn nachtrust nu opoffert, dat kan ook niet zo blijven. 

Sterkte voor jullie  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.