Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon bellen

Bel het REC even, de ambtelijk secretaris van de CVI kan voor jou in de agenda de status van zijn dossier bekijken. Dan weet je dat maar, dat geeft rust.

Misschien is de beschikking naar de school gestuurd of onderweg naar jou, dat hoor je dan ook meteen. Ik heb vorig jaar ook gebeld en telefonisch werd me gezegd dat de positieve beschikking onderweg was. Ze doen niet zo moeilijk.

Ik heb net even de site van Stichting Kram bekeken. Ik ben er nog steeds niet zeker van of ik zo´n traject wil en of het écht nodig is.

Vera*

Vera*

12-06-2008 om 13:42

Traject

Wij zijn met dochter met cluster 2 indicatie ook het traject ingegaan. Niet om een extra label maar om de dingen die ons opvielen eens te laten 'toetsen' juist omdat het óns steeds meer opviel.
Het fijnste vonden wij dan ook dat wat wij zien ook door de 'deskundigen' gezien wordt, oftewel de bevestiging die wij kregen. Dochter heeft er het label pddnos bijgekregen.

Bij ons

ligt het iets anders, deskundigen en wij zien hetzelfde maar deskundigen zien meerwaarde in een onderzoekstraject naar gedrag om er een naam aan te geven. Dat praat wat gemakkelijker over een kind`. Ik heb moeite met deze ´hokjesgeest´. Het voelt niet goed, het is opgedrongen. Voor financiering van bijvoorbeeld extra ondersteuning op school is het nu niet nodig, hij is vorig jaar geherindiceerd.

Ik zie de voordelen er nog niet van. Eigenlijk alleen de off/spin van zo´n traject lijkt me nuttig: dat een kinderarts hem eens ziet en neurologisch onderzoek gedaan kan worden. Waarom kunnen we dit alleen krijgen als we ook onze bereidheid tonen ons kind te labelen?

Hij heeft wat mij betreft al genoeg diagnoses, elke keer dat hij door een molen ging om hulp te kunnen krijgen, kregen we weer een nieuwe dx erbij. Op naar de triple... Waar stopt dit?

Vera*

Vera*

12-06-2008 om 16:22

Joio

Joio, ik snap precies wat je bedoelt. Als wij 'van de labeltjes' zouden zijn, konden we er zo nog zeker twee bij krijgen maar wat is het nut ervan? De benadering/omgang met dochter wordt er niet anders door en volgens de 'deskundigen' zijn we blijkbaar goed bezig .
Daarbij kun je niet in hokjes denken wat de verschillende aandoeningen betreft. Je hersenen zijn tegen een soort soep en strakke afbakeningen zijn er niet, wel veel overlap en grijze gebieden.

Heb gebeld

Jazz, z'n case is in behandeling en de dame had hier zeker 8 minuten de tijd voor nodig om dat te zeggen. Over de status kan zij verder niets zeggen, de registratie was niet op orde. Het is mogelijk dat hij van de week wordt besproken, maar goed, ik mag gerust maandag weer bellen!!!

En weer gebeld

Nogmaals gebeld, een week later, en niet veel verder gekomen. Case is nog niet in behandeling.

Pffff...

Mis

Er is behoorlijk iets mis gegaan of ze hebben enorme achterstanden. Is je duidelijk geworden wat er mis is gegaan en wanneer ze wel wat gaan besluiten?

Brief ontvangen

Inmiddels wel de beloofde brief van CvI ontvangen, waarin inderdaad nog eens 8 weken uitstel wordt gevraagd.

Nou ja, ik heb het even helemaal van mij afgezet en we zien wel na de vakantie!! Hij gaat dan gewoon naar school en bus is ook weer geregeld. Geen probleem!

☼ Annelies

Groot nieuws!

Jullie kunnen het vast al raden, de titel verraadt het vast!!!!!!

Yeeeeeeeeeeessssssssss, Jazz mag tot 1 augustus 2011 het ESM-onderwijs blijven volgen.

Wat een pak van m'n hart, is dat zeg, en ook nog voordat wij op vakantie gaan. Dat wordt echt genieten.

Annelies

Merla

Merla

03-07-2008 om 22:40

Fijn!

Gefeliciteerd!
En een heel fijne vakantie!

Dat is goed nieuws

Ik weet het niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat als jij niet met het REC gebeld had, Jazz' dossier daar nog steeds ergens in een la had gelegen.

Fijne vakantie!

Keverburg

Ha Annelies, eindelijk. Mooie timing dat de brief nog voor jullie vakantie is aangekomen. 2011, dan kun je tenminste even weer vooruit zonder je ieder jaar bij de overgang weer zorgen te maken over hoe het nu zal gaan. Ik kan je wel als tip geven om 1 januari 2011 alvast te beginnen met schrijven en bellen, zodat je tenminste voor juli 2011 weet waar je aan toe bent
Groetjes Jessica

Hoe was de vakantie

Hallo Annelies,
Hoe was de vakantie?

We zijn weer thuis....

We hebben een heerlijke vakantie gehad en Italië blijft voorlopig onze favoriet!

Dit keer was het wel een mega camping, maar in ons straatje (waar caravan stond) was het gezellig en rustig en een van de vele zwembaden zat bij ons om de hoek met een mini snackbar, waar pizza's en patat grote aftrek vonden. Ook een groot TV-scherm voor de liefhebbers van voetbal en de tour. Zelfs een keer een avondje aan het zwembad een kwartet, die heerlijke jazz speelde en nog goed ook! JAZZ tevens favoriet bij ons (zowel letterlijk als figuurlijk, hihi).

Wat wel jammer was, is dat de muggen weelderig tierde, zo zag je de volgende dag aan het strand en in het zwembad wie die vorige avond en nacht genadeloos was lek geprikt. Echt flinke rode bulten waren het resultaat en jeuk...oei!

Eindelijk een keer, live, in Venetië geweest en zelf op het San Marcoplein gestaan tussen de duiven. Het plein voelde kleiner aan dan al de bekende foto's en documentaires die wij in de afgelopen (jeugd)jaren hebben gezien. P en ik hadden beiden het idee dat het plein vele male groter zou zijn. Grappig, hoor!!

Bruggen en straatjes te kust en te keur. Architectuur en meer interessante details overvloedig aanwezig. Gezellig, het tripje vanaf Punta Sabbioni gestart en met een veel snellere boot retour was VET COOL!

Jammergenoeg, was onze Jazz onhandelbaar en niet te overreden om sociaal bij ons tripje betrokken te zijn. Vandaar dat wij de eerste de beste boot terug moesten nemen. Op mijn verzoek gingen P en Pilar dan ook een paar dagen later samen naar Murano en Burano. Moet eerlijk zeggen dat ik wel "jaloers" was. Maar het was beter zo! Wel een paar prachtige oorbellen van mijn schatjes gekregen van het bekende glas van Murano.

Tot zover...

Hoe gaat het met de andere lezers, nog meer vakantiegangers retour of veel nog onderweg? De kids moeten hier 11 augustus 2008 al weer naar school, het is werkelijk voorbij gevlogen.

NB: Jess, ik word 19 september a.s. geopereerd. Baarmoeder wordt verwijderd. Ik ben zeer gemotiveerd om deze operatie te ondergaan.

Hoe was de vakantie?

Is iedereen al weer terug? en wat zijn ook al weer de plannen voor de kids van dit draadje. Komende schoolperiode.

Jazz gaat 11 aug. weer naar school. Hij gaat naar groep 3 van zijn huidige ESM-school (voor uitvoerig, zie vorige reacties).

Ciao,

Intake

De afspraak van 19 november a.s. is door een gaatje enorm naar voren geschoven. Ik kreeg laatst een telefoontje of ik 14 aug. jl. kon komen. Ik zei, maar natuurlijk...

Ik moest wel op een holletje, nog even de formulieren invullen en een verwijsbrief bij de ha halen. Echter dat alles is gelukt en de intake is ook al geweest. Het ijs was gauw gebroken en de hele doopceel van Jazz werd gelicht! Jazz was echter niet bij de intake aanwezig, tenminste hij zat samen met zijn zus in de wachtkamer. En was zich van geen kwaad bewust (hihi).

Begin september starten ze met een schoolobservatie en daarna moet hij nog wat testen doen o.a. met een kinderpschychiater, dan volgt er een adviesgesprek en de diagnose.

Ciao,

Hellen Pijls

Hellen Pijls

25-08-2008 om 14:23

Sorry!

Ik heb 2 jaar geleden een poosje meegeschreven in dit draadje; weet je nog? Hellen, met een dochter uit China met een schisis (hazenlip) en de daarbij behorende spraakproblemen....

er is sindsdien veel gebeurd, belangrijkste is wel dat we afgelopen zomer een zoontje hebben mogen ophalen!

met mijn dochter gaat het erg goed, ze heeft een tijdje geleden een gehemelteplaatje gekregen en is nu heel goed te verstaan, ook voor vreemden! En nu gaat ze volgende week naar de basisschool en dat vind ik toch wel heel spannend! Kijken of het daar ook zo goed gaat!

Ik lees weer mee als dat mag!

groetjes

Hellen

Nog steeds van harte welkom, hoor!

Hoi Hellen,

Wat leuk dat je weer eens bij hebt gelezen, ik herinner me jou nog goed, hoor! Is dat echt al weer twee jaar geleden. En nu heeft ze een broertje erbij... alsnog van harte!! Hoe oud is hij, jouw zoontje? Dat wil ik alvast wel weten... afgelopen zomer is vorig jaar, toch? (Deze zomer is nog niet afgelopen, tenminste officieel niet, hihi.)

Laat je ook nog even weten, hoe het op school is gegaan met jouw dochter?

Leuk dat je er weer bij bent, er moet wel regelmatiger gepost worden want anders is het draadje weg, niet echt maar dat ligt aan de hoeveelheid dagen die je intikt. Ik blijf dat wel in de gaten houden en geef dan wel eens een wat algemenere kreet tussendoor.

Jessica, is ook nog steeds een trouwe lezer en geeft ook nog regelmatig een reactie.

Groetjes, Annelies

Hellen Pijls

Hellen Pijls

29-08-2008 om 14:18

Hoihoi!

Ons zoontje wordt in september 2; hij heeft albinisme (witte haren, witte weknbrouwen en wimpers, heeeele lichte huid en slechtziend), hij heet Coun en het gaat heel erg goed!

Vandaag neemt Jiao Na afscheid op het KDV, zal maandag wel vertellen hoe het is gegaan!

Hellen

2de jaar

al weer naar een reguliere basisschool. Het gaat vrij redelijk. Hij lijkt zijn plekje te hebben gevonden.
ESM kinderen blijken meer kans te hebben op dyslexie dan andere kinderen. Dat wist ik niet, maar ik zie nu wel veel tekenen daarvan. Anderen ook, dus mogen we dat circuit in.

Zijn praten gaat ook redelijk. Sommige woorden komen er ontzettend goed verstaanbaar uit, andere blijven lastig. Zo blijft zinsbouw ook moeilijk.
Tja, moeilijk, problemen, maar de eisen om een rugzakje cluster 2 te krijgen zijn zo, dat hij het net niet haalt. Dus moet hij het doen met logopedie e.d. buiten school om.

Ook weer eens

een berichtje van hier. Mijn zoontje (3½) zit sinds een jaar in een peuterbehandelgroep voor kinderen met esm. De komende tijd moet duidelijk gaan worden of hij naar speciaal onderwijs zal gaan of niet. Ik vrees een beetje in hetzelfde schuitje te raken als jij, Andrea. Ik begrijp uit je bericht dat jouw zoon net "te goed" is voor cluster 2. Mijn zoon gaat ook die kant op, bleek uit de tests van mei. Ik ben bang dat hij tussen wal en schip raakt: dat hij niet naar cluster 2 mag, en wel naar regulier moet waar je dus zowat met lege handen staat. En ik ben echt bang dat-ie verzuipt in een grotere klas met taalvaardige kinderen. Het gaat gewoon allemaal langs hem heen. Ik zie het enorme verschil als hij speelt met leeftijdsgenootjes en houd mijn hart vast als hij toch naar regulier moet. Heb wel al een gesprek gehad hier op school, en ze hebben me verzekerd "zo goed mogelijk te willen roeien met de riemen die ze hebben". Maar ook zij hoopten, na mijn verhaal, dat hij toch op cluster 2 mag beginnen.
Toen we aan het begin van het hele traject stonden, was ik naïef en dacht dat als zijn behandelaars cluster 2 adviseerden, dat dat dan ook wel zou kunnen. Nu kom ik erachter hoe streng die criteria zijn....
Hoe vindt jouw zoontje het op school, Andrea? Hij heeft zijn plekje gevonden, betekent dat dat hij met plezier gaat? Wordt hij niet gepest? (daar ben ik zo bang voor).

Hellen Pijls

Hellen Pijls

31-08-2008 om 20:38

Morgen

gaan wij het ook beleven, dan gaat onze dochter voor het eerst naar de basisschool.
Ze is voor de vakantie een ochtend gaan wennen, en toen ging het heel goed, de juf en de andere kinderen konden haar best goed verstaan....

ben benieuwd

Hellen

Hee hallo

Hallo,

Ik schrijf soms in dit draadje mee. Mijn ESM-kind heeft een fonologische taalstoornis. Hij heeft zijn kleutertijd op het Speciaal Onderwijs gedaan en zit nu op het regulier onderwijs met een rugzakje in groep 5.

Het schooljaar is hier al drie weken aan de gang. Het handelingsplan hebben we vorige week besproken. Ik wil graag dat hij een keertje blijft zitten maar ik weet niet wat het beste moment is.

Als ik deze draad lees valt me op dat ESM-kinderen zo van elkaar kunnen verschillen! Mijn kind is bijvoorbeeld niet dyslectisch maar een zwakke rekenaar. Het is een kwetsbaar jongetje maar hij heeft niet ondraaglijke last van het pesten. Hij heeft een paar vriendjes en hij gaat graag naar school.

Vorig jaar heeft hij een Sova-training gedaan maar dat heeft weinig goeds opgeleverd. Morgen heb ik een intake met een bedrijf dat uitjes en speelmiddagen organiseert voor kindjes met iets. Ik verwacht hier meer van.

Morgen gaat hij voor het eerst sinds lange tijd naar logopedie. Hij gaat komende tijd werken aan articulatie, zinsbouw, het uitstempelen van lange woorden en vervoegingen en verbuigingen.

Groet!

Re: anneque

Onze zoon is inderdaad net te goed voor cluster 2. Toch is hij achteruit gegaan sinds hij op het reguliere onderwijs gaat. Hij is nog uitgebreid getest, maar kwam niet voor herindicatie in aanmerking. Inmiddels krijgt hij weer spraaklogo. Nu gaat het nog zonder sputteren

Toen bij naar het reguliere ging, had hij nog een rugzakje. 1 keer per week kreeg hij hulp van de esm school. Dit was iemand die zeer gemotiveerd was en zich erg voor hem heeft ingezet. Hierdoor is de overgang een stuk makkelijker gegaan.
Onze zoon is ook anders, dingen gaan langs hem heen, het buitenspelen is moeilijk. Na al die tijd heeft dit ook een naam gekregen (PDD-nos) (zegt niks over jouw zoon!)
Hij heeft zijn plekje gevonden, maar voelt zich toch vaak onbegrepen. Hij gaat met plezier, want hij leert heel erg graag. Gepest wordt hij niet, wel soms buitengesloten (ook pijnlijk). Naarmate hij langer daar zit, gaat het beter.

Met de diagnose PDD-nos heb je weer recht op een rugzakje (Cluster 4) echter dit is net zo lastig te krijgen als een rugzakje cluster 2 (wel problemen, maar net niet groot genoeg).

Kort om, hij heeft het naar zijn zin, al is niet iedere dag even leuk voor hem.

Andrea

Dank je voor je reactie. Fijn dat je zoon het naar zijn zin heeft op school! Moeilijk hoor, net te goed voor twéé clusters..
Ik moet zeggen dat ik de bureaucratie rondom rugzak/sbo wat ondoorzichtig vind. Officieel is het toch zo dat je als ouder leerlinggebondenfinanciering (lgf) aanvraagt, en dat je die krijgt of niet. Daarna kun je als ouder _kiezen_ voor ofwel regulier + rugzak, ofwel sbo. Toch kom ik vaker tegen dat ouders hun kind niet op het sbo krijgen, maar toch een rugzak toegewezen krijgen. Ik begrijp dat dat bij jouw kind ook zo gegaan is? Van de logopediste hier hoorde ik dat de indicatiecommissie van tevoren wil weten wat een ouder met de lgf gaat doen, en als het antwoord luidt: regulier + rugzak, wordt de indicatie eerder toegekend dan wanneer de ouders opteren voor sbo. Dit kan natuurlijk alleen bij twijfelgevallen (zoals die van ons), en ik begrijp eruit dat het beleid is om probleemkinderen zoveel mogelijk op regulier onderwijs te plaatsen. Toch vind ik het dubieus, omdat je in principe als ouder mag kiezen.
Overigens ben ik er bij mijn kind niet bang voor dat er nog iets anders aan de hand is hoor, het is echt wel duidelijk dat hij een primaire taalstoornis heeft. Maar ook dat kan genoeg zijn om hem een buitenbeentje te maken, vrees ik. Maar wie weet valt het mee en maak ik me veel te veel zorgen. Gelukkig heeft-ie een zonnig en makkelijk karakter en buitelt hij tot nu toe redelijk onbezorgd door het leven. Hopelijk blijft dat nog even zo...

Hellen

Hoe was haar eerste schooldag???

Joio

Hoe was het eerste logo-bezoek van jouw zoon? Is er een klik met de logopedist(e)? Het is natuurlijk al weer een tijdje geleden dat hij naar logopedie ging.

Andrea

Wat leuk, weer een update van jullie kant! Waar jij over schrijft, daar ben ik in de toekomst ook een beetje bang voor.

Echter voorlopig is dat weer van de baan. Jazz zijn herindicatie is net voor de zomervakantie afgegeven en tot aug. 2011 mag hij in het cluster 2 onderwijs blijven.

Anneque

Hoi, wat leuk, dat jij ook weer eens een update geeft!

Je hebt gelijk, je komt niet zo maar op het cluster 2. Jazz zit vanaf zijn 3,5 jaar op een ESM-school en net voor onze zomervakantie is zijn herindicatie afgeven. Hij mag tot 2011 op het cluster 2 blijven.

Het traject herindicatie is, dit keer, door school gedaan. Ik had er ook voor kunnen kiezen om dit zelf te doen. Echter het is een hele klus om het dossier compleet te krijgen. Overigens vond ik het wel moeilijk om alles uit handen te geven, maar achteraf een goede beslissing. Wel spannend, want het dossier van Jazz was bij de commissie blijven liggen. Duhhhhhhh!

Fijn te horen, dat de evt. reguliere school in alle opzichten wil meewerken. Je komt wat je zegt, letterlijk met lege handen te staan.

Gaat hij momenteel buiten de peutergroep nog naar logo?
Mocht hij straks als hij vier is, toch naar het reguliere gaan, is het belangrijk, dat hij een logopedist(e) blijft bezoeken of gaat bezoeken. En de ene logopediste is de ander niet! Pffff...

Ook binnen het ESM-onderwijs zijn de personeelswisselingen frequent. Jazz heeft dit komende jaar weer een andere logopediste. En momenteel zijn beide juffen van zijn groep zwanger (beiden ruim 3 maanden). Hoe gaan ze dat, nu, weer oplossen? We zien het wel, tot nu toe is het steeds nog goed gegaan en Jazz vaart er blijkelijk nog wel bij (hihi).

Groet, Annelies

Dank je voor je reactie. Fijn dat je zoon het naar zijn zin heeft op school! Moeilijk hoor, net te goed voor twéé clusters..

Ik moet zeggen dat ik de bureaucratie rondom rugzak/sbo wat ondoorzichtig vind. Officieel is het toch zo dat je als ouder leerlinggebondenfinanciering (lgf) aanvraagt, en dat je die krijgt of niet. Daarna kun je als ouder _kiezen_ voor ofwel regulier + rugzak, ofwel sbo. Toch kom ik vaker tegen dat ouders hun kind niet op het sbo krijgen, maar toch een rugzak toegewezen krijgen. Ik begrijp dat dat bij jouw kind ook zo gegaan is? Van de logopediste hier hoorde ik dat de indicatiecommissie van tevoren wil weten wat een ouder met de lgf gaat doen, en als het antwoord luidt: regulier + rugzak, wordt de indicatie eerder toegekend dan wanneer de ouders opteren voor sbo. Dit kan natuurlijk alleen bij twijfelgevallen (zoals die van ons), en ik begrijp eruit dat het beleid is om probleemkinderen zoveel mogelijk op regulier onderwijs te plaatsen. Toch vind ik het dubieus, omdat je in principe als ouder mag kiezen.

Overigens ben ik er bij mijn kind niet bang voor dat er nog iets anders aan de hand is hoor, het is echt wel duidelijk dat hij een primaire taalstoornis heeft. Maar ook dat kan genoeg zijn om hem een buitenbeentje te maken, vrees ik. Maar wie weet valt het mee en maak ik me veel te veel zorgen. Gelukkig heeft-ie een zonnig en makkelijk karakter en buitelt hij tot nu toe redelijk onbezorgd door het leven. Hopelijk blijft dat nog even zo...

Hellen Pijls

Hellen Pijls

10-09-2008 om 21:52

Hoi!

Nou, de eerste schooldag was een groot succes, ik was zo trots op haar!! ze zit in een kleine, hele leuke klas op een reguliere school, bij ons tegenover, en tot nu toe zijn er eigenlijk helemaal geen problemen! De juf kan haar goed verstaan en vraagt haar anders heel rustig of ze het even wil herhalen.... en afgelopen vrijdag durfde mijn meissie zelfs in de kring te vertellen dat ze uit China komt en een gaatje in haar mond heeft..... en toen de juf zei dat ze vond dat mijn meissie zo heel mooi kon praten, kon het weekend niet meer stuk!

kortom, een groot succes!

Vrijdag begint ook logo weer, ben benieuwd wat die zegt

groejtes

Hellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.