Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

mana_sutiyuq
13-05-2025 om 20:09
Wat staat er in het convenant over de kosten in het weekend?
Ik kan zeggen hoe wij het deden maar ons convenant kan anders zijn dan dat van jullie.

Barbapapa.
13-05-2025 om 20:17
als de kinderen bij mij zijn het dagelijks zorg
Zaken als lichamelijke verzorging, het
dagritme, thuiskomtijden, bedtijd, zakgeld, zullen de ouders eerst in onderling
overleg met elkaar en vervolgens,
Dat is wat er in staat

RoodVruchtje
13-05-2025 om 20:24
Hoe vaak zijn er kinderfeestjes in jouw weekend? En over welke kosten hebben we het dan als het om kinderfeestjes gaat, hooguit €10-€20 (mss zelfs te hoog ingeschat)? Wil je daar serieus over soebatten met de moeder van je kinderen?

Barbapapa.
13-05-2025 om 20:33
betaal best veel alimentatie en dat is verder prima. Maar bij 1 vinger geven nemen ze direct je hele hand. Maar de vraag was moet ik dan het kado kopen voor de kinderfeest.

Neweve
13-05-2025 om 20:51
Meestal is in alimentatie meegenomen dat ze 2 van de 7 (?) dagen bij jou zijn. De kosten in het weekend zijn sowieso al voor jou.
Kinderfeestjes zijn ook best vaak op andere dagen. Dus ik gok dat je vrouw 5/7 feestjes betaald en jij 2/7. En als het scheef is gaat het om 5-20 euro * 12-24 verjaardagen, dus max 500 per jaar. Is dat echt de moeite waard voor een discussie/strijd?
Of hebben jullie ook al strijd over lichamelijke verzorging, kleding en zakgeld? En is dit de druppel die de emmer doet overlopen?

Barbapapa.
13-05-2025 om 21:08
nee ik maak geen probleem van een €10je. Maar zoals je zegt moet ik dan ook de scoutingkamp van zoon en danskamp van dochter Maar betalen omdat het in mijn weekend is. Ze nemen graag je hele hand. En wil graag zelf een streep trekken

mana_sutiyuq
13-05-2025 om 21:09
Neweve schreef op 13-05-2025 om 20:51:
Meestal is in alimentatie meegenomen dat ze 2 van de 7 (?) dagen bij jou zijn. De kosten in het weekend zijn sowieso al voor jou.
Kinderfeestjes zijn ook best vaak op andere dagen. Dus ik gok dat je vrouw 5/7 feestjes betaald en jij 2/7. En als het scheef is gaat het om 5-20 euro * 12-24 verjaardagen, dus max 500 per jaar. Is dat echt de moeite waard voor een discussie/strijd?
Of hebben jullie ook al strijd over lichamelijke verzorging, kleding en zakgeld? En is dit de druppel die de emmer doet overlopen?
Zoveel feestjes heeft het gemiddelde kind toch niet per jaar? Laten het er totaal 6 per kind zijn. Waarvan 2 in een weekend bij TO, 4x€10, dus wat mij betreft valt dit gewoon onder de zorgkosten in een weekend.
Als je uitgebreid kleding voor bij beide ouders gaat shoppen, ja daar zou ik wel een bijdrage voor vragen vanuit de alimentatie.

Schoondochter
13-05-2025 om 21:10
wat verdrietig dat je het gevoel hebt dat je te veel geld moet uitgeven aan je eigen kinderen.

linn19
13-05-2025 om 21:21
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 20:17:
als de kinderen bij mij zijn het dagelijks zorg
Zaken als lichamelijke verzorging, het
dagritme, thuiskomtijden, bedtijd, zakgeld, zullen de ouders eerst in onderling
overleg met elkaar en vervolgens,
Dat is wat er in staat
Is dit het enige wat jullie hebben afgesproken qua geld over de kinderen ( buiten bedrag alimentatie)?
Geen afspraken over sport/school/bril enzo?
Ik zou je ex vragen wat haar motivatie is om deze kosten van verjaardagsfeestje bij jou te leggen, onder welke afspraak zij denkt dat dit valt.
Zou best een interpretatie verschil tussen jullie kunnen zijn van de afspraken of je ex probeert maar wat.

Barbapapa.
13-05-2025 om 21:24
nee voor de rest geen afspraken. enige wat ik er bij heb laten zetten. is bij grote uitgaven dat ik mee betaal als dit financieel toelaat.

wil40
13-05-2025 om 21:25
Ik zou die cadeautjes gewoon betalen, net zoals de entree naar een zwembad bij mooi weer in het weekend of het ijsje bij de sportclub als er een wedstrijd/ uitvoering is in het weekend. Of oma is jarig en de kinderen geven een bloemetje. Als dat op Woensdag is stuurt je ex toch geen tikkie neem ik aan.
Scouting- en danskamp zijn grotere uitgaven en worden door jullie beide betaald. Die horen niet bij de dagelijkse zorgkosten.

Barbapapa.
13-05-2025 om 21:30
bedankt voor de reacties. Ben zelf niet de moeilijkste vind ik zelf. Maar vind ook niet dat er misbruik hoef gemaakt teworden. Omdat jij de vader bent. Ze zetten je soms zo in een moeilijke positie dat je zelf even niet weet waar je dan nog goed aan doet.

linn19
13-05-2025 om 21:39
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 21:24:
nee voor de rest geen afspraken. enige wat ik er bij heb laten zetten. is bij grote uitgaven dat ik mee betaal als dit financieel toelaat.
Dan blijft over dat moeder dit van de kinderalimentatie zal moeten betalen.
Kun je met haar in overleg om dit gelijk maar duidelijk te hebben voor ook andere zaken zoals bv sport/scouting enzo die ook wel eens in jouw weekend zullen gaan plaats vinden.
https://www.alimentatiewijzer.nl/wat-valt-onder-de-kinderalimentatie.html

MMcGonagall
13-05-2025 om 21:41
Ik heb er nog wel een aantal.
Als jij drie weken op vakantie gaat met de kinderen, moet je ex zorgen voor 21 onderbroeken.
Idem voor een skivakantie en de daarvoor benodigde kleding, als je ex niet skiet.
Sowieso is de alimentatie voor alles, behalve bed, bad en brood, dus ook voor nieuwe fietsen, schoolreisjes, nieuwe brillen, laptops, etc.
Aldus mijn ex.