Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

linn19
13-05-2025 om 21:41
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 21:30:
bedankt voor de reacties. Ben zelf niet de moeilijkste vind ik zelf. Maar vind ook niet dat er misbruik hoef gemaakt teworden. Omdat jij de vader bent. Ze zetten je soms zo in een moeilijke positie dat je zelf even niet weet waar je dan nog goed aan doet.
Waarom praat jij over de moeder in meervoud?

linn19
13-05-2025 om 21:47
wil40 schreef op 13-05-2025 om 21:25:
Ik zou die cadeautjes gewoon betalen, net zoals de entree naar een zwembad bij mooi weer in het weekend of het ijsje bij de sportclub als er een wedstrijd/ uitvoering is in het weekend. Of oma is jarig en de kinderen geven een bloemetje. Als dat op Woensdag is stuurt je ex toch geen tikkie neem ik aan.
Scouting- en danskamp zijn grotere uitgaven en worden door jullie beide betaald. Die horen niet bij de dagelijkse zorgkosten.
Met alimentatie gelden tegenwoordig heel andere regels. Er moet veel meer van de alimentatie betaald worden. Dus als er geen verdere afspraken over sport, brillen,school enzo zijn afgesproken zijn deze kosten gewoon voor de alimentaie ontvanger.

Barbapapa.
13-05-2025 om 21:48
MMcGonagall schreef op 13-05-2025 om 21:41:
Ik heb er nog wel een aantal.
Als jij drie weken op vakantie gaat met de kinderen, moet je ex zorgen voor 21 onderbroeken.
Idem voor een skivakantie en de daarvoor benodigde kleding, als je ex niet skiet.
Sowieso is de alimentatie voor alles, behalve bed, bad en brood, dus ook voor nieuwe fietsen, schoolreisjes, nieuwe brillen, laptops, etc.
Aldus mijn ex.
21 onderbroeken is wel beetje veel. Maar voor 3 weken vakantie. Zal fijn zijn dat je wel voldoende kleding hebt. En mij is vertelt door me advocaat. Dat me ex eigelijk moet zorgen dat er een fiets bij me komt of koopt voor bij mij. Omdat ze kinderbijslag krijgt. Heb er zelf maar gekocht via marktplaats.

Due-scimmie
13-05-2025 om 22:02
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 21:48:
[..]
21 onderbroeken is wel beetje veel. Maar voor 3 weken vakantie. Zal fijn zijn dat je wel voldoende kleding hebt. En mij is vertelt door me advocaat. Dat me ex eigelijk moet zorgen dat er een fiets bij me komt of koopt voor bij mij. Omdat ze kinderbijslag krijgt. Heb er zelf maar gekocht via marktplaats.
Dat vind ik wel bijzonder eerlijk gezegd. Je zorgt toch gewoon zelf voor de spullen van je kind die hij of zij nodig heeft in jouw huis.

tsjor
13-05-2025 om 22:03
linn19 schreef op 13-05-2025 om 21:39:
[..]
Dan blijft over dat moeder dit van de kinderalimentatie zal moeten betalen.
Kun je met haar in overleg om dit gelijk maar duidelijk te hebben voor ook andere zaken zoals bv sport/scouting enzo die ook wel eens in jouw weekend zullen gaan plaats vinden.
https://www.alimentatiewijzer.nl/wat-valt-onder-de-kinderalimentatie.html
Goede link, dat maakt het toch wel duidelijk. Wat je zelf wil doen in het weekend, dat zou ik zelf betalen, dus als jij naar de dierentuin wil of zoiets.
Ex krijgt niet alleen kinderalimentatie, maar ook kinderbijslag, kindgebonden budget en mogelijk betaalt ze minder belasting.

Hupsakee
13-05-2025 om 22:03
[..]
Waarom zou jou ex moeten regelen dat er bij jou thuis een fiets staat? Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid?
Daarnaast je vraagt over iets simpels al een kadootje. Dat zou ik gewoon kopen.
En als je verder nog over dingen valt of strijd hebt schakel een mediator of advocaat in.
Hier hebben we alles duidelijk op papier staan grote aanschaf gaat los van allimentatie en door 2en.

Barbapapa.
13-05-2025 om 22:14
Hupsakee schreef op 13-05-2025 om 22:03:
[..]
Waarom zou jou ex moeten regelen dat er bij jou thuis een fiets staat? Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid?
Daarnaast je vraagt over iets simpels al een kadootje. Dat zou ik gewoon kopen.
En als je verder nog over dingen valt of strijd hebt schakel een mediator of advocaat in.
Hier hebben we alles duidelijk op papier staan grote aanschaf gaat los van allimentatie en door 2en.
verantwoordelijkheid jah waar ligt dat.
Me advocaat zegt dan waar is dan het belang voor de kinderen?

tsjor
13-05-2025 om 22:21
Als het kind bij jou is ga jij over het belang van het kind. Maar dat gaat dan over de dingen waar jij iets over te zeggen hebt. Als kind via school o.i.d. een feestje heeft in jouw weekend kan het zijn dat ze niet naar dat feestje kan gaan; als moeder wil dat ze wel gaat met een kadootje zal moeder daarvoor moeten zorgen (en even overleggen met jou: ze heeft dan wel een feestje). Het belang van het kind is dat er geen ruziënde gescheiden ouders zijn en dat ieder voor het eigen deel de verantwoordelijkheid kan nemen.
Maar laat je advocaat erbuiten. Overleg even de website waar Linn19 naar verwees. Maak desnoods een berekening van hoeveel geld ze per maand voor het kind heeft, zodat ze alles in perspectief kan zien en spreek af: ik ga over d etijd dat z ebij mij is, jij als ze bij jou is en als je vindt dat zij iets moet doen in mijn tijd overleg je dat even en dan is het jouw verantwoordelijkheid.

Poezie
13-05-2025 om 22:44
Wat een gezeur zeg, om hooguit 6 cadeautjes van een tientje per stuk per jaar.
Weet je wat een 24-uurs oppas kost? Dan kom jij er maar goedkoop vanaf met je alimentatie.

MamaE
13-05-2025 om 22:47
Bij mijn weten zijn alle verblijfsoverstijgende kosten voor degene die alimentatie ontvangt. Zeker als er een weekendregeling is. Wat je kinderen eten als ze bij jou zijn en dingen die jij met ze onderneemt, dat is natuurlijk voor jouw rekening. Kleding zou je ex dan moeten kopen, maar ik zou dan zelf wel zorgen voor wat basisdingen, zeker ondergoed en sokken. Ook dingen voor specifieke vakanties zoals skiën of vaccinaties voor verre reizen zou ik zelf betalen. Het is immers jouw keuze als je zoiets wil doen. Net als die fiets bij jou thuis. Hebben ze die per se nodig in jouw weekenden of is het vooral handig?
Dingen als contributie voor sport, schoolspullen, op kamp gaan, kleding, brillen, beugels, de fiets bij ex, maar ook cadeautjes voor feestjes zijn voor rekening van de ouder die de dagelijkse zorg draagt en daarvoor ook alimentatie en alle andere kindersubsidies ontvangt.

MamaE
13-05-2025 om 22:50
Dit is even los van wat het kost, ik zou zelf vooral geen gedoe willen over geld en ook niet dat mijn kind er last van heeft. Maar als mijn kind toevallig in het weekend dat ze een feestje heeft bij mijn ouders of bij een vriendinnetje logeert, ga ik ook niet van mijn ouders of de ouders van het vriendinnetje vragen of ze een cadeautje willen kopen. Dan zorgen we dat dat cadeautje er vooraf al is en mee gaat naar de logeerpartij.

Hupsakee
13-05-2025 om 23:21
MamaE schreef op 13-05-2025 om 22:50:
Dit is even los van wat het kost, ik zou zelf vooral geen gedoe willen over geld en ook niet dat mijn kind er last van heeft. Maar als mijn kind toevallig in het weekend dat ze een feestje heeft bij mijn ouders of bij een vriendinnetje logeert, ga ik ook niet van mijn ouders of de ouders van het vriendinnetje vragen of ze een cadeautje willen kopen. Dan zorgen we dat dat cadeautje er vooraf al is en mee gaat naar de logeerpartij.
Maar je ouders of ouders van vriendinnetje is toch iets heel anders dan de vader van de kinderen? Die berekening is er niet voor niets gemaakt dat je beide kosten hebt

Hupsakee
13-05-2025 om 23:23
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 22:14:
[..]
verantwoordelijkheid jah waar ligt dat.
Me advocaat zegt dan waar is dan het belang voor de kinderen?
Dus omdat jou advocaat dat zegt ga jij daar naar handelen? Kijk ook naar je kinderen. Wil jij dat ze met jou weekend wel of niet een kadootje meenemen? Zo zou ik er naar kijken.

Yumi
13-05-2025 om 23:38
[..]
Je advocaat had het e.a duidelijk in het convenant moeten zetten ipv achteraf dit soort uitspraken doen. Wat heb je hieraan, dat geeft alleen maar onrust.